صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۷ اسفند

روزنامه‌های اصلاح طلب مدعی هستند که باید با عرف جهانی و قواعد بین المللی همراه شده و از شنا در خلاف مسیر آب پرهیز کنیم. این در حالی است که دستورات FATF، دستورات وزارت خزانه داری آمریکاست.

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید با عرف جهانی همراه شویم و قاسم سلیمانی را تحریم کنیم!

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «تندروی از افراطیون، هزینه از جیب مردم!» نوشت: «خواسته یا ناخواسته افراطیون داخلی مواضع سیاسی کشور را تضعیف کرده‌اند و از همه مهم‌تر انتخاب هر گزینه‌ای معیشت مردم را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، راهی جز همراهی با عرف جهانی و قواعد بین‌المللی وجود ندارد…با واقع‌گرایی در سیاست خارجی و همراه شدن با عرف جهانی امکان کم کردن اثرات منفی تحریم‌های ظالمانه وجود دارد. همانطور که با رد لوایح چهارگانه دست بیگانگان برای فشار بیشتر به ایران بازتر می‌شود».

روزنامه ایران نیز در مطلبی نوشت: «ما با این مجموعه (FATF) اختلاف بنیادین نداریم، اختلاف ما در تعریف مصادیق است. ما معتقدیم برخی گروه‌ها مصداق‌های تروریسم محسوب نمی‌شوند…ساده‌ترین مسأله این است که درصورت عدم پیوستن به FATF، ایران در خلاف مسیر پولی جهان شنا خواهد کرد و این زحمات زیادی را برای ما خواهد داشت و انرژی بیشتری از ما می‌برد. به عبارت دیگر، حداقل عدم پیوستن به FATF برای ایران، به معنای شناکردن در مسیر خلاف جریان پولی دنیا خواهد بود».

روزنامه‌های اصلاح طلب در ترفندی تکراری، FATF را به معیشت مردم گره زده و مدعی هستند که با تصویب لوایح مرتبط با FATF، مشکلات بانکی کشور و در ادامه مشکلات معیشتی مردم حل می‌شود. این در حالی است که این طیف پیش از این، مسئله هسته‌ای را به معیشت گره زده و مدعی بودند که با امضا و اجرای توافق هسته‌ای، تمامی مشکلات کشور حل شده و کشور چنان رونقی می‌گیرد که دیگر مردم هیچ نیازی به یارانه احساس نمی‌کنند!
پیوند زدن FATF به معیشت مردم و ادعای حل مشکلات بانکی به واسطه پذیرش دستورات این سازمان، در حالی است که پیش از این ظریف صراحتاً اعلام کرده بود که نه خودش و نه رئیس جمهور هیچ تضمینی نمی‌دهند که تصویب لوایح مرتبط با FATF مشکلات حل شود.

روزنامه‌های اصلاح طلب مدعی هستند که باید با عرف جهانی و قواعد بین المللی همراه شده و از شنا در خلاف مسیر آب پرهیز کنیم. این در حالی است که دستورات FATF، نه عرف جهانی است و نه قواعد بین المللی، بلکه دستورات وزارت خزانه داری آمریکاست.

اساس کار FATF، اجرای دقیق لیست تحریمی وزارت خزانه داری آمریکا (اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران) است. براساس این لیست، بانک‌های ایرانی باید سردار حاج قاسم سلیمانی، مجموعه سپاه قدس، دانشمندان کشور در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه هسته‌ای، مراکز تولیدکننده تجهیزات دفاعی و دیگر مراکز و اشخاصی که به هر نحو در خلاف جهت سیاست‌های سلطه گرانه و استبدادی آمریکا اقدام می‌کنند، تحریم کنند.

** صنعت را بدهید به سازندگان موشکِ نقطه زن

روزنامه قانون در گزارشی نوشت: «مشخص نیست در این کشور چند دسته انسان و مدیر زیست دارند که هر روز در مباحث نظامی، رونمایی‌هایی از اقدامات فوق‌العاده برگزار می‌شود ولی در موضوعات دیگر روز به روز افت می‌کنیم و در منجلاب ناکارآمدی فرومی‌رویم و تحریم‌ها فشارهای فراوانی بر مردم وارد می‌کند. در راستای قدرت‌نمایی نظامیان در عرصه‌های مختلف، روز گذشته نخستین موتور واترجت ملی در حاشیه همایش پیشرانه‌های دریایی با حضور امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد».

این روزنامه اصلاح طلب با اذعان به ناکارآمدی در حوزه‌های غیر نظامی (که صنایع کشور از جمله صنعت خودروسازی هم شامل آن می‌شود)، اقدامات تحسین برانگیز حوزه‌های نظامی را «قدرت نمایی نظامیان»! نامیده است. این در حالی است که اقداماتی از جمله ساخت «موتور واترجت ملی»، بیشتر از آنکه نمایانگر قدرت نمایی نظامیان باشد، مصداق خودباوری و تفکر انقلابی و اعتماد به سرمایه‌های داخلی است.

یکی از راهکارهای خروج صنعت کشور از حالت رکود و خمودگی، سپردن این بخش به تفکر انقلابی و اعتماد به سرمایه‌های داخلی است. یکی از علت‌های اصلی ناکارآمدی در برخی از بخش‌های صنعت، سپردن امور به مدیران لیبرال، مغرور و خسته است.

گفتنی است در روزهای گذشته، «عباس عبدی» در یادداشتی در روزنامه اعتماد، با تخطئه اقدامات تحسین برانگیز ایران در افزایش توان دفاعی- که تضمین کننده امنیت و آرامش در جامعه است- اقدامات ایران در حوزه موشکی را غیراقتصادی، با حقوق‌های بالا و مستثنی از تمامی مقررات دانسته و مدعی شده است که اگر فرمول پیشرفت در حوزه دفاعی را به بخش صنعت در کشور-از جمله صنعت خودروسازی- تعمیم دهیم، اقتصاد کشور دچار بحران می‌شود! عبدی پیش از این، مدعی بود که باید با الگوبرداری از برخی کشورهای اروپایی، استفاده از مواد مخدر را آزاد کنیم و در مواجه با مسئله مشروبات الکلی را نیز مانند دوره طاغوت رفتار کنیم. این فعال اصلاح طلب، همچنین مدعی بود که الگوی پیشرفت ایران در ۵۰ سال آینده، خیالی است!

** نماینده حاضر در سلفی حقارت: باید ممیزی را به فضای آزاد و باز تبدیل کنیم

«احمد مازنی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس و از جمله اشخاصی که در سلفی حقارت- سلفی حقارت آمیز تعدادی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- حضور داشت در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت: «باید محدودیت و ممیزی را کنار بگذاری…دست اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر کشور گاهی از روی دلسوزی برای تولید و عرضه آثاری که آسیب‌های اجتماعی را گوشزد می‌کنند، محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند. ما مدت زیادی این محدودسازی‌ها و ممیزی‌ها را تجربه کرده‌ایم. از دست اندرکاران این حوزه تقضا می‌کنم مدتی هم فضای باز و آزادی در این حوزه را آزمون و تجربه کنند»

روزنامه همشهری در ابتدای این مصاحبه نوشته است که به بهانه اکران خصوصی یک فیلم سینمایی و حضور مازنی در این اکران، این گفت و گو را انجام داده‌ایم.

به اذعان موافقان و مخالفان ممیزی، این امر در همه جای دنیا معمول و مرسوم است و تنها کم و کیف آن، بنا به شرایط فرهنگی و سیاسی و اجتماعی هر کشور، تفاوت دارد و چنین نیست که فیلم یا کتاب و مطبوعات، بی‌حساب و کتاب پخش و منتشر شوند مگر اینکه تولید و توزیع آنها، از راه‌های غیرقانونی و قاچاق صورت گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • نبی IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    25 0
    حرفای قشنگ در مورد FATF میزنی ولی چرا تضمین نمیدهی!
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    12 4
    وزارت امور خارجه از اول بهمن از سفر اسد به تهران اطلاع داشت
  • GB ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    14 1
    داداش جان اینها به ظریف گفته بودن می خواهیم بریم کافه اما پیچوندن و رفتن دیدار اسد و جواد رو هم نبردن
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    21 3
    ظریف: با دلی آرام و قلبی شکسته از خدمتان مرخص می شوم و به آن جا که تعلق دارم می پیوندم وشما را به خدای بزرک می سپارم
  • سید IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    9 0
    هرجا سخن از خیانت است نام اصلاح طلبان تهوع آور می درخشد!
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    11 9
    شما بجز خبر سازی تفسیر خبر هم دارین؟
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    6 1
    احمد مازنی اول لباس طلبگی را زمین بگذارد و بعد با زبان خودش حرف بزند و با هیکل خودش سلفی حقارت بیندازد
    • میثم IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      1 6
      درود بر مازنی که با مواضعش تندروها را نا امید می کند. درود بر ظریف
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    3 1
    برای مردم دیگه فرقی نداره.
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    1 0
    عزیزان شاید باورتون نشه ولی نتیجه دوری از دستورات شرع انور است...شاید مشرق منشر نکنه به دلایلی...
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    3 0
    ببخشید .غلط می کنید سردار سلیمانی را تحریم کنید.خودتان تحریم میشد .خدا بالای سرتان است .اوکه شاهدست قیامت حاکمست
  • CA ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    3 0
    اصلاح طلب ها اگر می‌توانستند بیشتر در مورد فت اف خالی ببندند میگفتند فت اف نوعی دنبه هست که باید کشید به سر و جان تا تحریم بی اثر بشه! دقیقا مثل برجام!!!!!
  • US ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    2 0
    ساده‌ترین مسأله این است که درصورت عدم پیوستن به FATF، ایران در خلاف مسیر پولی جهان شنا خواهد کرد و این زحمات زیادی را برای ما خواهد اشت و انرژی بیشتری از ما //// خدا لعنتت کنه
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      0 0
      چه نظر کارشناسی ئی داده نویسنده: fatf رودخانه ، شنا، مایو .... وقعا چه کارشناسانی داریم آمریکا دقیقا از همینا می ترسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس