کد خبر 938073
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه چهار میلیون واحد مسکونی در حال حاضر 4 میلیون کسری واحد مسکونی در کشور داریم، گفت: تولید مسکن از تقاضا بسیار عقب است.

به گزارش مشرق، محمدرضا رضایی کوچی امروز در اجلاس سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه مجلس آماده است، تا از انبوه‌سازان برای ورود به احیای بافت‌های فرسوده حمایت کند افزود: دولت توان زیادی ندارد که به تنهایی بخواهد بستر حضور و احیای بافت‌های فرسوده را فراهم کند، بنابراین انبوه‌سازان باید تلاش کنند تا با جلب اعتماد مردم برای احیای بافت‌های فرسوده اقدام کنند، پس باید موانع از پیش رو برداشته شود.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه نهادهای بزرگی مثل آستان قدس رضوی می‌توانند در احیای بافت‌های فرسوده اقدام کنند، گفت: سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید در کشور احداث شود تا پاسخگوی تقاضا باشیم. این در حالی است که در حال حاضر ۳۰۰ تا ۳۷۰ هزار واحد مسکونی در کشور احداث می‌شود.

بیشتر بخوانید:

وجود ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور

وی تصریح کرد: اگر دولت سیاست‌گذاری لازم را انجام ندهد قطعاً سال آینده با افزایش قیمت مسکن مواجه خواهیم شد چرا که برخی تصور می‌کنند چون ۲ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه داریم پس نیازی به تولید و ساخت مسکن نیست.

به گفته وی در حال حاضر ۴ میلیون واحد مسکونی کسری داریم که باید تولید و احداث شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس درخصوص توان ایران در صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: متاسفانه در مورد صادرات خدمات فنی و مهندسی غافل هستیم، چرا که تنها دو میلیارد دلار برای کشور ارزآوری در این حوزه صورت گرفته است و این نشان می‌دهد، در صدور خدمات فنی و مهندسی ضعف داریم.

رضایی کوچی گفت: وقتی بتوانیم سرمایه‌های کشور را وارد یک کشور کنیم و سرمایه‌های خود را در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کنیم، وابستگی و همبستگی به ما کمک خواهد کرد.

وی گفت: در کمیسیون عمران مجلس تلاش خواهیم کرد که در مورد وضعیت صنایع مرتبط با خدمات فنی و مهندسی تحقیق و تفحص انجام دهیم و به همین منظور از وزارت خارجه خواسته‌ایم که در کمیسیون عمران کارگروهی با حضور وزیر خارجه، وزیر نیرو، وزیر اقتصاد و وزیر راه و شهرسازی تشکیل شود.

وی با بیان اینکه از سال ۷۳ تا سال ۹۵ حدود ۳۵ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی برای کشور ارزآوری داشته است، خاطرنشان کرد: حذف جوایز صادراتی در دولت دهم می‌تواند یکی از دلایل کاهش صادرات خدمات فنی مهندسی باشد، اما به هر حال تحریم‌ها و محدود شدن صادرات خدمات فنی مهندسی تنها به دو کشور سوریه و عراق دلیلی بر همین کاهش صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

رضایی کوچی با اشاره به اینکه براساس سند چشم‌انداز تا سال ۱۴۰۴ فرصت داریم تا صادرات خدمات فنی و مهندسی خود را افزایش دهیم، گفت: باید عملکرد خود را در این خصوص ارزیابی کنیم که بدانیم چرا و به چه دلیل از هدف‌گذاری خود فاصله داریم.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه و خاورمیانه هدف خوبی برای شرکت‌های ایرانی هستند، گفت: ایران می‌تواند در حوزه راه و ترابری، آب، ‌تاسیسات و تجهیزات، ‌صنعت و معدن، ساختمان و نفت و گاز در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی فعالیت بهتری داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: باید برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی یک نگاه دیپلماسی جدیدی حاکم شود و باید یک معاون اقتصادی در وزارت خارجه تعریف شود، اما به لحاظ ساختاری هنوز این موضوع در وزارت خارجه تشکیل نشده است.

به گفته وی در سه سال آینده باید ۱۰۲ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل و مشکلات صادرات خدمات فنی و مهندسی نداشتن ثبات در نرخ ارز است، چرا که وقتی یک شرکت ایرانی قراردادی در خارج از کشور امضا می‌کند، وقتی قیمت نرخ ارز دچار تورم می‌شود، آن شرکت دچار مشکل می‌شود.

کوچی در مورد واگذاری برخی از شرکت‌های دولتی در قالب اصل ۴۴ به بخش خصوصی گفت: متاسفانه برخی از مشکلات در اجرای اصل ۴۴ باعث شد تا با این شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار نشود، پس بنابراین باید یک مسئول مستقیم و قدرتمند در سطح وزارتخانه و حتی زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور برای افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی تسهیل شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس