سیل

باز هم حادثه‌ای دیگر و باز هم سلبریتی‌هایی که می‌خواهند از سیل گل آلود گلستان ماهی بگیرند.

به گزارش مشرق، فضای مجازیست و گسترش دامنه ارتباطات، آنچنان که کوچکترین اتفاقی در سطح جامعه به سرعت در این فضا دست به دست می‌شود و کوچک و بزرگ را از آن مطلع می‌سازد.

حالا تصور کنید یک بلای طبیعی به بزرگی سیل گلستان در گوشه‌ای از کشور به وقوع بپیوندد، مردم دیگر منتظر نمی مانند که از طریق کانال‌های ارتباطی رسمی همچون خبرگزاری ها و سایت های خبری اخبار را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

۲۵ کشته و زخمی در سیل شیراز

کافیست چند عدد از پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی را در تلفن همراه خود داشته باشند تا اخبار موثق و البته غیرموثق را از آن‌ها پیگیری کنند.

در چنین فضایی که تصاویر و عکس‌ها از محل حادثه به سرعت مخابره می‌شود، فرصت برای سودجویانی که به نام کمک به افراد آسیب دیده، از احساس نوع دوستی مردم استفاده می کنند، کاملا مهیا است؛ و البته در این میان هر چه چهره در خواست کننده کمک برای جمع آوری هدایای نقدی و غیرنقدی مردم معروف‌تر باشد، میزان کمک‌ها هم به تناسب بیشتر می‌شود.

صحبت از سلبریتی‌هایی است که با تکیه بر محبوبیت خود میان مردم، خود را متخصص در هر زمینه‌ای می‌دانند. یکی از همین زمینه‌ها در خواست کمک برای مردمی است که در جریان حوادث طبیعی دچار مشکل شده اند.

سلبریتی‌هایی که با توجه به نفوذشان در میان مردم می‌توانند از فضای مجازی بهره گیرند و به یکپارچه کردن و یک سو شدن کمک‌های مردم جهت دهند، با اعلام شماره حساب شخصی خود، گاهی نه تنها دردی از مردم نیازمند به کمک دوا نمی‌کنند بلکه شاید کوچکترین منفعت این نوع جمع آوری کمک برایشان مطرح شدن این افراد به عنوان یک حامی برای آسیب دیدگان بلایای طبیعی باشد؛ و البته نحوه هزینه کرد مبالغ جمع شده مسئله‌ای است که مراجع ذیربط قضایی باید پیگیر آن باشد.

زلزله کرمانشاه و اعلام حساب شخصی از سوی سلبریتی‌ها نمونه‌ای از این موضوع است. در حالی که شماره حساب هلال احمر به عنوان تنها مرجع رسمی دریافت کمک‌های مردمی معرفی شده بود، تعدادی از بازیگران و فوتبالیست‌ها اقدام به جمع آوری کمک های مردمی کردند.

میلیاردها تومان از همین طریق برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاهی جمع آورد شد، مبالغی که تاکنون سرنوشتان نامعلوم است و فقط هر از چند گاهی علی دایی یکی از همین سلبریتی‌ها که مبلغ ۱۱ میلیارد تومان به حسابش واریزشده بود، فیلم‌هایی در صفحه شخصی اینستاگرامش در خصوص فعالیت هایش با مبالغ جمع آوری شده، منتشر می کند.

حالا بیش از یک سال و نیم از روزهای تلخ کرمانشاه و مهربانی و عطوفت و کمک ایرانیان به هموطنان زلزله زده ساکن غرب کشور می گذرد و این روزها، تلخی یک بلای طبیعی دیگر به نام سیل کام نوروز را برای مردم کشورمان تلخ کرده است.

کافیست سری به خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری و فضای مجازی بزنید تا از میزان خسارات وراده در اثر سیل به استان گلستان مطلع شوید، اما در میان تصاویر متاثرکننده گلستان در شبکه های اجتماعی، تصاویر و شماره حساب‌های سلبریتی ها برای جمع آوری کمک هم خودنمایی می کند.

با وجود اینکه باز هم شماره حساب هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای دریافت کمک‌های مردمی معرفی شده است تا با کارشناسی‌های لازم و برآرودهای انجام شده، کمک‌های مردم به دست سیل زدگان برسد، اما سلبریتی ها همچنان با اعلام شماره حسابهای شخصی خود سعی در جمع آوری کمک به صورت انفرادی دارند.

اما این بار قوه قضاییه برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند زلزله کرمانشاه یک اقدام پیشگیرانه انجام داده است. جواد جاویدنیا معاون دادستان کل کشور در همین باره اعلام کرده است: هر گونه جمع آوری کمک‌های مردمی توسط اشخاص و سازمان‌های معروف و شناخته شده جز از طریق جمعیت هلال احمر و کمیته امداد ممنوع است.

معاون دادستان کل کشور به اشخاص و چهره‌های شناخته شده هشدار داد که در صورت اقدام، حساب‌ها مسدود و مبالغ جمع آوری شده توقیف و به سازمان‌های یادشده تحویل داده خواهد شد، لذا از هر گونه اقدام در این زمینه خودداری شود.

وی خاطرنشان کرد: اشخاصی که قصد چنین اقداماتی را دارند، با مراجعه به سازمان‌های یادشده مجوز اقدام دریافت کنند و شماره حساب‌های خاصی مختص این امر با نظارت سازمان‌های مسئول و طبق شرایطی که این سازمان‌ها اعلام می‌دارند افتتاح و در درگاه اینترنتی رسمی این سازمان‌ها اعلام تا مردم پس از اطمینان از تایید و نظارت سازمان‌های مسئول وجوه خود را به حساب‌های مورد تایید واریز کنند.

جاویدنیا تاکید کرد: تا زمان عدم صدور مجوز خاص و اعلام رسمی آن، هر گونه فعالیت در این زمینه از باب پیشگیری از وقوع جرم ممنوع و با آن برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

اما با این وجود شب گذشته مهدی طارمی یکی از همین سلبریتی ها در استوری اینستاگرام خود شماره حساب مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی را برای جمع آوری کمک های مردمی اعلام کرده است.

نیت یکی است و کمک به هموطنان سیل زده گلستان خواست قلبی همه مردم کشور است، حال با توجه به تاکیدات انجام شده مبنی بر ارسال کمک از طریق هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهتر نیست سلبریتی‌هایی که داعیه کمک و حمایت از آسیب دیدگان را دارند، آستین همت بالا زنند و در جهت هم  سو کردن کمک ها به یک حساب مشترک گام بردارند؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • علی US ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    26 9
    منظورت همون سلبریغی هست دیگه !
    • یاشاسین اردبیل IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
      15 9
      دیگه همین مونده بود که مسعود شجاعی و الفرهاد مجیدی ناجی مردم باشن
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    27 8
    مردم نباید جز به حسابهای رسمی و قانونی پول واریز کنند .تا یقین کنند به دست مستحق رسیده.
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    28 5
    بايد به مراجع قانوني كمك ها پرداخت بشه نه دلقك ها
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    26 5
    ولشون کنین این انسانهای عقده ی دیده شدن رو
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    30 6
    اون مردمی که سلبریتی توشون نفوذ داره سیل که هیچ سنگ هم از اسمون براشون بباره حقشونه.
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
      17 3
      احسنت . گل گفتی
  • abbas CA ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    31 2
    این سلبرتیها دیگه شورشو در آوردن، اگه راست میگن خودشون پول بریزن به حساب حلال احمر و فیش اش را در فضای مجازی بگزارند تا دیگران هم کمک کنند، نه اینکه فقط حرف بزنند
  • US ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    31 47
    مردم به شما و نهادهای رسمی اعتماد ندارند برای کمک کردن به همدیگر هم باید از شما اجازه بگیرند؟؟
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
      4 22
      متاسفانه اعتماد اجتماعی داره از بین میره. البته مشرقیان را باکی نیست. دنبال گردآوری ثروت اند به هر نحو ممکن.
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
      4 14
      اگر برای کمک و در راه خدا هست این مسخره بازی ها را باید تمام کرد یک نهاد مدنی این کار را باید انجام دهد. سالیان گذشته برای زلزله زده ها کلی پول جمع کردند چی کردند پول ها را
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
      5 10
      نه قرتی جون کی گفته اجازه بگیری . با کله بدو دو میلیارد واریز کن حساب زیباکلام و مهناز افشار و نیکی کریمی . بدو کنسرت جون دیرت نشه
    • علی اکبر IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
      4 0
      منظورتون از مردم ترامپ عزیزت هست دیگه
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    9 15
    به نظرم همه مردم باید در فضای مجازی اجتماعی (اینستا، توییتر) فعال شوند و عرصه را از این سلبریتی ها بگیرند همانطور که در فضای وب این کار شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس