کد خبر 949583
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
سیلاب‌ در افغانستان

وزارت دولت افغانستان در امور رسیدگی به حوادث، در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد بر اثر جاری شدن سیل در ۱۲ ولایت این کشور، ۱۰۸ نفر جان باخته و ۴۸ تن زخمی شده‌اند.

به گزارش مشرق، افغانستان در هفته‌های اخیر شاهد بارش‌های شدید باران در مناطق شمالی و غربی خود بوده و از خطرات و خسارت‌های سیل در امان نبود به‌طوریکه در مناطق شمالی و غربی افغانستان مانند مزارشریف و هرات، سیل ویرانگر قربانی‌های زیادی را گرفت و خانه‌های بیشماری را تخریب کرد.

از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون پدیده سیل در کشورهایی مانند ایران، تاجیکستان و افغانستان به‌وقوع پیوسته است. وقوع این پدیده ویرانی‌های زیادی را تاکنون برجای گذاشته و منجر به ایجاد خسارات فراوانی به مردم شده است.

بر اساس گزارش منابع رسمی افغانستان، نزدیک به ۲۳ ولایت این کشور شاهد سرازیرشدن سیلاب‌ها بوده که در ۱۳ ولایت تلفات و خسارات مالی و جانی برجای گذاشته است.

وزارت دولت افغانستان در امور رسیدگی به حوادث در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که بر اثر جاری شدن سیل در ۱۲ ولایت این کشور، ۱۰۸ تن جان باخته و ۴۸ تن زخمی شده‌اند.

این وزارت، همچنین گفت که بر اثر سرازیر شدن سیلاب در هفته‌های اخیر، ۱۰۸ تن کشته، ۱۳ تن مفقود، ۴۸ تن زخمی شده‌اند و ۳۰۰۵ باب منزل مسکونی به صورت کلی و ۸۸۹۲ باب دیگر به صورت قسمی خراب شده است.

این رویدادها در ولایت‌های بدخشان، تخار، هرات، فاریاب، بادغیس، بلخ، جوزجان، سمنگان، بغلان، سرپل، کنر، نورستان و غور از ۸ حمل / فروردین بدین سو، به وقوع پیوسته است.

وزارت دولت افغانستان در امور رسیدگی به حوادث همچنین اعلام کرد که بر اثر این سیلاب‌ها ۱ مسجد، ۲ مدرسه، ۴۷ پل، ۲۲۴ کیلومتر جاده تخریب و ۸۹۶۶ راس حیوان نیز تلف شده‌است.

حدود ۱۰ روز پیش پس از باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب، باعث تخریب شدن بازار تاریخی که در ناحیه دوم شهر هرات قرار داشت، تخریب شد.

به گفته مقامات دولتی در ولایت هرات، این بازار قدمت ۸۰ ساله دارد که در یکی از نقاط قدیمی شهر هرات ساخته شده است.

همچنین وزارت دولت افغانستان در امور رسیدگی به حوادث خبر داد که تاکنون به ۳۱۶ خانواده آسیب‌دیده از سیل، پول نقد؛ ۲۳۲۷ خانوار مواد غذایی و برای ۲۱۱۳ خانوار دیگر مواد غیر غذایی توزیع کرده و این روند در ولایت‌های آسیب دیده جریان دارد.

علاوه بر وزارت دولت افغانستان در امور رسیدگی به حوادث، جمعیت هلال احمر افغانی و چند نهاد بین‌المللی نیز در عرصه کمک به سیلاب زدگان کمک می‌کنند.

وزارت دولت افغانستان در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که در جریان ماه حمل / فروردین در ولایات شمال و غرب این کشور بین ۵ الی ۷۵ میلیمتر باران باریده است.

پیش از این نیز، بخش هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (OCHA ) اعلام کرده بود که از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون بیشتر از ۱۶۳ هزار نفر در سراسر افغانستان به‌وسیله سیل صدمه دیده‌اند.

سازمان ملل همچنین هشدار داد که به دلیل بارش برف در فصل زمستان نگرانی از جاری شدن سیل بهاری نیز وجود دارد.

کارشناسان می‌گویند که افغانستان به دلیل اقلیم ویژه‌ای که دارد کشوری سیل‌خیز به حساب می‌آید.

هر سال از اواخر ماه فوریه به دلیل آب شدن برف‌ها و باران‌های بهاری، در مناطق مختلف افغانستان سیل جاری شده و تا ماه جولای ادامه می‌یابد.

۲۱ ولایت از ۳۴ ولایت در مقابل سیل و رانش زمین از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردارند و در ولایت‌های شرقی و شمال‌شرقی خطر این حوادث بیشتر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس