کد خبر 931828
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱
ترامپ و پلوسی

یک روزنامه آلمانی با اشاره به اینکه تعطیلی ۳۵روزه دولت هیچ دستاوردی برای ترامپ نداشته بلکه هزینه سیاسی بالایی هم داشت آن را سخت‌ترین شکست دوران ریاست‌جمهوری ترامپ ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق، ترامپ روز جمعه از کاخ سفید اعلام کرد که بر اساس توافق موقتی حاصل شده، دولت فدرال به‌مدت سه هفته از تعطیلی خارج می‌شود تا مذاکرات بر سر دیوار مرزی بدون تأثیرات ویران‌کننده تعطیلی بخشی از دولت ادامه یابد.

دولت فدرال آمریکا که از پنج هفته پیش به‌خاطر لجبازی بین کاخ سفید و کنگره تعطیل شده است، در حالی بازگشایی خواهد شد که بحث‌های مربوط به بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری موردنظر رئیس جمهور برای دیوار مرزی، همچنان حل‌نشده باقی مانده و به زمان دیگری موکول خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

شکست آمریکا در بازگشایی پرونده PMD علیه ایران در آژانس

ترامپ تسلیم شد

رهبران کنگره تلاش زیادی کرده بودند تا ترامپ را به موافقت با توافق کوتاه‌مدت برای بازگشایی دولت مجاب کنند، چرا که تعطیلی طولانی دولت و تأخیر زیاد پروازها در فرودگاه‌های سراسر آمریکا، باعث ایجاد شرایط نزدیک به اضطراری شده است.

روزنامه "دی‌ولت" آلمان در مطلبی در این باره نوشت: این شاید سخت‌ترین شکست دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است. ترامپ در حالی به تعطیلی دولت در کشور خود پایان می‌دهد که هیچ پولی برای ساخت دیوار مدنظر خود در مرز مکزیک دریافت نکرده است، به این ترتیب این اسطوره معامله‌گر ماهر نابود شده است.

نویسنده در ادامه این پرسش‌ها را مطرح کرد که "این مردی که خود را به‌عنوان معامله‌ساز مطرح کرده بود در پایان چه به‌دست آورد؟، وی در پایان و بعد از اینکه طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخچه آمریکا را ایجاد کرد چه به‌دست آورد؟ این چه دستاوردی برای ترامپ داشت که صدها هزار نفر از کارکنان دولت حدود ۳۵ روز بدون دستمزد کار کردند؟ پاسخ این سؤالات در یک کلام هیچ است.

ترامپ روز جمعه اعلام کرد که با دموکرات‌ها توافق کرده است. مناقشات بودجه‌ای فعلاً برطرف شده و ادارات می‌توانند دوباره کار خود را آغاز کنند. چیزی که ترامپ درباره آن سکوت کرده و آن را مخفی نگه داشت این بود که این توافق با دموکرات‌ها یک سنت هم برای دیوار مدنظر او پولی نیاورد؛ همان دیواری از جنس بتن و فولاد که وی می‌خواست در هر صورت در مرزهای مکزیک بنا کند، پس از توافق نمی‌توان سخن به‌میان آورد. ترامپ که خود را به‌عنوان معامله گر مطرح کرده بود در واقع هیچ معامله‌ای را در اینجا انجام نداد.

نویسنده در ادامه با ابراز اینکه ترامپ به‌عنوان مردی سرگردان که در نهایت تسلیم شد خود را نشان داد همچنین نوشت: این شاید سخت‌ترین شکست دوران ریاست جمهوری ترامپ بود. وی می‌خواست تنها بودجه‌ای را امضا کند که حدود ۶ میلیارد دلار برای ساخت دیوار مدنظرش پیش‌بینی کند.

اما دموکرات‌ها به‌رهبری نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا این طرح ترامپ را رد کردند.

ترامپ سرمایه‌دار به‌صورت ماهرانه با شرکای خود مذاکره نمی‌کرد بلکه همواره سعی می‌کرد آن‌ها را تهدید و سرکیسه کند. وی می‌خواست این استراتژی را به‌عنوان رئیس جمهور هم در پیش گیرد و در مناقشات بودجه‌ای به‌شدت شکست خورد.

بعد از ۳۵ روز تعطیلی دولت حالا ترامپ سیاه‌رو در صحنه قرار دارد. اگر ترامپ این طور فکر می‌کرد که ملت، دموکرات‌ها را مسئول این تعطیلی دولت می‌دانند اشتباه کرده است. اکثریت آمریکایی‌ها که در هفته‌های اخیر باید از دریافت دستمزد و حقوق محروم می‌شدند ترامپ را مقصر می‌دانند. وی هزینه سیاسی بالایی را برای سرسختی خود به‌منظور تحویل این دیوار به انتخاب‌کنندگانش پرداخت می‌کند.

در ادامه این مطلب آمده است که این طرح ترامپ تنها یک طرح سمبولیک و یک پروژه بدون مزیت است. اکثر مهاجران غیرقانونی آمریکا شبانه و در مه از مرز مکزیک وارد آمریکا نمی‌شوند بلکه خیلی ساده‌تر از ویزاهایی سوء استفاده می‌کنند که زمانی ادارات آمریکایی قانونی برای آنها صادر کرده بودند.

به این ترتیب همه قربانیان این تعطیلی طولانی‌مدت در آمریکا و تأخیر پروازها و… همه و همه بیهوده بود و بی‌نتیجه، این یک خدمتی نبود که ترامپ می‌خواست به شهروندانش کند بلکه بیشتر خدمتی به لجبازی‌ها و زورگویی‌های خود بود.

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ می‌خواهد همچنان مذاکره کند و پروژه ساخت دیوار مدنظر خود را در پیش گیرد و در صورت لزوم به تعطیلی دوباره دولت تن دهد. اما او در این راستا چقدر شانس دارد؟ شانس او خوب نیست. نانسی پلوسی یک رقیب و مخالف قدرتمند برای او است و ترامپ این را می‌داند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس