کد خبر 938034
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
زنگنه: ایران هم اکنون صادرکننده بنزین هست/ آغاز احداث فاز ۴ ستاره خلیج فارس در آینده نزدیک

وزیر نفت گفت: ایران هم اکنون صادر کننده بنزین است، اما بنزین به عمد صادر نمی کنیم زیرا می خواهیم ذخایر بنزین کشور را بالا ببریم.

به گزارش مشرق، بیژن زنگنه، وزیر نفت در مراسم افتتاح فاز سوم پالایشگاه خلیج فارس اظهار داشت: آمریکا در این دوره بر خلاف دوره گذشته نتوانست روی محدودیت بنزین ایران تمرکز کند زیرا در این زمینه توانستیم ظرفیت بنزین را افزایش دهیم.

وی افزود: هم اکنون هیچ کمبودی در تولید بنزین نداریم؛ از مهر ماه ۹۷ واردات بنزین نداشته ایم و نیازی هم به واردات بنزین نداریم. بلکه ایران هم اکنون صادرات کننده بنزین است. اما بنزین به عمد صادر نمی‌کنیم. زیرا می‌خواهیم ذخایر بنزین کشور را بالا ببریم.

بیشتر بخوانید:

بهره برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس

وزیر نفت تصریح کرد: در سال ۹۱ بنزین با کیفیت یورو ۴ در کشور نداشتیم اما هم اکنون بنزین با کیفیت یورو ۴ و یور و۵ به میزان ۷۶ میلیون لیتر در روز تولید می‌شود، که این رقم بسیار نزدیک به مصرف است. ظرفیت تولید نفت گاز یور و۴ با افزایش ۷ برابری از ۶میلیون لیتر به ۴۴ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی با بیان اینکه تا کنون برای ۲میلیون بشکه نفت و میعانات گازی موافقت نامه اصولی و تخفیف خوراک صادر کرده ایم که بخشی از آن مربوط به پالایشگاه‌های کوچک است گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس بخشی از زنجیره پارس جنوبی است که امروز فاز سوم این پالایشگاه رسماً افتتاح شده و در آینده‌ای نزدیک عملیات احداث فاز ۴ آن آغاز می‌شود.

وزیر نفت در خصوص انتقاداتی که به عدم ساخت پالایشگاه اشاره دارد گفت: ادعا زیاد می‌شود که ما اعتقاد زیادی به ساخت پالایشگاه نداریم. که در پاسخ باید گفت اگر این طور است افزایش این میزان تولید بنزین چه معنایی دارد؟ اگر افزایش این میزان پیام مقاومت و ایستادگی و داشتن برنامه نیست، پس چه معنایی دارد؟

وی افزود: ظرفیت پذیرش خوراک در پالایشگاه‌های نفت ایران یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه درروز بوده است که با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود ۴۰۰ هزار بشکه به این میزان افزوده شده و هم اکنون ظرفیت پالایشگاه نفت خام و میعانات گازی کشور به ۲میلیون و یکصد هزار بشکه رسیده که این موضوع به معنای افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پالایش فرآورده‌های نفتی در کشور است.

زنگنه بیان کرد: کلنگ آغاز پروژه ساخت فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج به زمین زده می‌شود، البته می‌توانستیم امروز با حضور رئیس جمهور این مراسم را برگزار کنیم اما قصد نداشتیم این کار نمایشی باشد.

وی ادامه داد: پارس جنوبی دو زنجیره پتروشیمی و پالایشگاهی دارد، که ستاره خلیج فارس بخشی از زنجیره پالایشی پارس جنوبی است که با افتتاح فاز ۴ آن ظرفیت پالایش میعانات گازی کشور به بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    2 0
    چه عجب عقلتون کشید از نفت برید تو کار دیگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس