سیل

نیروهای مسلح با گذشت ۹ روز از جاری شدن سیلاب در بخش‎هایی از استان گلستان در حال تلاش برای خروج سیلاب از شهرها هستند. رئیس جمهور نیز پس از سپری کردن تعطیلات نوروزی در قشم امروز به گلستان آمد.

به گزارش مشرق، ترکمن صحرای نجیب این روزها حال خوشی ندارد اما صبوری می‌کند تا سیلِ مشکلات را پشت سر بگذارد. از ۲۸ اسفندماه که طوفان مهیبی با سرعتی بیش از ۱۱۰ کیلومتر شهرهای گلستان را یکی یکی در نوردید و بارش شدید و متناوب باران رخ داد؛ مردم گلستان به ویژه مردمان غیور و صبور ترکمن صحرا تاکنون روز خوش نداشتند.

همان روز سیلاب به راه افتاد ابتدا گنبدکاووس را فراگرفت، آنطور که مسئولان می‌گویند حدود ۴۰ درصد شهر گنبدکاووس و برخی از روستاها درگیر سیلاب شد. برج هزارساله قابوس که گرم و سرد روزگار را چشیده است، این بار درگیر سیلاب شد. همزمان رانش زمین در مینودشت و آزادشهر و البته کلاله رخ داد و متأسفانه دو کودک زیر آوار ماندند و جان باختند.

بیشتر بخوانید:

گریه آیت‌الله خامنه‌ای برای کودکی که در سیل جان باخته بود

گرگانرود طغیان کرد و سیلابی که راهش را گم کرده بود به سمت زمین‌های کشاورزی آق‌قلا و روستاهای و شهر رفت. بیشتر از هفت روز است که سیلاب در شهر باقی مانده و هنوز راه بسیاری از روستاها مسدود است و امدادرسانی و ارسال آذوقه به روستاییان با بالگرد انجام می‌شود.

حاضر نبودن استاندارسابق در استان و سردرگمی در تصمیم‌گیری‌ها خسارت سیلاب را بیشتر و بیشتر کرد. سپاه، بسیج، ارتش، یگان‌های مرزبانی، هلال احمر، راهداری و غیره پای کارآمدند. از همان شروع سیل در مناطق مختلف استان همه بسیج شدند تا به مردم سیل‌زده امدادرسانی کنند.

بعد از چندروز تلاش اما مردم ترکمن صحرا همچنان در رنج و در محاصره سیلاب بودند، خانه‌هایشان را تخلیه و به محل‌های ایمن رفته بودند که با دستور فرمانده؛ کلِ قوا برای یاری سیل‌زدگان به منطقه شتافتند. از بالگردها و نفربرها، از ماشین‌آلات مهندسی تا آذوقه و لوازمی مانند چادر و پتو و غیره به مناطق سیل‌زده گلستان گسیل شد.

معاون اول رئیس جمهور و برخی وزرا به گلستان آمدند؛ جهانگیری که از استاندارش دلگیر بود او را عزل کرد و به وزیر کشور مأموریت داد تا عادی شدن اوضاع در مناطق سیل‌زده در گلستان بماند. جلسه‌های ستاد بحران نیز هر روز برگزار شده و می‌شود اما کار همچنان با کُندی پیش می‌رفت.

پس از دستور مقام معظم رهبری، فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح نیز به گلستان آمدند، در میدان مستقر شدند و تصمیم‌های لازم را برای خروج سیلابی که آق‌قلا و روستاهایش را به زیر آب بُرده بود، گرفتند. هرچند تعلل در صدور برخی مجوزها کار را کمی سخت کرد اما همراهی ستاد بحران و نیروهای مسلح این روزها سبب فروکش کردن سیلاب در آق‌قلا شده است.

در حالی که تمرکز همه نیروها بر خروج سیلاب از آق‌قلا و بازگشایی راه‌های روستایی و امدادرسانی به مردم سیل‌زده این شهرستان است، طغیان گرگانرود به گمیشان رسید. هرچند با تلاش نیروهای مردمی، سپاه، ارتش و بسیج و دستگاه‌های دولتی؛ وضعیت گمیشان از حالت اضطراری خارج شد اما هنوز هم بخش‌هایی از این شهرستان درگیر سیلاب هستند.

فرماندار آق‌قلا: تا ۷۲ ساعت آینده آبگرفتگی آق‌قلا تخلیه می‌شود

فرماندار آق‌قلا با ا اشاره به حضور نیروهای نظامی پس از فرمان مقام معظم رهبری در مناطق سیل زده اظهار داشت: با حضور این نیروها کار تخلیه آب سرعت بیشتری گرفته است. برخی از نقاط شهر با همکاری نیروهای سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی از آب تخلیه شده و مردم می‌توانند رفت و آمد کنند و تلاش می‌کنیم تا ۷۲ ساعت آینده آب بیشتر نقاط شهر را تخلیه کنیم. در برخی از نقاط شهر مانند منطقه زمین شهری ما مشکل اساسی داریم چون آب در این مناطق زیاد است و در حال یافتن راهی برای خارج کردن آب از این نقاط هستیم.

۱۲ روستای آق‌قلا همچنان در محاصره سیل قرار دارند

سرپرست استانداری گلستان گفت: نیروهای سپاه و ارتش با بسیج همه امکانات و تجهیزات در حال لایروبی مسیر انتهایی گرگانرود و روان‌سازی حرکت سیلاب به سمت دریا هستند. خطر بروز افزایش رسوبات گرگانرود از عوامل اصلی تخلیه نشدن سیلاب شهرستان گمیشان است.

میرمحمد غراوی افزود: ۱۲ روستای آق‌قلا در محاصره سیل هستند، اما با برنامه‌ریزی انجام شده و تمرکز خدمات، روند امدادرسانی به این سکونتگاه‌ها به صورت مرتب انجام می‌شود و با توجه به دپوی امکانات، نگرانی در این قسمت وجود ندارد.

غراوی با بیان اینکه ۱۴ بالگرد نیز مشغول امدادرسانی و خدمات‌رسانی به نقاط آسیب‌دیده از سیل گلستان هستند، گفت: سیلاب از قسمت شرق وارد گمیشان شده و با توجه به حجم فراوان آن می‌تواند شهر را فراگیرد اما تلاش شده تا سیلاب انباشته در گمیشان به سمت زمین‌های کشاورزی هدایت شود و خطری منازل و زیرساخت‌های شهری را تهدید نکند.

غراوی بیان کرد: شامگاه سه‌شنبه اعلام کردیم گمیشان در معرض سیلاب است و به همین علت با اعلام وضعیت اضطراری، برخی مناطق در معرض آسیب گمیشان را تخلیه کردیم اما کاهش دبی آب، در کنار همت مردم در هدایت آب با گذاشتن کیسه‌های شن در مسیر سیلاب، این شهر را از خطر بزرگی نجات داد.

نیروهای مسلح گرگانرود را لایروبی می‌کنند

سرپرست استانداری گلستان با اشاره به لایروبی گرگانرود در محل اتصال به دریا گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که قرار است با همکاری ستادکل نیروهای مسلح و با امکانات ارتش و سپاه انجام شود، لایروبی گرگان‌رود در محل اتصال به دریا از مسیر چارقلی تا خواجه‌نفس است تا زمان تخلیه سیلاب به‌سمت دریا افزایش یابد. نیروهای نظامی و انتظامی استان با تمام امکانات لجستیکی و تجهیزات سازمانی مشغول خدمات‌رسانی به مردم گرفتار در سیلاب هستند.

از مهم ترین اقدامات برای پیشگیری از سیلاب و طغیان رودخانه‌ها، لایروبی گرگانرود در محدوده اتصال به دریاست که با همت نیروهای مسلح در حال انجام است.

آب شرب ۱۷ روستا همچنان قطع است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با بیان اینکه سیل به تاسیسات آبرسانی ۳۸۰ روستای استان خسارت زده است، گفت: تاکنون این خسارات ۳۲۱ میلیارد ریال برآورد شده است.

بهزاد هرمزی افزود: در حال حاضر مشکل ۱۷ روستا از شهرستان های آق قلا، مینودشت و کلاله به علت تخریب راه، رانش زمین و نیز قطع برق و آب گرفتگی تأسیسات پابرجاست. تاکنون ۱۳۱ هزار بطری تهیه شده که ۶۷ هزار بطری توزیع و ۶۴ هزار بطری آماده تقسیم است.

وی از فعالیت ۲۳ تانکر سیار در روستاهای فاقد آب خبر داد و اظهار کرد: از ابتدای وقوع سیل در استان ۲۸۵ سرویس تانکر سیار به روستاهای سیل زده با حجم ۴۰۰۰ مترمکعب آبرسانی شده است.

فرماندار: شرایط گمیشان بحرانی است

امیرشیرتوماج با اشاره به خسارت سیل در این شهرستان اظهارداشت: شرایط گمیشان شرایطی عادی نیست وما در بحران هستیم وبا توجه به شرایط نیاز به توجه بیشتر ونگاه ویژه تر حتی در سطح ملی هستیم.

وی تاکید کرد: با همه امکاناتی وتجهیزات شهرستان واستان ونیروهای نظامی به میدان آمده‌ایم ولی متاسفانه این امکانات پاسخگوی این حجم سیلاب نیست.

توماج با بیان اینکه مسیر ارتباطی شهرستان قطع است وجاده دسترسی این شهرستان ندارد افزود: شرایط ما خیلی ویژه تر است هیچ راه ارتباطی نداریم ودر تلاش هستیم جاده دسترسی مطمئن در شهرستان ایجاد کنیم.

واژگونی قایق در گمیشان و پیدا شدن ۲ جنازه؛ ۳ نفر مفقود هستند

فرماندار شهرستان گمیشان درباره آخرین وضعیت مفقودان حادثه واژگونی قایق گفت: تاکنون جسد دو نفر از سرنشینان قایق پیدا شده که آقایان نازمحمد خالدی و احمد عبدالحسینی جان باختگان واژگونی قایق هستند. تلاش‌ها برای یافتن سه یا چهار مفقودی دیگر این حادثه همچنان ادامه دارد. نیروهای یگان دریایی مرزبانی، غواص‌ها و مردم محلی همچنان در منطقه برای یافتن مفقودان در تلاش هستند.قایق در آخرین دهنه پل به سبب سرعت بالای جریان آب، به پل برخورد و واژگون شد که بلافاصله مردم و نیروهای امدادی به کمک سرنشینان قایق رفتند. ۱۷ سرنشین این قایق در همان شب گذشته پیدا شدند و حدود ۲۰ نفر سوار بر این قایق بودند. سرنشینان قایق گروه‌های مردمی بودند که برای کمک به مردم گمیشان رفته بودند. مردم گمیشان برای جلوگیری از ورود آب از گرگانرود به شهر مشغول ساخت سیل‌بند هستند.

عبدالرضا چراغعلی، معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان هم اعلام کرد: یک فروند بالگرد، غواصان ارتش یگان مرزبانی و مردم منطقه در تلاش برای یافتن مفقودان هستند.

رئیس جمهور به گلستان آمد

رئیس جمهور پس از گذشت حدود ۹ روز از سیلابی که مناطق مختلف استان گلستان به ویژه ترکمن صحرا را فراگرفته است، امروز به گلستان آمد تا از مناطق سیل‌زده بازدید کند.

روحانی پس از ورود به استان، به مناطق سیل‌زده آق‌قلا می‌رود و بعد از آن در جلسه ستاد مدیریت بحران استان شرکت خواهد کرد که گفته شده است که هیچ خبرنگاری در این جلسه حضور نخواهد داشت.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    36 0
    همین کارا کرد کشور به فنا رفت نه روز در هر کاری تاخیر داره استعفا بده همه را راحت کن
    • US ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
      1 26
      حوادث طبیعی درهمه جهان وجودداردوفقط مختص همساایه هایمان نیست قدری تحمل داشته باش رفیق
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
      3 0
      استعفا بده یا نده برای مردم دیگه فرقی نمی کنه
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    10 0
    خدا ارتش را حفظ کند که بی ادعا و بی منت به داد مردم رسید.
  • امیر IQ ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    8 1
    شاید منتظر مونده ببینه حضورش در مناطق سیل زده مخالف برجامه یا نه!
  • امیر IQ ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    4 1
    شاید منتظر مونده ببینه حضورش در مناطق سیل زده مخالف برجامه یا نه!
  • US ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    3 1
    بعد نه روز اومده و داره زخم زبون به سپاه و کارهاش هم میزنه...
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    3 1
    حالا چرا صدا وسیمای میلی به ترامپ گیر داد که بعد از ۱۴ روز از آتش سوزی کالیفرنیا رفت اونجا و روحانی بعد از ۹ روز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس