اردشیر قوام زاده

دکتر اردشیر قوام زاده پدر پیوند مغزاستخوان ایران مهمان شب سوم«نمودار» نیاز و شکل گیری پیوند در ایران و جهان را در این برنامه مطرح کرد و درادامه گفت وگوی به حضور تحریم ها و تاثیر آن در پیوند پرداخت.

به گزارش مشرق، دکتر قوام‌زاده در پاسخ به سوال مصطفی امامی در رابطه با نیاز بشر به پیوند مغز استخوان گفت: در قدیم مردم برای درمان بیماری ها به حکیم‌باشی مراجعه میکردند و با ایجاد مدارس و دانشکده ها و درنهایت دانشگاه و دانشکده پزشکی، افرادی با نام پزشک روی کار آمدند. درابتدا صرفا پزشک عمومی وجود داشت که تمام کارهای پزشکی اعم از جراحی های مختلف و درمان بیماری های متنوع بر دوش آن بود، بعد ها این جریان تکامل پیدا کرد و علت آن احتیاج بشر برای درمان های بهتر بود.

درهر بخش تخصص جداگانه و قابل پیشرفتی برای کیفیت بهتر عمر انسان شکل گرفت،و برای درمان سرطان نیاز به تیمی متخصص و درمان دارویی ایجاد شد ولی درنهایت این تیم از نظر متخصصین ناقص بود زیراکه تکامل رشته نیاز به پیوند داشت و علت این کافی نبودن درمان ها بود. و از همین جهت اولین پیوند در دنیا سال 1968  درآمریکا انجام و سپس در بیماران سرطان خون شروع به پیوند کردند. ایران در سال 69 به چنین کار تخصصی پرداخت.

وی درادامه به جایگاه سوم بیمارستان شریعتی در دنیا پرداخت و گفت: تا سه سال پیش این مرکز جزو سه مرکز اول در دنیا بود و حدود چهارصد پیوند در سال انجام میشد، ولی درحال حاضر ما درجا می زنیم و دو مرکز دیگر در آمریکا پیشرفت های چشم‌گیری داشته اند، وعلت اصلی درجا زدن ضعف مدیریت است و مشکلی از نظر پزشکی و علم و دانش وجود ندارد.

دکترقوام زاده در رابطه با تبادل توریست پزشکی گفت: تبادل پزشکی ما با همه جای دنیا بسیار زیاد است،تحریم ها برای دهنده ها و انتقال خون از جهات مالی مشکل ساز بود یعنی درواقع برای نگهداری این سلول ها پول گرفته می‌شود که مقدار آن بسیار زیاد است و انتقال پول دچار مشکل شد.

مصطفی امامی با اشاره به مشکلات بیمارستان شریعتی از نظر انتظاربیش از حد بیماران پرسید و توجیه آن را جویا شد، دکترقوام زاده در پاسخ به این نکته گفت: درواقع زمانی که بیمار مراجعه میکند مشکلات آن بررسی شده و تشخیص اولیه تایید می‌شود و در لیست پیوند قرار میگیرد، که باتوجه به تشخیص بیماری و نوع آن در اولویت قرار می‌گیرد وگاه از دسترس ما خارج است و در کامپیوتر این دسته بندی قرار می‌گیرد.

«نمودار» به تهیه کنندگی حسین سینجلی و سردبیری زهرا رضا نیا هر شب به غیر از روزهای جمعه ساعت 19 پخش می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس