آذری جهرمی

وزیر ارتباطات با اشاره به پرتاب ماهواره های ایرانی گفت: چرا وقتی ما وارد این حوزه می‌شویم، برخی دردشان می‌آید؟ زیرا قدرت ما در این حوزه به صحنه بی‌المللی وارد می‌شود.

به گزارش مشرق، همزمان با فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مراسم دهمین سالگرد روز ملی فناوری فضایی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

چهاردهم بهمن ماه را "روز ملی فناوری فضایی" نامیده‌اند؛ روزی که موفق به پرتاب "ماهواره امید" به فضا شدیم و ایران رسماً به لیست کشورهای دارای توانایی پرتاب ماهواره پیوست.

محمد جواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم که به بررسی دستاوردهای ۱۰ ساله فناوری فضایی کشور پرداخت، اظهار کرد: سال گذشته قرار گذاشتیم تا دانش فضایی را در کشور کاربردی کنیم؛ بسیاری از کشورها استفاده کننده از این دانش هستند نه تولیدکننده آن.

وزیر ارتباطات افزود: میثاق ما با بچه‌های سازمان فضایی این بود که کاربردهای صنعت فضایی را گسترش دهند؛ امروز صنعت کشاورزی ما در حال تجهیز به دانش فضایی است و مدیریت منابع آب ما در حال استفاده از این دانش است.

وی خاطر نشان کرد: پلیس امروز مشتری پر و پا قرص دانش فضایی شده است؛ مردم می‌گویند این دانش پرهزینه چه فایده‌ای برای ما دارد؟ که باید به این چالش پاسخ گفت.

او با بیان اینکه کل هزینه ماهواره پیام در ۱۰ سال ۱.۲ میلیون یورو بوده است، گفت: امیدواریم که مسئولان دانشگاه علم‌وصنعت تا شهریور سال آینده ماهواره ظفر را برسانند که این ماهواره نیز هزینه‌ای مشابه برای تولیدش داشته است.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه آزادسازی آرشیو داده‌های ماهواره‌ای در چهل سال گذشته باعث می‌شود که بتوانیم مدیریت بهینه‌ای را در کشور اعمال کنیم، تصریح کرد: با صنعت فضایی می‌توانیم تحلیل‌هایی به کشاورزان ارائه دهیم که به سمت کاشت چه محصولی بروند تا بیشترین سود را برای خود و کشور حاصل کنند و مانع از اتلاف منابع شوند.

وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه آیا خدمت کمی است که با تکیه بر داده‌های ماهواره‌ای به کشاورزان بگوییم چه چیز بکارند تا همسو با نیاز کشور باشد، گفت: اگر با همین داده‌ها بتوانیم خشخاش پیدا کنیم چه؟! قطعاً کمک بزرگی به دستگاه انتظامی است که در لایه تولید و قبل از توزیع جلوی این تخلفات را بگیرد و این قطعاً بسیار بهتر از برخورد با آن و شهید دادن است.

او یادآور شد: همچنین با استفاده از این داده‌ها است که می‌توانیم به رصد مناطقی که بر خلاف قانون، نور چشمی‌ها زمین‌خواری کرده‌اند، بپردازیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه فناوری همواره در خدمت شفافیت، بهبود مدیریت و اشتغال‌زایی است، ابراز کرد: حساب کنید که فارغ‌التحصیلان و مهندسان کشاورزی برای ارائه خدمات به جامعه کشاورزی نیازمند ارائه داده هستند؛ بر اساس داده‌های ماهواره‌ای است که می‌توان میزان شیوع آفات و سطوح زیر کشت را برآورد کرد و ارائه این اطلاعات به کشاورزان، می‌تواند منجر به درآمدزایی برای مهندسان کشاورزی شود.

وی با بیان اینکه همه چیز در پول نیست و برخی چیزها در خلاقیت است، اظهار کرد: سازمان فضایی ایران در این راستا ابتدا منابع داده‌ای چهل ساله را آزادسازی کرده، سپس به سمت ارائه تحقیقات و پژوهش‌های پایه به صورت متن‌باز رفته و در نهایت در راستای زنجیره کریدورهای فناوری اطلاعات، به سمت توسعه پارک فناوری اطلاعات فضا پایه در گلستان رفته است.

بیشتر بخوانیم:

مراسم روز ملی فناوری فضایی آغاز شد

آذری جهرمی با بیان اینکه در روز چندین ماهواره سنجشی با اهداف سنجش از دور یا جاسوسی از بالای سر کشور عبور می‌کنند، اذعان کرد: بنابراین شاید بتوان به این سوال پاسخ داد که چرا وقتی ما وارد این حوزه می‌شویم، برخی دردشان می‌آید؟ زیرا قدرت ما در این حوزه به مناسبات و صحنه بین‌المللی وارد می‌شود.

اهداف ماهواره‌های ما موشکی نیست و جامعه بین‌الملل این را می‌داند

وی تصریح کرد: برخی از دولت‌های غربی دروغ می‌گویند که اهداف ماهواره‌ای ما، موشکی است زیرا دو مرجع بین‌المللی نیز به نظارت از برنامه‌های ماهواره‌ای ما پرداختند و در نهایت اعلام کردند که اهداف ماهواره‌های ما صلح‌آمیز است.

او افزود: با این حال، ثمره‌ای جز تحریم پیش‌روی حوزه فضایی ما نبوده است و بر این اساس، در حوزه ماهواره‌بر هم به همت وزارت دفاع روی پای خود ایستادیم بنابراین در این گام باید بگوییم که می‌توانیم زندگی مردم و مدیریت کشور را با تکیه بر این توانمندی‌ها بهبود ببخشیم و جامعه جهانی هم ما را به عنوان یک قدرت بپذیرد.

وی گفت: در نسل‌های بعدی برنامه‌های ماهواره‌ای نیز به سراغ ناوبری و موضوعات دیگر خواهیم رفت.

گزارشی از روند توسعه ماهواره‌ای کشور

وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه‌های ماهواره‌ای آتی کشور گفت: ظرف سه سال آینده، ماهواره پیام با دقت ۴۰ برابری را تحویل خواهیم گرفت و در هفته‌های پیش‌رو نیز ماهواره دوستی ما با دقت ۱۰ متر به فضا مخابره خواهد شد.

وی همچنین گفت: در حوزه مخابراتی، ماهواره ناهید ۱ آماده شده است و به رئیس سازمان فضایی ایران گفته‌ام که تست‌های نهایی آن را آغاز کنند؛ این ماهواره نخستین پروژه پژوهشی ما با تست برخی کاربردهای ویژه مثل سلول‌های خورشیدی است؛ ماهواره ناهید ۲ نیز که نخستین ماهواره عملیاتی مخابراتی کشور است در مرحله آماده‌سازی قرار دارد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس