کد خبر 937173
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۰
شیشه خودرو

محققان در یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید خمیر نقره هادی نانوساختار شدند که در شیشه های عقب خودرو برای جلوگیری از بخار گرفتن در زمستان به کار می رود.

به گزارش مشرق، در روزهای سرد سال، اختلاف دمای داخل و خارج خودرو موجب بخارگرفتگی شیشه‌ها می‌شود. این پدیده می‌تواند باعث اختلال در دید راننده و بروز حادثه شود. یکی از راه‌های رفع این مشکل گرم کردن شیشه‌های خودرو است، به این منظور در شیشه عقب خودرو سیم‌های حرارتی نازکی تعبیه می‌شوند که با عبور جریان الکتریکی از این سیم‌ها شیشه گرم می‌شود و از بخار شدن جلوگیری می‌کند.

خواص رسانایی الکتریکی قابل توجه نقره به اثبات رسیده است و به همین دلیل به عنوان یک سیم رسانا در مدارهای الکتریکی که نیازمند مقاومت کم و رسانایی زیاد هستند، به طور گسترده کاربرد دارد. استفاده از نقره در ابعاد نانو ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در این ماده به وجود آورده است و توجه بسیار زیادی را در تولیدات محصولات مختلف توسط شرکت‌ها به خود جلب کرده است.

بیشتر بخوانید:

دورهمی بچه پولدارهای تهران! +عکس

به همین منظور محققان کشور در صدد آمدند تا با فناوری نانو و نانوذرات نقره، کارایی گرمکن‌های شیشه عقب خودرو را ارتقا دهند. در همین راستا «خمیر نقره هادی نانوساختار» را تولید کردند که هدایت‌کننده جریان الکتریسیته با کمترین مقاومت انتقال الکتریسیته است.

این محصول باعث جلوگیری از بخار در شیشه عقب خودرو می‌شود. از مزایای این محصول می‌توان به مقاوم بودن در برابر سایش و خراش مکانیکی اشاره کرد. این خمیر نقره هادی نانوساختار هدایت‌کننده جریان الکتریسیته با کمترین مقاومت انتقال الکتریسیته در شیشه‌های عقب خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد تشکیل‌دهنده این خمیر شامل پودر نقره نانوساختار، ترکیب‌های شیشه‌ای با سایز زیرمیکرون، مواد آلی به‌عنوان بایندر و افزودنی‌های اصلاح‌کننده است.

در خمیر نقره تهیه شده با پودر نانوساختار، به علت دارا بودن ساختار نانومتری، امکان چاپ با شابلون در خطوط با عرض میکرونی و ارتفاع میکرونی دقیق امکان‌پذیر است. در این خمیر خطوط چاپ شده لبه‌های صاف و یکنواختی را حاصل می‌کند که به این سبب در چاپ مدارهای خیلی دقیق کاربرد دارد.

پودر نقره نانوساختار طی واکنش‌های شیمیایی کنترل شده و از نقره خالص، مواد احیاکننده و ادتیوهای کنترل‌کننده رشد پودر ساخته می‌شود. پودر نانوساختار دارای سطح ویژه بالا و خلوص فوق‌العاده و اندازه ذرات کروی مونودیسپرس زیرمیکرون است.

این پودر به‌عنوان پیش‌ماده ساخت خمیر هادی جریان، گریس‌های انتقال جریان، رنگ‌های پوششی شیلد الکترومغناطیسی و چسب‌های هادی جریان کاربرد دارد.

این شرکت دانش بنیان در سال ۱۳۹۵ موفق به دریافت جواز تولید خمیر نقره از سازمان صنایع و معادن استان زنجان و اخذ پروانه بهره‌برداری در سال ۱۳۹۶ از همین سازمان شد. این شرکت همچنین توانسته گواهینامه نانومقیاس این محصول را از ستاد توسعه فناوری نانو دریافت کند.

این شرکت دانش بنیان علاوه بر تأمین نیاز کشور برای خودروهای داخلی، آمادگی برای صادرات خمیر نقره هادی نانوساختار را دارد. البته که چندین شرکت خودروسازی از این محصول استفاده کرده است.

خمیر نقره قبل از تولید این شرکت به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه می‌شد اما با تولید این محصول این نیاز در داخل کشور تأمین می‌شود. از جمله مزیت‌های محصول تولیدی در مقایسه با نمونه‌های وارداتی می‌توان به قیمت رقابتی و کیفیت این محصول اشاره کرد. منع واردات محصولات خارجی مشابه به کشور تأثیر چشم‌گیری در افزایش تولید و توسعه این فناوری توسط این شرکت خواهد داشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسینی IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    18 0
    مشکل ما بخار در شیشه جلوی خودرو هستش نه عقب محققان عزیز لطفا این مشکل را حل بفرمایند
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    3 0
    واقعا عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس