کد خبر 937187
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۰
خرس قطبی

در ماه‌های اخیر شمار زیادی از خرس‌های قطبی به روستاهای شمال روسیه هجوم آورده‌اند، علت چیست؟

به گزارش مشرق، ترکیبی از کاهش یخ‌های دریا و وجود یک رستوران سلف سرویس از زباله‌ها موجب هجومی از خرس‌های قطبی به شهری در یکی از مجمع‌الجزایر روسیه شده است. این اتفاق هم برای خرس‌های قطبی و هم برای مردم مشکل‌ساز است زیرا این مجاورت احتمال درگیری را افزایش می‌دهد.

به گزارش واشنگتن پست، طی چند ماه گذشته حداقل ۵۲ خرس قطبی در روستای بلوشیا گوبا روی جزایر نوایا زملیا در شمال روسیه دیده شده‌اند. خرس‌ها وارد خانه‌ها و ساختمان‌های ادارای شده و موجب می‌شوند که مأموران وضعیت اضطراری اعلام کنند.

در ویدئوهایی که توسط گاردین تهیه منتشر است، خرس‌ها درحال خوردن زباله‌های محلی هستند. با فرض دسترسی آسان به زباله‌ها در شهر و کاهش یخ‌های دریا که محل شکار خرس‌های قطبی محسوب می‌شود، این دقیقاً رفتاری است که کارشناسان آن را انتظار دارند. این وضعیت پیش‌نمایشی است از چیزی که اتفاق می‌افتد اگر همچنان تغییرات اقلیمی ادامه داشته باشد و موجب کاهش یخ دریا شود و مردم نیز همچنان در این مناطق گسترش پیدا کنند. ژئوف یورک، مدیر ارشد حفاظت در مؤسسه‌ی بین‌المللی غیرانتفاعی خرس‌های قطبی می‌گوید:

در طول تاریخ حمله‌ی خرس‌های قطبی به مردم نادر بوده است. خرس‌های قطبی مردم را می‌بینند، مردم نیز خرس‌های قطبی را می‌بینند و از هم دور می‌شوند. اما نگرانی مربوط‌به زمانی است که خرس‌ها و انسان‌ها در نزدیکی هم زندگی کنند و خطر درگیری افزایش پیدا کند.

غذای انسان‌ها موجب جلب توجه تمام خرس‌ها می‌شود؛ به‌همین خاطر است که وقتی مردم به مناطقی می‌روند که خرس‌های سیاه و قهوه‌ای در آنجا وجود دارند، به آن‌ها گفته می‌شود که غذای خود را بسته‌بندی کرده و زباله‌های آن را در ظرف‌های مقاوم دربرابر خرس بریزند. درحال‌حاضر، برای این خرس‌های قطبی، دسترسی به دیگر منابع غذایی سخت است. آن‌ها برای شکار فُک‌ها نیاز به یخ دریا دارند. به‌گفته‌ی یان استیرلینگ، استاد دانشگاه آلبرتا که برای بیش از ۴۵ سال روی خرس‌های قطبی مطالعه داشته است:

به‌طور معمول، در این زمان از سال شما نباید انتظار دیدن خرس‌های قطبی را روی زمین داشته باشید. اما امسال، یخ دریا در سمت غربی نوایا زملیا تشکیل نشد و خرس‌ها نمی‌توانند به‌صورت طبیعی شکار کنند. این، کل داستان را به ما می‌گوید. گرم شدن اقلیم عاملی است که موجب آمدن خرس‌های قطبی روی خشکی در سمت غربی این منطقه می‌شود.

اما داستان پیچیده‌تر از خرس‌های قطبی گرسنه‌ای است که در هر کجا به‌دنبال غذا می‌گردند. طبق گفته‌ی استیرلینگ و داگلاس کلارک، استاد دانشگاه ساسکاچوان، کلیپ‌های ویدئویی نشان می‌دهند ساکنان جدید خزدار نوایا زملیا به‌وضوح غذای کافی برای خوردن پیدا می‌کنند.

کلارک که متخصص ناسازگاری بین خرس و انسان است، می‌گوید: «تمام این خرس‌ها چاق بوده و علت نیز همین زباله‌ها هستند. این‌ها منبعی آسان کالری برای خرس‌ها محسوب می‌شوند».

البته این وضعیت تا زمانی برقرار است که خرس‌ها عادات بدی نظیر وارد شدن به خانه‌ها را یاد بگیرند و در معرض درگیری با آن‌سان قرار گیرند. کلارک با اشاره به این موضوع می‌گوید: «خرس‌ها غذای خوبی به‌دست می‌آورند اما درنهایت با گلوله روبه‌رو می‌شوند».

آناتولی کوچنف، دانشمندی که به مطالعه‌ی اکولوژی پستانداران مشغول است، می‌گوید:

خرس‌ها احتمالاً تا زمانی‌که هر چیزی که بتوانند را نخورند، آنجا را ترک نمی‌کنند. شکار فُک برای یک خرس کار دشواری است و این‌جا چنین رستوران لوکسی وجود دارد!.

یک خرس قطبی که به کشتی یخ‌شکن USCGC HEALY خیره شده است

یک نگرانی این است که خرس‌ها تمایل دارند به مناطقی برگردند که در گذشته تغذیه موفقی در آنجا داشته‌اند، به‌خصوص در طول سال‌هایی که آن‌ها توله بوده‌اند. اگر آن‌ها یاد گرفتند که آنجا یک رستوران سلف سرویس وجود دارد، دوباره بازخواهند گشت. استیرلینگ می‌گوید:

خرس‌ها بسیار سنت‌گرا هستند. آن‌ها همیشه جاهایی که در آن چیزی برای خوردن بوده است را به‌خاطر می‌آورند، چه اینکه یک بار زباله یا نهنگ مرده بوده باشد.

کوچنف می‌گوید:

رها شدن از دست زباله‌ها در شهرهای نوایا زملیا مهم خواهد بود. شما باید هرچیزی را که موجب جذب خرس‌ها می‌شود، از بین ببرید.

این چیزی است که در شهر چرچیل در مانیتوبای کانادا انجام شد. چرچیل منطقه‌ای است که خرس‌های قطبی وارد آن می‌شدند و در اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰، زباله‌های محلی محصور و در انبارهایی دور جمع‌آوری شدند. کلارک می‌گوید:

در کوتاه مدت، حتی حصارکشی زباله‌ها با استفاده از فنس‌های الکتریکی هم می‌تواند مفید باشد.

او اضافه می‌کند افرادی را که درگیر مدیریت هجوم خرس‌های قطبی به نوایا زملیا هستند، درک می‌کند. آن‌ها کار واقعاً سختی دارند. او همچنین توصیه می‌کند که بهتر است گشت‌هایی برای دنبال کردن خرس‌هایی که وارد شهر می‌شوند، وجود داشته باشد. او می‌گوید:

این نوع اقدامات پیشگیرانه در طولانی‌مدت اثر مهمی خواهند داشت، در غیر این صورت همه آسیب خواهند دید، هم مردم و هم خرس‌ها.

استیرلینگ می‌گوید:

خرس‌ها احتمالاً زمانی‌که یخ‌های دریا در ماه مارس تشکیل شوند، به دریا بازخواهند گشت اما اگر کاهش یخ‌ها همچنان ادامه داشته باشند، احتمال بازگشت آن‌ها به نوایا زملیا و مناطق دیگر زیاد است. وضعیت در نوایا زملیا پیش‌نمایشی از چیزی است که در صورت ادامه داشتن گرم شدن زمین و گسترش انسان‌ها به سمت مناطق ذوب شده، اتفاق خواهد افتاد. آنچه ما در این منطقه می‌بینیم یک پیش‌گویی از آینده‌ی پیش رو است.

منبع: زومیت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • RO ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    4 0
    به میمنت و مبارکی خرسهای قطبی هم به خیل زباله خوار ها پیوستند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس