محمد ایمانی

شما برجام را به هم زدید. شما که دعا کردید به هم بخورد. برجام که آمد من تولید نفت را در چهار ماه یک میلیون بشکه اضافه کردم. برجام برای ما مثبت بود.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

خبرنگار کیهان امروز از آقای زنگنه وزیر نفت پرسیده "بعد از سه سال از اجرای برجام قرار بود به نفت در برابر غذا برسیم؟ " و او پاسخ داده است

"شما برجام را به هم زدید. شما که دعا کردید به هم بخورد. برجام که آمد من تولید نفت را در چهار ماه یک میلیون بشکه اضافه کردم. برجام برای ما مثبت بود. اگر برجام نبود ستاره خلیج فارس راه نمی‌افتاد و کمبود بنزین داشتیم".

زنگنه افزوده است "عطش خدمت من از آقای شریعتمداری بیشتر [کمتر] نیست. مواظب باشید از رهبری جلو نزنید. در دسته مارقین قرار نگیریم و گرنه خوارج می‌شویم و خدای نکرده فرقان"!

برجام چرا به هم خورده است؟ به دعای کیهان یا به خاطر دهن کجی و بی اعتنایی و فحاشی برخی دولتمردان در قبال هشدارهای منتقدانی مانند کیهان که تذکر می‌دادند به آمریکا و اروپا اعتماد نکنید و توافق را "متوازن، با تعهدات همزمان، دارای ضمانت اجرا و مکانیسم شکایت و امکان دریافت خسارت از طرف عهد شکن" تنظیم کنید و گرنه سرتان کلاه می‌رود؟

اکنون چه کسی را باید مواخذه کرد؛ دولت و وزارت خارجه یا کیهان را که از سوی همین دولتمردان، فحش و ناسزا شنید اما پیش بینی اش درباره دشمن، دقیق و درست بود؟! الان با ادعای زنگنه، مثلاً توپ زمین کیهان می‌افتد؟ برداشتن تحریم‌های نفتی که حداقل تعهد غرب بود در ازای امتیازات بزرگی که گرفت؛ سوال این است که چرا توافقی مخدوش نوشتید، امتیازات را یکجا دادید اما تحریم‌ها نیز برگشت و باز هم، توافق را یکطرفه اجرا می‌کنید؟

یادداشت دیگری از محمد ایمانی را بخوانید:

بازنشر یک دروغ درباره FATF در یک سایت دولتی

ب کمپلکس بهتر نبود؟!

گوشت مخلوط با INSTEX چند؟!

کدام قسمت از تعهدات خود را اجرا نکرده‌اید که می‌گوئید کیهان، برجام را به هم زد؟ شما که با عجله، تمام تعهدات را ظرف دو ماه اجرا کردید و سه سال است برای انجام تعهدات متقابل، از غرب التماس می‌کنید! و حالا هم که می‌خواهند بسته پر از خالی INSTEX (وعده غذا و دارو در مقابل پول نفت خریداری شده از سوی کشورهای غیر اروپایی) را جای تعهدات برجام قالب کنند، صدایتان به اعتراض جدی یا توقف انجام تعهدات برجامی در نمی‌آید!

چرا به جای دشمن، برای کیهان صدا کلفت می‌کنید و کیهان را می زنید؟ چون هشدارهایش درست درآمده و اگر انصاف داشته باشید، باید بگویید حق با کیهان بود؟! این شیوه جدید پذیرش اشتباه و عذرخواهی است؟!

آیا کیهان به شما هشدار نداد که شرکت توتال بدسابقه و عهد شکن است و پس از گرفتن اطلاعات سرّی شما درباره پارس جنوبی، زیر قرارداد می‌زند و با اطلاع دقیق‌تر، به غارت مخزن مشترک با قطر می‌پردازد که در آن طرف می‌پردازد؟ اکنون به کیهان باید ناسزا گفت یا باید شما را مواخذه و محاکمه کرد؟
 

ثانیاً پالایشگاه ستاره خلیج فارس را قرارگاه خاتم الانبیا ساخت و راه تحریم را بست و گرنه، طیف متبوع شما دنبال واردات مسئله دار بنزین بودند.

هنر شما عقد قرارداد با شرکت توتال بود که قبلاً دو بار بدعهدی کرده و ضمناً متهم است هنگام وزارت شما در دولت اصلاحات، به تیمی که در رأس مدیریت آن مهدی هاشمی بوده، رشوه ۳۰ میلیون دلاری داده است. توتال به همین دلیل در دادگاه فرانسه به جریمه ۵۰۰ هزار یورویی محکوم شد.

آقای زنگنه! همچنین در کارنامه شما پرونده‌های فساد و ارتشایی مانند کرسنت و استات اویل دیده می‌شود؛ به خاطر مدیریت شما، ایران در پرونده کرسنت تا مرز جریمه شدن ۱۴ میلیارد دلاری پیش رفته است.

آقای روحانی آذرماه سال ۸۱ به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، نامه اعتراض خطاب به رئیس دولت وقت (خاتمی) نوشت و اقدام زنگنه وزیر نفت در انعقاد قرارداد با شرکت اماراتی "کرسنت" را بیرون از چارچوب قانون، از طریق "واسطه" و دارای آثار منفی فراوان برای کشور دانست.

روحانی در آن نامه تأکید کرده بود "عقد قرارداد طولانی گاز با شرکتی غیر معتبر که بنابر گزارشات دریافتی از وزارت نفت طی سال‌های گذشته عملکردی ضعیف و توأم با نادیده گرفتن حقوق ایران در ارتباط با میدان نفتی مبارک داشته، تکرار تجربه تلخی است که سالیان دراز گرفتار آن خواهیم بود".

روحانی ادامه می‌دهد: "قیمت و شرایط قراردادی مذاکره شده در مقایسه با منطقه بسیار پایین و غیر مطلوب است. قرارداد کرسنت احتمالاً آثار منفی اقتصادی دراز مدت بر بازار گاز کشور خواهد داشت و هیچ منفعت سیاسی نیز در پی نخواهد داشت. از حدود یک سال پیش سؤالاتی از وزیر نفت درباره قرارداد کرسنت مطرح کرده‌ام که با وجود دستور شما، پاسخی دریافت نشده است… قرارداد مذکور از طریق

واسطه‌ها و عدم ارتباط مستقیم دولتی با یک شرکت غیرمعتبر به امضا رسیده است".

متأسفانه با وجود این قضاوت دقیق، آقای روحانی، زنگنه را در ردیف ژنرال‌های کاربلد (!) قرارداد و در دولت خود به وزارت گماشت و بنابراین ادعای درست ایران در محاکم بین المللی مبنی بر اینکه "طرف اماراتی در قرارداد رشوه داده تا گاز ارزان بخرد و قرارداد باطل است"، پذیرفته نشد.

آقای زنگنه با این اوصاف، چطور رویتان می‌شود از ولایت و امیر مؤمنان و مارقین و فرقان حرف بزنید؟ کیهان از نگاه آقای زنگنه مقصر است، چون مانند بسیاری از نشریات اجاره‌ای و زنجیره‌ای، در مقابل عوام فریبی و آینده فروشی، خام و رام نشد و نگذاشت دهان منتقدان را بدوزند و اختناق درست کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    11 2
    پرونده زنگنه سیاهه و تکلیفش روشنه. نمیدانم چطوری رای اعتماد میگیره. واقعا این نماینده ها دنبال چی هستند؟
  • مجید IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    3 3
    روزنامه های زنجیره ای جز سیاه نمایی و تخریب دولت وظیفه ای ندارند و نمی دانند که انتخابات تمام شده و کاندیدشان شکست خورده است!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس