کد خبر 948562
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸

با تغییرات زندگی و وجود مشغله های شهری، امروزه بسیاری از والدین برای فرزندان خود، پدران و مادران یا سالمندان عزیز خود از پرستار کودک و پرستار سالمند در منزل استفاده میکنند. شرایط انتخاب پرستار مناسب برای هر فرد متفاوت می باشد و با در نظر داشتن شرایط فیزیکی، سن و روحیات و … برای انتخاب پرستار بایستی تصمیم گیری نمود.

پرستار کودک

بهترین مراقبان کودک، والدین آنها هستند. امروزه با صنعتی شدن زندگی ها، شرایط زندگی و شغلی والدین، حتی پدر بزرگ و مادربزرگان یا اقوام نزدیک که در گذشته ساعاتی را از کودک مراقبت می‌کردند، متفاوت شده است. بنابراین پرستار کودک با آگاهی لازم از نکات پرستاری در سنین مختلف کودک شما و شرایط خود کودک و خانواده و … کمک شایانی برای خانواده‌ها می‌باشد.

گاهی بسته به شرایط مادر، جنین یا نوزاد و تجویز دکتر، پرستاری از همان دوران بارداری مادر نیاز می باشد. در ادامه پرستار نوزاد و کودک بنابر نیازها و تخصص و تجربه و آگاهی پرستار در این سنین انتخاب خواهد شد.

رشد و تربیت کودک با پرستار طبق آگاهی های وی و همچنین اطلاعاتی که والدین در اختیار پرستار قرار میدهند، صورت میگیرد. بسیاری از کودکان در ابتدا به دلیل آشنا نبودن با پرستار، رفتارهایی غریبانه خواهند داشت که با گذشت زمان و شناخت بیشتر پرستار نسبت به کودک و بالعکس این رفتارها کم می‌شود.

برخی موارد و توصیه ها قبل از انتخاب پرستار کودک در منزل شامل:

  • سن و توانایی صحبت کردن کودک
  • نیازهایی که پرستار قرار است آن را جوابگو باشد
  • رفتار مراقبتی و تربیتی والدین و پرستار همسو باشد
  • ارتباط مناسب والدین با پرستار کودک با حفظ حدود و مرزها

والدین می بایست انتظارات خود برای مراقبت از کودک توسط پرستار را بیان کنند و بطور واضح خواسته شان را با وی در میان بگذارند. به عنوان مثال در مورد حدود کثیفی لباس کودک و تعویض و حتی شست و شوی کودک و البسه کودک با پرستار صحبت نمائید. برنامه روزانه یا نوع پخت و سرو غذا را برای مراقب و نگهدار کودک خود کاملاً توضیح دهید و...

پرستار سالمند

در کشور های توسعه یافته جهان مشاهده می‌کنیم که خدمات پرستاری و مراقبتی از سالمندان در منزل به صورت کاملاً برنامه‌ریزی شده و علمی صورت می‌گیرد و رو به افزایش می باشد.

سالمندان علاقه دارند همان رفتارهای محربانانه که برای پروش فرزند خود داشته اند، در دوران پیری با آنها صورت بگیرد. بایستی با سالمندان به بهترین شکل برخورد کرد و همیشه احترام در برخورد با آنها وجود داشته باشد.

چطور سالمند ما در خانه غمگین نباشد و احساس ارزشمندی داشته باشد؟ می بایست به همراهی و کمک به آنها برآئیم و نشان دهیم که ورود به این دوران، پایان زندگی نبوده و هنوز هم ارزشمند هستند و میتوانند فعال و سرحال به زندگی ادامه دهند. پیشنهاد می شود فرزندان یا نوه ها به والدین و مادر بزرگ و پدربزرگان خود با فاصله زمانی مناسب سرزده و جویای احوال آنان شوند.

اگر از نظر مراقبت و نگهداری بزرگان و سالمندان خود نگرانی داشته و با توجه به تغییرات زندگی و شغلی، شرایط مراقبت تمام وقت را ندارید، میتوانید پرستار سالمند در منزل متناسب با شرایط و بیماری ها و …در نظر بگیرید. با اینکار هم خیال شما از بابت مراقبت و رعایت مواردی چون رژیم غذایی سالمند و زمانبندی داروها و … راحت می‌شود و هم سالمند در منزل آسوده می گردد.

توصیه هایی برای مراقبت از سالمندان

برای نگهداری و مراقبت از سالمند به توصیه های ذکر شده در زیر توجه فرمائید:

  • عدم ترحم و حفظ احترام و ارزش سالمند
  • افزایش امید به زندگی سالمند و روحیه
  • حفظ استقلال آنها و اینکه سالمندان کودک نیستند
  • داشتن رژیم غذایی سالم و متناسب
  • فعالیت و تشویق به تحرک با توجه به شرایط جسمی و روحی
  • انجام معاینات و آزمایشات دوره ای بعلاوه موارد مرتبط به بیماری های دوران سالمندی
  • توجه به ضعف حافظه و پیشبرد راهکارهایی برای جلوگیری از آلزایمر و تقویت ذهن
  • هماهنگی با اطرافیان و دیگر فرزندان برای مراقبت و نگهداری یا انتخاب پرستار سالمند

کیفیت دریافت خدمات پرستاری سالمند برای خانواده یا خود سالمند مهم می باشد. اما ابتدا نیازهای سالمند خود را شناسایی کرده سپس بصورت تمام وقت، پاره وقت یا حتی ساعتی پرستار را انتخاب نمائید. با توجه به شرایط انتخاب پرستار مناسب و شناخت از وی و بیماریها و نگهداری های لازم، قیمت پرستار سالمند متفاوت خواهد بود.

برقراری ارتباط موثر پرستار با سالمند در بهبودی و دیگر مواردی که در بالا توصیه شده، حائز اهمیت است. مراقب می بایست به سالمند اهمیت دهد، پای صحبت او نشنید و از علائم و گفتار بدن نیز استفاده کند. علاوه بر اینکه با زبان بدن با وی ارتباط برقرار کرده، صبور باشد، چراکه بسیاری از این بزرگان در سنین بالا در صحبت تکرار دارند و در صورت عدم توجه ناراحت و دلگیر خواهند شد. با احترام با آنان برخورد کرده و بهتر است از تجربیات مفیدشان استفاده کنند.

نگهدار خوب با همدلی و زبانی ساده به گفتگو با سالمند پرداخته و نگرانی ها و احساسات وی را درک خواهد کرد. همچنین راحتی فیزیکی به سالمند در کاهش حواس پرتی و داشتن آرامش بیشتر کمک میکند.

در صورت نیاز به پرستار سالمند یا پرستار کودک در منزل، با آسانیسم تماس حاصل نمایید. آسانیسم متشکل از چندین موسسه پرستاری در سرتاسر تهران و ایران می‌باشد و شما با خیال راحت می‌توانید خدمات مراقبتی را دریافت نمایید.

این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس