فردوسی‌پور نمایه

فردوسی‌پور وقتی میهمان رامبد جوان و برنامه خندوانه بود به شوخی گفت دوست دارد روزی با هواپیما به کوه بخورد به‌نظر می‌رسد آرزوی فردوسی‌پور برای برنامه‌اش محقق شده، عادل هواپیمای ۹۰ را به کوه زد.

مشرق- ۹۰ طی ۲۰ سال به مدد جذابیت خود فوتبال و البته کار حرفه‌ای رسانه‌ای سازندگانش توانسته بود برای خودش مخاطب خوبی دست و پا کند و حالا وسط جنگ روانی صداوسیما و رسانه‌های ایرانی با ماهواره‌ها دیگر پخش نمی‌شود، این اتفاق تا همین‌جا و مادامی که برنامه‌ای در آن سطح ساخته و پخش نشود، یک اتفاق منفی است. شخصاً نقدهای مهمی به برنامه ۹۰ داشتم و قبل‌تر چندبار درباره‌اش نوشته‌ام اما وجود چنین برنامه‌ای را لازم می‌دانم ولی چیزی که الان قطعی است این است که ظاهراً نودی دیگر به آن مدل قبل در کار نیست، اما چه بر سر ۹۰ آمد که دیگر نمی‌توانیم آن را ببینیم؟ در حذف ۹۰، دو عامل حتماً از بقیه موثرترند: اول مدیران صداوسیما و دوم شخص عادل فردوسی‌پور!

مدیران صداوسیما مقصرند چون مدل مواجهه با پدیده‌هایی مثل فردوسی‌پور را بلد نیستند. مدیران سازمان در سال‌های اخیر (نه لزوماً مدیران فعلی) اثبات کرده‌اند استاد اجرای یک فرمول ثابت و البته غلطند؛ فرمول رستم‌سازی، خوب یاد گرفته‌اند، فرزندی را به دنیا بیاورند، اسمش را رستم بگذارند و بعد که بزرگ شد خودشان بترسند صدایش کنند. این سبک اختصاصی مدیران مرعوب آنتن است؛ مدیرانی که افتخارشان عکس و فیلم گرفتن و صبحانه خوردن با برخی سلبریتی‌های خودساخته است، مدیرانی که باج رسانه‌ای دادن به برنامه‌سازان را صندوق ذخیره‌ای برای دوران پسامدیریت و احیاناً عصر سیاست‌ورزی و هوا و هوس‌های انتخاباتی می‌دانند، علی برکت‌الله، مدیرانی که باید هزینه رفتارهای غیرحرفه‌ایشان در دوره‌های دیگر داده شود چون در زمانه خودشان تا جایی که بتوانند باج می‌دهند، مدیرانی که جاده غیرحرفه‌ای‌گری را تا آخرش می‌روند، تازه وقتی اسم فرزندان‌شان را رستم گذاشتند و حسابی ترسیدند در پایان هر سال با ستاره-مربع‌ها قرار مالی چرب و چیلی می‌گذارند و بین رستم‌ها انتخابات برگزار می‌کنند تا ببینند کدام رستم‌تر است و از کدام رستم باید بیشتر از بقیه بترسند.

وقتی مبنای تعامل مدیران با برنامه‌سازان به جای محکم کردن کار بر پایه اصول حرفه‌ای و محکمات حقوقی و اداری، می‌شود روابط و منافع شخصی، این اتفاقات می‌افتد، یکی از گلایه‌های مدیران سازمان از فردوسی‌پور که احتمالاً منجر به تعطیلی ۹۰ هم شده است، اظهارنظرهای شخصی غیرفوتبالی، اعم از سیاسی، فرهنگی و… روی آنتن است، مشکلی که البته مختص فردوسی‌پور نیست و بین مجریانی با گرایش‌های اصولگرایانه هم دیده می‌شود-خصوصا بین برخی مجریان جوان و تازه‌کار برای دیده‌شدن در شبکه‌های اجتماعی- و مدیران صداوسیما هم علی‌السویه همه را نگاه می‌کنند.

کاش دوستان صداوسیما توضیح بدهند که آیا در قرارداد فردوسی‌پور چنین رفتاری نهی شده است یا نه؟ اگر چنین چیزی در قراردادش نیامده است که، خسته نباشید! خیلی زیباست که بدیهیات مدیریت را نمی‌دانید و اگر آمده است و رعایت نمی‌کند هم باز خسته نباشید! اگر اینقدر مواجهه مجری سلبریتی‌شده ۹۰ آماتور است، چرا روی غیرحرفه‌ای‌گری فردوسی‌پور تمرکز نمی‌کنید و برای توجیه پایان ۹۰، یا در مارپیچ سکوت گیر افتاده‌اید یا رطب و یابس می‌بافید؟ چرا قرارداد فردوسی‌پور را منتشر نمی‌کنید، اصلاً چرا خود عادل که شعار شفافیت می‌دهد قرارداد را منتشر نمی‌کند؟

بیشتر بخوانید:

پایان یک امپراطوری در شبکه سوم سیما

شعار علیه فردوسی‌پور و درخواست برای حضور او در کلمبیا!

پشت پرده تخریب پرسپولیس در نود چه بود؟

مقصر دوم و مهم‌تر پایان ۹۰ خود عادل فردوسی‌پور است، فردوسی‌پور هم مثل هر فرد دیگری حتماً تمایلات و نگاه‌های سیاسی و فرهنگی خاصی دارد ولی آیا این با اصول حرفه‌ای همخوانی دارد که آنها را روی آنتن فریاد بزند؟ فردوسی‌پور تمایلات رنگی هم دارد، فراز کمالوند همکار سابق مطبوعاتی‌اش یک‌بار به پرسپولیسی بودن عادل اشاره کرد، عادل چطور در برابر بروز تمایلات رنگی‌اش مقاومت می‌کند اما اصرار بر انتشار دیدگاه‌های سیاسی خود روی آنتن دارد؟

البته عادل فردوسی‌پور فقط به بیان صریح تمایلات خود در حوزه سیاسی صرف اکتفا نمی‌کند و در بسیاری از موضوعات فوتبالی هم نگاه سیاسی خود را اعمال می‌کند، به این چند مورد دقت کنید:

-پاس تهران و صباباتری تیم‌هایی بودند که با انگیزه‌هایی و با تصمیمات غلط در دولت احمدی‌نژاد نابود شدند و فردوسی‌پور به‌درستی چندبار به شکل مؤثر به این موضوع پرداخت، اما با تغییر دولت نگاه عادل در موضوعات مشابه دچار دگردیسی شد. تیم نفت تهران که به جمع هشت تیم برتر آسیا هم رسیده بود، به گواه بازیکنان و مربیان باشگاه به دستور شخص بیژن زنگنه از هم پاشید ولی دیگر از انتقادهای تند و تیز ۹۰ خبری نبود.

- در فصل نقل‌وانتقالات امسال با رفتن تیام و جباروف، فشار هواداران استقلال بر وزیر ورزش زیاد شد، یکی از گزینه‌های جایگزینی تیام به تشخیص مربیان استقلال مرتضی تبریزی بود اما مدیر سختگیر ذوب‌آهن اجازه جدایی مهاجم مهم تیمش را نمی‌داد. مسعود سلطانی‌فر برای خلاص شدن از فشارها شخصاً در نقش مدیر نقل‌وانتقلات باشگاه فرو رفت و مرتضی تبریزی را به استقلال آورد، اما این اتفاق زیر تیغ سانسور فردوسی‌پور رفت ولی احتمالاً خود فردوسی‌پور پیش خودش گفته است اگر به جای سلطانی‌فر، سعیدلو یا عباسی بودند، بلایی سرشان می‌آوردم که در تاریخ بنویسند.

- یکی از نمایندگان مجلس نهم، تفحص درباره فساد را در فوتبال کلید زد و گزارش مبسوطی آماده کرد اما چون خاستگاه سیاسی‌اش با مزاج جناب عادل نمی‌خواند موردتوجه استاد قرار نگرفت، چند روز بعد از این سانسور محمد دادکان به ۹۰ آمد و درباره همان مفاسد سخنرانی‌ای غرا کرد.

- مهم‌ترین خط قرمز فوتبالی عادل فردوسی‌پور اما کارلوس کی‌روش بود. از نگاه فردوسی‌پور بازی کردن روزبه چشمی در پست دفاع وسط در تیم امید به مربیگری محمد خاکپور کفر بود اما همین چشمی در دفاع وسط تیم کی‌روش می‌شود مدرن‌ترین مدافع ایران.

-کسب یک امتیاز توسط تیم برانکو در آلمان ۲۰۰۶ به حدی فاجعه است که باید همانجا روی آنتن با برانکو خداحافظی کرد، اما یک امتیاز کی‌روش در برزیل ۲۰۱۴ آنقدر خوب است که می‌توان ساعت‌ها از آن تمجید کرد.

اینها بخشی از تناقضات فوتبالی- سیاسی عادل فردوسی‌پور در برنامه ۹۰ است، عادل رسانه خوانده است و قوانین را هم خوب می‌شناسد، فردوسی‌پور از اختیارات یک مدیر هم آگاه است چون به‌عنوان تهیه‌کننده فوتبال ۱۲۰ تصمیم گرفته محمدحسین میثاقی را که شاید آلترناتیوش در ۹۰ باشد، حذف کند!

فردوسی‌پور اینها را می‌داند و البته در این سال‌ها راه دور زدن صداوسیما را هم یاد گرفته، او فهمیده فقط در صداوسیمای ایران است که می‌توان سرخود و خارج از قواعد حرفه‌ای هر کاری کرد و بعد با فشار رسانه‌ای و اجتماعی مشکل را حل کرد اما شاید این‌بار قضیه فرق داشته باشد.

فردوسی‌پور وقتی میهمان رامبد جوان و برنامه خندوانه بود به شوخی گفت دوست دارد روزی با هواپیما به کوه بخورد به‌نظر می‌رسد آرزوی فردوسی‌پور برای برنامه‌اش محقق شده، عادل هواپیمای ۹۰ را به کوه زد.

* محمد زعیم‌زاده

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    12 2
    خوب نمی تونید برگردید
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    87 93
    خوشحالم که دیگه نود رو نمی بینم. امیدوارم امثال فردوسی پور برای همیشه از این کشور برند
    • US ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      31 9
      لطفا قرارداد و درآمدهای فردوسی پور در این سالها را منتشر کنید تا با درآمد اقشار پایین جامعه مقایسه شود
  • بهمن IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    48 34
    من کاری ندارم چرا این برنامه تعطیل شد اما قشنگ معلومه هزار تا داستان داره. تماشاچی از الکی حمایت نمیکنه. ادم به فردوسی پور شک میکنه. انگار یه ماجرایی بوده که الان اینجور دنبال برگشتنه
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    46 31
    تمام این حرفها درست. اما در دو ایتم با نظر مردم ( می فهمید , مردم ! ) به عنوان برنامه و مجری برتر انتخاب شد. دقیقا قبل از برکنار شدنش.
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      17 9
      حرف شما اشتباست نود یکی دو میلیون بیننده نوجوان و زیر بیست سال دارد که اکثر قریب به اتفاق با تعصب رای میدهند و این امر ان را بیشتر در صدر نظرسنجیها قرار میدهد اما میلیونها بیننده بزرگسال سریالها و مثلا خندوانه و دورهمی اصلا در نظر سنجی شرکت نمیکنند
  • وانتی IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    38 10
    به نظر خودتون عادل به کی وصله
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      3 12
      شاغلام ، تو که قوی باشی همه به تو وصل میشن ، حتی اون رئیس جمهورش !
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      10 7
      به حداد عادل ..
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    19 15
    باید به جایی وصل باشی تا اصلاح طلبان داخلی و خارجی دنبالت هشتک بزنن ولی خیانتی که این ب پرسپولیس کرد طارمی نکرد
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    37 26
    مطمئنا فردوسی پور مثل هر کس دیگری مبری از خطا نیست و نقدهای زیادی به کاراش هست. اما دو تا نکته وجود داره که باید بهش دقت بشه. اولین نکته نظر مردمه. عادل با تمام نقصاش تونست بهترین برنامه صداسیما رو بسازه که این موضوع رو نتایج تموم نظرسنجی ها نشوم میده. دومین نکته و مهم ترین نکته اینه که شما میخوایید هرچیزی رو به سیاست و اصولگرا و اصلاح طلب ربطش بدید. اگر سعی کنیم معیار قضاوتمونو عملکرد و رضایت مردم قرار بدیم و معیارمون جناح سیاسی و دین طرف نباشه خیلی از مشکلاتمون برطرف میشه
    • علی IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      6 6
      دمت گرم با این تحلیل و متن
    • بی نام IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
      2 1
      عالی گفتی
  • ES ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    25 15
    کیروشی پور بهتره قبل از اینکه گند کاریها و زد و بندهای مالیش تو فوتبال فاسد رو بشه خودش فلنگو ببنده و جیم فنگ وگرنه شرفش بر باد میره
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    6 7
    گرچه دل خوشی از عادل ندارم ولی هرچی خاک اونه تو سر دشمنای مافیایی و باندبازش باشه
  • deepblue IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    4 5
    همه این حرفها گیرم درست. جناب نویسنده شما معنی رسانه رو نفهمیدی. رسانه یعنی گرد آوردن مخاطب. مخاطب این حرفها رو میبینه میشنوه و مقایسه میکنه. توان گردآوری مخاطب هست که یک رسانه رو قدرتمند و پولسازو اثرگذار میکنه. و وقتی صدا و سیما یک هفته بعد از انتخاب پرحاشیه نود به عنوان برنامه پرمخاطب، این برنامه رو حذف میکنه، یعنی داره خودش رو به عنوان یک رسانه حذف میکنه. و شمایی که داری از این روند حمایت میکنی هم خودت رو در واقع داری حذف می کنی آقای محمد زعیم زاده
  • CA ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    6 3
    به شرطی برنامه نود می‌تونه برگرده که از جنگ روانی دست برداره. این چه برنامه ای بود که در ورزشی مثل فوتبال که خود زیر زره بین هواداران زیادی است بیاید معرکه‌ راه بیندازد و با اتهام زنی به باشگاهها و مدیران و بازیکنان باعث چنان دعواهایی بشود که در هیچ ورزشی در تاریخ کل ورزشها شاهد نبودیم! بهتره نگویید مخاطب جذب کرده بلکه تماشاچی برای دعوا جمع کرده بود و حتی غیر فوتبالی ها تماشا می‌کردند ببینند کی رو با کی این هفته دعوا انداخته! آیا به این میگویند برنامه! اسمش رو بهتر بود بگذاریم فاشیسم با طعم فوتبال! تخصص این آقای فردوسی پور در انگولک کردن احساسات این جریان خانواده فوتبال بود البته با کمک پیامک هایی که نمیشه گفت تا چه اندازه اعتبار داشت! اگر این برنامه میخواد شروع شود اول بایستی در چارت خود از لطمه به احساس این جریان خانواده فوتبال پرهیز کنید چون این جریان از نظر فشار روانی در سطح بالایی هست بخاطر طبیعت فوتبال و‌ از بازی روانی با فوتبالی ها و طرفدارانش به شدت پرهیز کند. اگر حاشیه ای در فوتبال هست نبایستی رسانه ای شود چون این حساسیت در فوتبال بالا هست. به جای قضاوت داوران بایستی قضاوت را به مردم سپرد و هیچ صحبتی در مورد نحوه قضاوت گفته شود. بخاطر همین کارهای جناب فردوسی پور بود که الان همه تیم‌ها مدعی متضرر شدن از بابت داوری شده اند! به جای قضاوت داور بایستی کمبودهای کمک به داور را بررسی کرد به جای ارائه درصد آمار پیامک در تلویزیون این آمار به فدراسیون داده شود تا موجب بهبود عملکرد اش شود.
  • محمد IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    14 1
    ترا خدا 90 پخش کنید مردم بی 90 میمیرند. ببینید 90 نیست. پیاز 15000 تومن. بی 90. سیب زمینی 12000. بی 90 گوجه 12000. بی90 گوشت 130000. مرغ. 17000. 90 نیست پراید خودرو بیچارگان 50 میلیون. اینا رو ول کنی. 90 وکنسرت ونشاط وفیلتر و بچسب الی برکت الله
  • نکایی IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    9 2
    هیچ وقت اون کلیپ حمایت از روحانی شو تو سال ۹۶ فراموش نمیکنم ؛ که مردم رو با وجود تمامی کم و کاستی ها به رای مجدد به کلیدساز تشویق میکرد ؛ حقشه بدتر ازین سرش بیاد ؛ عادل بی عدالت
  • محسن IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    10 10
    دیگه‌ از سایت تون حالم بهم می خوره یه زمانی شاید تا همین ساعت اولین سایت خبری بودین که نگاه می کردم اما الان خبرهای مربوط به فردوسی پور همه شون علیه عادل هست مثلا توی همین خبر یه کلمه از فروغی که مسبب این جریان است نزدین اخه یه طرف بودن خدایی هم هست
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    8 3
    حمایت از فردوسی پور سیاسی است و رای دهندگان به عادل عمدتا به خاطر صحبت های اصلاح طلبانه اش بهش رای دادن... نمونه خبر دارم اصلا فوتبال نگاه نمیکنه ولی به خاطر اینکه با رئیس شبکه سه زاویه فکری داره به عادل رای داد...
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    10 1
    بی خیال نود . تموم شد رفت . الان مشکلات مملکت رو برسید .
    • mohamad IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
      0 1
      اتفاقا دلیل مشکل سیل و زلزله و اقتصادی و ... رو میتونی توی ماجرای حذف نود ببینی. مسلمون باید کیس باشه مومن [/قال رسول الله (ص) المؤمن کیس الفطن الحذر/] مؤمن عاقل و چیز فهم و محتاط است.
  • امیر RO ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    2 1
    خیلی جالبه این مطلبم با تعصبات رنگی نوشتید
  • کامران IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    1 1
    سلام. اصلا با نظرات شما موافق نیستم. متاسفم برای این برداشت شما.عادل فردوسی پور ۲۰ سال برنامه پر بیننده خود را ارائه کرد و شبها حدود ۲ میلیون پیانو داشت. این یعنی یک حمایت تمام قد.و با هیچ برنامه دیگری قابل قیاس نیست.خندوانه و.... بعد از ۲۰سال چه پشتوانه مردمی خواهند داشت؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس