کد خبر 941266
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷

به گزارش مشرق، صفحه اینستاگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی پستی با عنوان "تحلیل سفارت امریکا در تهران از اهداف تاسیس حزب رستاخیز" را منتشر کرد که در ادامه می‌آید:

در ۱۱ اسفند ماه ۱۳۵۳ محمدرضا پهلوی اعلام موجودیت حزب رستاخیز را با هدف تک‌حزبی کردن ساخت سیاسی کشور اعلان کرد. براساس شواهد موجود، تاسیس این حزب، روند تثبیت دیکتاتوری رژیم پهلوی را شدت بخشید به طوری که گزارش‌های سفارت امریکا در تهران نیز حاکی از آن بود.

گزارشگر سفارت امریکا در ۱۰ جولای ۱۹۷۵ طی گزارشی، صریحاً به اشتهای سیری‌ناپذیر محمدرضا پهلوی برای تثبیت دیکتاتوری و همچنین سرکوب مخالفان اشاره و اذعان می‌کند: «ما معتقدیم این عمل عمدتاً از تمایل شاه به تسلط بیشتر و کم‌کردن انتقادهای داخلی برخاسته…»

علاوه بر این شناسایی و حذف مخالفین یکی دیگر از کارویژه‌های حزب رستاخیز محسوب می‌شد. در سندی از گزارش‌های سفارت امریکا در این ارتباط آمده است: «حزب رستاخیز حائز مکانیسمی است که علاوه بر ایجاد امکان راه‌یابی در فعالیت سیاسی٬ وسیله‌ای قانونی نیز برای شناسایی مخالفین نامطلوب می‌باشد. بنای حزب رستاخیز بر این نظریه شاه است٬ که معترضان به برنامه او در ایران باید بین زندان٬ تبعید یا محو شدن٬ یکی را انتخاب کنند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس