کد خبر 937864
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰
پچ پوستی

دانشمندان اخیراً فناوری‌های بسیاری مبتنی بر گرافین توسعه داده‌اند و هدف این فناوری‌ها، تبدیل تلفن‌های همراه به دستگاه‌های ارتقا دهنده کیفیت زندگی افراد است.

به گزارش مشرق به نقل از ساینس دیلی، اخیراً پژوهشگران یک پچ پوستی نظارت بر سلامتی توسعه داده‌اند که قادر به اندازه گیری ضربان قلب، هیدراتاسیون، اشباع اکسیژن، میزان تنفس و درجه حرارت است.

پچ پوستی یاد شده توسط مرکز تحقیقات " ICFO" توسعه داده شده است و این دستگاه‌ها کاربران را قادر می‌سازد تا از طریق یک حسگر فرابنفش دریابند که چه میزان در معرض نور آفتاب قرار داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

دلایل و راه‌های پیشگیری از خارش قوزک پا

این پچ انعطاف پذیر، شفاف و یک بار مصرف و قابل اتصال به تلفن همراه است و زمانی که کاربر بیش از اندازه در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، این پچ به کاربر هشدار می‌دهد.

با استفاده از فناوری هسته‌ای همانند پچ فرابنفش، پچ پوستی ICFO مبتنی بر گرافین، برای اندازه‌گیری ضربان قلب، هیدراتاسیون، اشباع اکسیژن، میزان تنفس و درجه حرارت بدن کاربر در حین فعالیت مانند ورزش کردن توسعه داده شده است. با این حال این پچ قابلیت‌هایی فراتر از اندازه‌گیری فعالیت بدنی نیز دارد.

این پچ بسیار مفید است. برای مثال در نظر بگیرید شخصی در حال سفر به جنگل آمازون است و این درحالی است که دسترسی به آب در آنجا محدود است بنابراین فرد با اندازه گیری میزان هیدراتاسیون بدن خود توسط این پچ می‌تواند مصرف آب مورد نیاز خود را بهینه سازی کند و از دهیدراسیون جلوگیری کند. دهیدراسیون یا کم‌آبی بدن نوعی بیماری است که در فیزیولوژی و پزشکی به عنوان از دست دادن بیش از حد مایعات بدن تعریف شده است.

یا برای مثال فردی که قصد رفتن به کوه اورست را دارد، توسط این پچ می‌تواند به طور دقیق نسبت به میزان اشباع اکسیژن موجود در رگ‌هایش آگاه شود زیرا ارتفاع بالا می‌تواند به شدت بر اشباع اکسیژن در بدن تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، مؤسسه تحقیقاتی"ICFO" قصد دارد در "نمایشگاه MWC ۲۰۱۹" که از ۲۵ فوریه آغاز می‌شود، از دو فناوری دیگر مبتنی بر نور گرافین نیز رونمایی کند.

یکی از این فناوری‌ها، شامل کوچک‌ترین طیف سنج پیکسلی در جهان و دیگری یک حسگر تصویربرداری فراطیفی مبتنی بر گرافین است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس