زنگنه نمایه

وزیر نفت گفت: با افتتاح فازهای ۲۴،۲۳،۲۲ و ۱۳ ایران در بهره برداری و برداشت از میدان گازی از قطر پیشی گرفت.

به گزارش مشرق، بیژن زنگنه در آیین بهره‌برداری از فازهای ۲۳،۲۲،۱۳ و ۲۴ پارس جنوبی اظهار داشت: امروز چهار فاز از پارس جنوبی افتتاح می‌شود و اما سال دیگر تا میانه سال سه فاز دریایی به مربوط به فازهای۲۲، ۲۳ و ۲۴ و فاز ۱۳ و ۱۴ است، به بهره‌برداری می‌رسانیم.

وزیر نفت با بیان اینکه با اتمام طرح‌های در دست اقدام، تولید کشور در میانه سال آینده به ۷۵۰ میلیون متر مکعب در روز از پارس جنوبی می‌رسد، افزود: متوسط تولید سالانه گاز ما امسال ۸۴۱، سال آینده ۸۸۰ و دو سال دیگر به ۹۵۰ میلیون مترمکعب متوسط خواهد رسید و تولید روزانه ما به زودی به هزار میلیون متر مکعب می‌رسد.

در این زمینه:

عکس/ مراسم افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی

تولید بنزین به ۱۰۵ میلیون لیتر رسیده است

عکس/ بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی

امروز چقدر به ظرفیت تولید گاز افزوده می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه ظرفیت الان پارس جنوبی حدود ۶۶۰ میلیون متر مکعب است، بیان کرد: افزایش تولید گاز در پارس جنوبی موجب کاهش سهم سوخت مایه نیروگاه‌ها از ۴۳ درصد در سال ۹۲ به زیر ۱۰ درصد در سال۹۷ رسیده است که اگر با روال قبل ادامه پیدا می‌کرد در شهرهاامکان تنفس وجود نداشت  و این تحول بزرگی در  گاز رسانی بوده است.

زنگنه گفت: امسال از سال‌هایی بود که  هم گاز صنایع و پتروشیمی‌ها تأمین شد و هم اینکه افت فشاری گزارش نشد و در صادرات هم رکورد زدیم که این به برکت تلاش‌های همکاران ما در پارس جنوبی و دیگر فازها بود. با افتتاح فازهای ۲۴،۲۳،۲۲ و ۱۳ ایران در بهره برداری و برداشت از میدان گازی از قطر پیشی گرفت.

وی عنوان کرد: امسال گاز رسانی در کل کشور به ۹۳ درصد رسیده و در روستاها هم ۷۹ درصد کل جمعیت پوشش داده شده اند که در اوایل سال آینده از ۹۵ درصدی که تعهدمان بوده است عبور می‌کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه مقدار فلرهای پالایشگاهی مرتب در حال کم شدن است، خاطرنشان کرد: به برکت برجام دستگاه‌هایی که از خارج به ما نمی‌دادند وارد کردیم و قبل از اعمال تحریم‌ها هرچه کالای مهم بود هم وارد کردیم و دستگاه‌های جدا کننده سولفور از گاز همه راه‌اندازی می شود و به این ترتیب بخش اصلی آلودگی و نگرانی‌های محیط زیستی رفع می‌شود و بقیه پالایشگاه‌ها هم وقتی به دست بهره‌بردار می‌رسد میزان گاز خروجی را تنظیم و کم می‌کند.

زنگنه با اعلام اینکه پارس جنوبی تنها در گاز نباید دیده شود، اضافه کرد: در سال‌های اخیر دو سه هزار کیلومتر به خطوط گازرسانی افزوده شود و نه تنها با این خطوط بلکه با ایستگاه‌ها توانسته‌ایم یک شبکه پایدار و مستحکمی برای کشور درست کنیم.

وی  با بیان اینکه به اتکای پارس جنوبی مجموعه‌ای از صنایع تعیین‌کننده پایین دست که مهمترین آن پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها هستند را ایجاد کردیم،گفت: از سال ۹۲ تا امسال ۱۵ طرح با سرمایه‌گذاری ۵.۶ میلیارد دلار بهره‌برداری رسیده است که ارزش تولیدات آنها به قیمت پایه ۵.۲ میلیارد دلار هست و ۱۸ طرح دیگر هم تا پایان این دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

زنگنه با اعلام اینکه ۱۸ طرح دیگر داریم که تاپایان سال ۹۹ دنبال می‌کنیم ، افزود: اجرای این طرح‌ها یک تحول عظیمی در پتروشیمی ایران ایجاد می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رها IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    0 0
    دوستدارم باورکنم ولی نمیتونم واین رونتیجس که میگه باورنکن
  • DE ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    3 7
    تا بحال هم کلی از گاز ایران را دزدیده اند.
  • جوان IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    6 0
    چه فاییده وقتی پولش تو سفره مردم نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس