کد خبر 938318
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
جدیدترین قیمت FOB بنزین و فرآورده‌های نفتی اصلی اعلام شد+جدول

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به اینکه با ادامه روند کنونی افزایش مصرف بنزین، به زودی مزیت صادرات بنزین را از دست می‌دهیم، گفت: هنوز تصمیمی در خصوص نرخ دوم بنزین گرفته نشده بنابراین در این شرایط کارت سوخت بی‌معنی است.

به گزارش مشرق، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دیشب با موضوع پیوستن ایران به جمع کشورهای صادر کننده بنزین با حضور سید سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء و علیرضا صادق‌آبادی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برگزار شد.

محمد با اشاره به اهمیت پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: سالیان قبل همیشه برداشت قطر از میدان مشترک بیشتر بود و یک رویا بود که ما بتوانیم به برداشتی مشابه آنها یا بیشتر از آنها برسیم و اکنون باید سعی کنیم کمبودهای گذشته را جبران کنیم.

بیشتر بخوانید:

زنگنه: ایران هم اکنون صادرکننده بنزین است

وی تصریح کرد: نگهداشت میعانات گازی اکنون برای ما سخت است و اگر برای آن برنامه‌ریزی نمی‌شد، استفاده گاز هم برای ما مشکل شد اما استفاده از میعانات گازی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیش‌بینی و خطی به طول ۳۸۸ کیلومتر خط لوله احداث شد و این میعانات گازی به بندرعباس انتقال پیدا کرد و با ایجاد خط لوله جدید و ارزش افزوده محصولات مهمتری در اختیار ما قرار گرفت و اهمیت موضوع از این جهت است.

وی ادامه داد: سالیان قبل قرار بود شرکت‌های خارجی این پالایشگاه را اجرا کنند اما بعد از تحریم‌های دوره قبل رها کردند و فقط مراحل طراحی را انجام داده بودند و بعد از آن به قرارگاه اعتماد شد و توانست از سال ۹۰ کار را شروع کرده و در اسفند سال ۹۵ فاز اول و امسال دو فاز را به بهره‌برداری برساند.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه ما توانستیم خلاء شرکت‌های خارجی را پر کنیم، گفت: ما توانستیم از صنعت داخلی استفاده کنیم چراکه آن شرکت‌ها برای تجهیزات این پالایشگاه با کشورهای اروپایی دیگر قرارداد بسته بودند اما ما با همکاری وزارت نفت از نیروها و تجهیزات داخلی استفاده کردیم و می‌توانیم بگوییم ۷۰ درصد در تامین کالا، ۶۷ درصد در بخش مهندسی و ۱۰۰ درصد در بخش اجرا بومی‌سازی شده است.

*امسال متوسط مصرف بنزین ۸۷ میلیون لیتر در روز بوده است

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در سال ۵۸ ده درصد مصرف خود را وارد می‌کردیم، گفت: تا مهرماه امسال همیشه واردات داشتیم اما بازه آن متغیر بوده است. امسال متوسط مصرف ما ۸۷ میلیون لیتر بوده و متوسط تولید در بهمن ماه به ۱۰۳ میلیون لیتر می‌رسد که فاصله قابل توجهی ایجاد شده و تولید و ذخیره‌سازی ما را در وضعبت مطلوبی قرار داده است.

*پالایشگاه ستاره خلیج فارس توانست امنیت انرژی کشور را تضمین کند

صادق آبادی با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ۸۰۰ میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد کرده است، ادامه داد: این پالایشگاه توانسته امنیت انرژی کشور را تضمین کند؛ همیشه در تحریم‌ها با تحریم بنزین تحت فشار بودیم اما اکنون کسی حرفی زده نمی‌زند یعنی هم توانسته بنزین کشور تامین کند و هم کمک کرده از میدان مشترک بهره‌برداری حداکثری کنیم.

وی با بیان اینکه در پالایشگاه پارس جنوبی میعانات گلوگاه نیست، گفت: یعنی می‌توانیم به راحتی گاز را تامین کنیم و اتان مورد نیاز صنایع پتروشیمی را که نقش قابل توجهی در تامین ارز کشور دارند، تامین کنیم و خروج ارز بابت واردات بنزین را نداریم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: اگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس ایجاد نمی شد، مجبور بودیم ذخیره‌سازی کنیم و کشتی‌های بزرگ اجاره کنیم و روی دریا ذخیره‌سازی انجام دهیم و نهایتاً مجبور می‌شدیم تولید گاز را کم کنیم. وقتی تولید گاز در کشور کم می‌شد، مجبور می‌شدیم سوخت مایع به مصرف کننده‌های بزرگ بدهیم. وقتی گاز تولید نمی‌کنید و مجبور می‌شوید سوخت مایع بدهید، ۴۰ سنت از ثروت کشور را می‌دهیم و از لحاظ زیست محیطی کشور را به خطر می‌اندازیم و درآمد صادراتی کشور کاهش پیدا کند.

*اگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس نبود، باید روزانه ۱۸ میلیون دلار هزینه واردات بنزین می کردیم

صادق آبادی ادامه داد: در سال ۹۱ تولید بنزین ۵۲ میلیون لیتر در روز بود و امسال متوسط مصرف به ۸۷ میلیون لیتر رسیده است. اگر اقداماتی نظیر پالایشگاه خلیج فارس و بندرعباس صورت نمی‌گرفت، باید روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌کردیم که هزینه این کار ۱۸ میلیون دلار در روز بود.

وی با اشاره به اینکه در تابستان امسال ۹۷ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین کشور بود، افزود: در ۶ ماهه دوم سال مصرف بنزین کاهش می یابد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با اشاره به اینکه بین حاکمیت و جامعه نخبگان نیاز به حلقه واسطی است که ما این نقش را بازی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در حوزه‌هایی که کار تعیین تکلیف و به خارجی‌ها کار واگذار شده، ایرانی سازی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تحریم ها مشکلات زیادی را به وجود آورد اما در نهایت برایمان فرصت‌ساز شد، ادامه داد: اگر تامین مالی پروژه‌ها درست انجام شود، سایر کار چیز پیچیده‌ای نیست،

محمد افزود: قرارگاه خاتم در زلزله کرمانشاه ۸ هزار و ۳۵۰ دستگاه کانکس را ظرف ۳۵ روز نصب کرد، در حوزه تونل سازی رکورد هزار و ۳۲۵ متری را در یک ماه زدیم لذا قرارگاه خاتم در هر حوزه‌ای که ورود پیدا کرده، رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.

وی با اشاره به اینکه با هماهنگی وزارت نفت همه بخش‌های واگذار شده، ایرانی‌سازی شده است، گفت: ۳۰ درصد تامین کالا از خارج از کشور صورت گرفته بود که در فاز چهارم این ۳۰ درصد را به صفر خواهیم رساند تا کار صد درصد ایرانی باشد.

محمد با اشاره به اینکه از مهر ماه کار فاز چهارم را شروع کرده‌ایم، گفت: در بخش‌هایی کار تا ۸۰ درصد پیشرفت کرده و در بخش تامین مالی فراخوان داده‌ایم لذا تمام شرکت های ایرانی را که فراخوان داده بودیم، به بررسی موضوع پرداختند و هر کسی که هر بخشی را می‌تواند بسازد، به ما اعلام می‌کند، با مجموعه هواپیماسازی سپاه جلساتی را برگزار کردیم و نقشه راه را در اختیار آنها گذاشتیم.

صادق آبادی معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت ستاره خلیج فارس را دنبال می‌کنیم افزود: در بلند مدت باید به سمت کاهش نفت کوره برویم، ۱۱ سناریو در مجلس مطرح شده که هیچیک رای نیاورده است.

*هنوز تصمیمی درباره نرخ دوم بنزین گرفته نشده است

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه کارت سوخت وقتی معنا پیدا می‌کند که سهمیه بندی باشد و وقتی سهمیه بندی وجود داشته باشد، حتماً باید نرخ دوم باشد، اظهار کرد: هنوز تصمیمی در خصوص نرخ دوم بنزین گرفته نشده است بنابراین در این شرایط کارت سوخت بی‌معنی است، کارت سوخت به تنهایی منتهی به کاهش قاچاق نمی‌شود.

محمد با بیان اینکه در فازهای قبلی این پالایشگاه ۳۰ درصد تجهیزات از جمله کمپرسورهای هیدروژنی را وارد کردیم، افزود: ساخت این کمپرسورها که فناوری بسیار پیچیده‌ای دارند، به سازمان هوافضا سپاه برای مهندسی معکوس کمپرسورهای وارداتی واگذار کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: اکنون با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس برداشت کشورمان از منابع پارس جنوبی بیشتر از قطر شده است، در گذشته نگهداشت میعانات گازی استخراج شده از پارس جنوبی مشکل بود اما با احداث ۳۸۸ کیلومتر لوله و انتقال این میعانات به بندر عباس، محدودیت استخراج میعانات گازی از پارس جنوبی رفع شد و اکنون محصولات بسیار با ارزش در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمان بندی مشخص انجام شد، افزود: ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در ساخت این پالایشگاه برای پر کردن خلاء خروج شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم کشورمان است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: قرارگاه خاتم الانبیاء در فعالیت‌های عمرانی رکوردهایی را در کشور از جمله ساخت هزار و ۱۲۵ متر تونل در یک ماه و احداث خط آهن اینچه برون به گرگان را داشته است.

*پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود ۸۰۰ میلیون دلار ارزش افزوده در سال ایجاد می کند

صادق آبادی گفت: تولید و ذخیره سازی بنزین در کشور مطلوب است و پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود ۸۰۰ میلیون دلار ارزش افزوده در سال ایجاد کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه ایجاد شده است، افزود: افزایش ظرفیت ستاره خلیج فارس و خوراک این پالایشگاه با تعویض بخش کوچکی از تجهیزات آن، برنامه‌های کوتاه مدت وزارت نفت است، لذا تلاش می‌کنیم با رفع گلوگاه‌ها خوراک این پالایشگاه را به بیش از ۵۰۰ هزار بشکه برسانیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه نفت کوره پالایشگاه‌های کشور روزانه بین ۶۳ تا ۷۰ میلیون لیتر است، افزود: کاهش این میزان نفت کوره برنامه بلند مدت این وزارتخانه است بنابراین این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار دارد و می‌توانیم ۲۰ میلیارد دلار برای آن طرح تعریف کنیم.

صادق آبادی خاطرنشان کرد: اگر روند کنونی افزایش مصرف بنزین ادامه یابد که سالی حدود ۸ درصد است، به زودی مزیت صادرات بنزین را از دست می‌دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس