مترو نمایه

معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران از افتتاح دیوارنگاره صد متری در ایستگاه انقلاب تا راه‌اندازی بلیط ویژه مسافران مترو برای حضور در کابین راهبر قطار خبر داد.

به گزارش مشرق، احسان بیسادی، معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ضرورت اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در ایستگاه‌های مترو چیست و اساساً چرا باید کار فرهنگی کرد؟ اظهار داشت: مترو تهران به عنوان یک سازه اجتماعی و ناوگان حمل و نقلی؛ روزانه با حدود سه میلیون مسافر، لازم دارد مسافرانش را از نیازهای فرهنگی تأمین کند و آنها از برنامه‌های فرهنگی مترو استفاده کنند.

وی ادامه داد: بدیهی است که کار فرهنگی در همه شئون زندگی مسافران تأثیر مثبت دارد. به همین منظور برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی در قالب‌های مختلف و به مناسبت‌های گوناگون اجرا می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

احتمال گرانی بلیت مترو برای جلوگیری از قاچاق مسافر!

افتتاح ۶ ایستگاه جدید مترو تا پایان سال



معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران در باره اینکه با توجه به طیف گسترده و متنوع مسافر، در اجرای برنامه‌های فرهنگی به نیاز مخاطب توجه دارید؟، افزود: بله. همانطور که اشاره کردید با طیف گسترده ای از مسافر روبرو هستیم. برنامه‌های معاونت نیز در دوره‌های زمانی مشخص و فراخور نیاز و سلیقه مسافران مورد پایش قرار می‌گیرد. از طرفی در ساختار معاونت فرهنگی مدیریتی با عنوان مطالعات و برنامه‌ریزی داریم که این مدیریتیکی از برنامه‌های اصلی‌اش رصد و پایش این برنامه‌ها در حوزه نیازمندی‌های فرهنگی مسافران مترو است.


بیسادی در پاسخ به این پرسش که به منظور برخورد با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی در مترو چه برنامه‌هایی دارید؟، گفت: با توجه به این نکته که اهم برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو مسافر محور است، آموزش‌های شهروندی در اولویت برنامه‌های ماست.

وی اضافه کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی ۱۴ دسته بزرگ از آسیب‌ها را شناسایی و به‌طور منظم در بازه‌های زمانی مختلف در مورد این آسیب‌ها اقدامات لازم در قالب‌های متنوع و در چند دوره زمانی به صورت متناوب اجرا شده است. از برگزاری تئاترهای محیطی و نمایش عروسکی گرفته تا کارگاه‌های پرسش و پاسخ به‌صورت حضوری و چهره به چهره و همچنین فضا آرایی در محیط‌های ایستگاهی.

معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران در پاسخ به این پرسش که با توجه به مدت زمان فعالیت معاونت فرهنگی و اجتماعی آیا به وضعیت ایده‌آل لازم رسیده‌اید؟، بیان داشت: همان‌طور که مطلع هستید معاونت فرهنگی یک مجموعه بسیار جوان است؛ این مجموعه در مقایسه با عمر بیست ساله شرکت بهره‌برداری مترو؛ یک نهال هفت ساله است. بدیهی است که هفت سال برای یک مجموعه فرهنگی زمان بسیار کمی است و تا رسیدن به درجه مطلوب باید زمان زیادی بگذارد و آزمون و خطا داشته باشد تا به رشد و تکامل برسد ولی این نهال نورس در مسیر تحقق اهداف فرهنگی قرار گرفته است؛ ضمن اینکه اثرگذاری و اثربخشی مقوله‌های فرهنگی نیاز به صبر و ممارست بسیار دارد و در طولانی مدت اثرگذار است.

بیسادی درباره اینکه به عنوان متولی فرهنگی در بزرگترین سازه حمل و نقل شهری با مخاطب خود چگونه تعامل می‌کنید؟،تصریح کرد: ارتباط ما با مخاطب یک ارتباط دوسویه است. همچنین با توجه به تنوع بسیار کانال‌های ارتباطی ما در مجموعه معاونت فرهنگی از ابزارهای متنوعی استفاده می‌کنیم. علاوه بر سامانه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و تارنمای معاونت فرهنگی داریم، در برخی از برنامه‌ها به صورت میدانی در حین اجرای برنامه‌ها با مخاطبان ارتباط داریم. از این طریق بازخورد زیادی از سوی مخاطبان دریافت کردیم که به بهبود فعالیت‌های فرهنگی کمک شایانی شده است.

وی درباره اینکه چه تعاملی با سازمان‌های دولتی و مردم نهاد دارید؟،افزود: سازمان و موسسه‌های فرهنگی و مجموعه‌های مردم نهاد از گزینه‌هایی هستند که ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو تهران با آغوش باز از همکاری مشترک با آن‌ها استقبال می‌کنیم. برگزاری فعالیت مشترک با این مجموعه‌ها در غالب برپایی نمایشگاه، جلسات پرسش و پاسخ و حتی کارگاه‌های آموزشی قابل اجراست. همکاری با این نهادها علاوه بر ایجاد هم‌افزایی در فضایی مشترک کمک به قوت برنامه‌های ما در فضای ایستگاه‌های مترو است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران درباره برنامه‌های محوری و شاخصی که تاکنون اجرا شده و مورد استقبال قرار گرفته گفت:. برنامه‌هایی که در معاونت فرهنگی برگزار شده دسته بندی‌های مختلفی دارد. از برنامه‌های ترویجی تا برنامه‌هایی در قالب جشن‌های بزرگ ایستگاهی و برنامه‌های مشاوره ای برای مسافران در حوزه‌های مختلف سلامتی و مشاوره‌های حقوقی و دینی که عموماً با استقبال مواجه می‌شوند.

بیسادی افزود: برگزاری مشاوره‌های دینی در ماه رمضان یکی از برنامه‌هایی بود که با استقبال زیاد از طرف مردم مواجه شد. راه‌اندازی سلسله برنامه قطار دانایی برای دانش‌آموزان هم از جمله برنامه‌هایی بود که مدارس و خانواده دانش آموزان از آن استقبال زیادی داشته‌اند.

وی در باره اینکه در آستانه بیستمین سالگرد فعالیت مترو تهران چه برنامه‌هایی برای این مناسبت دارید؟
تصریح کرد: با توجه به اینکه این روزها مصادف با بیستمین سال تأسیس شرکت مترو است برای این روزها برنامه‌های ویژه ای داریم. از افتتاح دیوارنگاره صد متری در ایستگاه انقلاب تا راه‌اندازی بلیط ویژه مسافران مترو برای حضور در کابین راهبر قطار و ادامه سلسله جلسات آموزش دانش آموزان و نونهالان در مترو با عنوان قطار دانایی در پایانه‌های ایستگاهی مترو. همچنین طرحی با عنوان همیاران مترو با همکاری مدارس مقطع ابتدایی شهر تهران آغاز شده است که در این برنامه دانش‌آموزان در گردش آموزشی ضمن آشنایی با بخش‌های مختلف مترو، مفاهیم آموزش‌های شهروندی و نحوه استفاده صحیح از مترو را فرا می گیرند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران درباره اینکه در برخی از برنامه‌ها شاهد حضور و استقبال مسافران از اجرای آنها هستیم، انعکاس و پوشش برنامه‌های فرهنگی مترو چگونه است و مسافران چگونه از اجرای برنامه‌ها مطلع می‌شوند؟،خاطرنشان کرد: برنامه‌های ما در معاونت فرهنگی عمومأ از دو طریق دیده می‌شود. بخش اول فعالیت‌هایی است که از طریق روابط عمومی و در اختیار قرار دادن خبر به سایت‌ها و شبکه‌های مجازی و تلویزیونی پخش می‌شود. بخش دوم که نسبت به بخش اول دقت و حجم بیشتری دارد؛ رسانه‌های مردمی‌است. مخاطبان ما در ایستگاه‌ها در حین اجرای برنامه از برنامه‌های ما تصویر و عکس تهیه می‌کنند و در صفحات مجازی خود منتشر می‌کنند و در واقع مردم رسانه برنامه های معاونت فرهنگی می‌شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    4 0
    بهانه های جدیدپول سازی!
  • LB ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    1 0
    اره که یه دیوانه بیاد بره بزنه کار تروریستی کنه
  • LB ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    5 0
    به اصلاح طلبا بگو مغز که نیست جان در عذابه. وقتی گندش درومد و مثلا یه اتفاق تروریستی افتاد با ترس و وحشت و شلوار خیس میان میگن سپاه تو رو خدا کمک کن. دو روز که گذشت میگن اصلا تقصیر سپاه بود!
  • Reza IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    0 0
    خدا شفا بده مگه شهر بازیه بلیط بفروشی مسافر بیاد تو کابین راهبر برو یه ذره مطالعه کن دستور العمل یاد بگیر خطرات رو در نظر بگیر بد بیا نظر بده
  • Bamdad US ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    0 0
    از این به بعد دیگه مترو هم از لحاظ امنیتی خطرناک میشود. هر کسی با یک قطعه بلیت میتواند کنار راهبر بنشیند.یک تصمیم خرناک و دور از شعور.
  • محمد DE ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    0 0
    با سلام‌ من به عنوان یک راهبر قطار ی سوال داشتم که آیا شرکت های هواپیمایی و یا شرکت رجا هم همین طرح بلیط برای مسافران و حضورشان در کابین راهبری یا خلبانی را دارند و اجرا میکنند ؟؟؟ با این طرح در واقع ن من راهبر امنیت و آرامش داخل کابین دارم و ن مسافران داخل قطار ، این طرح بیشتر شبیه ی شوخیه چون ی راهبر باید توی کابین تمام تمرکزش رو بذاره تا کارش رو درست انجام بده و کوچکترین مزاحمتی باعث بروز ی حادثه بزرگ میشه و اینکه با این طرح بیشترین متقاضی رو حتما خانم ها خواهند داشت
  • یاور US ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    0 0
    ضمن تشکر از اصحاب رسانه و مسئولین مترو بنظرم معاونت امور به اصطلاح فرهنگی منحل بشود و حقوق های اقای بیسادی برای سایر امور فرهنگی مترو هزینه شود.در حال حاظر پرسنل مربوطه حتی بنر های مربوطه را هم میدن خدماتی ایستگاه نصب کنه! و بگمانم بیکاری مفرط باعث جنبیدن تخیل شده
  • حبیب IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    0 0
    عاقبت تصمیم گیری یه مشت آدم بیسواد برای مترو.... خدا آخر و عاقبت مارو به خیر کنه انگار بچه بازیه منتظر حملات تروریستی باشید
  • reza FR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    1 0
    یعنی واقعا" کسی نیست به اینا مشاوره بده که کابین راهبر مگه نمایشگاه یا موزه ست که ملتو بیاری داخل که کابین قطار رو ببینه؟؟؟ من که والا شک دارم به اینا اینارو کی گزینش کرده؟؟؟ ابن طرحها قبل از بررسی جدی و کارشناسی و تایید نهایی چرا باید رسانه ای بشه؟؟ چه هدفی پشتش هست؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس