روزنامه آرمان

نکته تآسف برانگیز اینکه دولتمردان و رسانه‌های دولتی علیرغم اذعان به سرِکاری بودن برجام اروپایی، همچنان قائل به «اجرای برجام به هر قیمت» هستند!

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** دانشور: اکثر مردم نگاه عمیق ندارند و مطیع پوپولیست‌ها هستند!

«فاطمه دانشور» از فعالین اصلاح طلب و عضو شورای شهر چهارم تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «دولت و گروه‌های در سایه که گاه قدرتشان از قدرت دولت بیشتر است، در بسیاری از مواقع اتفاقات را در کشور رقم زده‌اند…با توجه به روشن نبودن منشأ مشکلات برای مردم، طبیعی است که بخش‌هایی از مردم با دولت در سایه برای کنار زدن دولت همدلی داشته باشند. بسیاری از اتفاقاتی که در بازار رخ می‌دهد مانند بالا رفتن قیمت دلار که نارضایتی مردم را درپی داشته و دولت در سایه کنترل این مورد را در دست دارد، باعث می‌شود که مشکلات بر گردن دولت قرار گیرد».

دانشور در ادامه گفت: «دولت در سایه بازوان قدرت دولت کنونی را تخریب کرده و شرایط را به گونه‌ای علیه دولت برنامه‌ریزی کرد تا دولت نتواند عملکرد مثبتی ارائه دهد. از جمله این اقدامات آن است که برنامه‌های دولت در مسائل داخلی و خارجی براثر فشار همین اقلیت به انحراف کشیده یا متوقف شده و در مجموع برنامه‌های دولت به نتیجه نمی‌رسد… در حال حاضر اتفاق بسیار بدی در جامعه رخ داده است که نخبگان ما کنار رفته‌اند. باید تاکید کرد که کنار رفتن نخبگان در جامعه هم به‌خاطر قدرت در سایه است…دولت در سایه مقصر اصلی مشکلات است».

گویا توهین به شعور مردم به یک کارویژه در جریان اصلاح طلب بدل شده است. دانشور در همین مصاحبه از چرایی توهین به شعور مردم از سوی این طیف رمزگشایی می‌کند. وی در این مصاحبه می‌گوید: «آگاهی مردم در برخی موارد بسیار کم است و در حال حاضر که فضای مجازی گسترده شده، اما مردم متاسفانه نسبت به برخی موضوعات نگاهی عمیق ندارند و تنها درصدی از مردم نگاهی عمیق دارند…در جامعه ما افرادی موفق می‌شوند که بتوانند حرکات پوپولیستی داشته و بر موج احساسات مردم سوار شوند و در نهایت قدرت را در دست بگیرند».

این فعال اصلاح طلب مردم را جماعتی کم فهم! می‌بیند که صرفاً ماشین رأی هستند و باید با حرکات عوام فریبانه بر موج احساسات آنها سوار شد!

همین نگاه باعث می‌شود که وی مدعی شده که مشکلات تقصیر دولت سایه است و التهابات بازار دلار نیز ناشی از عملکرد دولت سایه است! اصلاح طلبان در دولت اول روحانی مدعی بودند که تقصیرها گردن دولت قبل است و دولت روحانی در حال آواربرداری است و فصل برداشت، دولت دوازدهم است.

حالا با توجه به اینکه انداختن تقصیرها به گردن دولت قبل دیگر در میان افکار عمومی خریداری ندارد، دولت سایه از سوی حامیان دولت مطرح می‌شود. فعالین اصلاح طلب هیچگاه به این سؤال پاسخ نمی‌دهند که اگر تمام اختیارات کشور در دست دولت سایه است، پس چرا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خود را به آب و آتش زده و با دروغ پراکنی و توهین و تخریب رقبا و ارائه وعده‌های آنچنانی در پی در اختیارگرفتن کلید پاستور به هر قیمت هستند؟!

** اذعان دولتمردان و رسانه‌های دولتی به سرِکاری بودن برجام اروپایی

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: «در شرایطی که وزرای خارجه سه کشور اروپایی در یازدهم بهمن ماه رسماً کانال مالی (اینستکس) را به ثبت رساندند تاکنون ابعاد اجرایی آن و نحوه بهره‌مندی ایران از مزیت‌های این راهکار ویژه پوشیده مانده است».

در روزهای گذشته نیز «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه گفته بود: «هنوز نمی‌دانیم که اینستکس چطور کار می‌کند و چگونه می‌تواند راهگشا باشد»!

اکنون حدود ۱۰ ماه از خروج آمریکا از برجام سپری شده است. این در حالی است که قرار بود اروپایی‌ها طی چند هفته پس از خروج آمریکا، درخصوص اجرای تعهدات خود و مقابله با عهدشکنی آمریکا به ایران تضمین بدهند.

اروپا با وقت کشی در گام اول اجرای تعهدات برجامی خود را به کانال مالی SPV تقلیل داد و در گام دوم نیز این کانال مالی را به کانالی کوچک‌تر به نام اینستکس تقلیل داد. در نهایت این کانال که حتی یک دهم تعهدات برجامی اروپا را نیز پوشش نمی‌داد، صرفاً رونمایی شد و هیچ خبری از زمان اجرای آن داده نشد. نکته قابل تأمل اینجاست که اینستکس اقلام غیر تحریمی را پوشش می‌دهد، مسئله‌ای که تا پیش از برجام نیز اجرا می‌شد و مسئله‌ای وجود نداشت، بلکه مسئله اصلی اقلام تحریمی بود که هیچ نشانی از آن در کانال مالی اروپا مشاهده نمی‌شود.

اروپا در ماههای اخیر بیش از پیش ثابت کرده است که با آمریکا همصداست و جز وقت کشی و جاده صاف کنی برای اجرای برجام های بعدی، برنامه دیگری ندارد.

نکته تآسف برانگیز اینکه دولتمردان و رسانه‌های دولتی علیرغم اذعان به سرِکاری بودن برجام اروپایی، همچنان قائل به «اجرای برجام به هر قیمت» هستند!

** عامل اصلی گرانی‌ها، سیاست‌های نسنجیده دولت است نه تحریم

روزنامه جهان صنعت در گزارشی نوشت: «عید امسال یکی از سخت‌ترین عیدهای این چند سال اخیر است. هر چه به پایان اسفند نزدیک می‌شویم اوضاع بدتر می‌شود و قیمت‌ها بالاتر می‌رود. چرا؟ مسوولان برای این سؤال، پاسخ‌های مختلفی دارند. برخی از وزرا شرایط تحریمی کشور را عامل افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کنند و برخی دیگر نیز قیمت دلار و نوسانات بازار ارز را عامل گرانی‌های اخیر می‌دانند اما بیشتر فعالان اقتصادی و کارشناسان بر این باورند که سیاست‌های نسنجیده دولت افزایش قیمت‌ها و نابسامانی‌هایی را در بازار پدید آورده است. چیزی تا پایان سال باقی نمانده اما دولتمردان همچنان برنامه خاصی برای تنظیم بازار ندارند».

برخی دولتمردان و فعالین اصلاح طلب مدعی هستند که عامل اصلی گرانی‌ها و وضع موجود اقتصادی، سیاست‌های ترامپ و تحریم‌هاست. این در حالی است که همین جماعت تا پیش از سال ۹۲ تاکید داشتند که ۷۰ تا ۹۰ درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت دولت و تنها ۱۰ تا ۳۰ درصد مشکلات ناشی از تحریم‌هاست.

متأسفانه دولت در مدیریت نقدینگی دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد. این موضوع در کنار چیدن تمامی تخم مرغهای دولت در سبد برجام موجب شد تا وضع اقتصادی فعلی شکل بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    9 1
    پوپولیسم یعنی اینکه با وجود تورم 400 درصدی پسابرجام به مردم بگوئیم با FATF تورم 20 درصد کاهش می یابد !
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
      0 0
      درود بر رئیسی...
  • ناشناس IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    6 1
    اینهارو بفرستیم بااین گاوها وگوسفندها یی که رفتن خارج که باعت وبانی گرونی گوشت شدن مذاکره کنن بلکه برکردن شاید زبون اینا رو بفهمن
  • نبی IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    9 1
    اکثر مردم پوپولیست هستند ، پس با رای همین پوپولیست ها رییس جمهور شده اید . بیچاره مردم که برچسپ پوپولیستی میخورن .
  • سید IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    6 1
    هرجا سخن از خیانت است نام اصلاح طلبان تهوع آور می درخشد.!
  • ناشنا س IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    0 0
    این پو پو.....لیست بازیا رو شم شروع. کردید .. حالا شدید منتقد چیست
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    0 0
    ایناهم مثل اربابهای آمریکاییشونند. هرجا کم میارن میگن پوپولوییستها نذاشتن. غافل از اینکه همون جماعت پوپولوییست اینارو سرکار آوردند. خوب اگه بده چرا برای شما خوبه... مثل قضیه تروریسم شده که آمریکاییا هرکی باهلشون مخالف باشه میگن تروریسته
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    0 0
    درود بر رئیسی...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس