سربازی

تعدادی از مشمولان خدمت وظیفه عمومی در رابطه با معافیت کفالت جد (پدر بزرگ) سوالاتی دارند که در این گزارش به آن‌ها پاسخ داده شده است.

به گزارش مشرق، مطابق قوانین موجود در ارتباط با سربازی و خدمت وظیفه عمومی، کفالت جد (پدربزرگ پدری یا مادری) شروط اصلی را دارا است که این شرایط عبارت است از: جد باید فاقد فرزند باشد و مشمول خدمت وظیفه عمومی تنها نوه ذکور بالای ۱۸ سال جد باشد و همچنین جد (پدربزرگ) باید دارای ۷۰ سال تمام و نیازمند مراقبت باشد.

گفتنی‌است؛ یکی از شرط‌های اصلی در معافیت کفالت برای جد (پدربزرگ پدری) این است که مشمول خدمت وظیفه عمومی باید فاقد پدر، عمو و عمه باشد و به عبارتی دیگر پدر، عمه‌ها یا عموها همگی باید فوت کرده باشند، البته مشمول وظیفه نیز باید تنها نوه ذکور بالای ۱۸ سال باشد.

بیشتر بخوانیم:

شرایط بهره‌مندی از معافیت کفالت برادر صغیر

بهتر است بدانید که منظور از تنها نوه ذکور بالای ۱۸ سال این است که مشمول خدمت وظیفه به عنوان نوه در بین تمام فرزندان پدربزرگ تنها نوه ذکور بالای ۱۸ سال سالم برای پدربزرگ پدری یا مادری خود باشد، البته وجود نوه یا نوه‌های بیمار بالای ۱۸ سال که برادران مشمول نمی‌شوند نیز مانع رسیدگی خواهد بود.

همچنین بهتر است بدانید که وجود پدر مشمول خدمت وظیفه در معافیت کفالت پدربزرگ مادری مانع رسیدگی نمی‌شود و میزان سن ۷۰ سال تمام برای پدربزرگ ملاک رسیدگی در این معافیت است و در کمتر از آن تأیید شورای پزشکی مبنی بر بیماری لازم است.

گفتنی‌است؛ در زمانی که نوه‌ای از معافیت کفالت پدربزرگ بهره‌مند شده است، بیمار یا فوت کرده باشد، نحوه رسیدگی به این صورت است که اگر به علت بیماری دیگر قادر به سرپرستی از پدربزرگ نباشد و یا به دلیل فوت سرپرستی پدربزرگ از وی ساقط شده باشد، تنها برادر بالای ۱۸ سال وی می‌تواند از این نوع معافیت برخوردار شود، البته در نظر داشته باشید، به این شرط که سایر نوه‌ها زیر ۱۸ سال باشند، در غیر این صورت هیچکدام شرایط استفاده از معافیت را ندارند و شامل سایر نوه‌های بالای ۱۸ سال جد و جده نیز نمی‌شود.

قابل ذکر است؛ نوع معافیت کفالت جد (پدربزرگ) دائم و مدت اعتبار آن نیز در زمان صلح است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس