کد خبر 938329
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
کی روش

صحبت‌های جنجالی کی‌روش پیش از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ مورد بهره‌برداری سیاسی سعودی‌ها قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، امواج منفی کارلوس کی‌روش، حتی پس از رفتنش از ایران ادامه دارد. آخرین صحبت‌های او موجی به راه انداخت که حتی باعث دلخوری مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال هم شد. صحبت‌هایی که کی‌روش پیش از جام ملت‌های آسیا و در قطر انجام داده بود و پس از حذف ایران در جام ملت‌ها پخش شد. صحبت‌هایی در رابطه با برگزاری اردوی تیم ملی در کشور قطر و اشاره به رایگان بودن این اردو. کی‌روش آنقدر روی موضوع رایگان بودن اردوی قطر مانور داد که این موضوع حساسیت‌زا شد تا علاوه بر پرداخته شدن به آن در رسانه‌های داخلی، رسانه‌های سعودی نیز با تبلیغات منفی به این موضوع بپردازند.

موضوع پرداختن به صحبت‌های کارلوس کی‌روش آنچنان چیز عجیبی نیست. با توجه به شخصیت و جایگاه فردی این مربی، هر رسانه‌ای در دنیا با بازنشر صحبت‌های او سعی دارد آن هدفی را که مدنظرش است، دنبال کند. با این حال آنچه باعث اهمیت بیشتر صحبت‌های کارلوس کی‌روش شد، جایگاه حقوقی او به عنوان سرمربی تیم ملی ایران بود. جایگاهی که باعث شد رسانه‌های عربستان سعودی را برای پرداختن به این صحبت‌ها حساس‌تر کند و با تبلیغات منفی به موضوع رایگان شدن اردوی تیم ملی ایران در قطر بپردازند. یکی از رسانه‌های عربستانی که در بخش اخبار سیاسی‌اش با موضوعات مختلفی علیه ایران است، پس از منتشر شدن صحبت‌های کی‌روش، این موضوع را از زاویه نگاه خود به نقد کشید تا برداشت‌های سیاسی خود را داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

2 دیدار ابتدایی کلمبیا با کی‌روش مشخص شد

رسانه «سعودی 24» که شبکه‌ای تلویزیونی است و در شبکه‌های اجتماعی نیز فعالیت بسیار زیادی دارد، تنها یکی از رسانه‌هایی بود که با برداشتی سیاسی از صحبت‌های سرمربی سابق ایران، قصد برهم زدن معادلات را دارد. این رسانه با حضور کارشناسی در برنامه‌اش به تجزیه و تحلیل صحبت‌های کی‌روش پرداخت و نظام قطر را حامی ایران دانست. هرچند چنین موضوعی در شرایط طبیعی چندان موضوع با اهمیتی نیست، اما زمانی که مشمول بحث‌ها و اختلافات سیاسی بین کشورها شود، می‌تواند از حالت طبیعی خود خارج شود. به خصوص اکنون که عربستانی‌ها زاویه‌ شدیدی با کشورهای ایران و قطر دارند و پرداختن آنها به چنین موضوعی تنها می‌تواند برای ضربه زدن به دو کشور با برداشت‌های سیاسی باشد.

موضوع جایی جالب می‌شود که علاوه بر ایران، 13 کشور دیگر هم در قطر اردوی رایگان برگزار کرده بودند، اما به چنین موضوعی پرداخته نمی‌شود. اینکه کشورهایی چون چین، عراق، ویتنام، عمان و... پیش از جام ملت‌ها در قطر اردوی رایگان برگزار کردند همه با تفاهمنامه‌ای شبیه به تفاهمنامه امضا شده قطر با ایران بود. با این حال کارلوس کی‌روش برگزاری اردوی ایران در قطر را به موارد دیگری از جمله عدم توانایی فدراسیون فوتبال ایران برای برپایی اردو ربط داد، اما اینجا باید این سؤال را پرسید. آیا چینی‌ها که در حال حاضر بیشترین پول را برای فوتبال خود هزینه می‌کنند، بی‌پول بوده یا توانایی برپایی اردو در کشور دیگری را نداشتند که به صورت رایگان در قطر اردو برگزار کردند؟ ضمن اینکه اساس امضای تفاهمنامه همکاری با کشورهای مختلف چیست؟ غیر از این است که کشورها بتوانند در بخش‌های مختلف که توانایی دارند، به طرف مقابل خود خدمات ارائه کنند؟

نکته جالب توجه این است که نه فقط ایران و 13 کشور دیگری که پیش از جام ملت‌ها در قطر اردو زدند، به صورت رایگان در کمپ اسپایر اردوی برگزار می‌کنند، بلکه کشورهای مختلفی در سراسر دنیا چنین شرایطی دارند. قطری‌ها در سال‌های اخیر تفاهمنامه همکاری شبیه به تفاهمنامه‌ای که با ایران دارند، با کشورهایی چون انگلیس، ایسلند، ژاپن، کره‌جنوبی، چین، ایسلند، یونان، ترکیه، مجارستان، کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی، اردن، عمان، عراق، هندوستان و کشورهای مختلف دیگری امضا کرده‌اند.

در این بین حتی انگلیسی‌ها با وجود امکانات بسیار مناسب در کشورشان و داشتن یکی از مجهزترین کمپ تیم‌های ملی در دنیا، با حضور رایگان تیم ملی بانوان خود در قطر، از تفاهمنامه همکاری‌شان با قطری‌ها استفاده کردند. حتی عربستانی‌ها که اکنون به دنبال سوءاستفاده سیاسی از رابطه خوب ایران و قطر هستند، پیش از به مشکل خوردن با قطری‌ها از امکانات این کشور به صورت رایگان استفاده کردند. حالا آنها با استفاده از صحبت‌های منفی کارلوس کی‌روش که این صحبت‌ها به نوعی منافع فوتبال ایران را هدف قرار داد، قصد برهم زدن روابط خوب فدراسیون فوتبال ایران و قطر را دارند.

ماجرا جایی جالب می‌شود که کارلوس کی‌روش در جایگاه سابق خود به عنوان سرمربی تیم ملی ایران، درست در زمین عربستانی‌ها بازی کرد. پرداختن و تأکید کی‌روش روی برگزاری اردوی رایگان ایران در قطر همان بهانه‌ای بود که سعودی‌ها به دنبال آن بودند. چراکه «سعودی 24» تنها یکی از رسانه‌هایی است که به این موضوع پرداخته و رسانه‌ها و افراد حقیقی مختلف با استفاده از این ماجرا در شبکه‌های اجتماعی موجی منفی به راه انداختند. موجی که نگرانی قطری‌ها را به دنبال داشته و به نظر می‌رسد آنها برای روابط خود با ایران احتیاط بیشتری داشته باشند تا اسیر این حواشی نشوند. موضوعی که حاشیه‌های آن با مصاحبه‌های متعدد کارلوس کی‌روش در این خصوص به وجود آمد تا به نوعی روابط ایران و قطر را تحت الشعاع قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

عنایتی: از حضور کی‌روش استفاده نکردیم

این مسئله از آنجایی تحت الشعاع قرار گرفته که قطری‌ها پیش از این به فدراسیون فوتبال ایران پیشنهاد داده بودند در فیفادی ماه مارس 2019 (اسفند و فروردین) -همچون پیشنهاد قطری‌ها در ماه مارس 2018 که مورد موافقت کی‌روش قرار نگرفت- تورنمنتی چهار جانبه با تیم‌های قدرتمند آمریکای جنوبی حضور داشته باشند. با این حال گویا پس از اتفاقاتی که پیرامون برگزاری اردوی ایران در قطر به وجود آمده، این موضوع نیز کمرنگ شده تا قطری‌ها برای ادامه همکاری‌های خود با فوتبال ایران، جانب احتیاط را رعایت کنند.

بحث برگزاری اردوی رایگان در قطر و استفاده از امکانات کمپ مجهز اسپایر یا حضور در تورنمنت چهارجانبه و برگزاری بازی دوستانه رایگان با تیم‌های مطرح دنیا، شاید تنها موارد کوچکی از روابط ایران و قطر باشد. روابطی که اکنون با تبلیغات منفی سعودی‌ها با استفاده از صحبت‌های کارلوس کی‌روش تحت الشعاع قرار گرفته و این موضوع می‌تواند در ادامه نیز به مسائل مهم دیگری ضربه بزند چرا که قطر میزبان جام جهانی 2022 خواهد بود و شاید ایران بتواند از فرصت برگزاری جام جهانی در منطقه بیش از اینها استفاده کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • محمود IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
    31 5
    عربستان فقط چرند میگه ، ایشالا در آینده نزدیک طی دو هفته دهن این آل مزخرف سقوط رو میبندیم (شاهد دونالد جی ترامپ)
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
    0 2
    ای بابا
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
    0 0
    زنده باد کی روش کبیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس