واکنش غندالی به ادعاهای مطرح شده در دادگاه

غندالی، نامی مشترک در کیفرخواست متهمان پرونده بانک سرمایه و دفاعیات آنهاست. دخالت‌ها و حضور غیرقانونی این فرد در هیأت مدیره بانک، محل اشتراک کیفرخواست و اظهارات متهمان است؛ با این حال غندالی تاکنون نسبت به آن عکس‌العملی نشان نداده است.

به گزارش مشرق، کشف فساد مالی ۸ هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه، منجر به تشکیل پرونده برای شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل صندوق و علی بخشایش مدیرعامل سابق بانک سرمایه، پرویز کاظمی رئیس سابق هیات مدیره، محمدرضا توسلی عضو هیأت مدیره بانک و ۲۹ متهم دیگر شد.

برای شهاب‌الدین غندالی در سال ۹۵ پرونده‌ای تشکیل شد که هنوز مفتوح است و او در پاسخ به سوالات درباره سرنوشت این پرونده و پاسخش به ادعاهای متهمان پرونده بانک سرمایه علیه او، کلیاتی را مطرح کرد اما خواست تا همین‌ها هم منتشر نشود. به گفته خودش در رابطه با پرونده بانک سرمایه احضار نشده است و قصد پاسخگویی به ادعاهای متهمان پرونده بانک سرمایه علیه خودش در جلسات محاکمه را هم ندارد.

بیشتر بخوانید:

تکذیب صدور حکم ۳ متهم پرونده بانک سرمایه

اما از آنجا که نام غندالی یکی از پرتکرارترین نام‌های دادگاه رسیدگی به اتهامات علی بخشایش، پرویز کاظمی و محمدرضا توسلی بود و افراد مذکور که اتهام آنها اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق خیانت در امانت با پرداخت وام‌های غیرقانونی است، بارها عنوان داشتند که صندوق ذخیره فرهنگیان (به مدیرعاملی غندالی) و ریخته‌گران به عنوان دو سهام‌دار عمده بانک با حضور غیرقانونی در جلسات هیأت مدیره و دخالت در امور موجب مفاسد رخ داده شده‌اند، یک بار دیگر ادعاهای متهمان پرونده را در خصوص غندالی مرور می‌کنیم.

محمدرضا توسلی در چهارمین جلسه محاکمه درباره نقش غندالی می‌گوید: بانک مرکزی در جلسه‌ای گفت که آقای غندالی نباید در جلسات هیئت مدیره بانک شرکت کند، بنده یک روز به بانک مراجعه کردم و وقتی ایشان را دیدم به وی گفتم که نباید در جلسه حاضر شود؛ اما او به من گفت: «به تو ربطی ندارد من مالک بانک هستم و تو باید بروی نه من» و بنده تمام این مسائل را به مراجع ذی ربط گزارش دادم.

نماینده دادستان نیز در این خصوص با بیان اینکه غندالی به عنوان یک فرد زائد در جلسات هیئت مدیره شرکت می‌کرده، تخلفاتش محرز و تحت تاثیر امامی قرار داشته است، خطاب به توسلی می‌گوید: شما ادعا می‌کنید که با بانک مرکزی نامه‌نگاری کرده‌اید که این فرد به جلسه نیاید. حرف شما قابل توجیه نیست. می‌توانستید اسناد را امضا نکنید.

علی بخشایش دیگر متهم این پرونده نیز در جلسه سوم محاکمه درباره نقش غندالی در مفاسد ایجاد شده می‌گوید: با حضور غندالی در مهر ماه سال ۹۲ در صندوق ذخیره فرهنگیان همه چیز تغییر کرد، از همان ابتدا اعمال نفوذ کردند و ما را تحت فشار گذاشتند که با بهره ۴ درصد به فلان شرکت وام بدهید!

نماینده دادستان در این بخش از جلسه دادگاه می‌گوید: آقای بخشایش هفته گذشته در دفتر من حاضر شدند و گفتند از آبدارچی تا هیئت مدیره مهره‌چینی شده بودند، من از او می‌خواهم که در این خصوص در دادگاه توضیح دهد.

بخشایش نیز در توضیح می‌گوید: آقای امامی و چند نفر دیگر مشاور من در امور بازاریابی بودند اما زمانی که مرکز قدرت به سمت آقای غندالی رفت، همه مسائل عوض شد. زمانی که آقای ضیایی در مدیریت سرمایه‌گذاری فرهنگیان آمد، روابط خیلی خوبی با غندالی داشت به طوری که مرکز وصول مطالبات را کندند و بردند.

نماینده دادستان نیز با اشاره به اینکه روابط بخشایش و غندالی در سطحی بوده است که متهم در جشن تولد همسر دوم غندالی شرکت داشته است، خطاب به بخشایش می‌گوید: اتهامی که ما متوجه شما می‌کنیم امضا به‌عنوان عضو هیئت مدیره است البته من به عنوان نماینده دادستان اعلام می‌کنم اتهام مدیران بانکی متوجه ۳۲ نفر است و شما ۳ نفر از آن‌ها هستید؛ به زودی کیفرخواست آن‌ها نیز صادر می‌شود و تحقیقات تقریباً به پایان رسیده است.

همچنین در این جلسه، سلمانی مدیر وقت حوزه بانک سرمایه به‌عنوان مطلع در جایگاه حاضر می‌شود و خطاب به قاضی می‌گوید: من از سال ۸۷ وارد بانک سرمایه شدم و در زمان این پرونده‌ها مدیر حوزه بودم؛ از زمانی که آقای بخشایش و آقای غندالی آمدند وضعیت بانک تغییر کرد و فضا برای این افراد باز شد و از روزی که این آقایان آمدند، فشار وارد می‌کردند؛ در بسیاری از موارد اصلاً امضای بنده نیست و نگذاشتند که حداقل نظر بدهم؛ در پرونده فولادسازان دماوند نوشتیم این از شرکت‌های مشمول آیین‌نامه تسهیلات است و ما نمی‌توانیم به آن‌ها تسهیلات بدهیم با این وجود آقایان تصویب کردند؛ دو بار آقای عبدی، آقای زاهدی و فاروقی به ما فشار آوردند که هیئت مدیره پشت آن است لذا ما گفتیم اگر خلاف باشد هیئت مدیره بازمی‌گرداند. در مورد ضمانت‌نامه‌ها یکسری پرونده‌ها بود که آقای کاظمی زنگ می‌زد و می‌گفت چرا پرونده را شعبه نمی‌فرستد و من دوباره به شعبه زنگ می‌زدم؛ این‌ها آنقدر خط را تمیز چیده بودند که حتی رئیس شعبه را نیز از خودشان گذاشتند و ارکان اصلی را طوری می‌چیدند که نشان‌دهنده موضوع است.

اینک با توجه به اینکه نماینده دادستان نیز در جلسه اول در بخش‌هایی از قرائت کیفرخواست به سهم ۴۷ درصدی صندوق فرهنگیان و ۳۷ درصدی گروه ریخته‌گران اشاره کرد و گفت که این دو مجموعه سهام‌داران عمده بانک سرمایه را تشکیل می‌دهند و این موضوع منتج به اعمال نفوذ در هیئت‌مدیره بانک سرمایه و اقدام به پرداخت وام‌های کلان و غیرقانونی و همچنین شرکت‌داری این بانک شده است، شاید مشخص شدن صحت و سقم ادعاهای مطرح شده متهمان درباره نقش غندالی در هیأت مدیره بانک سرمایه نکته‌ای مهم و مؤثر در این پرونده باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس