هواناو

با بررسی تجهیزات ارتش‌های مهم جهان مشخص می‌شود که مسلح‌کردن هواناوهای ترابری به موشک، اقدامی است که برای اولین بار به صورت عملیاتی در جهان، توسط نیروهای مسلح ایران انجام شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، هاورکرافت یا هواناو ها یکی از جالب ترین تجهیزات نظامی در دنیای امروز به حساب می آیند که قادر هستند تجهیزات و نفرات مورد نظر را نه فقط بر روی آب و حتی روی مناطق ساحلی حمل کنند. برای کشوری مثل ایران با توجه به داشتن خطوط ساحلی بسیار طولانی و و فرورفتگی های بسیار زیاد در طول ساحلی خود که مناطق آبی کم عمق زیادی را شامل می شود داشتن ناوگانی از هواناواها بسیار ضروری جلوه کرده و می کند.

در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دو نوع هاواناو به خدمت نیروی دریایی ایران وارد شدند. مدلهای SR.N6 و BH.7 دو مدل هواناو ساخت کشور انگلستان بودند که به ایران وارد شده و به نوعی ستون فقرات یگان هواناو نیروی دریایی ایران تشکیل دادند. در سالهای جنگ تحمیلی این یگان تلاش های بسیار زیادی را انجام داده و خصوصاً در زمان محاصره آبادان نقش هاورکرافتها در زمینه رساندن آذوقه و نفرات به این شهر و حفظ توان مدافعین بسیار مهم و حیاتی بود.

بیشتر بخوانیم:

نیروهای مسلح باز هم وارد یک باشگاه خاص و جدید شدند

همچنان هم با تلاش های خستگی ناپذیر پرسنل نداجا هواناوهای نیروی دریایی ارتش در خدمت هستند و البته توانایی های جدیدی نیز به آنها اضافه شده است که حاکی از اشراف و دقت متخصصان صنایع دفاعی در استفاده مناسب از توانایی ها و رفع نیازهای جدید نیروهای مسلح دارد.

شناور تندر؛ یک تلاش ایرانی برای ساخت هواناو

حدود ۶ سال پیش هواناو تندر توسط صنایع دفاعی کشور ما ساخته شد که در حقیقت یک کپی از روی مدل SR.N6 بود. هواناو تندر علاوه بر توانایی حمل نیرو به راکت انداز و موشک کروز نیز مسلح شده بود. فراموش نکنیم ماموریت اصلی یک هواناو، حمل نقل واحدهای تفنگ دار دریایی در جریان یک تهاجم آبی- خاکی است.

حال تصور کنید که تندر ایرانی با ظرفیت حمل چیزی در حدود ۶۰ نفر به تخلیه آنها در ساحل دشمن اقدام کند. در صورت رو به رو شدن با آتش بار دشمن در فاصله نزدیک، مسلم است که نیروهای تفنگدار که به تازگی به ساحل رسیده اند توان مقابله آنچنانی با این تهدید را ندارد و ممکن است به احتمال زیاد از بین رفته و یا تلفات سنگینی را متحمل شوند.

به همین علت می‌توان با استفاده از راکت اندازها، آتش پشتیبانی خوبی را به صورت مستقل و بی نیاز هر واحد دیگری برای یگان های عملیاتی به وجود آورد. موشک کروز ضد کشتی نصب شده روی این شناور نیز می تواند با توجه به شرایط و توانایی خاص حرکتی هاورکرافت ها یک سلاح برای غافلگیری دشمنان باشند.

استفاده از خاصیت هواناو مسلح در نروژ و روسیه

در دو کشور نروژ و روسیه شاهد استفاده از شناورهایی هستیم که اگرچه جزو گونه های نظامی هستند ولی در حقیقت از خاصیت هاورکرافت ها برای حرکت در آب های کم عمق استفاده می‌کنند. شناورهای موشک انداز روسی کلاس Bora از دهه ۱۹۹۰ میلادی وارد خدمت نیروی دریایی روسیه شده و هم اکنون نیز ۲ فروند از آنها در خدمت ناوگان دریای سیاه این کشور هستند. این شناورها دارای ۸ تیر موشک ضد کشتی موسکیت یا به نقل از ناتو "سان برن" هستند که از جمله موشک های فرا صوت ساخت شوروی سابق در نقش ضد کشتی محسوب می شوند.

وزن این شناورها در حدود هزار تن است و به لطف طراحی خاص می توانند به سرعت نهایی ۱۱۰ کیلومتر نیز رسیده و در کم عمق ترین مناطق آبی نیز حرکت کرده و به اجرای ماموریت بپردازند.

نروژ دیگر کشوری است که استفاده از شناورهایی با فناوری اثر سطحی را در نقش نظامی بسیار جدی گرفته است. شناورهای کلاس Skjold ساخت نروژ با وزن نهایی ۲۷۴ تن به منظور دفاع ساحلی طراحی و ساخته شده است. این شناور با استفاده از خصایص پنهانکاری طراحی شده؛ با توجه به این مسئله که خطوط ساحلی کشور نروژ بسیار طولانی بوده و در بسیار از نقاط شامل فرو رفتگی‌ها و مناطق کم عمق است، نیروی دریایی این کشور به شناوری نیاز داشت که بتواند نیاز به حرکت در این مناطق را حل کند.

کف این شناور به مانند هاورکرافت ها طراحی شده و توان حرکت در آب های بسیار کم عمق نیز برای آن ایجاد شده است. این شناور دارای سرعت نهایی ۱۱۱ کیلومتر بر ساعت بوده و می تواند تا ۸ تیر موشک کروز ضد کشتی NSM با برد ۱۸۵ کیلومتر را با خود حمل کند. موشک های دوش پرتاب میسترال و توپ ۷۶ میلی متری از دیگر تسلیحات نصب شده بر روی این شناور هستند.

فراموش نکنید که موشک های کروز سری NSM قابلیت حمله به اهداف زمینی را نیز دارند و این توانایی در کنار قابلیت این شناورها برای نزدیک شدن در حد بسیار بالا به ساحل می تواند یک امتیاز بسیار بزرگ برای آنها باشد.

BH.7 های نداجا نیز مسلح شدند

در جریان رزمایش جدید نیروی دریایی ارتش که در آب‌های دریای عمان در حال برگزاری است شاهد شلیک موشک کروز ضد کشتی از هاورکرافت های سری BH.7 نداجا بودیم. در حقیقت این حرکت (یعنی مسلح کردن هواناوهای ترابری به موشک) اقدامی است که برای اولین بار به صورت عملیاتی در جهان انجام می شود. به نظر میرسد که تجربه تندر برای فرماندهان ایرانی موفق بوده و حالا هاورکرافت بزرگتر نهاجا را نیز به موشک ها کروز مسلح کردند.

این مسلح سازی اکثر پلتفرم های شناور چه در سپاه و چه در ارتش قدرت آتش و تهاجم یگان های دریایی کشور را شدیداً افزایش خواهد. فراموش نکنید که این هواناو با سابقه که در خدمت نیروی دریایی ارتش ایران است با وجود وزن بالای خود یعنی حدود ۵۶ تن همچنان می‌تواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیز برسد که این شتاب برای این وزن عددی بسیار مناسب است.

هواناو BH.7 نداجا - تصویر مربوط به قبل از نصب موشک بر روی این شناور است

شلیک موشک از هواناو نداجا در اواخر این ویدیو نشان داده می شود

در مورد این هواناوها همانطور که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم نکته مهم توانایی حرکت این شناورها در آب های بسیار کم عمق و حتی روی خشکی است، لذا عملاً از جایی که شاید یک دشمن تصور هم نکند این وسیله رزمی می تواند به شلیک موشک اقدام کند. در حقیقت با مسلح کردن هواناو به موشک کروز، هم اکنون یک پلتفرم پرتاب موشک در اختیار داریم که ممکن است لحظه‌ای در مسافت دور در دریا، لحظه ای دیگر در نزدیکی ساحل و چندی بعد نیز در یک ساحل دور افتاده به کمین نشسته باشد و در یک لحظه اقدام به شلیک به سمت هدف خود کند.

با توجه به اینکه در خبر اعلامی توسط نیروی دریایی ارتش، صراحتاً از انهدام هدف توسط موشک شلیک شده از هاورکرافت نداجا در "فاصله دور" سخن گفته شده و هم اکنون موشک‌های دوربرد موجود در نیروی دریایی ارتش بردی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر دارند، لذا چنین برد قابل توجهی در کنار تحرک بالای این تجهیزات، باعث خواهد شد تا محدوده ای وسیع و حتی بیش از ۳۰۰ کیلومتر در تیررس موشک های کروز دریایی کشورمان باشد.

اتفاقی که باعث خواهد شد منطقه قابل توجهی از شمال اقیانوس هند نیز در صورت بروز هرگونه تهدید، برای دشمنان امن نبوده و با حرکت سریع هواناوها و فاصله گرفتن آنها از آبهای ساحلی، بتوان از پاسخ ضربتی آنها به شناورهای هدف در چنین فواصل دوری نیز اطمینان حاصل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 8
  • LA US ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    با SDB هامون میزنیمش ، بزودی مردم خوب و مهربان ایران را در تهران ملاقات میکنیم ، زنده باد مستر پرزیدنت
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      25 52
      خدا از دهنت بشنوه
    • قریشی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      51 8
      شاهرگ گردن شما و کف پوتین سپاهیان ما
    • BE ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      32 5
      شما انگار چیزای دیگه میزنی که دائم در توهمی
    • احمد IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      39 7
      در فرهنگ ما ایرانی ها کسی که در ابتدای سخنش از واژه هایی مثل زدن یا میزنم استفاده میکنه در ادامه با حقایقی مثل مشت توی دماغ و دهن مواجه میشه پس اول با فرهنگ ایران و ایرانی آشنا شو بعد بیا اینجا نظر بده و ادعای دوستی کن چون ممکنه در مسیر دوستیت یهو دیدی به قبرستون رسیدی!افتاد؟
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      42 8
      ما خودمون قراره بیایم کالیفرنا اونجا سلاخ خانه یانکی ها رو راه بندازیم منتظر باش
    • پويا IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      33 5
      مگه سربازان شما نبودند كه گريه ميكردند ، با اونا ميخواهيد بيايد ايران ؟ پس با خودتون پوشك پلنگي هم بياريد كه به دردتون ميخوره ، چون در سازمان رزم نيروهاي مسلح پوشك اون هم از نوع پلنگي وجود نداره كه از اسراي آمريكايي پذيرايي كنند
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      33 5
      ما هم با موشک های بالستیک با کلاهک جدا شونده ناو مادر را می زنیم .....اگه خانوم های ارتش امریکا را بفرستید من که شخصا تسلیم میشم .....اگه نره خر بفرستید خاک خود امریکا هدف قرار خواهد گرفت(دکترین نظامی من در آوردی خودم ).......در جواب دهنت بشنوه ،احمق اینا این لولو را برای اداره خاورمیانه و کشورهای مثل اسرائیل عربستان امارات کویت و مصر نیاز دارن ....چرا فکر می کنی با حکومت بعدی جور دیگه ای تا می کنن....شما یه راه داری.... عربستان را اشغال کنی ....اونوقت امریکا برای لیس زدن کفشات میاد.....
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      36 0
      La جان ، زیاد تو lala land سیر میکنی . Sdb اپراتوری میخواد که گریه نکنه ، و شما هم ندارین . همش گریه میکنین و پوشک میبندین
    • araz IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      9 2
      تو رو هم از خودشون حساب می کنن؟؟
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      16 0
      همینکه میاید مطالب این سایت را می خونید و با زبان فارسی از موضع ضعف حرف میزنی یعنی اینکه ما پیروز شدیم حتی قبل از زدن موشک بهتون
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      9 0
      احسنت به آقای احمد.جواب دندان شکنی بود آفرین
    • NL ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      12 0
      بیاید که قبرهاتون هم کنده شده، زودتر بیاید که مور ملخ کمتری تو قبرها باشه
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      8 0
      ما هم به زودی شما را ملاقات «می کنیم»:)
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      5 0
      پوشک سربازان تان یادتان نرود .
    • مسعود IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      9 0
      امثال امریکایی ها اگه اراده و جراتشو داشتن 40 سال پیش ما رو ملاقات می کردن نه حالا که اوج اقتدار ایرانه ما هم به زودی در واشنگتن مردم خوب امریکا رو ملاقات می کنیم.... شب دراز است.
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      7 0
      ای تو گور...اسلاحتطلبها...بشه...
  • حمید US ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    71 27
    ای جاااااااانم به ارتش قهرمان ،،، دم بچه های ارتش و سپاه گرم
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      3 24
      فـــــــقـــــــــــــــــط ارتش!سپاه در تقسیمات نظامی یک درجه پایین تر از ارتشه اول ارتشبد درجه بعدیش میشه سپهبد
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    9 38
    یک سوال خب چرا سپاه بجای قایق های کوچک تندرو از هواناوهای کوچک استفاده نمیکنه اینا که بزرگش که 1000 تنیه. از سریعترین قایق سپاه هم تندتر میره
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      25 11
      هزینه؟! چالاکی؟! مانور پذیری؟! بهره دهی نسبت به حجم ( رادار گریزی)؟!
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      6 1
      موتور جت روشه .....هزینه بنزینش و تعمیراتش را شما می دی .....شاه باین دید نظامیش قطعا خل و چل بود ........
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    33 93
    مشرقی ها مثل آدمی هستند که از قدرت و ثروت زیاد مجنون شده و به قدرتنمایی با بهانه مذهبی دچار شده درمانش هم یک سیلی محکمه تا به خودش بیاد
    • BE ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      16 2
      یه پس گردنی طلبت سوسول بی تربیت
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      14 1
      ظاهرا تو سیلی محکمی خوردی مزدور کثیف که اینگونه حراسان شدی
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      17 0
      چرت و پرت میگی ها ! ثروت زیاد مجنون ! ببینم گل ملی چیزی میزنی ؟
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    23 55
    ایشالا جنگ بشه نابود بشید. حداقل دل ما خنک بشه
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      19 1
      با جنگ بعدی همه مزدوران غرب نابود می شن دل مردم مظلوم هم خنک می شه
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    6 11
    گزینه‌های احتمالی امام جمعه جدید اهواز را بیشتر بشناسیم
  • RO ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    34 61
    هنوز لاف هاورگرافهای قبل ازانقلاب را میزنند وهی قورباغه را رنگ میزنن جای فلوکس واگن عالب میخواهند بکنند به مردم که هی بیشتر دزدی وغارت کنند
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      9 0
      بشین هینیم .......دق نکنی یه دفعه
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      10 0
      هاور گراف نه عزیزم. هاورکرافت
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      13 0
      بهت نزدیک شدم مزدور به زودی شکارت می کنم
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      6 0
      اگه اینطوری که شما میگی والا دمشون گرم که هنوز بعد 40 سال فعالن ......فکر کنم فعال نگهداشتنشون بعد از 40 از ساختش سخت تر باشه.......
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      10 0
      10 تا کلمه نوشتی 5 تاش غلط بود.مجبوری نظر بدی وقتی سواد نداری؟
    • س IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
      3 0
      و تو هم چه باهوش و زرنگی که اینا رو می فهمی هیشکی نمیفهمه :))
  • نهضت جهانی صلوات IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    29 12
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم احسنت وعالی شهید صیاد: ارتشی وسپاهی یک لشکر الهی خداوند قادر را شاکریم که روز به روز افزایش توان دفاعی واقتدار نظام اسلامی را در هوا دریا وزمین توسط تمامی نیروهای نظامی وانتظامی وامنیتی شاهدیم برای سلامتی فرمانده کل قوا امام خامنه ای وتمام نیروهای مسلح بخصوص عزیزان نیروی رهبردی دریایی ارتش اسلام صلوات
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    9 7
    بنظرتون این داستان که ایران در ساخت پلاسما برای ساخت بشقاب پرده شده حقیقت داره
  • US ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    5 1
    قبل از انقلاب چند فروند از هواناو های بی اچ 7 ، موشک انداز بوده اند که فکر کنم موشک هارپون بودند .
  • محسن IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    0 15
    خدا نکنه جنگ بشه اگر بشه تنها چیز خوبی که برای جنگ در دریا به کار میاد فقط زیر دریایی خوب و رادارگریز و با قابلیت پرتاب موشک کروز به شناور و یا اهداف در خشکیه اون هم با برد بالای 300 کیلومتر که از زیر سطح اب شلیک کنه....بعید میدونم ایران تونسته باشه به این مهم دست پیدا کنه اگرنه تلویزیون 100 بار نشون میداد اژدر هم جای خودش رو داره.به مردم واقعیت رو بگید از خرج های پراکنده و بی خودکی مثل هواناو و قایق پرنده و اینجور اسباب بازیها که برای دشمن میتونه سیبل باشه اجتناب کنید.البته برای نجات و امداد سریع شاید قایق های تند رو به کار بیاد.
    • س IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
      4 0
      میای وزیر جنگمون بشی؟ تولوخداااااااااااااا
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    2 0
    به نظرم تکنیک پرتاب سرد باید بومی و تولید انبوه بشه .....خیلی جاها همپوشانی داره ناو ها بگیر تا پدافند ....قایق تندرو....
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    9 5
    هاورکرافت هایی که زمان شاه خریداری شده هنوز داره به مملکت خدمت میکنه!!
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    6 33
    جالبه نصف تجهیزات این رزمایش مال زمان شاهه!!!
    • NL ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      7 2
      جالب تر این که اکثر فرماندهان هم قبل انقلاب به دنیا اومدن، میبینی قدرت خدا رو!! #چاپیدشاه
  • سید حبیب IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    5 0
    درود بر شرف فرزندان انقلابی و جهادی و حزب الهی نیروهای مسلح ای کاش توی خودرو سازی هم مردم رو از دست خودروهای بی کیفیت و ارابه های مرگ ایران خودرو و سایپا نجات میدادید و خودرو در شأن انقلاب و مردم انقلابی ایران طراحی و تولید میکردید خواهشا این کار رو بکنید
  • محسن IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    6 2
    ایا این درست است که ایران به فناوری دفاع و سلاح پلاسما رسیده؟؟؟این فناوری را هیچ کشوری حتی نزدیک هم نشده , و بشقاب پرنده با این تکنولوژی کار میکنه.
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    2 1
    ماشاالله.
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    7 1
    درود بر نیروهای مسلح کشومان. خدا پشت و پناهتان باشد.
  • محسن IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    0 3
    موشکی داریم که سامانه های ضد موشکی مثل پاتریوت نتونه اونو بزنه؟
  • مهدی IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    4 0
    دم بچه های ارتش و سپاه گرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس