کد خبر 931473
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
حمید شهریاری

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان اینکه کسی قائل به بسته شدن فضای مجازی نیست گفت: برخی برای آنکه رأی بگیرند به مردم آدرس غلط می‌دهند و می گویند ما دنبال بستن فضای مجازی هستیم.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه پیش از ظهر امروز در نماز جمعه این هفته تهران درخصوص ظرفیتهای فضای مجازی گفت: در قوه قضاییه مشکل اساسی و بنیادین برای ابلاغ اوراق قضایی داشتیم.

وی افزود: این اوراق به صورت کاغذی به دست شهروندان می‌رسید و برخی از آنها به صورت دستی توسط سرباز یا پست ارسال می شد و بعضا به دست صاحبان نمیرسید آن هم به دلیل برخی از واسطه های این مسیر.

نرسیدن ابلاغ به دست کسی که به دادگاه آمده به معنای طولانی شدن فرایند رسیدگی بود ما متوجه شدیم که بسیاری از این اوراق که حدود ۶۰ درصد اوراق به دست صاحبان آن نمیرسید اما با راه اندازی سامانه های ابلاغ الکترونیک حل شد

یکی دیگر از مشکلات این بود که افراد مختلفی در مجتمع ها می‌توانستند متن آن را بخوانند و همسایه ها ملاحظه می‌کردند که برای فلان همسایه شان چه ابلاغی آمده و این موجبات شکسته شدن حرمت این افراد می‌شد.

بیشتر بخوانید:

رد فعالیت مجدد کانال‌های منتسب به رهبر انقلاب در تلگرام

انتشار تصاویر کاربران در تلگرام برای سرگرمی

امروز که خدمت شما هستیم با راه انداز یابلاغ الکترونیک موفق شدیم چیزی که قرار بود سالی ۵ درصد ابلاغ ها الکرتونیک شود الان بالای ۸۰ درصد ابلاغ ها الکترونیکی ارائه می‌شود.

نکته مهم تر این است که به محض روئیت ابلاغ قاضی متوجه می شود که می‌توان سایر فرآیندها را آغاز کند.

این یک نمونه از فرصت های فضای مجازی است و ما با انجام پروژه های مختلف در حال پیشرفتها هستیم اما یادمان نرود این فضای مجازی یک سری آفتهایی هم دارد وباید تکالیف و وظایفمان را هم بداینم.

شهریاری گفت: مدیران کلان و سیاستمداران و مسئولان هم باید بدانند که چنین تهدیدهایی وجود دارد

ابتدا وظایف را می‌گویم که اولا گاهی اوقات مشاهده می‌شود دو نوع رویکرد و سیاست متفاوت داریم یک عده‌ای می‌گویند مردم باید آزاد باشند و دست و بال مردم را نبندیم و خواهان آزادی این فضا هستند یک دسته دیگر هم قائل به این هستند که باید این فضا بسته باشد بر روی مشکلاتی که ایجاد کرده است برای خانواده‌ها و افراد جامعه.

وی ادامه داد هیچ کدام از این دو نظر کامل نیست و نظر مفیدی هم نیستند هیچ کس قائل به بسته بودن فضای مجازی نیست و برخی برای اینکه راه میانی را نروند حرفهای خلاف واقع می‌زنند.

کسی قائل به بسته بودن فضای مجازی نیست همانطور که امام فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد و فحشا مخالفیم و ما هم نمیگوییم که باید بسته شود این افارد برای جمع آوری رأی حرفهایی می‌زنند هیچ کس قائل به بسته شدن فضای مجازی یسنت.

از طرف دیگر آنهایی که دلسوز نظام و انقلابند معتقدند که این فضا باید مدیریت شود آن چیزی که ما معتقدیم مدیریت فضای مجازی است و نه بسته شدن فضای مجازی.

مدیریت یعنی اینکه ما مراقبت کنیم تهدیدهای این فضا را یعنی پیشگیری کنیم از اتفاقاتی که احتمال وقوع دارد و مسئله مدیرتی فضای مجازی است که دارد در باره آن حرف زده می‌شود.

وی افزود: آیا شما قائل به این هستید که دزد راه بیوفتد در خیابان و راه برود و کسی هم به او کاری نداشته باشد؟ می شود بگوییم بگذارید آزاد باشد و کاری به او نداشته باشد؟ همانطور که پلیس باید در کف خیابان باشد و از امنیت مردم و ناموس او مراقبت کند بایددر فضای مجازی پلیس باید حضور داشته باشد. چه چیزی را ببندد و بگیرد؟ مردم را؟ نه اتفاقا ما می گوییم باید پلیس باشد تا جلوی نا امنی را بگیرد.

شهریاری گفت: برخی منحرفین داخلی زمان آغاز فعالیت داعش که داشتند در فضای مجازی از سراسر دنیا عضو گیری می‌کردند با این ها همکار یمی‌کردند آن وقت ما بگوییم اشکالی ندارد بگذارید آزاد باشند و هر کاری خواستند بکنند؟

مشکلات اقتصادی اخیر یک سویه نیست بلکه اینها یعنی دشمنان ما در جنگ سخت از ما شکست خورده اند و برنامه شان جنگ نرم است یک وقتی دشمن لشگرکشی می‌کند تا کف خیابان با زور اسلحه به مردم چیزی را اجبار کند و با زور به شما بگوید که شما کاری از دستتان بر نمی آید اما گاهی هم به جای تصاحب سرزمین تلاش می‌کنند دل مردم را با فضای مجازی تصرف کنند.

اگر در جنگ نرم دشمن موفق شود چه می‌شود؟ در جنگ نرم خود دشمن در خیابان ما حضور ندارند بلکه دل مردم را خالی می‌کنند و افرادی را پیدا می‌کنند که به آنها علاقه داشته باشند و دل مردم را نسبت به انقلاب سرد می‌کنند

اگر ما دلمان به دشمن پیوست شده‌ایم سرباز دشمن و امروز نقشه دشمن سرباز گیری از داخل کشور است و تلاش می‌کند اعتماد مردم را از مسئولین کشور سلب می‌کند.

امروز دشمن می‌آید می گوید به دروغ که الان مدیر کشور فرزندش رفته است به فلان کشور. هدفش چیست؟ بی اعتمادی به واسطه این دروغ‌ها و این راهبرد را نمی‌تواند پیش ببرد مگر با همین فضای مجازی.

بزرگواران ما دستور قرآنی داریم که اگر یک ضد انقلاب و فاسق و فاجری از خارج کشور آمد و خبری به شما داد باید بررسی کنی و راست و دروغ او را پیدا کنیم این نهی قرآنی دارد که قرار نیست هرچه به دستمان رسید به این و آن ارائه کنیم شاید دروغ باشد.

سیاستمداران و مجریان کشور مسئولیت فیلترینگ فضای مجازی را دارند. ما به دولتمردان می‌گوییم ما روزانه در قوه قضاییه صدها سایت مستحجن را می بندیم. شما می‌گویید باید باز باشد؟ ما با این فحشا و فساد مخالفیم.

فیلترینگ درست اعمال شود و فیلتر شکن ها مدیریت شود و دزدها و سایت های فساد و فحشا مدیریت شود. مردم از ما توقع دارند.

مطالبه خانواده‌های ایرانی است که فضای مجازی مدیریت شود و فضایی سالم به دست مردم برسد ما حرف از سالم سازی می‌زنیم نه بگیر و ببندهایی که برخی به اشتباه به مردم ارائه می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس