حجت الاسلام آقایی

مفاد این بیانیه سهل ممتنع است. شاید به نظر برسد که این نکات، پیش‌تر نیز مکرر از ایشان شنیده شده بود. پس چه اتفاق جدیدی افتاده است؟

به گزارش مشرق، دهمین جلسه اندیشه ورزی فکرانه با موضوع «شرحی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نقش انجمن های اسلامی در تحقق و گفتمان سازی مفاد این بیانیه» برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حمید مشهدی آقایی طی سخنانی در جمع مسوولان اتحادیه های دانش آموزی سراسر کشور به تبیین بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت که توجه خوانندگان را به محورهای مهم آن جلب می نماییم.

بیشتر بخوانید:

بیانیه «گام دوم» آغاز فصل نوین برای ملت ایران است

۷ پرسش و پاسخ از بیانیه گام دوم انقلاب +دانلود

یک. مفاد این بیانیه سهل ممتنع است. شاید به نظر برسد که این نکات، پیش تر نیز مکرر از ایشان شنیده شده بود. پس چه اتفاق جدیدی افتاده است؟


این بیانیه عصاره سی سال رهبری و مدیریت ایشان و عصاره بیانات ایشان در این مدت است. شرح این بیانیه ضروری است. اگر بخواهیم درباره معارف انقلاب اسلامی درسنامه ای آماده کنیم، مفادش همین بیانیه است.

دو. زمینه صدور این بیانیه چیست؟ چله دوم انقلاب اسلامی است و دو چیز جدید در این بیانیه مشهود است:


اول. ایشان مسئولیتِ مسئولیت پذیری را بر عهده خود جوانان قرار می دهند. این، متفاوت از آن است که به مسئولین بگوییم عرصه را برای ورود جوانان باز کنید. آتش به اختیار در کار خودجوش فرهنگی تمیز، توسعه داده شده است تا جوان، شانه خود را زیر بار هر کاری که می تواند انجام دهد، ببرد. جوانان ما باید خودشان #باور کنند که باید بار مسئولیت را بر دوش بگیرند.


دوم. کلمه نظام انقلابی است که یکی از بدیع ترین ترکیب ها و تعبیرهای ایشان است. حوزه انقلابی، جوان انقلابی و… را شنیده بودیم ولی نظام انقلابی تعبیر جدیدی است. به صورت طبیعی از نظام، ایستایی و حرکت کند و سیستم اداری خاص فهم می شود. کلمه انقلاب وقتی به نظام اضافه می شود، نظم مصطلحِ غلط کنار می رود.

بار انقلاب و دفاع مقدس بر دوش جوانان بوده است. مگر پیشتر اینگونه نبوده است که اکنون مقام معظم رهبری می گویند باید جوانان این بار را بر دوش بگیرند؟


انقلاب ما جوانانه ترین انقلاب بوده است. بدنه نهضت در انقلاب و جنگ، جوانان بودند. رهبر انقلاب هم مبتنی بر این تجربه، بر این مسئله تاکید می کنند. اما گویا اتفاقی افتاده است که نسل اول انساء (فراموشاندن نه فراموشی) می کند که چنین گفتمانی بوده است. برداشت من این است که حضرت آقا چنین احساسی دارند و درصدد هستند جو را بشکنند. برای اولین بار است که در تاریخ انقلاب های دنیا، یک انقلاب دارد به دست نسل سومش می رسد.


سطح توقع حضرت آقا از نسل جدید، دولت سازی، جامعه سازی و تمدن سازی است. دال مرکزی اینکه ما در دولت سازی می لنگیم، نیروسازی است و برای اصلاح این عیب باید جوان سازی اتفاق بیفتد.


بیانیه گام دوم یعنی اعلام جهاد رهبری برای نسل سوم و چهارم انقلاب برای تمدن سازی.

ایشان ابتدا همه جوانان را مخاطب قرار می دهند، ثانیاً آتش به اختیار را گسترش می دهند. ثالثاً ملیت ایرانی (نه نژاد ایرانی) را محور قرار می دهند و می فرمایند جوان ایرانی مسلمان و انقلابی. پهلوی بر نژاد ایرانی و باستان گرایانه بر نژاد آریایی تاکید می کرد ولی اینجا سخن بر سر ملیت ایرانی با هر زبان و نژادی است. این نکته ای است که استانهای ما می توانند روی آن کار کنند.

چکار کنیم؟


پیشنهاد: یک فکرانه با حضور دانش آموزان قرارگاه ملی و با حضور نماینده مقام معظم رهبری برگزار شود تا در این موضوع ماموریت یابی شود.


ماموریت یابی را به خود بچه ها بسپارید. اگر حس مشارکت ایجاد نشود، نمی توان اینجا ماموریت یابی کرد و ابلاغ کرد. در استانها هر کسی سهم خودش را مشخص کند.

حال چند پیشنهاد برای ماموریت یابی:


در دیدار بهار وصل، حضرت آقا دانش آموزان را نیز جوان خطاب کردند. پس باور اینکه مخاطب ما جوانان هستند نه نوجوان.
از دانش آموزان بخواهیم مدرسه ۱۴۰۷ و دانش آموز ۱۰ سال آینده را ترسیم کنند. بزرگترین ماموریت اتحادیه این است که بچه ها را با این ماموریت آشنا کند و با نظرخواهی و نیازسنجی از خود بچه ها این کار را انجام دهد.

این چند کار باید انجام شود:


یک. روایت جوانانه از بیانیه: از فرازهای این بیانیه می توان قصه نوشت. تصویرسازی، مستندسازی و… بسیار مهم است.


دو. شرح و بسط جوانانه: بسپاریم بچه ها برداشت جوانانه خود از این بیانیه را بنویسند. مشق شب عید برای بچه ها بدهیم. بیانیه قطعه قطعه شود و واگذار شود که بچه ها در تعطیلات عید روی آن کار کنند و نظرات و برداشت های خودشان را بگویند.


سه. ایده پردازی جوانانه: حضرت آقا هفت ماموریت را مشخص کرده اند. برای این هفت ماموریت ایده یابی شود. ایده مقدم بر ماموریت یابی است. هر مدرسه یک ایده پخته بدهد. اگر می خواهیم معجزه بیانیه حضرت آقا را ببینیم باید این کار را بکنیم.


چهار. توجه به اقتضائات بومی و محلی است. دفتر مرکزی یک چارچوبی که بدهد، و استانها مبتنی بر شرایط هر مدرسه برنامه ریزی کند. مثلاً استان آذری زبان ما چگونه می تواند روی هویت ایرانی (که گفتیم مخاطب جوان ایرانی است) کار کند.


پنج. توجه به فضای مجازی: فضای مجازی جوان ترین عرصه مدیریتی است. علوم و عرصه هایی داریم که ذاتاً

جوانانه است مثل موشکی و هسته ای و …. باید در فضای مجازی دقت ویژه کنیم و حضور موثر، تاثیرگذارو آینده ساز داشته باشیم.


شش. اتحادیه به شدت در حوزه تاریخ نگاری وارد شود. ما به این عرصه نیاز داریم. اتحادیه استانها در آستانه چهل سالگی اتحادیه وارد تاریخ شفاهی اتحادیه شوند. شبیه همکلاسی آسمانی، دانش آموزان برای حفظ و تثبیت کامل تاریخچه انجمن های اسلامی در هر استان و شهرستانی وارد کار بشوند. از هر شهر، یک مقاله تاریخ شفاهی (مقاله ای که حاصل یک کار پژوهش میدانی باشد) بدهیم. طبق تحلیلی که دفتر نشر داشته است ما حدود ۱۹۰ شهر انقلابی داشته ایم. برای همین ۱۹۰ شهر می توان این کار را انجام داد. وقتی می گوییم تاریخ اتحادیه یعنی تاریخ انقلاب، تاریح مبارزه با گروهک ها، تاریخ دفاع مقدس و.....


هفت. الگونمایی در استانها از دانش آموزان خوب که باید معرفی شوند. باید یک منظومه چهرگانی از الگوهای جوانانی باید انجام شود. یکی از کارها همکلاسی آسمانی بود که انجام دادیم.

ماموریت اتحادیه تربیت نیروی تمدن ساز است. باید دانش آموز را تحویل بگیریم و در این چند سالی که دانش آموز در بستر تشکل حضور پیدا می کند، باید به جایی برسد که نیروی خروجی را تحویل دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس