کد خبر 939302
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
نمودار

تورم نقطه به نقطه 42.3 درصدی دی ماه که باعث شد بانک مرکزی از انتشار نرخ تورم منع شود، دو ماه بعد در آمار تورم مرکز آمار ایران منعکس شد.

به گزارش مشرق، همان طور که پیش‌بینی می‌شد، نرخ تورم نقطه به نقطه اعلامی مرکز آمار ایران در بهمن ماه به همان عددی رسید که بانک مرکزی در آذر ماه به آن رسیده بود.

بیشتر بخوانید:

وام مسکن هست ولی کم است +جدول

دولت، نرخ پنج ساله تورم را شکست

همان طور که پیش از این مطرح شد، یکی از تفاوت‌های اصلی بانک مرکزی و مرکز آمار، علاوه بر تفاوت سبد کالا، تفاوت دامنه جغرافیایی و… در محاسبه نرخ تورم، بازه‌های زمانی محاسبه تغییرات قیمت کالاها و خدمات است. طبق اطلاعات به دست آمده، مرکز آمار ایران تغییرات قیمت‌ها در طول سه هفته از یک ماه را محاسبه می‌کند، اما بانک مرکزی تغییرات قیمت‌ها را در طول یک ماه بررسی می‌کند.

به همین دلیل مرکز آمار با یک فاصله یک تا دو ماهه به نرخ‌هایی نزدیک به ارقامی می‌رسد که بانک مرکزی یک یا دو ماه قبل محاسبه کرده است.

در واقع با توجه به اینکه تغییرات قیمت‌ها در ماه‌های اخیر روندی صعود داشته است، تغییرات قیمت‌ها در هفته پایانی ماه در ارقام مرکز آمار محاسبه نمی‌شود. اما در ماه بعد، در سه هفته مورد بررسی تغییرات قیمت کالاها و خدمات اضافه شده و تغییرات اعمال می‌شود. به همین دلیل است که نرخ تورم مرکز آمار در یک ماه بین اعداد تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی بین دو ماه قبل است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
    0 0
    علت این اختلاف چی هست؟
    • زهرا IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      0 0
      ناکارآمدی دولت
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    0 0
    یکی از اشکالات بزرگ ساختار نظام. وابسته بودن دو ارگان. آماری به دولتهاست. یکی بانک مرکزی. دوم. مرکز آمار. این دو سازمان باید بصورت مستقل عمل کنند تا اطلاعات واقعی در دسترس. ملت و مسولین قرار گیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس