جزییات لایحه بودجه ۹۸ شهرداری تهران/وقتی نیرو‌های مازاد، درآمد شهرداری را می‌بلعند

شهرداری قصد دارد سال آینده عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک را افزایش دهد. از سویی عضو شورای شهر تهران معتقد است مردم باید هزینه های حضور خود در تهران را پرداخت کند.

به گزارش مشرق، حوزه شهری شهریور سال ۹۶ مدیریت جدید شهری سکان اداره کلان شهر تهران را به دست گرفت. در این مدت مدام مسئولان از نبود پول و بدهی های سنگین شهرداری سخن گفتند و بسیاری از پروژه های شهری متوقف شد.

چند پروژه کوچک در این مدت افتتاح شد که از مدیریت سابق بر جا مانده بود و پیشرفت فیزیکی آنها بالغ بر ۹۵ درصد بود.

بیشتر بخوانید:

زندگی در آلونک‌های ۲۰ متری +عکس

جزییات دیدار شهردار تهران با علما و مراجع تقلید

مدیریت جدید شهری معتقد هستند که تهران گران اداره می شد و همچنین هزینه های شهر بالاست. دولت کمک نمی کند، شهرداری بده کار است و نمی تواند وام بگیرد از طرفی مردم باید هزینه های شهر را پرداخت کنند.

مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: مردم باید هزینه حضور در شهر را پرداخت کنند، دولت هزینه های حضور خود در پایتخت را نمی دهد و مطلع هستیم که در تنگنای مالی است.

الویری با بیان اینکه برای تأمین هزینه‌ها ۴ راه بیشتر نداریم، گفت: یا باید وام بگیریم، تراکم‌فروشی کنیم، از دولت پول بگیریم و یا اینکه از مردم هزینه‌ها را دریافت کنیم. طبیعتاً وام گرفتن روش منطقی نیست برای اینکه برای شهرداری تعهد ایجاد می‌شود و دائماً روی آن سود می‌آید. اگر بخواهیم از دولت هم پول بگیریم دولت چنین منبعی ندارد و در حال حاضر کسری بودجه شدید دارد.

وی ادامه داد: تراکم هم نمی‌توانیم بفروشیم چرا که زندگی را برای آیندگان دشوار و فضای شهر را نازیبا و بدتر می‌کنیم. بنابراین تنها راهی که باقی می‌ماند این است که مردم هزینه‌های واقعی را پرداخت کنند.

رئیس شورای عالی استان ها در پاسخ به این پرسش که آیا دولت عوارض حضور خود در تهران را پرداخت می‌کند، گفت: نه این هم یک نقطه ضعف است پایتخت بودن تهران هزینه دارد و باید وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها آن را بپردازند که این هزینه‌ها پرداخت نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، دولت هزینه های حضور خود در تهران را نمی دهد و بدهی های کلانی هم به شهرداری دارد. مدیران جدید به جای اینکه راهی برای کسب طلب هایشان پیدا کنند تنها راه کاری که به نظرشان برای جبران کسری بودجه رسید، گرفتن پول بیشتر از مردم بود.

در سال ۱۳۹۶ و با شروع کار مدیریت شهری جدید و شورای پنجم شهر تهران، سبک و نحوه محاسبه و پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک شهر تهران تغییر کرد و به اعتقاد مدیران شهری هدف اصلی کاهش تردد شهروندان در محدوده های مرکزی، کاهش آلودگی هوا و ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی بود.

بعد از گذشت یک سال شهرداری تهران تصمیم گرفت تا محدوده زوج و فرد را که اجرای آن درطول ۱۳ سال اخیر تاثیری در کاهش ترافیک و آلودگی هوا در تهران نداشته را به محدوده طرح ترافیک اضافه کند و از شهروندان برای تردد دراین محدوده عوارض دریافت کند و شورا نیز با آنها همراهی کرد.

محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از سال گذشته به دنبال گرفتن اخذ عوارض از شهروندان در محدوده طرح ترافیک بود و با تغییر طرح ترافیک این خواسته را عملی کرد.

وی معتقدبود که طرح قبلی عادلانه نبود و باید یک طرح عادلانه ایجاد کرد تا تمام مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

هزینه های تردد در محدوده طرح ترافیک ترافیک بالا رفت. رانندگان آژانس، وانت بارها و سایر اقشار پی در پی مقابل شورای شهر تهران در این باره تجمع کردند ولی اتفاقی رخ نداد تا اینکه در ۱۲۱ جلسه شورای شهر تهران در سال جاری، اعضا تصمیم گرفتند که نرخ عوارض تردد در محدوده های مرکزی شهر تهران را حداقل ۱۵ درصد افزایش دهند.

نقره داغ کردن مردم به سبک پاریسی ها

پیروز حناچی شهردار تهران در این باره گفت: همکاران ما در شورای عالی ترافیک در حال طراحی برنامه‌های سختگیرانه‌تر برای استفاده نکردن شهروندان از خودروی شخصی هستند.

وی با بیان اینکه در بخش استفاده نکردن از خودروی شخصی موفق نبودیم، افزود: بیشترین آلودگی شهرها بعد از توسعه گاز، مربوط به حمل و نقل است.

حناچی گفت: تجربه دنیا نشان می‌دهد باید محدوده طرح کاهش آلودگی و ترافیک را افزایش دهیم تا به اهداف خود برسیم.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات سختگیرانه مانند معاینه فنی برای حفظ پاکیزگی هوای شهر گفت: اگرچه ما به این موضوع توجه کرده‌ایم، اما ۳ میلیون موتورسیکلت‌ کاربراتوری‌ داریم که چند برابر خودروهای یورو ۵ ایجاد آلودگی می‌کنند.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه رنج مردم، رنج ما هم هست، تصریح کرد: شهرهای بزرگ بدون حمل و نقل به وجود نمی‌آیند و در قرن‌های گذشته هم پدیده حمل و نقل به شکل امروزی نبوده است.

شهردار تهران با بیان اینکه از سال ۱۳۳۶ هجری شمسی، ۴ هزار نفر در لندن به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند، گفت: اجرای شبکه‌های گسترده حمل و نقل از موارد تأثیرگذار در این زمینه هستند.

وی با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی در دهه ۸۰ مدیر حمل و نقل پاریس را دعوت کرده بود، گفت: آن زمان پرسیدیم که چند خودرو در پاریس تردد می‌کند و او به ما گفت: ۱۳ میلیون خودرو در پاریس تردد می‌کنند و وقتی که با تعجب پرسیدیم آیا همه این خودروها را شماره‌گذاری می‌کنید؟، به ما گفت: نه، اساساً جلوی صنعت را نمی‌گیریم و سیاستی که اعمال می‌کنیم نقره داغ کردن مردم برای خودداری از استفاده از خودروی شخصی است، به شکلی که آن‌ها ساعت‌ها در ترافیک می‌مانند، اما در کنار آن سیاست گسترش حمل و نقل عمومی را هم اعمال می‌کنند.

نرخ عوارض تردد برای سال آینده افزایش یافت؛ اما کار به اینجا ختم نشد و معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خواستار افزایش عوارض ساختمانی تا ۱۰ درصد قیمت آپارتمان شد.

گلپایگانی معتقداست که در ۴ سال گذشته عوارض ساختمانی در تهران تغییر نکرده است؛ در حالی که قیمت آپارتمان بالا رفته است. فقط در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ قیمت آپارتمان ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته معاون شهردار تهران، در این مصوبه به سمت افزایش این عوارض می‌رویم که این نسبت حداقل به ۳ درصد برسد. اکنون اگر متوسط قیمت آپارتمان در شهر تهران طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی حدود ۹ میلیون و نیم است، ما برای هر متر مربع ۲۲۰ هزار تومان عوارض دریافت می‌کنیم. این عوارض همان اول کار و برای کل دوره گرفته می‌شود. این ۲ درصد خیلی ناچیز است.

وی ادامه داد: در حالی که قیمت کل عوارض و کاربری تجاری _اداری و مسکونی و افزایش مازاد تراکمی را که منطبق بر طرح های تفصیلی است از سال ۹۳ ثابت نگه داشته ایم که این کاری غیر منطقی بوده است.

ماحصل شورای شهر تهران در این ۱.۵ سال گذشته انتخاب ۳ شهردار و ۲ سرپرست بوده است و همچنین اعمال شرایط سخت گیرانه برای تردد شهروندان در محدوده های طرح ترافیک و حذف طرح و زوج و فرد و پولی کردن این مکان بوده است و تصویب تعدادی از مصوبه های تکراری سال های قبل.

محمد عطریان فر عضو و رئیس موقت اولین شورای شهر تهران به اعضای کنونی شورای شهر هشدار داد که مراقب باشند تجربه شورای اول تکرار نشود.

به اعتقاد عطریانفر،؛ اگر در فرصت باقی‌مانده از عمر شورای شهر، دستاورد خوبی به دست نیاید، فاتحه آینده اصلاحات برای دورانی طولانی خوانده می‌شود.

به عقب برگردیم

در ابتدای شروع به کار شورای جدید (که واسفا راه انداخته بودند که در شهرداری پول نیست)، برای اعضا تبلت، خودروی پژو پرشیا خریدند و در مجموع حدود یک میلیارد تومان هزینه روی دست مردم تهران گذاشته شد.

البته بعد از واکنش به این اقدام شورا برخی از شورایی ها خودرو را پس دادند و برخی دیگر نیز این خوردوها را حق خود دانستند و گفتند برای بازدیدها به آن نیاز داریم؛ این درحالی است که خودروی‌ها قبلی شورا مستهلک نشده و قابل استفاده بود.

البته ناگفته نماند که یکی از اعضای شورا خودروی اداری را به بردارش دارد و وی تصادف سختی کرد و این عضو شورا گفت برادرش راننده شخصی اش بوده و خسارت را می دهند و در نهایت هم مشخص نشد این پول پرداخت شد یا خیر؟

حقوق ۶ میلیونی شورایی ها برای ۸۰ ساعت کار

اعضای شورای شهر تهران که بر اساس آیین‌نامه نحوه پرداخت حق جلسه و مزایا به اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا که در سال ۹۶ ابلاغ‌شده است، برای هر ساعت حضور مبلغ ۷۵ هزار تومان خواهند گرفت. سقف حضور هر فرد هم ۸۰ ساعت است که درمجموع هر عضو ۶ میلیون تومان دریافتی خواهد داشت. باید دقت توجه داشت طبق قانون کار کشور، ۸۰ ساعت به‌اندازه دو هفته حضور یک فرد در محیط کار تلقی می‌شود.

این افراد که فقط ۲ روز در هفته در جلسات حضور دارند و شورای شهر هم شغل محسوب نمی شود؛ ماهی ۶ میلیلون حقوق دریافت می کنند و حتماً برایش این عوارض ها ناچیزی است.

کلان شهر تهران رشد سریعی پیدا کرده است و از لحاظ هزینه های شهری گران قیمت محسوب می شود. میانگین درآمد در این شهر حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است. و قیمت هر متر مربع آپارتمان به طور متوسط حدود ۹.۵ میلیون تومان است. اگر هزینه قبض آب و برق، تلفن و گاز و کرایه خانه و یک وعده غذای ساده مردم باید چقد هزینه پرداخت کنند؟ با این وجود به نظر می رسد باز هم شهرداری مردم را توانمند تر از دولت در پرداخت هزینه ها می داند.

تامین هزینه های شهر برای مدیریت جدید شهری به یک معضل اساسی تبدیل شده و نمی توانند آن را برطرف کنند. از سوی نمی توانند از دولت پول دریافت بگیرند و بانک ها نیز از دادن وام خودداری می کنند؛ در این بین فقط مردم هستند که باید هزینه های این شهر را در این شرایط اقتصادی سخت پرداخت کنند و کسی هم پاسخگو نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    28 0
    این ...ها چطوری رفتن شورا؟
  • hmoly IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    1 10
    این واقعیت را باید پذیرفت که مردم بیش از اندازه از خودروی شخصی استفاده می کنند و حاضر نیستند کمی به خود زحمت بدهند و مسیرهای کوتاه را پیاده روی کنند و یا از وسایل عمومی استفاده نمایند. برادر حناچی طرح های خوبی دارد و خدا کند با رعایت حال مردم آنها را به اجرا بگذارد.
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    2 3
    خدا ازشون نگذره.قسمتشون نشه ان شاالله
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    1 6
    خیلی خوشحال شدم؛این مصیبت فاجعه بار وضع کنونی رو تهرانی ها سر ملت آوردند؛باید بسوزند اونم اساسی بسوزند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس