کد خبر 935253
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
15

اهمیت پیشرفت علمی ایران آنست که در سایه تحریم چهل ساله بوده است.

به گزارش مشرق، شبکه خبری «المیادین» لبنان در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در گزارشی از پیشرفت علمی ایران، با «درخشان» توصیف کردن آن، اعلام کرد که نکته این پیشرفت‌ها این است که در سایه تحریم چهل ساله به دست آمده است.

المیادین گزارش کرد که «دستاوردهای پزشکی و علمی ایران در سال‌های اخیر درخشان است. در تحقیقات علمی ایران از جمله کشورهای صدرنشین فهرست است حتی بالاتر از برخی کشورهای غربی. در حوزه پزشکی نیز به دستاوردهای مهمی رسیده که علم شبیه‌سازی یکی از این آنهاست».

پیشرفت در سایه تحریم چهل ساله محقق شده است

المیادین با بیان اینکه ایران همچنین در حوزه سلول‌های بنیادین در حال رقابت با کشورهای غربی است و در این حوزه بعد از آمریکا در رتبه دوم را دارد، گفت، ایران در حوزه پزشکی موفقیت‌های بزرگی به دست آورده از جمله پیشرفت در حوزه شبیه‌سازی. نکته مهم این است که همه این موفقیت‌ها در سایه تحریم و محاصره در طول چهل سال گذشته به دست آمده است.

این شبکه لبنانی اعلام کرد، بیشتر داروها در داخل ایران تولید می‌شود. حوزه داروسازی در مقایسه با دوران شاه، شاهد خیزشی بزرگ است. ایران فقط در حدود پنج درصد که آن نیز مربوط به بیماری‌های خاص یا صعب‌العلاج است، دارو وارد می‌کند. در مقابل، نیاز خود را تولید و مازاد بر آن را صادر می‌کند.

المیادین افزود: در حوزه پزشکی، ایران حتی در حوزه پیوند اعضای انسان نیز پیشرفت‌های چشمگیری به دست آورده است از جمله پیوند ریه و مغز استخوان که ایران را یکی از محدود کشورهای فعال در این حوزه قرار داده است که هزینه آن نیز قابل قبول است. این موفقیت‌ها سبب شده که توریسم درمانی در ایران بخصوص در سال‌های اخیر رونق بگیرد.

المیادین همچنین گزارش کرد که ایران امروز هزاران مرکز تخصصی در حوزه‌های مختلف علمی و پزشکی دارد. مراکزی که در حوزه‌هایی مثل نانو و سلول‌های بنیادین و هوافضا با مراکز اروپایی رقابت می‌کنند. آمار علمی ایران هراس دشمنانش را برانگیخته است. تعداد دانشگاه‌های ایران به دو هزار و پانصد عدد رسیده است سرعت رشد علمی ایران شانزدهم در دنیا و اول در منطقه است. نهضت علمی در ایران در نوع خود بی‌نظیر است. فشارها و تحریم‌ها نتوانسته در طول چهل سال گذشته بر آن تأثیر منفی بگذارد.

طبق این گزارش، در ایران چهار هزار مرکز علمی فعال هستند که در حوزه رفع نیازهای علمی فعالیت می‌کنند و ایران تلاش می‌کند محاصره علمی را هم بشکند. ثروت علمی، ثروتی تجدیدپذیر است که سبب پیشرفت‌های بزرگ علمی و معرفتی و الحاق ایران به کشورهای پیشرفته خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس