باباصفری

سنگربان ایرانی تیم هندبال استوابخارست رومانی گفت: می‌توانستم در فوتبال هم یکی از بهترین‌های دنیا باشم، چون چند دوره فوتبال هم بازی کرده‌ام و عملکرد خوبی هم داشتم.

به گزارش مشرق، محسن باباصفری، دروازه‌بان اصفهانی تیم ملی هندبال کشورمان که چند سالی است به عنوان یکی از لژیونرهای هندبال ایران در لیگ‌های مجارستان، ترکیه و رومانی توپ زده است، چندی پیش در ترکیب تیم هندبال استوابخارست رومانی در کاپ اروپا حضور یافت. این ملی‌پوش لژیونر کشورمان همراه با تیمش در مسابقات کاپ اروپا در دو بازی مقابل رژیم اشغالگر قدس به میدان نرفت و همین موضوع سروصدای زیادی در کشورمان به‌پا کرد.
بیشتر بخوانید:

عدم حضور این ملی‌پوش هندبال ایران مقابل تیم اسرائیلی بازتاب خبری مثبتی در کشور داشت. با وجود اینکه ممکن بود این بازیکن محروم یا حتی جریمه شود و با وجود اینکه در قراردادش بندی درخصوص عدم بازی مقابل رژیم صهیونیستی وجود نداشت، باباصفری همه مشکلات را به جان خرید تا از ارزش‌های کشورمان و مسلمانان فلسطین دفاع کند.

عملکرد خوب این ملی‌پوش هندبال در لیگ رومانی و اتفاقی که در سال ۹۷ برایش رخ داد موجب شد تا در آستانه نوروز خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، به سراغ وی برود و نظر باباصفری درخصوص مسائل مختلف را جویا شود. متن صحبت‌های باباصفری را در ادامه می‌خوانید:

از شرایط خودت و تیمت بگو...

شرایط خوبی در تیم استوابخارست دارم و خوشبختانه دروازه‌بان اول تیم هستم و در هر بازی ۶۰ دقیقه در ترکیب قرار می‌گیرم. تمام تلاشم را می‌کنم که انتظارات کادر فنی را برآورده کنم. به دلیل تعداد زیاد بازی‌ها کمی فشار زیاد می‌شود و امکان دارد فراز و نشیب‌هایی داشته باشیم. در مجموع شرایط تیم‌مان خوب است. شرایط کنونی لیگ رومانی به گونه‌ای است که با یک برد می‌توان در جمع بالانشینان ماند و با یک شکست ممکن است چند پله سقوط کنیم. در حال حاضر در میان‌های جدول قرار داریم و خود را آماده حضور در پلی‌آف می‌کنیم.

تا اینجای کار از عملکرد خودت در این فصل راضی بودی؟

تاکنون از عملکرد خودم راضی بودم. امیدوارم بتوانم در آینده هم بیشتر به تیمم کمک کنم. حدود ۵۰ بازی انجام داده‌ایم و خوشبختانه عملکرد شخصی‌ام خیلی خوب بود و تا پایان فصل حدود ۲۰ بازی باقی مانده که تلاش می‌کنم در این مسابقات هم نماینده شایسته‌ای برای هندبال ایران باشم.

امسال مقابل نماینده رژیم صهیونیستی بازی نکردی؛ از دلایل و حست در این مورد بگو...

با بازی در تیم استوابخارست در کاپ اروپا با تیمی از رژیم صهیونیستی روبه‌رو شدیم که در دیدار رفت که در خانه بود بازی نکردم و این اتفاق در بازی برگشت هم رخ داد. دلایل خاص خودم را برای این کار داشتم و از این تصمیمم بسیار راضی هستم. امیدوارم روزی برسد که دیگر شاهد ظلم و ستیز در هیچ کجای جهان نباشیم.

انتقادهای زیادی به عملکرد تیم ملی مطرح شد. نظر خودت درمورد عملکرد تیم ملی چیست؟

شرایط کنونی تیم ملی بسیار بد است. در بازی‌های آسیایی هم نتایج خوبی نگرفتیم و می‌توان گفت که تیم ملی به ۱۰ سال پیش بازگشته است. امیدوارم بتوانیم این کشتی به گل نشسته را در مسیر آب قرار دهیم. انتظارات بالا است و در مقابل انتقادات هم زیاد شده، اما نباید فراموش کنیم که به تنهایی نمی‌توان کاری کرد. همه باید دست به دست هم بدهند تا برای هندبال برنامه‌ریزی کرد. صرفاً نباید مهم باشد که چند لژیونر و چند بازیکن خوب در لیگ ایران داریم، بلکه باید با برنامه‌ریزی درست در آسیا نتیجه گرفت. امیدوارم رئیس آینده فدراسیون در این زمینه بتواند موفق عمل کند تا در آسیا و جهان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

نظرت درمورد عملکرد زوران، سرمربی سابق تیم ملی چیست؟

او یک مربی با برنامه و با هدف بود. زوران برنامه‌های خوبی داشت، اما ناگهان دستش خالی شد و برخی بازیکنان نتوانستند در اختیار تیم ملی باشند. هر مربی نقاط ضعف و قوتی دارد که شاید بهتر باشد من در این خصوص حرفی نزنم و منتظر نظر کارشناسان باشیم.

سرمربی بعدی تیم ملی باید ایرانی باشد یا خارجی؟

به نظر من کارهای بزرگ آدم‌های بزرگ می‌خواهد. دوست ندارم بگویم که چه کسی باید سرمربی تیم ملی باشد، اما وقتی دنبال نتیجه مطلوب هستیم باید بهترین‌ها را در اختیار داشته باشیم. تیم‌هایی مانند قطر و بحرین و عربستان در سال‌های اخیر بهترین مربیان جهان را در اختیار گرفتند و نتایجش را هم دیدند. به نظر من اگر قرار است فدراسیون مربی بیاورد بهتر است از مربیان درجه یک خارجی استفاده کند، اما اگر قرار باشد فقط مربی درجه دو یا سه بیاورند شاید بهتر باشد که پول‌های هندبال را هدر ندهند. ضمن اینکه مربیان خوبی هم در ایران داریم که فدراسیون می‌تواند از حضور آنها استفاده کند.

توقعت از رئیس آینده فدراسیون چیست؟

دلم می‌خواهد در گام اول لیگی پویا را راه‌اندازی کند؛ لیگی که در آن اسپانسرها مشکلی نداشته باشند. تیم‌هایی در لیگ حضور داشته باشند که آخر فصل تمام پول بازیکنان را بدهد. چرا تاکنون این اتفاق در لیگ هندبال رخ نداده است؟ انتظار می‌رود اسپانسرهایی از تهران بیایند تا تهران هم در لیگ برتر تیمداری کند. همچنین از رئیس آینده فدراسیون توقع داریم که سرمربی خوبی برای تیم ملی انتخاب کند. او باید توجه خاصی به رده‌های پایه داشته باشد و در مجموع شرایط خوبی را باید در هندبال ایجاد کند. رئیس آینده باید بتواند از بهترین نیروها استفاده کند و تعامل خوبی با اهالی هندبال داشته باشد. روابط بین‌الملل هم از دیگر نکات مهم است که رئیس آینده باید به آن توجه کند تا به واسطه آن تیم ملی بازی‌های دوستانه و اردوهای خارجی خوبی داشته باشد.

تلخ‌ترین و شیرین‌ترین اتفاق سال‌های ورزشی‌ات چه بود؟

تلخ‌ترین اتفاق مربوط می‌شود به بازی‌هایی که برای تیم ملی انجام دادیم و نتوانستیم به جام‌جهانی راه پیدا کنیم و در بازی‌های آسیایی هم عنوانی کسب نکردیم. شیرین‌ترین اتفاق ورزشی‌ام هم مربوط می‌شود به پیروزی‌هایی که در لیگ رومانی کسب کردیم.

اگر به عقب برگردیم، بازهم هندبال را انتخاب می‌کنی؟

بله؛ البته می‌توانستم در فوتبال هم یکی از بهترین‌های دنیا باشم، چون چند دوره فوتبال هم بازی کرده‌ام و عملکرد خوبی هم داشتم. مدیران پایه ذوب‌آهن و سپاهان هم به من پیشنهاد دادند که در تیم‌های فوتبال حضور داشته باشم، اما علاقه من به هندبال بیشتر بود و این مسیر را انتخاب کردم. شاید بخاطر مباحث مالی اگر به عقب برگردیم، فوتبال را انتخاب کنم؛ البته حالا هم شرایطم بد نیست و در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که مسیر درستی را انتخاب کرده‌ایم.

اگر فرصت تصحیح داشتی، کدام اشتباه را مرتکب نمی‌شدی؟

خدا را شکر اکثر کارهایی که کرده‌ایم درست بوده و اشتباهات کمی داشتم. اگر فرصت تصحیح داشتم شاید برخی اشتباهات مربوط به پستم را مرتکب نمی‌شدم، چون در آن لحظات خاص تفکراتی به سراغ ما می‌آمد که شاید چندان درست نبود و در نهایت نتایج بدی هم برای ما رقم خورد.

بهترین برد و موفقیت و بدترین شکست و ناکامی‌ات چه بود؟

بهترین برد برای من که منجر به اولین مدال برای من شد به بازی‌های آسیایی نوجوانان و انتخابی جام‌جهانی در تایلند بازمی‌گردد. بخاطر شرایطی که داشتیم آن موفقیت همیشه در خاطر من می‌ماند. بدترین شکست برای من هم عدم صعود به جام‌جهانی همراه با تیم ملی بزرگسالان بود. برای نخستین بار بود که خیلی تاسف خوردم، چون تیم خیلی خوبی داشتیم. شکست مقابل عربستان در انتخاب جام‌جهانی بدترین شکست برای من بود.

دوست داشتی جای کدام ورزشکار بودی؟

از نظر اخلاق، موقعیت، مرام و معرفت دوست داشتم جای علی دایی باشم، چون او الگوی خوبی برای من بود. لحظاتی که علی دایی برای تیم ملی گلزنی می‌کرد و خانواده‌ام شاد می‌شدند را فراموش نمی‌کنم. از همان کودکی دوست داشتم روزی برسد که بتوانم دل خانواده خودم و مردم ایران را شاد کنم. به همین دلیل علی دایی الگوی خوبی برای من بود. از نظر بازی و مسائل فنی هندبال هم تیری اومییر، دروازه‌بان تیم ملی هندبال فرانسه که با ۴۲ سال سن در تیم پاری‌سن ژرمن بازی می‌کند را دوست دارم.

آخرین فیلمی که دیدی و کتابی که خواندی و موزیکی که گوش دادی، چه بود؟

آخرین موزیکی که شنیده‌ام از شهاب مظفری بود که تقریباً چند ساعت پیش گوش دادم. آخرین کتابی که خواندم هم «آیین دوست‌یابی» بود که هنوز هم تمام نشده است. آخری فیلمی هم که دیده‌ام مربوط به ۱۱ سال پیش می‌شود، چون چندان فیلم نمی‌بینم و به سینما نمی‌روم. زمانی تلویزیون را روشن می‌کنم که در حال پخش مسابقات هندبال یا جام‌جهانی فوتبال باشد. با این حال تصمیم گرفتم که از سال آینده تماشای فیلم را هم در برنامه زندگی‌ام قرار دهم.

ستاره محبوب تو در سینما و موسیقی چه کسی است؟

ستاره‌های سینما را چندان نمی‌شناسم، اما به نظرم مهران مدیری یک فرد کامل در سینمای ایران است که بسیار برایم قابل احترام است. در زمینه موسیقی هم آهنگ‌های بهنام بانی را دوست دارم.

خودت را به یکی از سین‌های هفت سین تشبیه کن.

سیب!

اگر قرار باشد کشوری به غیر از ایران را برای زندگی انتخاب کنی، کدام کشور انتخاب توست؟

من اسپانیا را انتخاب می‌کنم.

دوست داری کدام کشور دنیا را ببینی؟

برزیل و آرژانتین را دوست دارم. خدا را شکر اکثر کشورهای دنیا را رفته و دیده‌ام، اما هنوز برزیل و آرژانتین را ندیده‌ام و دلم می‌خواهد شرایطی فراهم شود که بتوانم این دو کشور را هم ببینم.

اگر قرار باشد یک نفر را در این دنیا حذف کنی، او کیست؟

سوال سختی است، اما دلم می‌خواهد بن‌سلمان (پادشاه عربستان) را حذف کنم.

اگر قرار باشد برای ادامه زندگی یک نفر را انتخاب کنی، انتخابت چه کسی خواهد بود؟

دلم می‌خواهد فقط پدر و مادرم را ببرم؛ حتماً دو نفر را انتخاب می‌کنم، چون علاقه زیادی به خانواده‌ام دارم.

چقدر به ظاهرت اهمیت می‌دهی؟

من همیشه تلاش می‌کنم ساده‌پوش باشم، اما در عین حال به ظاهر خودم اهمیت می‌دهم. روزی شاید ۱۰ بار مقابل آیینه بایستم و خودم را ببینم. دوست دارم موهایم همیشه مدل خاص خودش را داشته باشد.

نظرت درمورد سال ۱۳۹۸ چیست؟

امیدوارم سال بسیار خوبی برای مردم کشورم باشد. سالی که گذشت پر از رنج و سختی برای مردم بود و خیلی‌ها از نظر مالی تحت فشار بودند.

یک دعا بکن...

قبلاً می‌گفتم که مسئولان به فکر هندبال باشند و این رشته را حمایت کنند، اما حالا کار از هندبال گذشته و امیدوارم مسئولان خیلی بیشتر از قبل به مردم کمک کنند. امیدوارم شرایط در سال آینده برای مردم خوب باشد و دغدغه دلار و گوشت، مرغ و … نداشته باشند. چرا مردم نباید آرامش فکری داشته باشند؟ مردم ایران لایق بهترین‌ها هستند و امیدوارم مسئولان به مردم کمک کنند و کنار آنها باشند. امیدوارم روزی برسد که ایران به معنای واقعی گلستان شود و شاهد فقر در کشورم ریشه‌کن شود. دلم می‌خواهد همه به آرزوهای خود برسند و سفرهای مردم رنگی باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    1 5
    احسنت بر محسن باباصفری. مطمئن باش با این حرکتت که در جهت حمایت از مظلومان بود ، موفقیت های دیگری در انتظارت هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس