کد خبر 946584
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
نفت

پاکستان نزدیک مرز ایران نفت کشف کرده است و یافته های اولیه نشان میدهند پاکستان احتمالاً در آینده به یک صادرکننده نفت تبدیل شود .

به گزارش مشرقبه نقل از گالف نیوز، محلی که پاکستان انتظار دارد در آن اکتشاف عظیم نفتی داشته باشد، در ۲۳۰ کیلومتری ساحل کراچی نزدیک به مرزهای ایران قرار دارد.

یک منبع که خواست نامش فاش نشود گفت هنوز برای مشخص کردن اندازه ی این ذخایر نفتی زود است ولی انتظار می رود آن قدر بزرگ باشد که نیازهای نفتی پاکستان را پوشش دهد.

وی گفت یافته های اولیه نشان میدهند پاکستان احتمالاً در آینده به یک صادرکننده نفت تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

در همین حین غلام سرور خان، وزیر نفت پاکستان هم به کشف ذخایر نفت و گاز اشاره کرد و گفت که حفاری دریایی حدود ۲۳۰ کیلومتری ساحل نشانه‌های مثبتی از ذخایری عظیم را نشان داده است. «ماه آینده جزئیات دقیق را منتشر می‌کنیم».

وزیر نفت پاکستان گفت: «حفاری برای اکتشاف نفت و گاز توسط یک شرکت انرژی به پایین ترین لایه رسیده و وارد مراحل نهایی شده است و ذخایر عظیمی را نشان می دهد ولی اطلاعات نهایی را در این زمینه ماه آینده می دهیم».

عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز به کشف ذخایر عظیم نفتی در ساحل کراچی اشاره کرد.

وی گفته بود که پاکستان پس از اکتشاف نفت در دریای کراچی نیاز به واردات نخواهد داشت.

گروهی از شرکت های چند ملیتی حفاری دریایی را در فاصله ۲۳۰ کیلومتری ساحل کراچی برای اکتشاف نفت و گاز در ۱۴ ژانویه آغاز کردند.

در دسامبر ۲۰۱۸، اکسون موبیل اعلام کرده بود که پس از دوسال دوباره در بازار پاکستان سرمایه‌گذاری می‌کند.

طبق گزارشات اگر این اکتشاف نفتی انجام شود، پاکستان بین ۱۰ کشور برتر تولید کننده نفت قرار خواهد گرفت.

پاکستان در حال حاضر تنها ۱۵ درصد نیازهای داخلی نفت خود را با تولید حدود ۲۲ میلیون تن نفت خام تامین می‌کند. ۸۵ درصد دیگر باید وارد شود.

این کشور با ۱۸ میلیارد دلار کسری حساب جاری مواجه است و بخش عمده ای از ذخایر ارزی خود را صرف واردات نفت می کند. صورتحساب واردات پاکستان در دوره ژانویه تا مه ۲۸_۲۰۱۷ سال مالی قبل به ۱۲.۹۲۸ میلیارد دلار رسید.

اکسون موبیل ۲۵ درصد سود بلوک جی در دریای پاکستان را در اختیار دارد که توسط شرکت انی پاکستان اداره می شود. بلوک جی که حدود ۷۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد در آب های فوق عمیق منطقه تحت اکتشاف دریایی پاکستان قرار دارد.

این بلوک در ۲۳۰ کیلومتری ساحل پاکستان و در آبهایی با عمق ۱۹۰۰ متر قرار دارد.

اکسون موبیل با شرکایش و دولت پاکستان در ارزیابی اکتشاف کامل بلوک دریای همکاری می کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    11 1
    هرجا شیعه است نفت هم هست
  • ES ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    10 1
    شاید خبر خوبی برای سیستان باشه که در اونجا هم نفت پیدا بشه
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    6 4
    تحمل یک عربستان دیگه رو نداریم
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
      1 3
      عربستان که هسته ای هم هست ولی غرب به کشوری که هم نفت دار هم هسته ای هم مسلمان اجازه نمیدن
  • US ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    3 0
    نفت به هند و ژاپن هم میتونه بفروشه
  • نصیب الله IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    4 5
    یا الله شکرت که این نعمت بزرگ را برای ما پاکستانی ها دادی مشکل بزرگ پاکستان همین بود یک لیتر بنزین ۹۰ روپیه که میشه ۹ هزار تومان شما ایرانی لیتر ۱ هزار میگیرید ولی شکر خدا را بر جا نمیارید مبارک باد بر ملت مسلمان وبا صبر وشکر گذار پاکستان ..... پاکستان کشور است که زیر سایه خداست کسی نمیتونه نگاهش کنه جانم فدات پاکستان زنده اباد
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
      6 1
      چرند نگو فقط خوشحالیم قاچاق بنزین ما به کشور شما کم میشه
  • Abbas FI ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    6 3
    (مشرق لطفاً سانسور نکن) متاسفانه در دولت ایران کسی مسائل پشت پرده را جدی نمیگیره, اینکه همانطور که کشورهای انگل اطراف ایران با پشتیبانی صهیونیستی سعی بر تصاحب تاریخ ایران دارند, در مسائل ذخاير زیر زمینی ایران هم ساکت ننشستند. ممکنه بعضی ها به تمسخر بگیرند یا بحساب خیالبافی در نظر بگیرند. ولی واقعیت امر اینه که متاسفانه سالهاست که از کشورهای همسایه توسط اسراعیل و آمریکا با جدیت تمام به حفر تونل ها ی متعددی اقدام کرده اند, که هزاران کیلومتر به عمق ایران نفوذ کرده اند. و هم نیت های نظامی و اقتصادی خود را طبق برنامه پیش میبرند, و توسط غرب پرستان داخلی با مسائل پیش پا افتاده افکار مردم را مشغول میکنند, و در خفا چشم به هستی ما دارند. این اتفاق هم طبیعی به نظر نمیرسه, لطفاً سپاه و مسعولین امنیتی از این اتفاقات به را حتی رد نشند, آیا کسانی که برای داعش در مدت 2-3 سال هزارها کیلومتر تونل حفر کردن, آیا نمیتوانند, با آسودگی و برنامه ریزی شده برای اهداف خود زیر ایران نباشند؟ مسعولین محترم, لطفاً جدی بگیرید, نگذارید دشمن با تاریخ و جغرافیای ما بازی کنند, تا کی سهل انگاری, تا به کی خواب؟
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
      1 0
      اگر منظورت تونلهای شهری است شبیه آنچه در سوریه بود، آری. احتمالش هست. اگر هم منظورت چاههای نفت انحرافی در مخازن مشترک نفت و گاز است باز هم احتمالش هست. اما اگر خیال کرده ای می شود از زیر کوههای مرزی تونلهای چند صد کیلومتری ایجاد کرد و هیچ کس هم نفهمد اینجا را واقعا خیالبافی کرده ای.
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    5 1
    تقریبا تمام همسایگان ایران در جنوب و شمال نزدیک مرزهای ایران نفت کشف می کنن و چند برابر ایران مشغول برداشت هستن و لی طرف ایرانی به دلایل کاملا سیاسی و غیر فنی اقدام به برداشت نمی کنه چون از حفاری های افقی و عمیق می ترسه........
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    4 2
    نکنه لوله های نفت مارو ترکانده اسمش رو گذاشته کشف نفت .ازاین پاکستان بعید نیست.
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
      1 1
      ما در مرز شرقی ایران خط لوله نفت نداریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس