پهپاد ابابیل - نمایه

یک اندیشکده آمریکا مدعی است ایران فناوری ساخت پهپادی را به انصارالله یمن داده که علاوه بر فرماندهان ارشد ائتلاف سعودی-اماراتی، بلای جان سامانه‌های پاتریوت این ائتلاف نیز شده است.

سرویس جهان مشرق - قدرت نظامی ایران مورد اذعان بسیاری از اندیشکده‌های آمریکایی است و کارشناسان این اندیشکده‌ها مکرراً در گزارش‌های خود ابعاد مختلفی از توانایی‌ها و ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی، از قدرت سایبری تا توان موشکی، را بررسی می‌کنند. یکی از این ابعاد که سال‌هاست به طور خاص مورد توجه کارشناسان حوزه نظامی و استراتژیک در آمریکا قرار دارد، فناوری ساخت پهپادهای پیش‌رفته نظامی و غیرنظامی است. البته شماری از تحلیلگران آمریکایی طبیعتاً ایران را به ایفای نقش مخرب با استفاده از توانایی‌های فنی خود، مثلاً انجام حملات سایبری یا اشاعه موشکی، متهم می‌کنند، اما آن‌چه همه آن‌ها در آن متفق‌القول هستند، تحصیل و بومی‌سازی فناوری‌های پیش‌رفته توسط ایرانی‌هاست.

شلیک ۱۰۰ هزار موشک در ۷ دقیقه؛ بخشی از قابلیت‌های موشکی ایران [دانلود]

پایگاه موشکی ایران در عمق ۵۰۰ متری زمین [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› هکرهای ایرانی توان نفوذ در سیستم‌های آمریکایی را دارند

›› اندیشکده اسرائیلی: فراتر از اسرائیل هم در تیررس موشک‌های ایران است

یکی از اندیشکده‌های آمریکایی که اخیراً طی گزارشی به قدرت پهپادی ایران اذعان کرده، «مؤسسه مطالعات سیاست خارجی» است که در گزارشی با عنوان «فناوری پایین، فایده بالا: حمله پهپادی حوثی‌ها» به قلم «آرون استاین» مدیر بخش خاورمیانه این اندیشکده، به مسئله حمله پهپادی انصارالله یمن در اولین روزهای سال ۲۰۱۹ میلادی علیه نیروهای تحت حمایت ائتلاف سعودی پرداخته است. آن‌چه در ادامه می‌آید، ترجمه گزارش اندیشکده مؤسسه مطالعات سیاست خارجی است.

رونمایی از آشیانه «عقاب‌» ها، رادارها و موشک‌های ایرانی [دانلود]

معرفی بخشی از موشک‌های زرادخانه ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› اقرار بولتن ارتش آمریکا به قدرت رادارهای بومی و «عقاب‌» های آشیانه‌نشین ایرانی

›› راه ایران به سوی ساخت موشک‌های قاره‌پیما هموار است

›› ایران در آستانه دست‌یابی به فناوری نظامی هوش مصنوعی و «یورش فوجی»


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.

هشدار: این گزارش حاوی تصاویر و ویدیوهای دل‌خراشی از جنایات جنگی ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن است.


کدام به‌حق است؛ حمایت آمریکا از سعودی‌ها یا حمایت ایران از حوثی‌ها

مؤسسه مطالعات سیاست خارجی گزارش خود را با ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی اخیر نیروهای انصارالله علیه نیروهای تحت حمایت سعودی آغاز و تأکید می‌کند که اهمیت استراتژیک این حمله از اهمیت نظامی آن به مراتب بیش‌تر است. این اندیشکده می‌نویسد: «حمله اخیر با استفاده از یک هواپیمای بدون‌سرنشین در یمن، خارج از دایره کارشناسان ناظر بر درگیری‌ها در این کشور یا صاحب‌نظران در حوزه اشاعه پرندگان بدون‌سرنشین (موسوم به پهپاد [مخفف عبارت «پرنده هدایت‌پذیر از دور»])، توجه زیادی را به خود جلب نکرده است، در حالی که این حمله احتمالاً به منزله یک اتفاق برجسته در حوزه اشاعه فناوری پهپادی به شبه‌نظامیان غیردولتی ثبت خواهد شد.» نویسنده توضیح می‌دهد: «۱۰ ژانویه [۲۰ دی‌ماه ۹۷] یک پرنده بدون‌سرنشین مسلح بر فراز شماری از افسران ارشد [ارتش دولت «عبدربه منصور هادی»] منفجر شد و دست‌کم ۶ نفر از نیروهای یمنی تحت حمایت سعودی را کشت؛ این نیروها در مراسم رژه ارتش در نزدیکی پایگاه هوایی «العند» [مقر فرمان‌دهی سابق عملیات‌های اطلاعاتی و ضدتروریسم آمریکا در جنوب یمن و] در حاشیه شهر بندری عدن (که اکنون تحت کنترل نیروهای سعودی و اماراتی است) شرکت کرده بودند [۱]

لحظه حمله پهپادی انصارالله به فرماندهان ارشد تحت حمایت سعودی در نزدیکی پایگاه هوایی «العند» [دانلود]

نمای نزدیک‌تر از حمله پهپادی انصارالله به جایگاه مهمانان ویژه در رژه ارتش تحت حمایت سعودی در یمن [دانلود]

تصاویر جایگاه ویژه مراسم رژه ارتش تحت حمایت سعودی در یمن، قبل (بالا) و بعد از حمله پهپادی انصارالله

در حالی که اندیشکده‌های آمریکایی اذعان کرده‌اند که هیچ مدرکی مبنی بر حمایت مستقیم و تسلیحاتی ایران از انصارالله یمن وجود ندارد و حتی مقامات دولت اوباما نیز به همین مسئله اعتراف کرده بودند، استاین بار دیگر پهپادی را که نیروهای انصارالله یمن به وسیله آن نیروهای تحت حمایت ائتلاف سعودی را هدف قرار دادند به ایران نسبت می‌دهد. وی مدعی می‌شود: «تصاویر حمله و لاشه به‌جامانده از پهپاد نشان می‌دهد که این پرنده، یک پهپاد ایرانی موسوم به «ابابیل-تی» از خانواده «ابابیل -۲» بوده است. اسناد نشان می‌دهد ایران یکی از تأمین‌کنندگان سلاح‌های حوثی‌هاست و تا کنون دست‌کم ۱۲ بار از پهپادهای ابابیل، که در جنگ یمن «قاصف -۱» [قاصف به معنای «رعد»، «غُرنده»، یا «بمب‌افکن»] نام‌گذاری شده‌اند، در سراسر این کشور استفاده کرده است.»

رصد دقیق ناو هواپیمابر «هری ترومن» آمریکا با یک پهپاد ایرانی [دانلود]

دولت اوباما رسماً اعتراف کرده بود که مدرکی دال بر دخالت ایران در یمن در دست ندارد [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› هیچ سند و مدرکی برای اثبات دخالت ایران در یمن وجود ندارد

›› ایران یک سر و گردن از رقبایش در منطقه بالاتر است

نویسنده گزارش در ادامه، با اشاره به آسیب‌پذیری آتش‌بس در بندر الحدیده [۲] ، در اقدامی جانب‌دارانه، بدون اشاره به جنایت‌های رژیم سعودی [۳] در جنگ یمن [۴] و حمایت‌های بی‌قیدوشرط آمریکا از این رژیم، حمله پهپادی انصارالله را دست‌مایه قرار می‌دهد تا سنگینی بار این جنگ روی دوش ملت یمن، و آخرین آمارهای سازمان ملل در این‌باره، از جمله قرار داشتن ۱۴ میلیون نفر در معرض گرسنگی [۵] و مرگ احتمالی ۸۵ هزار کودک بر اثر سوء‌تغذیه [۶] ، را یادآوری کند. وی هم‌چنین معتقد است پیامد کوتاه‌مدت این حمله می‌تواند افزایش تنش‌ها و اقدام ائتلاف سعودی به از سر گرفتن نقشه‌هایش برای عقب راندن انصارالله از حدیده با هدف محاصره مناطق شمالی یمن باشد.

بزرگ‌ترین بحران حقوق بشری در یمن با جنایات رژیم سعودی در حال رقم خوردن است (حاوی تصاویر دلخراش) [دانلود]

جست‌وجوی پدر یمنی به دنبال فرزندش «یوسف» در میان قربانیان حمله ائتلاف سعودی به یک اتوبوس مدرسه (حاوی تصاویر دلخراش) [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› مسابقه کودک‌کشی رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی با سلاح‌های آمریکا

پهپادهای بی‌ارزش، ابزارهای ارزشمند جنگ نامتقارن

آرون استاین در تشریح جنبه‌های استراتژیک حمله پهپادی انصارالله، و در حالی که از نیروهای غیردولتی تحت عنوان «شورشی» یاد می‌کند، می‌نویسد:

این حمله پهپادی نشان می‌دهد که شورشیان اکنون چگونه دارند به شکل روتین از ابزارهایی با فناوری پایین و آماده‌به‌کار [و بدون نیاز به تغییر و تنظیم] برای انجام حملات مستقلی [بدون حمایت دولتی] است که دولت‌های برتر از نظر فناوری را به چالش می‌کشند. استفاده از پهپادهای ارزان‌قیمت برای حملات مسلحانه، تبدیل به روند روبه‌رشدی در درگیری‌های پرشمار منطقه شده است؛ روندی که با استفاده حزب‌الله از پرنده‌های بدون‌سرنشین در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و سپس در سوریه [۷] ، ترکیه [۸] ، عراق [۹] و یمن ادامه پیدا کرد. این روند نشان می‌دهد که بازیگران غیردولتی چگونه دارند سلاح‌های نسبتاً دقیق و دوربرد را با توان انجام حملات دقیق در فواصل بسیار دور از مقرهای شورشیان می‌سازند. این‌گونه حملات، بیش‌تر [از آن‌که ورق یک جنگ را برگردانند، صرفاً] برای کشورهای مورد هدف، دردسر نظامی ایجاد می‌کنند، اما در عین حال استفاده هوشمندانه از فناوری‌های ارزان‌قیمت به منظور انجام حملات نامتقارن علیه تجهیزات گران‌قیمت را نشان می‌دهند و می‌توانند موجب کشته شدن تعداد کمی از نیروهای دشمن نیز بشوند.

«عملیات ایوب» و پرواز پهپاد حزب‌الله بر فراز فلسطین اشغالی [دانلود]

آزمایش «یورش فوجی» با پهپادهای کوچک و پرشمار (رنگ سبز در تصویر) در ارتش آمریکا؛ فناوری‌ای که ایران در آستانه دست‌یابی به آن توصیف شده است [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ترامپ در سوریه تسلیم جمهوری اسلامی شد

›› لرزه ترامپ بر اندام نتانیاهو: می‌گذاریم ایران هر کاری می‌خواهد در سوریه بکند

مدیر بخش خاورمیانه در اندیشکده مؤسسه مطالعات سیاست خارجی در بررسی تاریخچه استفاده گروه‌های غیردولتی از پهپاد به عنوان ابزاری ارزشمند در جنگ نامتقارن، این‌بار ایران را به دادن پهپاد به حزب‌الله لبنان متهم می‌کند و مدعی می‌شود:

حمله پهپادی انصارالله، یادآور رویدادی مشابه در گذشته بود که در آن هم یک پهپاد ایرانیِ مسلح به مواد انفجاری نقش داشت: جنگ سال ۲۰۰۶ اسرائیل با لبنان [۱۰] . در آغاز آن جنگ هوایی، طراحان اسرائیلی به هواپیماهای اف -۱۵ و اف -۱۶ مأموریت داده بودند تا آماده‌به‌شلیک در امتداد سواحل لبنان پرواز کنند و پهپادهای ابابیل تحت کنترل حزب‌الله را هدف قرار بدهند. تصاویر لاشه‌های آن پهپادها [۱۱] در سال ۲۰۰۶ و گزارش‌های منتشره در آن زمان، نشان می‌داد که حزب‌الله از پهپادهای ایرانی ابابیل-تی استفاده کرده است [۱۲] ، همان پهپادی که در حمله اخیر یمنی‌ها هم از آن استفاده شد. به نظر می‌رسد اساس فناوری استفاده‌شده در هر دو پهپاد (سال ۲۰۰۶ و سال ۲۰۱۹) یکسان باشد. با این حال، طی ۱۳ سال گذشته، حوثی‌ها به تصاویر ماهواره‌ایِ منبع‌باز دست‌رسی داشته‌اند که به آن‌ها امکان شناسایی اهداف را داده است؛ آن‌ها سپس از شرایط جنگی در یمن برای آزمایش و نوآوری بیش‌تر در این حوزه استفاده کرده‌اند. به این ترتیب، حوثی‌ها دارند از پهپادها به عنوان بمب‌های هدایت دقیق و در مسافت‌هایی بسیار بیش‌تر از سایر گروه‌های شورشی در خاورمیانه بهره می‌برند.

«امال حسین» دختربچه ۷ ساله یمنی که پیش از مرگش توجه دنیا را به بحران گرسنگی در کشورش جلب کرد

«بسام محمد حسن» یکی از کودکان بی‌شمار یمنی است که در آستانه مرگ بر اثر سوءتغذیه هستند

تفاوت‌های «ابابیل» با پرنده‌های اسباب‌بازی

نویسنده گزارش، درباره ویژگی‌های پهپادهای ابابیل-تی (یا قاصف -۱) می‌نویسد:

قاصف -۱ در مقایسه با پهپادهای آماده‌به‌کاری که به طور گسترده در عراق شیوع پیدا کرده‌اند و داعش از آن‌ها به منظور ایجاد مزاحمت برای نیروهای درگیر در «عملیات اراده ذاتی [۱۳] » [عملیات آمریکا برای مقابله با داعش] در موصل [عراق] و سوریه استفاده می‌کرد، چندین نقطه قوت را در اختیار اپراتور خود قرار می‌دهند. البته پهپادهای داعش عمدتاً کوادکوپترهای تفریحی از نوع «فانتوم» ساخته کمپانی [چینی] «دی‌جی‌آی» بودند که به طور متوسط، قابلیت پرواز به مدت ۲۰ دقیقه را داشتند و تنها می‌توانستند محموله‌های کوچک به اندازه نارنجک‌های ۴۰ میلی‌متری را حمل کنند. این در حالی است که قاصف، بُرد بلندتری را در اختیار کاربران می‌گذارد. به عنوان مثال، این پهپاد در یکی از حملات در ماه می سال ۲۰۱۸ علیه فرودگاه منطقه‌ای «ابها» در عربستان [۱۴] ، حدوداً ۱۰۰ کیلومتر را در مرزهای این کشور طی کرده بود. داعش یا گروه‌های دیگر هنوز قابلیت عملیات در چنین بردهایی را به نمایش نگذاشته‌اند.

مسئولیت ریخته شدن خون مردم یمن به عهده ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی است که به این کشور حمله کرد

انسان‌های بی‌شماری در یمن بر اثر ادامه این جنگ بی‌هدف توسط ائتلاف سعودی و با حمایت مستقیم آمریکا کشته شده‌اند

در همین‌باره بخوانید:

«امنیت جمعی» و «بازدارندگی چتری» در ائتلاف تحت رهبری ایران

آمریکا از کنترل قدرت منطقه‌ای ایران عاجز است

مؤسسه مطالعات سیاست خارجی یادآور می‌شود که اگرچه تفاوت‌های ابابیل با کوادکوپترهای تفریحی به معنای آن نیست که این پهپادها یک تحول در حوزه فناوری پرنده‌های بدون‌سرنشین ایجاد کرده‌اند، اما ویژگی آن‌ها این است که «ارزان، آسان‌ساز و آسان‌حمل هستند و برای استفاده به پشتیبانی لجستیکی نسبتاً اندکی نیاز دارند.» این اندیشکده آمریکایی سپس به استناد به گزارش هیأت کارشناسی سازمان ملل [۱۵] در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ ادعا می‌کند که بسیاری از فناوری‌های به کار رفته در ابابیل از محصولاتی استخراج شده‌اند که به صورت تجاری در دنیا قابل خرید هستند و قطعات الکترونیکی داخل آن‌ها نیز از تأمین‌کنندگان ایرانی یا عمدتاً آسیایی به دست آمده‌اند.

«علی الحجاجی» (راست) و همسرش «محمدیه محمد» یک پسرشان را بر اثر گرسنگی از دست داده‌اند و در اضطراب فوت دومین پسرشان هستند

قبر «شادی» دختر ۴ ساله یمنی با یک سنگ شکسته مشخص شده است؛ گرسنگی جان دست‌کم ده‌ها هزار کودک یمنی را گرفته است

در توضیح بیش‌تر ویژگی‌های پهپادهای ایرانی می‌خوانیم:

قاصف -۱ برای هدایت از جی‌پی‌اس استفاده می‌کند، به صورت مستقل و با عبور از نقاط از پیش برنامه‌ریزی‌شده پرواز می‌نماید، و در صورت حمل کلاهک [و محموله] ۳۰ تا ۴۵ کیلوگرمی می‌تواند مسافتی معادل ۱۵۰ کیلومتر را طی کند. پس از رسیدن به مختصات جی‌پی‌اس از پیش برنامه‌ریزی‌شده، موتور این پهپاد خاموش می‌شود و این پرنده بدون‌سرنشین تا هدف خود «گلاید» [یعنی بدون نیروی محرکه، پرواز] می‌کند. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بسته به شرایط جوی در موقعیت هدف، قاصف در شعاع ۲۵ متری هدف [و کم‌تر از آن] نیز اصابت کرده است. دو فروند قاصف -۱ که اکنون در «نمایشگاه تجهیزات نظامی ایران [۱۶] » در پایگاه مشترک «آناکاستیا» [در واشینگتن] حضور دارند، به وضوح نشان می‌دهند که حمله حوثی‌ها اولین باری نبوده است که از این پهپاد مسلح استفاده می‌شود.

سخنرانی «برایان هوک» مدیر «گروه اقدام ایران»، در «نمایشگاه تجهیزات نظامی ایران» مقابل آن‌چه ادعا می‌شود لاشه موشک زمین به هوای «صیاد» است

لاشه آن‌چه ادعا می‌شود موشک بالستیک «قائم» است در «نمایشگاه تجهیزات نظامی ایران»

»در همین‌باره بخوانید:

›› ایران در تولید موشک‌های بالستیک به نهایت تخصص رسیده است

›› نگرانی اندیشکده آمریکایی از قدرت موشکی ایران

›› «برایان هوک» کیست و در «گروه اقدام ایران» چه مأموریتی دارد؟

پرنده‌های «ابابیل» بلای جان «پاتریویت» آمریکایی

مدیر مسائل خاورمیانه در اندیشکده مؤسسه مطالعات سیاست خارجی سپس با استناد به گزارش پایگاه اینترنتی «تحقیقات تسلیحات جنگی [۱۷] » (تحت حمایت اتحادیه اروپا، برخی کشورهای اروپایی، عربستان و امارات [۱۸] ) تحت عنوان «انتقال فناوری از ایران به یمن [۱۹] »، به نقل از مقامات اماراتی که نامی از آن‌ها برده نشده است، مدعی می‌شود:

نیروهای حامی حوثی‌ها و «[علی عبدالله] صالح» از قاصف -۱ برای هدف قرار دادن پدافند موشکی زمین به هوای «پاتریوت ام‌آی‌ام -۱۰۴» [ساخت آمریکا] استفاده می‌کنند. آن‌ها با استفاده از مختصات منبع‌بازِ موقعیت سیستم پاترویت، پهپادهای خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که مستقیماً به سامانه‌های راداری این سیستم (به ویژه گیرنده‌های اصلی آنتن رادار آرایه فازی) اصابت نمایند. بسیاری از افراد در مورد کلاهک‌های مورد استفاده در حمله اخیر به رژه ارتش در یمن گمانه‌زنی کرده‌اند. به‌رغم بازیابی [لاشه] شماری از پهپادهای قاصف به دست نیروهای ائتلاف تحت رهبری سعودی، هم‌چنان اطلاعات موجود در مورد کلاهک‌ها یا چاشنی‌های انفجاری استفاده‌شده در آن‌ها ناچیز است. با این وجود، احتمال منطقی، با توجه به موارد مشابه در گذشته، آن است که در این حمله از نوعی کلاهک ضدنفر با قابلیت انفجار در هوا [بدون نیاز به برخورد فیزیکی] استفاده شده باشد. پس از حمله ماه می سال ۲۰۱۸ به فرودگاه سعودی، مقامات این کشور تعداد بلبرینگ را کشف کردند که نشان‌دهنده استفاده از مهمات ضدنفر است، نه روش «تصادف و تخریب» که [به نقل از مقامات اماراتی] به آن اشاره شده است.

«احمد ابراهیم الجنید» ۵ ماهه، یکی از قربانیان اپیدمی سوءتغذیه در میان کودکان یمنی در نتیجه تهاجم سعودی است

«وضاح عسکری مشعل» ۱۱ ماهه، با علائم سوءتغذیه مفرط به مطب پزشک آورده شد؛ این نوزاد یمنی، ۸ ساعت بعد جان داد

مؤسسه مطالعات سیاست خارجی گزارش خود را با متهم کردن مجدد ایران به ارائه پهپاد به گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه، مقصر معرفی کردن انصارالله یمن به خاطر رنجی که جنگ در این کشور به یمنی‌ها تحمیل کرده است، و البته هشدار درباره هزینه‌های عملیات نظامی علیه تهران یا نیروهای تحت حمایتش این‌گونه به پایان می‌برد:

حوثی‌ها از اهرمی با فناوری ساده برای سردرگم کردن یکی از متحدان آمریکا استفاده کرده‌اند که از نظر فناوری از آن‌ها برتر است. تأثیر حمله ۱۰ ژانویه در کوتاه‌مدت می‌تواند آغاز مجدد درگیری‌ها در حدیده باشد؛ اتفاقی که قحطی را در یمن وخیم‌تر می‌کند و منجر به رنج شمار بیش‌تری انسان بی‌گناه می‌شود. این در حالی است که پیامدهای [مهم‌تر و] بلندمدت‌تر این حمله برای آمریکا در رابطه با روش‌های خلاقانه‌ای است که دشمنانِ ضعیف‌تر از نظر فناوری، به کمک آن‌ها از پهپاد به سود خودشان استفاده می‌کنند. چنان‌که همکار و دوست من «آدام رانسلی» [کارشناس حوزه فناوری و امنیت ملی] اغلب می‌گوید، جنگ یمن پیش‌نمایشی که نشان می‌دهد درگیری بزرگ‌تر میان آمریکا و ایران احتمالاً چگونه خواهد بود. نیروهای تحت حمایت تهران سابقه استفاده از پهپادهای ارزان‌قیمت به سود خود را دارند. یمن [تنها نمونه نیست، بلکه صرفاً] آخرین «مطالعه موردی» در این‌باره است و تاریخ نشان می‌دهد که مقابله با این تهدیدات، هزینه‌برتر از اقدام به ایجاد آن‌هاست.

مستند «کابوس کرکس‌ها» درباره بخشی از قدرت نظامی ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› جنگ با ایران، آمریکا و ترامپ را نابود خواهد کرد

›› حاج قاسم چگونه قدرت نظامی جمهوری اسلامی را چندبرابر کرد

›› حاج قاسم؛ قوی‌ترین ژنرال خاورمیانه و معمار استراتژی قدرتمند ایران


[۱] Houthis Use Armed Drone to Target Yemeni Army Top Brass Link

[۲] Yemen: fighting dies down in Hodeidah as ceasefire starts Link

[۳] The Tragedy of Saudi Arabia’s War Link

[۴] This is the front line of Saudi Arabia’s invisible war Link

[۵] As Famine Looms in Yemen, Saudi-Led Coalition Redoubles Attacks Link

[۶] ۸۵,۰۰۰ Children in Yemen May Have Died of Starvation Link

[۷] The Poor Man’s Air Force? Rebel Drones Attack Russia’s Airbase in Syria Link

[۸] PKK’nın drone üssü Mahmur’da Link

[۹] Witnessing an ISIS Drone Attack Link

[۱۰] Air operations in Israel's war against Hezbollah: learning from Lebanon and getting it right in Gaza Link

[۱۱] Hezbollah UAV Link

[۱۲] Iranian-made Ababil-T Hezbollah UAV shot down by Israeli fighter in Lebanon crisis Link

[۱۳] Operation Inherent Resolve Link

[۱۴] Saudi foils Houthi drone attack bid on Abha airport Link

[۱۵] Letter dated ۲۶ January ۲۰۱۸ from the Panel of Experts on Yemen… Link

[۱۶] Iranian Weapons Materiel on Display at Joint Base Anacostia-Bolling Link

[۱۷] Conflict Armament Research Link

[۱۸] About Us Link

[۱۹] Iranian Technology Transfers to Yemen Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    خدا لعنت کنه آمریکا و اسرائیل و عربستان و امارات رو
    • GB ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      و البته منافقین کوردل رو که با ربات هاشون منفی میزنن که روی ذهن مردم تاثیر بذارن ولی کور خوندن
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      75 30
      با اینهمه قدرت چرا نتو نستین جواب اسراییل تو سوریه رو بدین که پایگاههامونو شخم زد.
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    35 4
    لینکهای شما فیلتر است
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    خدایا چقدر ظلم مرگ بر ظالمین عالم خصوصا آل سعود, آمریکا امارات و اسرائیل
    • SY ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      اینای که منفی دادن یعنی با ظلم و ظالم موافقن
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      این هایی که منفی دادند یک مشت سعودی مفت خورند که بابت این کار مسخرشون پول نفت مردم حجاز رو دارند حروم میکنند.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    خدا لعنت کنه آمریکا و اسرائیل و عربستان و امارات رو
  • TR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    مشرق این اراجیف چیه نشر میدی اسکولهای مشرقی زیاد جوگیرن یهو دیدی باورکردن!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      ماکه می دونستیم اینا رو نوشته تا لاشخورها و مزدورها حساب کار دستشون بیاد که اومده
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      رنگ رخساره بر می دهد از سر درون کسگم اگر اینا اراجیف بود که تو و امثال تو با ربات و لجن پراکنی برای تضعیف توان دفاعی ایران بسیج نمی شدید چقدر ضعیف و مفلوکید شما آخه برای مهار یه کشور به گفته خودتون ضعیف اینقدر تقلا می کنید شبکه می زنید؛کمپین می زنید؛جنگ روانی راه می اندازید؛ترور می کنید؛گروه تروریستی می سازید؛پرستو می فرستید؛پول پاشی می کنید اما بازم هیچ غلطی نمی تونید بکنید:))))))))))
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    به همین توهمات امید ببندید
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      :)))))خیلی فشار اومده بهت فلک زده
  • نهضت جهانی صلوات IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    68 6
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم درود به شرف تمامی عزیزان جهادی که اقتدار موشکی وهوافضارا برای جبهه مقاومت طرح ریزی کردند بخصوص پدر موشکی ایران شهید حسن طهرانی مقدم ویارانش برای همه این عزیزان 14 صلوات هدیه نمائیم
  • سامان IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    همش جنگ قدرته و تنها قربانیان مردم
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      25 65
      یعنی ما نسازیم همه چی در دنیا درست میشه هر روز ترامپ یه بالگرد رونمایی میکنه والا در قران هم گفته خودتون اماده کنید خیلی احمقی شدی زبان بیگانه
  • سالار IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    چه منفی بارونی هست از آلبانی. خخخخ
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    داداش لاف هم تایه جایی خوبه اسراِِِِیل سلاح هسته ای داره شما زمان حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزار بخاطر تهدید پاکستان عقب نشستید حالا از بمب اتم اسراِیل که چندین برابر پاکستان است نمی ترسی؟ پس بگو میخوای مردم ایران رو مث مردم هیروشیما نابودکنی این تعارفات چیه؟
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      اینو خداییش فکر کرده جنگ خاله بازیه شوروی با بزرگترین زرادخانه هسته ای در برابر مجاهدین افغان شکست خورد و زد به چاک ،رژیم صهیونیستی با وجود بمب اتم از جنوب لبنان خارج شد،رژیم صهیونیستی با وجود بمب اتم توی جنگ33روزه شکست خورد و... اولا توی جنگ هر طرف برای هر حرکت هزار تا پیش بینی می کنه شما هایی که اطلاعات سطحی و بچگانه دارید فکر می کنید که فقط با بمب اتم می شه پیروز شد در حالی که نمی دونید که انفجار قوی رو می شه بدون استفاده از بمب اتم هم ایجاد کرد ثانیا تمام ترس طرف های غربی از این هست که ایران هر روز از چیزی رونمایی می کنه که اونا اصلا ازش خبری نداشتن پس از کجا معلوم اگر به ایران حمله بشه چیزی که لرزه به تن تمام دنیا می اندازه رونمایی نشه؟ ثالثا دلیل دخالت نکردن ایران توی افغانستان این بود که هیچ کشوری توانایی تسخیر افغانستان و نگه داشتنش رو نداره و نخواهد داشت شوروی خواست اما نتونست آمریکا خواست ولی نتونست ایران هم از سرنوشت شوروی درس گرفت و به گفته ی سرلشکر صفوی توی برنامه ی شناسنامه اونها قصد عملیات داشتن که رهبری جلوشونو گرفتن و گفتن قضیه باید جوره دیگه حل بشه که شده و حالا هم می بینید کوچکترین تهدیدی از جانب طالبان ایران رو تهدید نمی کنه لطفا تأیید کنید نظرم را
    • علی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      اره پ به شمام ثابت شده که اسراییل سلاح هسته ای داره .اونوقت به نظرت چرا ما نداشته باشیم ..کوچلو نترس اگ اسراییل حمله موشکی یا هوایی کنه میتونه به راحتی حمله کنه چونکه قدرت موشکی است ولی جنگنده هاش موقع برگشت باند فرود نخواهند داشت چون اسراییلی وجود نخواهد داشت
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    24 80
    لعنت اول به فتنه گران لعنت دوم به متجاوزان سعودی اینجا جنگ شر و شر است که دامن مردم یمن را گرفته نه جنگ خیر و شر
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      58 3
      لعنت ابدی بر تندرویان و جنگ طلبان
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    33 11
    آخرش جمله خیلی بدی بود ! "جنگ یمن پیش‌نمایشی که نشان می‌دهد درگیری بزرگ‌تر میان آمریکا و ایران احتمالاً چگونه خواهد بود."
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    96 51
    آمریکا با پیاز ما را شکست خواهد داد. #جنگ پیازی
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      60 61
      :)))))الآن مثلا خواستی مارو تحقیر کنی کسگم پس بذار بهت یادآوری کنم اونی که با یک ماه حقوق نگرفتن آسمون رو به زمین میاره و از بالا تا پایین حکومتشو می شوره آمریکایی ها هستن اینجا ایران هر مشکلی هم که باشه نوکری بیگانه رو قبول نمی کنن ملت و نوکرای بیگانه رو هم با لگد بیرون می کنن مراجعه شود به انقلاب شکوهمند1357 مراجعه شود به بیرون ریختن پرتغالی ها توسط شاه عباس صفوی،مراجعه شود به جنگ هشت ساله،مراجعه شود به مبارزات رئیسعلی دلواری و...
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      38 74
      گوسفندان وطن فروش را فراموش نکنید.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    93 42
    نمایش خوبی بود، امیدوارم این لبنان و فلطسین و عراق و سوریه و یمن و میانمار با بمب هیدروژنی صاف شوند تا ملت نفس راحتی بکشند.
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      امیدوارم شما هم تلاش کنی تا زندگیتو بگذرونی و کار کنی نه اینکه منتظر پول مفت باشی
    • LB ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      به همین خیال باش. تا تاریخ تاریخ بوده اونی که اربابته شما بدبختای وطن فروش رو همیشه ول کرده یا خودش کشته. دلت خوشه
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    6 67
    اونائی که میگن تاحالاهیچکس از گرسنگی نمرده ایناروببینن تا 1400ایران هم اینطوری میشه
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    42 10
    خدا عمر با عزت به رهبر عزیز مان عنایت فرماید تمام این دستاوردهای بزرگ و امنیتی و تدابیر کشور داری را مدیون رهبری یاران صدیق و شهدای عزیز هستیم اگر پشتیبان ولایت فقیه باشیم آسیبی به کشورمان نخواهد رسید
  • US ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    وقتی پهپادی نباشه که به داد سیل زده ها برسه، به چه دردی میخوره اینها؟
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      33 72
      خفه شو باو آشغال عوضی پهپادهای شناسایی توی مناطق سیل زده به کارگیری شدن تو کور بشه چشم لجن پراکنایی مثل تو
    • علی IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      33 48
      یه روزی میگین همه مردمو اب برد یه روزی میگین همه بی خانمان شدند پس رو حرف شما اینهمه مشکلات و اسکان و لایروبیو کی انجام میده .رییس دولتتون یا تیوریسن اصلاحاتتون .اگ سرتو بجنبانی خواهی دید که ارتش و سپاه و بسیج و نیروهای خود جوش چند روزه درگیر کمک به مردمه
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      10 39
      سلام به مریم رجوی برسون
  • شیرین IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    22 28
    جنگ جنگ تاپیروزی ملت مظلوم یمن ....تمام آزادیخواهان جهان به کمک مردم مظلوم یمن بشتابید .وعده ی الهی پیروزی جبهه اسلام برجبهه کفراست .به امیدخدا پیروزی نزدیک است.نصرمن الله وفتح قریب
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      37 10
      شیرین،جبهه کفر و اسلام را تو تفکیک می کنی
  • US ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    59 17
    آمریکایی ها برای مقابله با این شکل از حملات توپ‌های لیزری را طراحی کرده اند و تکنولوژی آنرا بهبود داده آمد که هزینه هر شکلیک آن صرفا یک دلار است . با اینکار و توسعه رهگیری با استفاده از هوش مصنوعی پردازش تصویر می بایست تکنولوژی پیش بینی شده برای حمله به ناوهای ایالات متحده بسیار توسعه پیدا کند
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      14 41
      امیدوارم که فکر انرژی آن را هم کرده باشند. ثانیا اول هم باید این پهباد را ببنید تا بتوانند توپ لیرزی را علیه آن فعال کنند. ثالثا اگر این سلاح به مرحله عملیات رسیده باشد چرا تاکنون در یمن تست نشده است؟
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    10 6
    بعد از اینکه از جنگ پیاز در اومدیم و به سلامتی از جنگ گوشت خارج شدیم، دخل آمریکا را هم میاریم. سختتر از کنترل میوه شب عید که نیست.
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
      7 4
      عزیز امسال سال انتخابات است و برخی از نامزدها نیازمند پول هستند تا هزینه های تبلیغاتی خویش را پوشش دهند. به این خاطر که قیمت کالاها این گونه افسار گسیخته زیاده شده است.
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    12 38
    چقدر ضایع دیس می زنید:))))))))))))ای خدا از دشمن هم شانس نیاوردیم
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    11 53
    حیف که خانواده هاشمی اجازه نداد انقلابی ها از اول کار کنن
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    11 59
    ملت مومن یمن خدا را دارند. و هر که خدا را داره از هیچ کدخدا و غرب‌زده ای نمیترسه
  • دکتر خسروی AT ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    14 53
    با سلام واحترام اقای نتانیا هو واقای بن سلمان لطفاتوجه کنید وبا دقت مطالعه کنید بیش از این با دم شیر بازی نکنید.
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    15 40
    موشکهای بالستیک هدایت ماهواره ای که 500 کیلومتر برد دارد یا 700 کیلومتر باید تبیدل به موشکهای ضد کشتی شوند و موشکهای ذولفقار و قیام که هدایت دقیق هشتند باید به تعدادی معادل دو برابر تعداد چاههای نفت کشورهای عربی خلیج فارس تولید شوند یعنی 19 هزار فروند تا در صورت حمله آمریکا جریان نفت برای همیشه قطع بشود در تمامی کشورهای عربی خلیج فارس یعنی 9000 حلقه چاه نفت عربستان به همراه کشورهای عربی
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    6 5
    میبینم که ملته جو گیره ایران بازتا چندتاموشک وتقه فشفشه دیدن بازخونشون به جوش اومدومنفی دادن هارو شروع کردن شما عرضه داشته باشین توی صفه گوشت ومرغ ودلارهمدیگه روپاره نکنین شاخ وشونه کشیدن واسه دنیا پیشکشتون راستی تا 1400خیلی مونده ببینم پای حرفاتون وایمیسین یانه
  • سید IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    9 18
    این منفی‌ها به نظرات علیه سعودی و آمریکا نشون می‌ده که منافقان از اروپا در کار جهت‌دهی به افکار عمومی از راه اینترنت و شبکه‌های مجازی‌اند. واقعا باید فکری برای این موضوع کرد
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    46 0
    12:13 همیشه همینجوری خوش باش امیدوارم خوابشم ببینی بیشترلذت ببری.خخخخخخخخخخخخخخ
  • بقیه رو ولش... IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    8 53
    هیچ چیز کثیفتر و نجس تر از جریان اصلاح طلبی ایران ، در کل عالم وجود نداره...
  • AU ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    0 50
    در برجام ۲ خودتون التماس خواهید کرد که همه ش را خواهید فروخت. ما هم لبخندی می زنیم. همه ش را می گیریم و وعده های شیرین به شما خواهیم داد. وعده ی اینکه بازارهای شما همه مال ما. تو رسانه هامون چند ماه کمتر به شما توهین می کنیم. و به شما خرس طلایی خواهیم داد. البته اینها به شرطی است که رفتارتان اصلاح شود. و مخفیانه پیش نویس برجام های بعدی را هم امضا کرده باشید.
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    28 7
    درود خدا بر تمامی رزمندگان اسلام ...یا علی
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    9 77
    شرم بر آل سعود . حمله کشوری مسلمان به کشور مسلمان دیگر . اوف بر شما آل سعود
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    17 0
    اینقدر لینک و عکس نزارید وسط مطلب که بره رو اعصاب. یکی دوتا سه تا اصلا ده تا ولی این همه
  • علی LU ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    1 0
    خدا لعنت کنه آمریکا و دشمنان وطنم ایران را و در صد این دشمنان وطن فروشهای خائن رو دشمن تکلیفش معلومه و کارش دشمنی ..ولی اینها را باید قطعه قطعه کرد و خوراک سگهاشون کرد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس