کد خبر 937240
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
زندگی در آلونک‌های 20 متری!

در کنار برج‌ها و آسمان خراش‌های زیبای تهران، آلونک‌هایی 20 متری هم وجود دارد که در آن زندگی جاری است.

به گزارش مشرق، چند وقت پیش در فضازی مجازی تیتری با عنوان"خانه‌های ۶ متری در هنگ کنگ" که یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان است نظرم را جلب کرد و برایم جالب بود که چطور می‌توان در خانه ای به مساحت ۶ متر گذران زندگی کرد که با دیدن تصویری مربوط به این خانه سوال‌هایی که داشتم پاسخ داده شد.

بیشتر بخوانید:

شانس خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد در تهران چقدر است؟

جالب تر برایم این بود که در کلان شهر تهران و پایتخت کشور هم آلونک‌های کوچکی وجود دارد که بعضاً چند خانواده در آنجا زندگی می‌کنند. این خانه‌های کوچک در حریم شهر نیستند و در مرکز شهر تهران و در منطقه ۱۳، محله صفا این چاردیواری‌های متراکم در هم که در بافت فرسوده شهری واقع شدند وجود دارند که در رهن و یا اجاره افراد متاهل یا مجرد است.

بررسی تاخیر در نوسازی بافت فرسوده این منطقه و آخرین اقدامات برای حذف خانه های کوچک مقیاس موجب شد با"میرزاپور دبیر محله صفا در منطقه ۱۳ تهران" گفت‌وگو کردم که توضیحاتی به این شرح ارائه داد:

خانه هایی که در بافت فرسوده این منطقه است معمولاً در بر ۶.۳۰ متر واقه شدند که از ۱۵ تا ۵۰ متر مساحت دارند. محله صفا در محدوده میدان امام حسین (ع) است که ضلع جنوبی آن به پیروزی، ضلع شمال به دماوند، ضلع غرب به ۱۷ شهریور و ضلع شرق آن نیز به میدان نیروی هوایی متصل است.

۱۵ درصد محله صفا را بافت فرسوده و خانه‌هایی تشکیل داده‌اند که برای اهالی این منطقه مشکلاتی نیز پیش آورده است. در حال حاضر این خانه‌های کوچک با قدمت بیش از ۵۰ سال دیگر قابل سکونت نیست و جواز ساخت هم بدلیل مشکلات موجود در تجمیع پلاک این خانه‌ها داده نمی‌شود.

برای صدور جواز باید ۵ زمین و یا ملک با یکدیگر تجمیع شوند و به ۲۵۰ متر مربع برسد تا به این زمین جواز ساخت از سوی شهردای داده شود ولی مالکین با مشکلاتی مواجه هستند به عنوان مثال وقتی ۵ پلاک درخواست تجمیع می‌دهند ممکن است یک نفر از مالک‌ها انصراف دهد که موجب می‌شود کل آن نوسازی متوقف شود.

در حال حاضر مشاورین املاک برای اینکه سود بیشتری ببرند مالکین را از این خانه های قدیمی با اجاره یک آپارتمان برای آن‌ها، خارج می‌کنند و آن خانه را در چند بخش اجاره می‌دهند که در حال حاضر رهن این خانه‌ها به ۸۰ میلیون تومان هم می‌رسد.در حال حاضر در یک خانه ۵۰ متری بعضاً دو خانواده در ۲ اتاق زندگی می‌کنند.

از سویی دیگر با توجه به اینکه این خانه های کوچک موقعیت خوبی برای مجردها دارد، مالکین هم از این فرصت استفاده می‌کنند و سودی به جیب می‌زنند و دیگر انگیزه‌ای برای بازسازی این خانه ها وجود ندارد.اگر شهرداری بدرستی ورود پیدا می‌کرد و با هریک از پلاک ها با ارائه بسته‌های تشویقی صحبت می‌کرد قطعاً در حال حاضر وضعیت بهتری داشتیم.

آغاز عملیات نوسازی ۱۵ پلاک تجمیعی در منطقه ۱۳

در این باره علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در تشریح وضعیت بافت فرسوده منطقه ۱۳ توضیحاتی به این شرح ارائه داد:

منطقه ۱۳ دارای ۴ ناحیه می‌باشد که ناحیه یک از سمت شمال به خیابان دماوند، از جنوب به خیابان پیروزی، از شرق به پادگان نیروی هوایی و از غرب به خیابان هفده شهریور ختم می‌شود.

این سه محله (شهید اسدی، صفا، زاهد گیلانی) به انضمام محله دهقان که در ناحیه ۲ منطقه ۱۳ قرارگرفته است، دارای بافت فرسوده مصوب بوده و تحت پوشش دفاتر توسعه محله‌ای قرارگرفته است.

پروژه تجمیع ۱۵ پلاک در محله اسدی در منطقه ۱۳ یکی از اقدامات ارزنده‌ای است که پس از گذشت ۶ سال پیگیری مستمر از سوی دفتر توسعه محله‌ای این منطقه به سرانجام رسید.

سکونت تعداد ۱۵ خانوار در پلاک‌های ۳۰ الی ۴۰ متری، یکی از چالش‌های اصلی این پروژه محسوب می‌شد که درنهایت پس از کسب رضایت مالکان، حل مشکلات ثبتی، حقوقی و ورثه‌ای املاک و رفع سایر موانع و مشکلات اجرایی، کلنگ اجرایی این پروژه در بهمن‌ماه سال جاری به زمین خورد و وارد فاز اجرایی شد.

همکاری شهرداری منطقه ۱۳ و معاونت معماری و شهرسازی این منطقه در کاهش زمان صدور دستور نقشه و سایر مراتب اداری، نقش مهمی در افزایش رضایت مالکین این پروژه و تسریع در فرآیند پرداخت ودیعه توسط سرمایه‌گذار و تخلیه این واحدها به‌منظور آغاز عملیات تخریب و نوسازی داشته است.

برای پروژه‌هایی که از تجمیع حداقل ۱۰ پلاک با مساحت حداقل ۴۰۰ مترمربع تعریف شوند، بسته تشویقی ویژه‌ای از محل منابع سازمان نوسازی پیش‌بینی‌شده است.

در این پروژه‌ها هزینه طراحی پروژه (طبق مذاکراتی که با حدود ۳۰ طراح و معمار برجسته، شناخته شده و مورد تأیید در تهران انجام‌شده) ۵۰ درصد از هزینه‌های نظام‌مهندسی با هدف ارتقاء کیفیت ساخت؛ ۵۰ درصد هزینه انشعابات و ۹ درصد سود بانکی وام ساخت از طرف سازمان پرداخت می‌شود که مجموع این مشوق‌ها حدود ۱۵۰ هزار تومان در هر مترمربع روی کاهش هزینه تمام‌شده اثرگذار است و چنانچه این مشوق‌ها با سایر بسته‌های تشویقی در نظر گرفته‌شده در بافت‌های فرسوده نظیر (صدور پروانه رایگان و غیره) ترکیب شود، حدود ۴۰۰ هزار تومان هزینه تمام‌شده ساخت را کاهش خواهد داد.

البته ناگفته نماند که این آلونک‌های کوچک در ۲۲ منطقه تهران وجود دارد و با توجه به اینکه دربافت فرسوده واقع شده است شهرداری تهران باید با ارائه بسته‌های تشویقی نسبت به تجمیع پلاک ها و نوسازی این خانه ها اقدام کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    4 1
    تصویر اولی که از کره یا چین هستش. دیگه هر تصویری رو برای هر خبری نذارین.
  • RO ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    3 1
    یه رنگ سفید به سر تا پای این خانه ها بزنند از این وضعیت در می آید . بد بودن این خانه ها بیشتر به دلیل چرک و کثیف بودنشان است تا کوچک بودنشان .
  • دیدگا IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    3 0
    اگه دولت و شهرداری بخوان این مشکل بافت فرسوده و خونه های کوچیک و قدیمی حل بشه باید از عوارض و مالیاتها که میگذرن که بجای خود! باید وام قرض الحسنه درصد پایین و کمک های بلاعوض هم قرار بدن! عمل جراحی شهر و محله های قدیمی قطعا هزینه داره!
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    1 5
    امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    0 0
    هنگکنگی ها بودا اند و مقایسه کردن با مسلمان اشتباه است.
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    0 0
    مشکل اصلی خود شهرداری است. تا شهرداری اصلاح نشود و سیستم انتخاب شهردار مناسب نباشد اوضاع تغییری نخواهد کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس