روحانی ظریف

یکی از آرزوهای روحانی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای که بارها بر زبان جاری شد، لغو یکباره و همزمان همه تحریم‌ها بعد از اجرای برجام بود که تنها در ذهن این افراد اتفاق افتاد.

سرویس سیاست مشرق - در لا به لای روزنامه‌های سال‌های گذشته، وعده‌ها و ادبیات جالبی از سوی دولتی‌ها واصلاح‌طلبان به کار گرفته شده است که مشرق روز به روز آن‌ها را بررسی و بازنشر خواهد کرد.

*******

روزنامه اعتماد؛ ۱۹/۱۲/۹۳

** جهانگیری: افتخار اصلاح‌طلبان این است که دولتی روحانی را سرکار آوردند

جهانگیری اما بازهم از اصلاح‌طلبان می‌گوید. اصلاح‌طلبانی که بدنه اجتماعی اصلی دولت هستند و او در مقام دفاع از ارتباطی که دولت با این بدنه اجتماعی داشته است برمی‌آید. برای نخستین بار در طول یک سال و نیم اخیر است که شاید بالاترین مقام اجرایی کشور پس از معاون اول صراحتاً از شرایط اصلاح‌طلبان می‌گوید. از افتخاری صحبت می‌کند که بسیاری در طول این مدت تلاش کرده‌اند نادیده‌اش بگیرند. برنامه‌ریزی کردند تا بی‌اهمیت جلوه‌اش بدهند و نتوانستند. مصداق این نتوانستن همین جمله معاون اول رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید است. می‌گوید: «این افتخار به نام اصلاح‌طلبان ثبت‌شده است که از کاندیدایی حمایت کردند و همان بر سرکار آمد» او در این مورد بیشتر هم توضیح می‌دهد. می‌گوید که «افتخار اصلاح‌طلبان این است که دولتی را سرکار آورده است که تلاش می‌کند گره‌های زندگی مردم را باز کند و اینکه چند اصلاح‌طلب وارد دولت شده‌اند و تعدادشان کم‌وزیاد بوده است دیگر زیاد اهمیت ندارد»

اظهارات جهانگیری به‌عنوان افتخار اصلاح‌طلبان برای روی کار آمدن دولت روحانی در حالی است که در ماه‌ها اخیر و بعد از شرایط بغرنج اقتصادی، اصلاح‌طلبان برای برائت از دولت روحانی، با یکدیگر مسابقه گذاشته‌اند.

روزنامه شرق؛ ۱۹/۱۲/۹۵

** روحانی: البته که تحریم‌ها پایان نیافته است

روحانی با اشاره به ایستادگی ملت ایران در برابر فشارهای گوناگون دشمنان در ۳۸ سال گذشته، گفت: «امروز هم فشار و تحریم ادامه دارد و ما در شرایط سخت به ایستادگی خود ادامه می‌دهیم. در دنیای امروز که همه کشورهای تولیدکننده نفت مجبور شدند به ذخایر گذشته خود روی آورند و شاهد افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی‌شان بودیم، تنها جمهوری اسلامی ایران است که در چنین شرایط سختی رشد اقتصادی را افزایش داده، تورم را پایین آورده و ارزش پول ملی خود را حفظ کرده است».

او ادامه داد: «برخی سؤال می‌کنند که آیا همه تحریم‌ها پایان یافته است؟ البته که پایان نیافته و ما تنها در بخش هسته‌ای آن هم اگر طرف مقابل منصفانه و صادقانه به تعهداتش پایبند بماند، توانسته‌ایم موانع و تحریم‌ها را کنار بگذاریم، اما هنوز در سایر جاده‌ها، موانعی پیشروی ما وجود دارد و اینجا این سؤال مطرح است که چرا واقعیت‌ها به‌روشنی به مردم گفته نمی‌شود».

این اظهارات روحانی وآورزوهایش درباره عدم پایان یافتن تحریم‌ها در حالی است که روحانی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای، بارها بر لغو یکباره و کلی تحریم‌ها، تأکید داشتند.

تناقضات روحانی و تیم هسته‌ای درباره لغو یکباره برجام

حسن روحانی بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ پس از اعلام جمع‌بندی و توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در سالن اجلاس سران با بیان اینکه ماه رمضان همواره ماه خیر و برکت و ماه تقرب مردم به خداوند بوده است، اظهار داشت: امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود.

وی افزود: تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی نیز کنار گذاشته می‌شود و برای ۵ سال نوعی محدودیت ایجادشده و سپس لغو می‌شود، در زمینه تحریم‌های اشاعه‌ای نیز کالاهای دو منظوره در کمیته‌ای بررسی می‌شود

روزنامه شرق؛ ۱۹/۱۲/۹۶

** ظریف: خروج از برجام باعث انزوای آمریکا می‌شود

در سال گذشته با دقت شرایط را رصد کردیم و با صداقت و صراحت هم به داخل گزارش کردیم. شما می‌بینید گزارش‌های ما به مجلس شورای اسلامی با گزارش‌هایی که خود مجلس تهیه کرده خیلی فاصله ندارد و این نشان‌دهنده واقع‌بینی و صداقت ماست. همه این کارها را کردیم، اما دلهره‌ای نداشتیم، چراکه اعتقاد داشتیم اولاً خروج آمریکا از برجام، به انزوای آمریکا می‌انجامد. اگر دلیلی باعث شده آمریکا از برجام خارج نشود همین بوده، نه اینکه آقای ترامپ علاقه‌ای به برجام داشته باشد. آقای ترامپ کسی بود که یک سال قبل از اینکه رئیس‌جمهور شود گفت اولین کاری که خواهم کرد این است که از برجام خارج شوم. اینکه این اتفاق نیفتاده است به‌خاطر نگرانی او از انزوای خودش بوده - البته به این معنا نیست که برجام را با حسن نیت اجرا کرده، سوءنیت آمریکا تقریباً در هر اقدامی که سال گذشته انجام داده، مشخص است- بنابراین آنچه در سال گذشته اتفاق افتاد و احتمالاً در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد داشت، به یک نگرش واقع‌بینانه به شرایط و آمادگی برای سناریوهای مختلف نیاز دارد. انتخاب ما خروج از برجام نیست. اگر این انتخاب ما بود، دو سال وقت تلف نمی‌کردیم که مذاکره کنیم.

اظهارات ظریف درسال ۹۴ مبنی بر اینکه آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود

خوش‌بینی و خوش‌خیالی ظریف درباره اینکه آمریکا از برجام خارج نمی‌شود چون باعث انزوا یا تحمیل فشار بین‌المللی می‌شود، از نگاه‌های بدیع وزیر خارجه‌ای است که ادعا دارد سازمان‌ها و عرف عرصه بین‌الملل را خوب می‌شناسد، لذا بعد از خروج آمریکا از برجام، حسن روحانی کدخدایی را که از ابتدا آرزوی مذاکره با وی را داشت، به‌عنوان عنصر مزاحم در برجام نامید و گفت: امشب از یک نظر متأسفم که مردم آمریکا که مردم بزرگی هستند، گرفتار زمامدارانی شده‌اند که حیثیت آن‌ها را زیر پا گذاشته است و از طرفی خوشحال هستم که یک موجود مزاحم از برجام خارج‌شده است.

ابراز خوشحالی روحانی از اینکه آمریکا از برجام خارج شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • RO ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    15 0
    بله، برای خودشون همه تحریم ها بالمره لغو شدند وگرنه چطور میتونستند بچه هاشون را با کلی پول بفرستند آمریکا و انگلیس و کانادا ؟
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
      2 0
      افرین.........
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    8 0
    دروغگو کم حافظه س.
  • SY ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    9 0
    دولت دروغگوها و بد قولها
  • سرباز صفر امریکا IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    1 13
    اگه جنگ شد من به ارتش امریکا میپیوندم از شش ماه پیش هم دارم هر روز 13 ساعت ورزش سخت میکنم برای آمادگی هر چه بیشتر تا اگه آزمونی چیزی گرفتن قبول بشم.
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
      2 2
      زیاد پلی استیشن بازی میکنی روت اثر گذاشته
  • علی IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    12 0
    با سلام کسانی که به غیر خدا دل ببندد خوار و ذلیل خواهند شد
  • روحی IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    21 0
    زمان بهترین وسیله برای روشن شدن حقایق است. هیچ دروغی ابدی نیست. ای کاش مسئولین و حکومت این رو میفهمید.
  • پویا IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    1 0
    اگر کشور را یک بدن در نظر بگیریم و منابع مالی را خون در گردش در شریانهای اقتصادی بدانیم ، باید از بیرون رفتن خون از بدن که همان خروج ارز از کشور است توجه کنیم و بعد به تزریق این خون که ارز مورد نیاز است اقدام کنیم ، دولت تا زمانی که جلوی این خونریزی را نگیرد تزریق این خون به بدن هر چقدر هم زیاد باشد فایده ای ندارد
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    0 0
    افرین.........
  • خوشگل اصلاح طلب IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    0 5
    مشرق دستو پای بی خود نزن خودت هم می دونی مردم سال 1400 هم قطعا به یک اصلاح طلب رای می دن یا مطهری یا حسن خمینی یا استاد زیبا کلام
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
      4 0
      یعنی لیبرال ها اینقدر بیچاره شده اند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس