کد خبر 948620
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳
عبدالله گنجی نمایه

امروز مشکل آب کشاورزی شرق اصفهان و بسیاری از مشکلات و تنش‌ها بین روستاهای کشور یکپارچه حل شده و بخشی از دستاویزهای جنگ روانی دشمنان نیز از بین رفت.

به گزارش مشرق، «عبدالله گنجی» در سرمقاله روزنامه جوان نوشت:

سیل ویرانگری که بخش‌هایی از کشور را درنوردید ممکن است اذهان را حصر در خسارات و تلخی‌های بارندگی‌های اخیر کند، دقت در آسیب‌های آن نیز نشان می‌دهد، بی‌دقتی در محل ساخت و ساز منازل، سرقت مسیل‌ها توسط سودجویان و عدم توجه به لایروبی در این حادثه مؤثر بوده است. اما خساراتی که سیل به بار آورد نسبت به آورده‌هایی که بارندگی‌های نیمه دوم ۹۷ و بهار ۹۸ آورده و می‌آورد بسیار ناچیز است. زمانی این مهم قابل درک است که شرایط اقتصادی کشور و فشار روانی- اقتصادی دشمنان را باور نماییم. بدون تردید بارندگی‌های امسال که بعد از ۲۰ سال محقق شد تمدن ایران را از نابودی نجات داد، زیرا ادامه وضع موجود به خلأ جمعیتی در بخش‌هایی از کشور از یک سو و تمرکز آن در بخش‌های دیگر از سوی دیگر منجر می‌شد و حوزه شرقی و مرکزی ایران به کلی از سکنه خالی می‌شد. ایرانیان یا به دو رشته‌کوه اصلی کشور پناه می‌بردند یا جلای وطن می‌کردند، اما بارندگی‌های اخیر بسیاری از مشکلات و حتی تهدیدات دشمنان را ناکام گذاشت.


۱- مقام معظم رهبری قبل از بارندگی‌های فروردین نام‌گذاری سال را انجام دادند و امسال را سال گشایش و فرصت اعلام کردند. اولین آورده بارندگی‌های امسال رونق تولید خصوصاً در بخش کشاورزی خواهد بود و به تبع آن بخشی از گرانی‌های موجود با تولید و فروش بیشتر جبران خواهد شد.


۲- خشکسالی عامل اصلی مهاجرت‌ها در ایران شده بود. شخصاً از حاشیه‌نشینان منطقه اسماعیل‌آباد مشهد درباره چرایی مهاجرت سؤال کردم که اکثراً علت آن را خشکسالی روستاهایشان اعلام می‌کردند. بنابراین بارندگی‌های قابل قبول امسال مهاجرت را کند و ان‌شاءالله آن را معکوس خواهد نمود.


۳- اشتغال از مشکلات دیگر کشور است که در سایه تحریم نیز پیچیده‌تر شده است. قطعاً رشد کشاورزی و صنایع وابسته به آن می‌تواند سال ۹۸ را بهترین سال اشتغال معرفی نماید.


۴- در حالی که دشمن بر فروش نفت ایران به عنوان مهم‌ترین منبع درآمدی و ارزآوری کشور متمرکز شده است، بارندگی‌ها می‌تواند تولید و نهایتاً صادرات غیر نفتی را توسعه دهد. تولیدات کشاورزی ایران در سال ۹۸ و صادرات انبوه آن می‌تواند بخش قابل توجهی از درآمد ارزی کشور را حل نماید. صادرات محصولات منحصربه‌فردی همچون زعفران، پسته و صیفی‌جات در سال ۹۸ قطعاً چندین برابر سال‌های پیش خواهد بود و اینجاست که می‌توان گفت: بارندگی‌ها و نزولات آسمانی به مثابه جنود الهی به کمک ملت ایران آمده است تا بخشی از مقاومت و ایستادگی ملت را هموار سازد.


۵- جنود الهی نزولات آرامش بخش شد. به صورت طبیعی مردمی که دچار خشکسالی بودند با نوعی رخوت، افسردگی و عصبانیت دست و پنجه نرم می‌کردند که اکنون تا حدودی تسکین آلام شد. از دریاچه ارومیه تا باتلاق گاوخونی تا دریاچه‌های اطراف شیراز و تالاب‌های کشور زنده شدند و گویی زندگی مجدداً به طبیعت ایران بازگشت.


۶- کمبود آب و خشکسالی و عصبانیت ناشی از تقسیم آب خود به بحرانی امنیتی برای کشور تبدیل شده بود؛ مشکلات کشاورزان شرق اصفهان، تنش استان‌های اصفهان، چهارمحال و خوزستان، تنش ایران و افغانستان و عراق، ریزگردهای هورالعظیم و… به عواملی تبدیل شده که دشمنان بر آن سوار بودند. مشکلات آبی و خشکسالی یکی از محورهای مبارزه رسانه‌ای دشمنان شده بود و از آن به عنوان بستری برای القای ناکارآمدی نظام استفاده می‌کردند. امروز مشکل آب کشاورزی شرق اصفهان و بسیاری از مشکلات و تنش‌ها بین روستاهای کشور یکپارچه حل شده و بخشی از دستاویزهای جنگ روانی دشمنان نیز از بین رفت و از زخم‌هایی که دشمنان همچون مگس به آن می‌نشستند، کاسته شده است. بنابراین در غوغای ناامیدی، گرانی، تورم و مشکلات ارزی، اراده‌ای فراتر از مدیریت نظام به کمک آمد و همچون سیل بسیاری از مشکلات را با خود برد. بدون تردید در هر فرصتی تهدید هم وجود دارد و در هر تهدیدی می‌توان فرصت جست که سیل را باید اینگونه فهمید که توأمان بودن عسر و یسر جزو سنت الهی است. از یاد نبریم که معبود فرمود: «لقد خلقنا الانسان فی‌کبد» به‌راستی انسان را در رنج و زحمت آفریدیم و اینچنین خوف و رجا، بشیر و نذیر، تلخی و شیرینی، توأمان حیات را معنا می‌بخشد و هیچ‌کس را مدینه فاضله‌ای نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • US ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    9 27
    یاد اون داستانی افتادم که طرف توی رویا زد کوزه روغن را شکست. هنوز خیلی مونده تا جبران خشکسالی‌های این چند دهه بشه.
  • عباس IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    8 13
    بابا تو دیگه کی هستی خیلی منطق داری بخدا؟؟؟
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    27 6
    الهی بی نهایت بار تو را شکر به عدد دانه های باران تو را سپاس که به ما رحم فرمودی و ما را از خشکسالی چندین ساله نجات دادی
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    20 1
    ان شالله خیر برکت الهی مصیب سرزمین پاک و مقدس ما شود
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    8 1
    عالییییی
  • US ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    9 36
    خاک بر سرت کنن...یه نگاهی به خوزستان و لرستان کن بعد الان وقت گفتن از سال گشایش و فرصت به واسطه ی بارندگیه؟...زیر گل دفن شید الهی...
    • GB ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      13 2
      پس چرا زینب سلام الله علیها پس از ان همه مصیبت های عظیم گفت غیر از زیبایی چیزی نمی بینم تحلیل فوق هم از همان نگاه است پرده هارا کنار بزن حجاب ها را بردار شما هم نعمت وگشایش را خواهید دید باران رحمت خداوند است و خسارت از غفلت ماست
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    13 5
    احسنت
  • اسدی IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    3 24
    جنود الهی بنده خدا به چند شهر برسه وبه کدام استان برود ؟مگر جناب جنود الهی چقدر توان دارد!!!!!!!
  • a IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    3 0
    خدایا شکرت
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    1 2
    تا جایی که یادمه مقام معظم رهبری در پایان مراسم عزاداری شهادت ایام فاطمیه (بهمن سال 1397 ) بعد از روضه و نوحه خوانی آخرش خودشون دست به دعا بردن و مفصلا دعاهایی کردن به صورت دسته جمعی همراه با عزاداران بیت رهبری............ به قول یکی دعاهای مقام معظم رهبری چون دعای ولی فقیه بر حق و مومن هست و خالصانه هست آمین فوری امام زمان پشتشه و هر دعایی آمین فوری امام زمان پشتش باشه بالا میره
  • DE ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    1 1
    متن قابل قبولیه
  • مریم IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    2 2
    به کوری چشم دشمنان یدالله فوق ایدیهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس