کد خبر 936360
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
رد خون

آیا رد خون به نفع منافقین است آنچنان که دو منتقد برنامه هفت اعتقاد دارند از جمله برادر عزیزم سیدامیر جاوید؟ به عقیده من نه! ممکن است مشکل محتوایی با فیلم داشته باشم اما...

به گزارش مشرق، محمدصادق علیزاده، دبیر فرهنگی روزنامه جام جم در باب اتفاقات اخیر درباره فیلم «ماجرای نیمروز۲، رد خون» و اتفاقاتی که شب قبل از اختتامیه جشنواره فیلم فجر در برنامه هفت افتاد، مطلبی نوشت که چنین است:

یک. آیا رد خون فیلم خوبی است؟ برای پاسخ به این سوال باید بپرسیم در نسبت با چه چیز؟! رد خون در نسبت با ماجرای نیمروز در سطح پایین‌تری است اما در نسبت با سایر فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمدند چند سر و گردن بالاتر است.

بیشتر بخوانیم:

چرا «ردخون» بی‌خیالِ قهرمانش می‌شود؟ + عکس

حزب‌الله، حتی در میان دوستان خویش غریبند

بازسازی «بغداد» وسط «بوستان ولایت»

من با تو چه کار کنم بسیجی؟!

دو. آیا رد خون به نفع منافقین است آنچنان که دو منتقد برنامه هفت اعتقاد دارند از جمله برادر عزیزم سیدامیر جاوید؟ به عقیده من نه! ممکن است مشکل محتوایی با فیلم داشته باشم اما این گزاره که فیلم به نفع منافقین و در حمایت از آنهاست به آن نمی‌چسبد.

با این حال معتقدم اگر چند دیالوگ حذف می‌شد، چنین شائبه‌ای پیش نمی‌ آمد. بماند که بحث برادرم جاوید در مورد اتهام تلویحی به مهدویان و اینکه رضوی باید حواسش باشد که دارد روایت منافقین را به چه کسی می‌سپارد نوعی نیت‌خوانی است. قضاوتی که دارد را هم نمی‌پسندم و درست هم نمی‌دانم.

سه. آیا فیلم تصویر منفی از دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی دارد؟ به عقیده من نه! تصویر فیلم از دستگاه امنیتی را باید از برآیند شخصیتهای مختلفش (ابراهیم، صادق، کمال، افشین و مسعود) دید که به نظر من برآیندش منفی نیست آنچنانکه منتقدان برنامه هفت می‌گویند.

چهار. آیا فیلم از قهرمانان قسمت قبلی خود استفاده بهینه را کرده؟ به اعتقاد من نه! اصرار مهدویان برای قرائت امروزیِ مخاطب‌پسند از دستگاه امنیتی که از قضا، حالا و در سال شصت و هفت، نیم‌نگاهی هم به سیاست دارد، باعث شده تا قهرمانانش فدا شوند؛ مهمترین‌شان هم کمال.

پنجم و پایانی. این شکل برخورد با کسانی که درمورد سوء نیت‌شان بحث نداریم، همان بلایی را سر اینگونه آثار می‌آورد که سر پروژه احمدرضا درویش آورد: بسته شدن باب تولیدات این شکلی! بخشی از وضعیت نابسامان و مبتذل امروز سینما ناشی از بسته شدن باب ساخت و اکران این قبیل آثار است چنانکه رستاخیز به تاریخ پیوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس