اخبارویژه

آقای روحانی چنان می‌گوید چون در داخل ارزانی است که اگر کسی مطلع نباشد و حرف‌های او را بشنود، فکر می‌کند مردم غرق در ارزانی هستند و لابد معیشت سهلی دارند!

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

کیهان

اگر مشکلات مردم را حل نمی‌کنید لااقل به شعورشان احترام بگذارید

یک سایت حامی دولت ضمن اعتراض به سخنان روحانی درباره ارزانی اجناس و قاچاق پرسید: نمی‌دانید یا تجاهل می‌کنید؟!

عصر ایران نوشت: اخیراً رئیس‌جمهور حسن روحانی در توضیح علت قاچاق گفته است: علت قاچاق ارزانی است، وقتی جنسی در داخل ارزان است و در خارج گران، خود به خود قاچاق آن به خارج صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال چون الان گوشت در عراق گران‌تر از ایران است، از کشورمان به آنجا قاچاق می‌شود. درباره قاچاق بنزین نیز همین موضوع مصداق دارد.

 آقای روحانی چنان می‌گوید چون در داخل ارزانی است که اگر کسی مطلع نباشد و حرف‌های او را بشنود، فکر می‌کند مردم غرق در ارزانی هستند و لابد معیشت سهلی دارند!

ارزانی و گرانی، مفاهیمی نسبی هستند؛ قیمت کالا و خدمات به نسبت درآمد عموم جامعه بسیار بالاست و اکثر مردم به‌معنای واقعی کلمه لنگ امور روزمره معیشتی هستند.

در چنین وضعیتی به‌رخ کشیدن قیمت‌های بالا در سایر کشورها، کاری نخ‌نما، زشت و زننده است. نخ‌نما از آن جهت که بارها و بارها تکرار شده و اکنون حال شنونده را به هم می‌زند و زشت  و زننده نیز بدان علت که مخاطب احساس می‌کند شعورش نادیده گرفته می‌شود.

مثلاً مدام قیمت بالای بنزین در کشورهای دیگر را علم می‌کنند و بر سر مردم می‌کوبند اما عمداً یادشان می‌رود بگویند در هیچ جای دنیا قیمت خودرو این اندازه ایران نیست.

یا می‌گویند قیمت آب و برق و گوشت و اجاره خانه و ... در فلان کشورها بالاست  ولی اصلاً به رویشان نمی‌آورند که اگر آنجا به دلار و یورو می‌خرند، درآمدشان نیز به دلار و یورو و نظایر آن است.

مدیران هر وقت درآمدها را بالا بردند، بیایند و درباره قیمت‌ها در خارج حرف بزنند والّا بهتر است سکوت کنند و با حرف‌های خامشان نمک بر زخم مردم نپاشند.

انگار آقای روحانی متوجه نیست یا تجاهل می‌کند که علت قاچاق کالاهای ایرانی به خارج کشور، افت شدید ارزش پول ملی است.

 بحث‌های تئوریک به‌جای خود ولی قاچاق علت‌های دیگری هم دارد که مهمترین‌شان بی‌تدبیری است. وقتی ارزش ریال پایین آمد، دولتمردان باید پیش‌بینی می‌کردند که چه کالاهایی در این تفاوت قیمتی جدید ممکن است قاچاق شوند؛ نه اینکه بی‌مسئولانه بایستند و تماشا کنند و تنها بعد از این که قاچاق به خارج و کمبود در داخل شدت گرفت، کارهای عجیب و غریبی مانند وارد کردن گوسفند با بوئینگ انجام دهند.

اگر مدیریت این است که نیازی به این همه دبدبه و کبکبه و آن همه مدیر مدعی و سازمان‌های عریض و طویل نبود.

گیریم که همه حرف‌های رئیس‌جمهور درست! آیا او را انتخاب کرده‌ایم که حرف بزند یا عمل کند؟اصلاً می‌پذیریم که علت قاچاق، ارزانی است. خب حالا چه کنیم؟ هورا بکشیم؟ دست بزنیم؟!

نکند راهکار دولت این است که قیمت‌ها را بالا ببرند تا ارزانی نباشد و قاچاق صورت نگیرد!

اصلاً مگر ما رئیس‌جمهور انتخاب کرده‌ایم که علل قاچاق را برایمان تشریح کند؟ پس چه کسی مانع قاچاق شود؟
 

دیدید پالایشگاه بومی بنزین ضرورت داشت، آقای وزیر!

وزیر نفت در آیین بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، این رخداد قابل‌توجه را نشان‌دهنده توجه خود به مقوله توسعه صنایع پالایشی عنوان کرده و گفته است افزایش دو برابری ظرفیت صنعت پالایشی، بیانگر این است که انتقادات به نحوه نگرش وزارت نفت به این حوزه از اساس باطل است.

روزنامه جوان ضمن انتشار این مطلب نوشت:  این گفته‌های وزیر نفت شاید در نگاه نخست برای عموم جامعه قابل‌پذیرش باشد، ولی ادعای آنکه وزیر نفت به توسعه صنایع پالایشی اعتقاد دارد با عملکرد و اظهارات گذشته او تناقضی آشکار دارد. برای فهم بهتر این موضوع باید به این مهم اشاره کرد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سه پالایشگاه در کشور ساخته شد که هیچ‌کدام از آنها، اصولاً ارتباطی به وزیر نفت ندارد. دو پالایشگاه امام‌خمینی شازند و بندرعباس در دولت کارگزاران تصویب و اجرا شد و پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم در سال ۸۵ کلید خورد و با پیشرفت بالای ۶۰ درصدی تحویل دولت یازدهم شد.

در دولت یازدهم، وعده‌های بسیاری درباره بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس داده شد که در نهایت سه فاز این پالایشگاه در اواخر سال ۹۷ به بهره‌برداری رسید، در حالی که قرار بود این مهم در سال ۹۴ محقق شود. با هر کندی که بود، رسانه‌ها فشارهای خود را به تأخیرهای صورت گرفته مضاعف کردند و در نهایت این پالایشگاه به تکامل رسید.

نباید فراموش کرد که اگر دیدگاه وزیر نفت توسط پیشینیان وی حکمفرما بود، امروز وضعیت بغرنجی در پالایش را به نظاره می‌نشستیم. در دولت گذشته، طرح مهمی در دستور اجرا قرار گرفت که بر اساس آن، با توسعه فازهای پارس جنوبی، میزان تولید میعانات گازی به بیش از ۶۰۰ هزار بشکه خواهد رسید و بهتر است به جای خام فروشی و صادرات صرف میعانات گازی، این ثروت را تبدیل به فرآورده‌های نفتی کرده و علاوه بر جلوگیری از واردات بنزین، ایران به جمع صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی بپیوندد. طی سال‌های ۸۵ تا ۸۶ بخشی از منابع بانک مرکزی در این پروژه ایرانی هزینه شد که با تحریم‌های صورت گرفته، هزینه‌ها افزایش یافت، اما هر طور که بود، احداث پالایشگاه متوقف نشد و دولت یازدهم و دوازدهم، با وجود تأخیرهای مکرر، این پروژه را به پایان نزدیک کرد. افتخار راه‌اندازی این پالایشگاه برای نظام جمهوری اسلامی ایران است، ولی کسانی که از اساس پالایشگاه‌سازی را رد می‌کردند، امروز معتقدند با مدیریت خود توانستند ظرفیت پالایشی کشور را دو برابر کنند.

اگر واقعاً وزارت نفت اعتقادی به پالایشگاه‌سازی داشت، پالایشگاه آناهیتا را جدی‌تر دنبال می‌کرد یا با تصمیم‌گیری‌های شتابزده، سرنوشت طرح‌های پالایشی مانند پالایشگاه هرمز را در نطفه خفه نمی‌کرد. تنها طرح پالایشی که وزارت نفت به صورت خام و ابتدایی آن را به پیش برد، هشت پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای سیراف بود که قرار بود تا سال ۹۶ افتتاح شود، اما به حال خود رها شد با پیشرفت فیزیکی ۵ درصد. وزیر نفت در طول هشت سال وزارت خود در دولت اصلاحات نیز یک طرح پالایشی را کلید نزد تا ایران متکی به واردات بنزین شود؛ چراکه «ژنرال» معتقد بود ساخت پالایشگاه به صرفه نیست. این نقطه ضعف بزرگ، موجب شد تا آمریکا صادرات بنزین به ایران را تحریم کند، هدف‌گیری دقیق آن‌ها گرچه با شکست مواجه شد و بنزین پتروشیمی‌ها به کمک آمد، اما تبعات خطای استراتژیکی که زنگنه طی سال‌های ۷۶ تا ۸۴ انجام داده بود، به خوبی نشان داد که یک تصمیم اشتباه، چه بلایی می‌تواند بر کشور نازل کند.
 

آمریکا و اروپا تقسیم کار کرده‌اند بود و نبود برجام فرقی ندارد

یک سایت حامی برجام تصریح کرد آمریکا در مسئله نقض برجام، تقسیم کار کرده و نقش پلیس خوب و بد را بازی می‌کنند.

«دیپلماسی ایرانی» وابسته به صادق خرازی (دیپلمات دوره اصلاحات) نوشت: توافق هسته‌ای در حال حاضر به پیکره بی‌رمق و خسته‌ای بدل شده که بودن یا نبودنش تفاوتی ندارد.

می‌توان توافق هسته‌ای را سندی مکتوب میان تابعین حقوق بین‌الملل دانست که بر مبنای اصول حقوقی تنظیم شده و به تصویب طرفین رسیده است و می‌توان این توافق را بر اساس حقوق معاهدات «معاهده بین‌المللی خاص، رسمی، چندجانبه و معاهده از نوع قرارداد خاص دانست که کلیه مراحل انعقاد و اجرائی شدن یک معاهده بین‌المللی را دارا بوده و توسط حقوق بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است».

در معاهدات نیز شروط فسخ و ابطال و نسخ آنها قید می‌شود و یا با اتمام مدت معاهده خود به خود معاهده مورد نظر فسخ می‌شود. در معاهدات چند جانبه چنانچه یکی از طرفین بدون تحقق شرایط مندرج در معاهده از آن خارج شود تفسیر یک جانبه صورت گرفته که از نظر حقوقی ارزشی نیز ندارد و معاهده به قوت خود باقی است.

در این میان در حالی که آمریکایی‌ها بدون تحقق شرایط مندرج در معاهده و بر مبنای تفسیر یک جانبه (که فاقد ارزش حقوقی است) از این توافق خارج شده‌اند اروپایی‌ها در قامت پلیس خوب وارد میدان شده و اعلام پایبندی به این توافق را کرده‌اند. روی دیگر این سکه به این معناست که در حالی که جمهوری اسلامی از سوی آمریکا مورد تحریم قرار می‌گیرد باید تعهدات خود را در توافق هسته‌ای انجام دهد و چنانچه خروج از این معاهده را مطرح کند، ایران ناقض و فسخ‌کننده این قرارداد شناخته خواهد شد.

در این میان تقسیم نقش اروپا و آمریکا بسیار ظریف و با دقت صورت گرفته است که برای ایران معامله دوسر باخت محسوب می‌شود. در حالی که اروپایی‌ها مدعی راه‌اندازی کانال تبادل مالی با ایران هستند هنوز ایران قادر به دسترسی به بازارهای سرمایه در جهان نیست و این به معنای عدم عزم جدی اروپا برای منتفع ساختن ایران از قبل این توافق است.

همان‌گونه که برجام، مکانیزم‌ساز نبود، سازوکارهای بعدی اروپایی‌ها نیز مکانیزم‌ساز نیست چرا که اساسا مسئله ایران ترنسفر مالی به صورت شبکه‌ای و دسترسی به بازارهای جهانی است در حالی که انتقال فیزیکی پول نمی‌تواند ایران را از منافع گردش سرمایه بهره‌مند کند.
 

ایران

کیفرخواست برای دو نماینده مجلس

خبر اول اینکه،سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس از شکایت سیدمحمد خاتمی از عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این هیأت خبر داد و گفت: رئیس دولت اصلاحات از جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات به علت توهین و افترا شکایت کرده است و این موضوع در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی می‌شود.
به گزارش خانه ملت، محمدعلی جمالی افزود: دادستان تهران نیز علیه غلامرضا حیدری و پروانه سلحشوری، دو عضو فراکسیون امید به دلیل نطق میان دستور آنها اعلام جرم کرده است، به همین دلیل این 2 نماینده به جلسه آینده هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان دعوت شده‌اند.

پرونده اتباع اردنی بازداشت شده در ایران بسته می‌شود

خبر دیگر اینکه، مجتبی فردوسی‌پور، سفیر ایران در اردن در آستانه پایان مأموریت دیپلماتیک خود در اردن با «عاطف الطراونه»، رئیس پارلمان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش ایسنا، در خلال این دیدار الطراونه، به مسأله سه شهروند اردنی بازداشت شده در ایران پرداخت و از مقامات ایرانی خواست تا آنها را آزاد کنند.
سفیر کشورمان در امان هم با قدردانی ایران از مواضع اعتدالی اردن در منطقه گفت که با شهروندان اردنی بازداشت شده در ایران با نهایت احترام برخورد شده است و در روزهای آینده پرونده آنها بسته می‌شود. پیش از این سفارت اردن در تهران از مقامات ایران درخواست کرد که شهروندان این کشور که امان می‌گوید «به طور اشتباه وارد آب‌های منطقه‌ای ایران شده و در ایران بازداشت شده‌اند» را آزاد کنند.

اولین جلسه محاکمه حسین فریدون برگزار شد

شنیدیم که، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین فریدون و مرتبطین وی در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شد. به گزارش ایسنا، مرکز رسانه قوه قضائیه در این باره اعلام کرد: «اولین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین فریدون و 6 نفر از مرتبطین وی در پرونده، در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضایی کارکنان دولت به ریاست قاضی عالیشاه برگزار شد. در این جلسه که حسین فریدون و چهار نفر از مرتبطین به همراه وکلای خود حضور داشتند، نماینده دادستان کیفرخواست پرونده را قرائت کرد. در جلسه اول دادگاه که دو ساعت و 15 دقیقه به طول انجامید، متهم ردیف دوم و وکیل وی پس از تفهیم اتهام از سوی قاضی عالیشاه به دفاع از اتهامات انتسابی مطرح شده در کیفرخواست پرداختند. جلسه بعدی هفته آینده برگزار می‌شود.»

تکذیب نامه منسوب به علیرضا بهشتی

دست آخر اینکه، اخیراً نامه‌ای انتقادی خطاب به رهبر معظم انقلاب به نام سید علیرضا بهشتی در فضای مجازی منتشر شده که فرزند مرحوم شهید بهشتی در تماس با «ایران» آن را تکذیب کرد. بهشتی گفت: «ای کاش آزادی قلم در کشور ما به گونه‌ای بود که هیچ شهروندی مجبور نمی‌شد برای بیان نظرات خویش از عنوان و اسامی دیگران استفاده کند. به هر حال، آنها که نوشته‌های گاه و بی‌گاه من را می‌خوانند، می‌دانند که ادبیات به‌کار گرفته شده در متن مذکور فرسنگ‌ها از قلم من فاصله دارد و من اگر هم بخواهم مطلبی در این زمینه‌ها بنویسم، برای انتشار آن از مطبوعات دارای مجوز رسمی استفاده می‌کنم.»

آرمان

ترور عرفات با خمیردندان آغشته به سم

شنیده شد که مشاور سابق یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین از ترور وی با «خمیر دندان آغشته به سم»خبر داد. بسام ابوشریف، مشاور یاسر عرفات در مصاحبه با یک شبکه ماهواره‌ای اردنی گفت: یاسر عرفات به دلیل وجود سم در خمیردندانی که استفاده می‌کرد ترور شد. زمانی که او دندان‌هایش را مسواک می‌زد مقداری از این سم وارد لثه و بعد وارد خون او شد. ابوشریف گفت که مدت‌ها قبل از ترور عرفات او نسبت به وجود نقشه‌هایی برای ترورش هشدار داده بود اما کسی به هشدارهایش توجه نکرد. وی افزود: من به یاسر عرفات توصیه کردم بهتر است غذاهایی که در آشپزخانه‌اش درست می‌شود نخورد و از افراد غیرمعتمد دارو نگیرد اما او از قبول توصیه‌های من اکراه داشت. من و خانواده‌ام برای کمک به او داوطلب شدیم و من نامه‌ای را برایش فرستادم اما طرف‌هایی که در کنار او بودند از اهمیت این نامه نزد او کاستند.

بازداشت ۲ مسئول اوقاف در شمیرانات

شنیده شد که دو مقام مسئول اوقاف و امور خیریه در حوزه شهرستان شمیرانات در شمال استان تهران روز گذشته بازداشت شده‌اند. یک منبع آگاه خبر بازداشت این دو فرد را تایید، اما درباره جزییات علت آن اظهار بی اطلاعی کرد. حجت الاسلام سید سعید لواسانی امام جمعه لواسانات با انتشار مطلبی در توئیتر اعلام کرد: برخورد با فساد در لواسانات و شمیرانات به مرحله عمل وارد شد و لباس و جایگاه هم نمی‌شناسد. درود بر سربازان گمنام امام زمان که پای انقلاب ایستاده‌اند. وی همچنین ادامه داده است: خبرهای خوبی در راه است. تاکنون منابع رسمی درباره جزییات بیشتر و علت دقیق بازداشت اظهارنظر نکرده اند، اما برخی منابع غیررسمی بویژه در فضای مجازی علت را با تکیه بر توئیت امام جمعه لواسانات، فساد مالی مرتبط با واگذاری زمین گمانه زنی کرده اند؛ موضوعی که ایرنا تالحظه مخابره این خبر آن را تایید نکرد.

از کامپیوتر آمریکایی استفاده نکنم، چه کنم؟

شنیده شد که کیهان از قول شریعتمداری نوشت: سیستم کامپیوتری کیهان از ۴۰ و چند سال قبل یعنی قبل از انقلاب «آی بی‌ام» و «مکینتاش» بوده است و هرچه ما افزوده‌ایم از سیستم‌های دیگر است ولی تغییر سیستم اصلی که صفحه‌بندی و چاپ با آن انجام می‌شود مستلزم هزینه‌های فراوان است یعنی اگر ما می‌خواستیم آن را تغییر بدهیم حداقل باید دو سه میلیارد هزینه کنیم، اینها از قبل بوده و آن دستگاهی را هم که در آنجا می‌بینید به خاطر این است که با آن می‌توانم صفحات را ببینم، مطالب را تصحیح یا جابجا کنم ، با استان‌ها ارتباط برقرار کنم و موارد دیگری از این دست را انجام بدهم چون اصلاً سیستم این است و حالا آن را چه کار کنیم؟ باید چند میلیارد هزینه کنیم، از کجا این هزینه را بیاوریم؟

پایان 3 هفته ممنوع الملاقاتی ستوده

شنیده شد که وکیل مدافع نسرین ستوده گفت: خانم ستوده وکیل دادگستری به خاطر آنچه «پیدا شدن قیچی در لوازم شخصی اش» عنوان شده بود، با دستور رئیس زندان اوین به مدت 3 هفته ممنوع الملاقات و دقیقاً پس از پایان مدت مذکور، ممنوع الملاقاتی وی برداشته شد. پیام درفشان افزود: با توجه به طرح خصوصی سازی زندانها و اینکه اساسا زندانیان با دریافت جیره خشک مبادرت به آشپزی می‌کنند تمام ابزار آشپزی از جمله چاقوهای متعدد و مختلف در اختیار آنان قرار دارد اما اینکه چطور یک قیچی نزد موکلم اهمیت یافته، جای پرسش و سوال است. وی اضافه کرد: با توجه به شخصیت موکلم باید توجه داشت اینکه وجود یک قیچی موجب بهانه جویی برای صدور دستور ممنوعیت ملاقاتی شود فاقد هر گونه وجاهت است.

اتمام‌حجت رئیس دادگستری اراک با شورای شهر

شنیده شد که رئیس کل دادگستری استان مرکزی با صدور پیامی درخصوص انتخاب شهردار با اعضای شورای شهر اراک اتمام حجت کرد. حجت الاسلام عبداللهی در این پیام که در فضای مجازی منتشر کرده آورده است: سلام علیکم بدینوسیله به فرهیختگان اصحاب رسانه شهروندان عزیز اراکی اعلام می‌کنم چنانچه محرز شود گزینه شورای‌ محترم اراک فاقد صلاحیت لازم برای تصدی شهرداری اراک میباشد طرح عدم کفایت شورای اسلامی اراک از مجاری قانونی پیگیری خواهد شد، زیرا مدت سرپرستی به اتمام رسیده و اعضای محترم شهر عالما عامدا افراد فاقد صلاحیت را معرفی می‌نمایند و عملا شهر را در بن بست قرار داده اند. امیدوارم نصایح نصیحت گران را شنوا باشند و مصالح مردم را بر مصالح گروهی ترجیح دهند.

وضعیت جسمانی آیت‌ا... مؤمن بحرانی است

شنیده شد که فرزند آیت‌ا... مومن در مورد آخرین وضعیت جسمانی آیت‌ا... مومن اظهار کرد: وضعیت آیت‌ا... مؤمن از چهارشنبه گذشته بحرانی شد و تا به این لحظه تغییری در وضعیت ایشان رخ نداده است. وی گفت: کادر پزشکی تمام سعی خود را برای درمان انجام می‌دهند و در مورد بهبود یا عدم بهبود هیچ نظر قطعی را مطرح نمی‌کنند و تنها عنوان کردند که وضعیت ایشان بحرانی است. فرزند آیت‌ا... مؤمن از مردم درخواست کرد که برای شفای آیت‌ا...مؤمن دعا کنند.

پدیده جدید پشت‌بام فروشی!

شنیده شد که ناحیه ۷ منطقه ۴ تهران که به نام «شمیران نو» معروف است، سردمدار پشت بام فروشی در تهران محسوب می‌شود. در این محله که بیش از ۹۰ درصد ساخت وسازهای آن غیرمجاز است، مافیای خرید و فروش پشت بام‌ها به‌راحتی فعالیت می‌کنند. شبکه ذی‌نفع، دلال و مستأجردر این محله راه‌اندازی شده و هر فردی که توان مالی بالایی نداشته باشد، می‌تواند پشت بام اجاره و رهن کند! برخلاف تصور نرخ‌ها آنچنان پایین نیست.

اعلام حقوق معاونان شهردار تهران

شنیده شد که شهرداری و شورای شهر تهران در راستای عمل به یکی از وعده‌های خود مبنی بر شفافیت امور مالی، میزان دریافتی و مشخصات تمام کارکنان شهرداری تهران در تمام سطوح را منتشر کرد. بنابر بر جدول منتشر شده حقوق دریافتی ۹ معاون شهردار تهران بین پنج میلیون و دویست هزار تومان تا هفت میلیون و هفتصد هزارتومان اعلام شده است.

تغییر رئیس روابط عمومی قوه قضائیه

شنیده شد که رئیس روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه تغییر خواهد کرد. عصرایران نوشت با پایان یافتن ماموریت قاضی حسن رحیمی مدیرکل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه، وی پس از ۱۰سال با این سمت خداحافظی می‌کند و از قوه‌قضائیه می‌رود.

خراسان

اعتراض یک وزیر به اقدامات عجیب در نمایشگاه های بهاره

یکی از مسئولان اقتصادی کابینه در نامه ای خطاب به تعدادی از مدیران اجرایی با اشاره به ضرورت تصمیم گیری مناسب درخصوص برگزار شدن یا نشدن نمایشگاه های بهاره در کشور، اعلام کرده با توجه به این که هزینه های دریافت شده بابت اجاره غرفه ها در دو سال گذشته، بسیار غیرمتعارف بوده و به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، مسئولان مربوط باید به گونه ای عمل کنند که هزینه این اجاره، باعث گران فروشی کالا توسط صاحبان غرف نشده و حتی محل های عرضه کالاهای اساسی، به صورت رایگان واگذار شود.

ذره بین نظارتی روی معاملات موسسات مشهور کشور

یک نهاد نظارتی با ارسال ابلاغیه ای در روزهای گذشته به تعدادی از مدیران نهادها و دستگاه های حاکمیتی و انقلابی، متذکر شده با توجه به بررسی های صورت گرفته درباره شمول ماده 9 قانون برنامه ششم توسعه و ماده 50 قانون احکام دایمی برنامه های توسعه، مشخص شده موسسات عمومی غیردولتی (همچون شهرداری ها، بنیاد مستضعفان، هلال احمر، کمیته امداد،  بنیاد شهید و تامین اجتماعی) صرف نظر از این که از بودجه کل کشور استفاده می کنند یا خیر، موظف اند تمام مراحل معاملات خود را از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) انجام دهند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس