اف 35

رئیس‌جمهور آمریکا طرحی را امضا کرده که تحویل جنگنده‌های «اف-۳۵» به ترکیه را تا زمان روشن شدن وضعیت خرید سامانه روسی «اس-۴۰۰» توسط ترکیه، به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش مشرق، با امضای لایحه بودجه جدید آمریکا توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، مصوبه کنگره آمریکا برای تعلیق روند تحویل جنگنده‌های «اف-۳۵» به ترکیه عملا به قانون تبدیل شده است.

در یکی از بندهای این لایحه بودجه، ارسال جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه به بعد از دریافت گزارش نهایی وزرای خارجه و دفاع آمریکا در مورد تصمیم آنکارا برای خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه موکول شده است.

بیشتر بخوانیم:

هلند باز هم اف 35 می خرد

در گزارش اولیه ارسالی پنتاگون به کنگره آمده است که خرید اس-۴۰۰ ساخت روسیه توسط ترکیه به عدم ارسال اف-۳۵، بالگردهای پیشرفته «شینوک-۴۷» و «بلک هاوک-۶۰» و همچنین جنگنده‌های «اف-۱۶» به آنکارا منجر می‌شود.

این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را تایید کرد و افزود این قرارداد لغو نخواهد شد. ترکیه انتظار دارد این سامانه موشکی سال جاری میلادی به این کشور ارسال شود.

 در حالی که گفته می‌شود معاون رئیس جمهور آمریکا  در تماس تلفنی محرمانه از رئیس جمهور ترکیه درخواست کرده قرارداد خرید اس-۴۰۰ با روسیه را لغو کند ، اما رئیس جمهور ترکیه  در پاسخ گفته است که ارسال سامانه اس-۴۰۰ همانطور که وعده داده شده بود در ماه جولای (تیر) انجام می‌شود. 

ترکیه یکی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و واشنگتن می‌گوید ورود سامانه اس-۴۰۰ به شبکه پدافندی ناتو می‌تواند نقاط ضعف جنگنده‌های کشورهای عضو این پیمان را برای روسیه آشکار کند. علاوه بر این، کارشناسان آمریکایی می‌گویند واشنگتن نگران است که وابستگی به جنگ‌افزارهای روسی، آنکارا را بیش از پیش به سمت مسکو سوق دهد.

واشنگتن برای بازداشتن آنکارا از خرید اس-۴۰۰، پیشنهاد تحویل سامانه پدافندی «پاتریوت» را مطرح کرده، اما دولت ترکیه می‌گوید سامانه روسی هم از توانمندی‌های بیشتری برخوردار است و هم روس‌ها حاضرند در زمینه انتقال فناوری و پشتیبانی از این سامانه نیز با ترکیه همکاری کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    4 3
    خوب امریکا کارخانه ذوب اهن را برای شاه نساختند و او آنها را از آمریکا دریافت کرد حالا هم عمو رجب می داند آمریکا قصد دارد ترکیه را به خریدار تسلیحات تبدیل کند نه سازنده آنها
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    7 3
    برای اردوغان بعد از کودتای چند سال پیش و شروع حمایت از کردها بجای القاعده روشن و مبیین شد که امریکا تصمیمیش را برای تجزیه ترکیه گرفته است و عدم خروج امریکا از سوریه هم بر ترس ترکیه از امریکا می افزاید از این رو چرا موشکهای روسی را نباید بخرد
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    29 1
    اینو به مقامات برسانید که سیستم های پاتریوت و اف 35 آمریکایی تا ریسور کدهای ویندوز مثل چین داده نشده است هر موقع امریکا بخواهد می تواند این هواپیماها را در آسمان و زمین قفل و سرنگون کند حتی پاتریوت ها را از کاربیندازد
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    8 2
    کارایی اس 400 ها دو برابر شاید هم 4 برابر پاتریوت ها است بعلت برد بسیار بیشتر و رادارهای دوربردتر
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    17 20
    شما می بینید عراق دوست ما است بفرمان آمریکا قرارداد اس 400 را لغو کرده اما ترکیه مثلا دشمن ماست اما این قرارداد را لغو نکرده ما به کشورهای قدرتمند در همسایگی خودمان نیاز داریم این کشور عمان را نیز باید به سمت ترکیه هل بدهیم تا پایگاه انگلیسی ها نشود
  • LB ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    9 4
    عمرا بتونه از زیر قراردادش در بره. وگرنه ترکیه هم اطلاعات قسمتهایی رو که سهیم بوده میفروشه
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    3 10
    سلطان آسمان، میگن بدنه اش هم رادارگریزه و هم تا حدی ضدگلوله لعنتی
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    10 3
    دلیل هراس و عصبانیت آمریکاییها از خرید اس ۴۰۰ توسط ترکیه فقط به دلیل این هست که آمریکا در آینده قصد اقدام نظامی بر علیه ترکیه دارد
  • میلیتاریست IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    5 8
    چه یهتر جنس اشغال گیرتون نمیاد برید تو پکفا سرمایه گذاری کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس