نتانیاهو

کمترین تخلف او دریافت هدایا از میلیاردرها است و بیشترینِ آن، دادن امتیازات فنی با ارزش میلیون‌ها دلار به یک پایگاه خبری در ازای پوشش تبلیغاتی از وی.

سرویس جهان مشرق - نتانیاهو که بعد از شکست مفتضحانه در جنگ یک‌روزه علیه فلسطینیان غزه و استعفای وزیر جنگ مجبور به اعلام انتخابات زودهنگام شده است، قصد دارد از این تهدید برای خود یک فرصت بسازد و با پیروزی در انتخابات بار دیگر در فضای سیاسی اسرائیل، آبرو بخرد.

با این حال رقبایش نیز فرصت را غنیمت شمرده و بار دیگر پرونده تخلفات نتانیاهو را روی میز گذاشته‌اند. دادستان کل اسرائیل پس از دو سال تحقیق پیشنهاد داده است نخست‌وزیر به عنوان متهم مورد محاکمه قرار گیرد. در بیانیه مندلبلیت آمده است این اتهام به نخست‌وزیر اسرائیل «پس از بررسی صحت مدارک» وارد شده است.

کمترین تخلف او دریافت هدایا از میلیاردرها است و بیشترینِ آن، دادن امتیازات فنی به یک پایگاه خبری در ازای پوشش تبلیغاتی از وی. این اتهام به روابط نتانیاهو با شائول ایلویچ سهامدار شرکت بزرگ Bezeq در حوزه ارتباطات و پایگاه خبری Walla برمی‌گردد. سارا همسر نتانیاهو نیز در این اتهام شریک بود ولی تیم تحقیقات پلیس ظاهراً او را بیگناه تشخیص داده است.

عناوین این جرائم برای نتانیاهو ارتشا و سوء‌استفاده از اعتماد مردم و اختیارات حکومتی است اما هر چه هست، بعید است برای کناره‌گیری او از رقابت‌های انتخاباتی، آن هم حدود یک ماه مانده به برگزاریِ آن مفیدِ فایده باشد. نتانیاهو اتهاماتش را رد کرده، تازه رسیدگی به این پرونده ماه‌ها به طول می‌انجامد و علاوه بر آن پیش از آغاز فرآیند محاکمه و تصمیم نهایی برای ورود به آن باید یک جلسه استماع برای شنیدن دفاعیات نخست‌وزیر (یا وکیلش) برگزار شود که قرار است زمان آن با وکلای نتانیاهو هماهنگ شود.

آخرین نخست‌وزیری که محاکمه شد، ایهود اولمرت بود، اما اگر نتانیاهو رأی بیاورد و محاکمه نیز آغاز شود، این برای اولین بار خواهد بود که یک نخست‌وزیر در اسرائیل در دوره مسئولیتش تحت محاکمه قرار می‌گیرد. نتانیاهو که ۶۹ سال دارد و چهارمین دوره نخست‌وزیری‌اش را می‌گذارند، گفته این یک پویش تبلیغاتی از سوی مخالفانش برای ضربه‌زدن به آرای او است، چون خیلی‌های دیگر از این هدایا گرفته‌اند و کسی آنها را به ارتشا متهم نکرد.

تحلیلگرانِ موافق نتانیاهو می‌گویند این بیانیه از سوی دادستانی کل به طرز خطرناکی روندهای قضائی را به فرآیندهای سیاسی وارد می‌کند اما مخالفان نتانیاهو می‌گویند او حتی اگر بیگناه است، به خاطر منافع اسرائیل باید از نامزدی انصراف دهد زیرا در صورت پیروزی نمی‌تواند همزمان بر پیگیری روند قضایی و وظایف نخست‌وزیری تمرکز کند.

آخرین تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از اعلام رسمی اتهامش از سوی دادستان کل اسرائیل، نامه‌ای بود که حزب لیکود به دیوان عالی این کشور فرستاد و در آن خواستار تعویق رسیدگی به این اتهام با توجه به در پیش‌بودنِ انتخابات روزهنگام شده بود. اما ظاهراً این تلاش بی‌نتیجه بوده است.

حزب نتانیاهو برای فرافکنیِ اتهامات نخست‌وزیر، اتهاماتی را متوجه گانتز مهمترین رقیب او کرده است.

طی دو سال گذشته نخست‌وزیر صهیونیست اسرائیل در مورد این پرونده‌ها مورد بازجویی قرار گرفته است، اما هیچ‌گاه رسماً محکوم یا حتی متهم نشده بود. البته رسوایی‌های مالی به بار آورده بود، مانند شش سال پیش که ۱۲۷ هزار دلار از جیب دولت برای پرواز لاکچری‌اش به لندن اختصاص داد یا ۲ هزار و ۷۰۰ دلار برای خانواده‌اش خرج کرد تا بستنی با وانیل فرانسوی و خلال پسته میل کنند.

او همچنان در صدر نتایج نظرسنجی‌ها میان نامزدهای مطرح است و تازه ترامپ را در ستاد تبلیغاتی خود دارد. ترامپ می‌داند که حمایت از نتانیاهو و طرح‌های تندورانه‌اش می‌تواند حمایت لابی اسرائیلی از وی را در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تضمین کند.

ترامپ در هانوی و در حاشیه نشست دوجانبه با کیم جونگ اون در پاسخ به خبرنگاری که از او پیرامون اتهامات نتانیاهو پرسیده بود گفت اینها فقط «شنیده‌ها» است و «او وظیفه‌اش به عنوان نخست‌وزیر را به خوبی انجام داده، او سرسخت است، او باهوش است و قوی».

دست نتانیاهو در تبلیغات انتخاباتی‌اش پر است: او ترامپ را به گشایش سفارت‌خانه در بیت‌المقدس کشانده است؛ بزرگترین قراردادهای نظامی تاریخ اسرائیل را با اوباما امضا کرده است؛ در روز پیروزی در میدان سرخ مسکو با ولادیمیر پوتین قدم زده و مسکو را راضی به سکوت در برابر حملات هوایی اسرائیل در سوریه کرده است؛ با نارندا مودی نخست‌وزیر هند و سلطان قابوس پادشاه عمان روابط صمیمانه برقرار کرده؛ روی خون فلسطینیان خانه و شهرک ساخته و با همین بازی‌های رسانه‌ای ۱۰ سال است در سرزمین‌های اشغالی قدرت فائقه را در دست گرفته است.

حزب لیکود برای فرافکنی اتهامات نتانیاهو اتهامی را متوجه گانتز مهمترین رقیب نخست‌وزیر کرده است. داستان به کشته‌شدن مدحت یوسف افسر پلیس اسرائیل در کرانه باختری برمی‌گردد. وی در سال ۲۰۰۰ میلادی و در بحبوحه انتفاضه دوم در محاصره قرار گرفته و پس از آنکه نیروهای ارتش نتوانسته منطقه را تخلیه کنند، بر اثر تیراندازی و خونریزی کشته شد.

بنی گانتز در آن زمان فرمانده واحد کرانه باختری در ارتش اسرائیل بود و منتقدان می‌گویند او در نجات افسر دروزی تعلل ورزیده است. گانتز که بعدتر و در دوره نتانیاهو به فرماندهی کل ارتش اسرائیل رسید، بارها از سوی خود نخست‌وزیر از این اتهام مبری دانسته شده است. او حالا نامزد حزب «استقامت اسرائیل» در انتخابات آتی است و به نظر می‌رسد یکی از رقبای اصلی باشد.

با این حال بنی نیز مانند نفتالی بنت و آیلت شاکد که با تأسیس حزب «راست جدید» در برابر نتانیاهو در این انتخابات قرار گرفته‌اند، خود از اعضای کابینه نتانیاهو بوده‌اند و این ممکن است بدان معنا باشد که وی در حال مهندسی نامزدهای انتخاباتی و تهمید پیروزی خود است.

منابع

https://www.csmonitor.com/World/Middle-East/2019/0228/Corruption-charges-ensnare-Netanyahu-weeks-before-election

https://www.nbcnews.com/news/world/israel-prime-minister-benjamin-netanyahu-indicted-bribe-fraud-charges-n977571

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2019/03/end-nigh-netanyahu/583975

https://www.haaretz.com/israel-news/elections/.premium-netanyahu-s-party-accuses-benny-gantz-of-abandoning-druze-soldier-in-second-intifada-1.6852762

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • AE ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    0 8
    مرگ بر اسراییل.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس