سروش

سروش به تازگی در سخنرانی خود در کالیفرنیا (که محل آن مشخص نیست) در وصف امام خمینی (ره)، ایشان را رهبری بی‌نظیر از دوران هخامنشیان تا به امروز خوانده است.

سرویس سیاست مشرق - دکتر عبدالکریم سروش از اندیشمندان معاصر است که مطالعه سرگذشت او و سیر تطور نظریاتش از دوران پیش از انقلاب تا امروز، عبرت‌آموز است؛ از دورانی که نوشته‌های سروش مورد تأیید و تحسین بزرگانی چون شهید مطهری قرار می‌گرفت، وی به روزگاری دچار شد که وحی و نبوت را آنطور بازتعریف کرد که قرآن را ساخته و پرداخته ذهن پیامبر خواند و احکام قرآنی را نیز موقت می‌دانند و حکم به تعطیلی برخی از احکام مسلم می‌دهند.

سروش در سال ۸۸ و در بحبوحه حوادث پس از انتخابات هم در یک نامه سرگشاده به رهبر انقلاب، انواع تهمت‌ها و اهانت‌ها را نثار نظام جمهوری اسلامی و ارکان آن کرد.

اما آقای سروش به تازگی در سخنرانی خود در کالیفرنیا (که محل آن مشخص نیست) در وصف امام خمینی (ره)، ایشان را رهبری بی‌نظیر از دوران هخامنشیان تا به امروز خوانده و برخی از خصوصیات امام را برمی‌شمرد که اعتراف به آن از زبان شخصی چون سروش که از قرآن و نبوت تا تشیع و ولایت فقیه را زیر سؤال برده، قابل توجه و تأمل است.

صوت صحبت‌های سروش را اینجا گوش کنید:

«اگر امروز شما را بین شاه و آقای خمینی مخیر کنند، کدامشان را می‌پذیرید، اگر فرض کنیم که هیچ اختیاری نداشته باشیم جز اینکه یا شاه و آقای خمینی یکی را انتخاب کنیم بنده صد در صد آقای خمینی را انتخاب می کنم. برای اینکه آقای خمینی، مردمی‌ترین رهبری بود که در تاریخ این کشور ظهور کرد. شما فقط کافیست که استقبال از او و بدرقه از او را وقتی که مُرد ببینید. ما در تاریخ ایران هیچ رهبری را نداریم که اینطور در دل مردم جا داشته باشد. شاه که هیچ، پدرجد شاه هم خواب اینجور پشتیبانی مردمی را نمی‌دیدند. مردم بهرحال یک چیزی دیده بودند، نشان یک عشقی بود، نشان یک عاطفه‌ای بود که معطوف به یک رهبری می‌شد که دوستش داشتند؛ در او چیزی دیده بودند. خمینی باسوادترین رهبر این کشور بوده تا کنون؛ از ایام اولیه حکومت هخامنشیان تا روزگار حاضر هیچکس به لحاظ علمی به پای او نمی‌رسید.

چرا؟ برای اینکه اولاً فقیه درجه اولی بود، عرفان هم خوانده بود، فلسفه هم خوانده بود. شاه قبل از آقای خمینی که بود؟ یک جوان ۲۰ ساله که از سوئیس بلند شد آمد ایران پادشاه شد. بعد از پادشاهی اش که درس و مکتب و مدرسه‌ای نبود؛ قبلش هم حداکثر یک دیپلم، اگر آن دیپلم را هم داشت، من خبر ندارم. سوادی نداشت. پادشاهان قبل از او چی؟ این رو تواریخ برای ما نوشتند، اینها خواندن و نوشتن بلد نبودند. انقدر فاصله زیاد است که لازم نیست ما بخواهیم شواهد تاریخی بیاوریم. نه فقط در ایران، شما سراغ پادشاهان انگلستان و فرانسه بروید، این‌ها آدم‌های بافکری، با علمی و با سوادی نبودند. در تاریخ ما آقای خمینی واقعاً یک نمونه‌ی بی‌نظیر بود در مقام حکومتداری. خمینی سابقه خوبی داشت. در گذشته او هیچ چیز ناپاکی وجود نداشت. نه مال مردمی را خورده بود. نه آدمی را کشته بود. نه تجاوزی به حق کسی کرده بود. هیچکدام اینها نبود. مرد شجاعی بود. ما آدم شجاع در تاریخ خودمان کم داشتیم. آدم قلدر داشتیم، ولی شجاعت یک فضیلت اخلاقی است. این غیر از این است که شما زورتان زیاد باشد. نادرشاه هم آدم قلدری بود. ولی شجاعت اصلاً حرف دیگری است. اختناق و خفقانی که در زمان شاه بود که کسی جرأت سخن گفتن نداشت، یک کسی از قم [اشاره به امام خمینی] برمیخاست و فریاد می‌کشید و مقابل حکومت شاه می‌ایستاد و میگفت من سینه‌ام را برای سرنیزه‌های شاه آماده کرده‌ام، این چه میزانی از شجاعت لازم دارد؟!»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    67 14
    یعنی می خواهد بازگردد ایران و رسما فعال شود! فریب نخورید.
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
      19 5
      سروش خیلی حرف زده معلم نیست کی وکجا وبرای چی این حرف را زده دل خجسته ای دارید
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
      13 4
      سروش خیلی حرف زده معلم نیست کی وکجا وبرای چی این حرف را زده دل خجسته ای دارید
    • تاج الدین IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      26 27
      سروش، فارغ از بحث نظرات خاصی که داره همواره، تأکید میکنم همواره، از امام (ره) به نیکی و بزرگی یاد کرده و چقدر خوب که نسل جوان امروز ما از زبان کسی مثل دکتر سروش - با عقاید متفاوت و بعضا بسیار اشتباهش به نظر بنده- اینطور فضیلت های امام و فرق آسمان تا زمین میان او و شاه را بشنوند. ضمنا باید از شجاعت سروش در این زمینه که در دل فضای کالیفرنیا و حضورسلطنت طلب ها و ... اینطور حقایق را درباره امام (ره) مطرح میکنه، تقدیر کرد. می تونست به خاطر مسائل دیگری که هست و اختلافاتی که داره بیاد و نسبت به بیان اینگونه مسائل سکوت پیشه کنه. ولی این کار را نکرد. از صمیم دل دعا می کنم به خاطر همین حقگوییش عاقبت به خیر بشه و از عقاید نادرستی که در این سالها پیدا کرده به سمت عقاید و راه و روش امام و آیت الله شاه آبادی و ملاصدرا و ... هدایت بشه.
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      20 24
      حرف حق و باید گفت ولی سواد حکومت داری یه چیزه دیگه است که خمینی نداشت
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    78 29
    خمینی می ماند تا ابد
    • کمیل IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
      2 6
      با این تعبیر، دکتر احمدینژاد هم با سواد ترین رئیس جهور تاریخ ایران بود. روحش شاد و یادش گرامی باد.
  • اصلاحات تنها راه نجات DE ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    14 63
    واقعا تعجب ميكنم از ايشون كه جناب پروفسور ظريف را نا ديده ميگيرند ، ظريف نبود ، ايران هم نبود .
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
      11 15
      پروفسور حسابی چطور ؟
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
      21 1
      ظریف: قبل برجام وضعیتمون بهتر بود.
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
      16 8
      وقت کردی برو دکتر گند تکرار خاتمی اصلاحات نه لیبرالهای منور الفکر وطنفروش
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
      9 6
      کی من رو میگی؟؟! خودم که سهله بابام ام ازم تا حالا همچی تعریفی نکرده بود!
    • علی اکبر IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      3 5
      پروفسور ؟!!!! مگر مجبوری آبروی خودت را ببری همه بفهمند معنای کلمات را نمی دانی
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
      0 0
      خخخخخخخ خخخخخخخخ
  • RO ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    37 10
    شاید میخاد برگرده اینم توبه نامشه
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
      5 13
      این برداشت اشتباه شما به این خاطره که از بقیه متن سخنرانی بی اطلاع هستی.
  • GB ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    34 9
    معاويه (لعنة الله عليه ) هم می گفت : خير الورى من بعد احمد حيدر يعنى : بهترين مردم بعد از رسول خدا حيدر است ،
  • ناشناس IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    15 12
    فهمیده اما دیر مثل همیشه تاریخ.... دیر میفهمند
  • سید رضا IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    14 16
    خاک بر سرت ، که قدرش را ندانستی !
  • سینا IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    14 28
    خیلی قشنگ گفت ... از زمان شاهان اولیه ی هخامنشی تا به امروز انسانی به با سوادی و اهل بودن شبیه امام وجود نداره ... امام شهدا تکه تکککک
  • DE ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    6 4
    خوارج و متحجرین
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    24 31
    البته باید به این آقا گوشزد کرد که تا قبل از خمینی چنین رهبری نداشتیم . بعد از امام خمینی ، اما خامنه ای خمینی دیگری است که مردم برایش جان میدهند .
  • صادق US ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    17 10
    سلام این همانی است که وجود نازنین حضرت مهدی ع را رد کرده و سروشیه بنا نمود؛ چه برگشتی چه توبه ای؛ به خیال خودشان در حال مبارزه حرفه ای با انقلاب هستند. در عصر رسانه راحت نمی شود از عملکرد گذشته خویش فرار کرد. مهاجرانی میگفت در زندگی اقتصادی اقای خامنه ای یک لکه خاکستری هم پیدا نمی شود، یعنی مهاجرانی میخواست توبه کنه! نخیر خودش پاسخ داد اینجوری نمیشه مبارزه کرد. مثل مخمباف که خزعبلات بافت از پیپ تا عصا... رفتار سروش رو باید در همون پروژه نفوذ تفسیر کرد مثل حرف مهاجرانی
  • حسین IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    4 3
    مشرق میشه امکان دانلودش رو فراهم کنید لطفا
  • محسن IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    15 4
    حقیقت هیچ وقت پنهان نمی‌ماند مگر در تاریخ نداریم که معاویه دشمن علی علیه السلام بود ولی برای دوره بیرهایش از فضیلت علی می‌گفت حتا میگن گریه میکرد واین تعجبی ندارد آقای سروش از امام و فضیلت او حرف میزند این اخلاص وحقیقت امام است که دشمن را وادار می‌کند به آن اعتراف کند
  • DE ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    8 10
    آقای حسین حاج فرج دبّاغ یا دکتر سروش :...فرض کنیم که " هیچ اختیاری نداشته باشیم " جز اینکه یا شاه و آقای خمینی یکی را انتخاب کنیم بنده صد در صد آقای خمینی را انتخاب می کنم. ولی چون حالا اختیار داریم و اجبار نیست راه اصلاحاتچی ها را انتخاب کردم.....خواهش میکنم اختیار دارید انتخاب خودتونه .... . خمینی سابقه خوبی داشت. در"" گذشته "" او هیچ چیز ناپاکی وجود نداشت. نه مال مردمی را خورده بود. نه آدمی را کشته بود. نه تجاوزی به حق کسی کرده بود. هیچکدام اینها نبود...."ولی در گذشته "/ البته من چون او را دیگر بعد از انقلاب ندیدم نمیدانم هنوز خوب بود یانه؟؟؟!!!! // خدایا شر شیاطین را به خودشان برگردان پای اسب فلسفه چوبین بود -- پای چوبین سخت بی تمکین بود .جناب حاج فرج دباغ
  • FI ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    3 4
    مثل اینکه خبرهایی شده
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    5 3
    بعد از بدترین توهین ها به اسلام و قران و وصل اسلام به ادیان شیطانی،حالا هوس پشتک زدن کرده... شبکه های نفوذی نقشه های جدیدی دارند
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    5 7
    آدمی که تحقیق کند و منصف باشد قطعا انتخابش حضرت امام می شود در نهایت
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    12 0
    مشرق جان ایشان نظرات دیگری هم درباره انقلاب ، شیعه ،... دارند. انها را هم منتشر کنید.
  • محمود IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    0 3
    چطوری دریافت کنیم صوت رو؟
  • DE ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    27 5
    حالا که ذوق زده شدید و این متن بلند بالا رو آگهی کردید زحمت بکشید بقیه تفکرات و صحبتهایشون رو پایین همین متن بیارید تا تصمیم گیری درباره درصد اعتبارش صحبتهاش راحت باشه. نه سواستفاده از هرچیز و هر حرفی که به نفعتونه...
    • حمید IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      3 7
      خطاب به 22:28، دانشمند محترم کسی ذوق زده نشده، حرف اصلی اینست که وجود نازنین حضرت امام خمینی(ره) چنان باعظمت بود که حتی فردی مثل سروش نمی تواند این عظمت را کتمان کند و به آن اذعان می کند، همان طور که معاویه با آنکه دشمن حضرت علی (ع) بود، بارها از فضیلت ایشان سخن می گفت و حتی اشکش هم جاری می شد، از قدیم گفته اند که بهتر آن باشد که سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران، البته تعجبی ندارد که امثال شما در این گونه موارد خودتان را به نفهمی بزنید.
  • محمد IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    4 10
    دکتر سروش انسان با سواد و خوش بیانی بود و در اواخر دهه 50 و اوایل 60 فرد مفید و صاحب نظری بود و خدمات زیادی داشت . ولی متاسفانه رگه های غرب گرایی او را از انقلاب و اسلام دور کرد. امیدوارم خداوند به او توفیق بازگشت عنایت فرماید و عاقبت به خیر شود .
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    3 3
    حاج فرج دباغ
  • DE ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    12 6
    همش سرکاریه ، این روش سوخته و قدیمی است .. شریک دزد باش و رفیق قافله .. از اسلام مهربان دم بزن و زیرآب قران و پیامبر را بزن .. .. یکی به میخ بزن و یکی به نعل .. خمینی را بالا ببر ولایت فقیه را پایین بکش .. هم از آخور بخور و هم از توبره ... از ملت ایران دفاع کن و شب ها با سرویس های غربی گرای تحریم را بده ، جایزه بگیر و حالشو ببر ..
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    9 6
    دروغ که حناق نیست
    • سعید IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      3 8
      خطاب به 22:59، اتفاقاً حرفهای سروش در مورد حضرت امام (ره) ، عین حقیقت است و امثال شما از آوردن کوچکترین استدلالی در رد آن عاجز هستید، حضرت امام (ره) هم فیلسوف بود و هم عارف و یک مرجع تقلید برجسته بود و این مساله هم غیرقابل انکار است ، شجاعت حضرت امام (ره) هم که زبانزد خاص و عام بوده و هست ، جنابعالی اگر بخواهی این حقایق را انکار کنی مثل اینست که بخواهی وجود خودت را انکار کنی.
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    0 8
    ببخشید شما؟
  • متقی IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    2 8
    جناب آقای سروش این همه به قول خودت درس منطق و فلسفه خوندی! قیاس کردن خمینی با شاه قیاس مع الفارق است همان قیاس منطقی
  • mohsen IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    0 8
    بعد از اون همه کفریات که گفتی چی شده مغزت خورده به دیوار یا هوس وطن کرد البته توبه گرگ مرگه
  • سید مهدی US ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    3 12
    آدم بی بصیرت، بعد این همه سال فهمیدی امام چقدر انسان فهمیده و دانشمندی بودند؟ فقط کافیست سری به سخنرانی های امام درباره اقتصاد بزنی تا متوجه بشوی ای ملعون.
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    3 10
    امام خمینی مثل خورشید می درخشد و واقعا احتیاجی به تعریف این خود فروخته ها ندارد اگر اینها تعریف نکنند فردا تاریخ ا ینها را به ادمهای کینه ای و بی شعوری یاد می کند
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    4 7
    فتنه 98 را دریابید !!!
  • AE ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    3 7
    خدایا فتنه وفتنه گران را الساعه نابود فرما.
  • م-ع-م IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    0 4
    منا فقی حرفه ای مثل سروش در خارج از کشوربی مصرف می شود .برای همین مدتی است می خواهد زمینه فراهم کند تا به کشور برگردد.
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    3 0
    خوب یاد گرفتید یکسری انگل و زالو را به کشورهای پیشرفته بفرستید تا از افکار و شخصیت های عقب افتاده و پوسیده شما تعریف و تمجید بکنند.
    • امیر حسین IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      0 0
      سروش یک نظریه پرداز قدیمی ان هم از نوع ضعیف و بی محتوا همه حرفهای سروش باهم در تضادنداگر در یک جا به نظر شخصی خود یک چیز را تایید می کنددر جای دیگر به همان مطلب می تازد خودش هم حیران است چرا چنین شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس