سروش: افزایش قیمت خودرو با اصرار وزیر صمت انجام شد/سیاسی‌کاری صنعت خودرو را نابود می‌کند

محمدرضا سروش مدیرعامل برکنار شده شرکت خودروسازی سایپا ضمن تاکید بر امکان اصلاح وضعیت خودرو، از سیاسی‌کاری حاکم بر وزارت صمت انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، محمدرضا سروش مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا پس از ۳ ماه حضور در این خودروساز بزرگ کشوری جای خود را به سید جواد سلیمانی از مدیران سابق ایران خودرو که سوابقی در پتروشیمی نیز دارد، داد، و برخی رسانه‌های نزدیک به دولت از آن با عنوان آغاز "اصلاح‌گری" در سایپا نام بردند.

افزایش‌های پیاپی در قیمت خودروهای داخلی؛ چه آنها که فروش قطعی هستند و چه آنها که پیش‌فروش شده‌اند؛ تجمعات مردمی زیادی را ایجاد کرده و باعث شده است اعتراضات به وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان حمایت از مصرف‌کننده کشیده شود. اگرچه نه سازمان حمایت و نه وزارت صمت موضع مشخصی نگرفته و به مانورهای پوپولیستی و زدن حرف‌های دو پهلو مشغول شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

بی‌قانونی سایپا در افزایش قیمت محصولات / تخلف قیمت هر محصول چقدر است؟ +جدول

ایران خودرو دیگر محصول زیر ۴۰ میلیون ندارد / افزایش قیمت خودرو در دولت روحانی به ۱۳۶ درصد رسید

«بسته حمایتی» سایپا برای واسطه‌های فروش خودرو؛ مردم همچنان در نوبت تحویل! +اسناد

تغییر مدیرعامل سایپا که تنها ۳ ماه از انتصابش می‌گذشت شاید نشان از عزم جدی وزارت صمت برای آنچه "آغاز اصلاحگری" در صنعت خودرو گذاشته شد، داشته باشد، اما فهم اینکه وزارت صمت دنبال یک قربانی بود یا واقعاً به دنبال اصلاح‌گری است؛ دشوار نیست، و می‌توان با ترسیم شرایط بهینه و آنچه در اقتصادهای رقابتی و صنعتی انجام می‌شود به روشنی نشان داد که وزارت صمت و سازمان حمایت به کدام سو حرکت می‌کنند.

اساساً در اقتصادهای پیشرفته دنیا کسی برای خودرو قیمت‌گذاری نمی‌کند و البته انحصار نیز حاکم نیست، و این بازار رقابتی است که خودروسازان بین‌المللی را وادار به بهبود مستمر کیفیت همراه با کاهش قیمت و ارائه گزینه‌های متنوع فروش به مشتریان برای خرید می‌کند. انحصار ۵۰ ساله در صنعت خودروی ایران تنها به سکون و درجا زدن منتهی شده و نتیجه‌ای جز تولید خودروهای ۳۰ سال پیش نداشته است. عمر پراید و پژو ۴۰۵ به ۳۰ سال می‌رسد و معلوم نیست چه زمانی جای خود را به محصولات به‌روزتر خواهند داد و اساساً یک محصول قرار است چند سال تولید شود؟

در گفتگوی صریح با محمدرضا سروش مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا که یکشنبه هفته جاری برکنار شد به گستره وسیعی از سوالات و ناگفته‌های صنعت خودرو پرداخته شده است، که تقدیم خوانندگان می‌شود.

با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، کمتر کسی گمان می‌کرد که در یک طرح کلان برای اصلاح صنعت خودرو؛ اگر اساساً چنین طرحی وجود داشته باشد؛ مدیرعاملی که تنها ۳ ماه پیش معارفه شده است برکنار شود! البته اگر استعفا کرده‌اید گفته بنده را تصحیح کنید. ماجرا چیست و چرا به این سرعت از سایپا رفتید؟

بنده هم از شما تشکر می‌کنم و امیدوارم که به‌دنبال کمک به صنعت کشور، افزایش اشتغال یا حداقل حفظ اشتغال موجود در صنعت خودرو؛ همراه با حفظ حقوق مصرف‌کننده باشیم. و همچنین؛ لازم به ذکر است که آمد و شد مدیران طبیعی است و مساله بنده و دیگران مطرح نیست و اشخاص اصالت ندارند، و برای آقای سلیمانی هم آرزوی موفقیت می‌کنم.

پس رفتن شما از سایپا استعفا نبوده؟

خیر، بنده برکنار شدم و تصمیم را هم در وزارتخانه گرفتند و ارجاع مساله به هیات مدیره سایپا فرافکنی و با هدف فرار از مسئولیت طرح شد.

متاسفانه آقای رحمانی مردی نیست که به دنبال تصمیمات بزرگ باشد و توان آنرا ندارد که تصمیمات ریشه‌ای بگیرد، و متاسفانه در حال مدیریت سیاسی و روانی صنعت کشور است. درحالیکه صنعت جایی است که باید به‌طور تخصصی مدیریت شود و جای سیاسی‌کاری نیست.

اگر وزیر؛ بنده یا هر شخصی در زیرمجموعه را بخواهد و بگوید برنامه‌های بنده X است و شما به روش Y اعتقاد دارید؛ پس بهتر است نباشید، هیچ مساله‌ای نیست و امری طبیعی اتفاق افتاده و باید به وزیر برای پیشبرد برنامه‌هایش اختیارات و فرصت داد. اما با مانورهای سیاسی و پوپولیستی وضعیت صنعت از این هم بدتر خواهد شد و دود آن به چشم همه مردم می‌رود.

در مساله برکناری شما چنین بحثی نشده؟ یعنی از تضاد برنامه‌ها و … صحبت نشد؟

متاسفانه خیر. مساله افزایش قیمت‌ها که مصوبه‌ای است که خود جناب رحمانی امضای چندین وزیر را برای اجرای آن گرفته است بهانه کار شد؛ بعد بحث اولتیماتوم و بقیه را هم که می‌دانید. موضوع افزایش قیمت خودرو؛ که خواسته خود وزیر است را در بازی‌های سیاسی پیچیده و دنبال کی بود کی بود من نبودم هستند. به این شکل مهندسی سیاسی و روانی شد که گویی محمدرضا سروش سرخود قیمت پراید را افزایش داده و حالا با ورود وزیر و برکناری مدیرعامل سایپا مساله حل شده است. بنده از شما و جناب رحمانی یک سوال ساده می‌پرسم؛ آیا قیمت پراید را قرار است به قیمت‌های قبل برگردانید؟ یقین داشته باشید چنین نخواهند کرد و شخص وزیر طرفدار افزایش قیمت خودروهای داخلی است. پس به راحتی نتیجه می‌گیریم که یک بازی سیاسی با مساله‌ای ذاتاً کارشناسی و فنی اتفاق افتاده است. گله بنده از این وجه ماجرا است که از آن بوی حسن نیت به مشام نمی‌رسد.

داستان پراید و این قیمت‌های نجومی که خودروها؛ چه تولید داخلی و چه وارداتی و مونتاژی؛ پیدا کرده را چگونه باید فهم کرد؟ آیا واقعاً باید ۳۰ سال پراید و پژو ۴۰۵ تولید کرد و اساساً در کجای دنیا ۳۰ سال یک محصول را تولید می‌کنند؟

اصل مساله‌ای که اشاره کردید را قبول دارم. البته بنده با ۳ ماه حضور در سایپا مسئول وضعیت خودروسازی ایران نیستم و باید کسانی که ۴۰ سال در این صنعت حضور داشته و برای ان برنامه‌ریزی کرده‌اند جواب دهند که البته وزیر صمت حتی به آنها نزدیک هم نمی‌شود؛ چون حمایت سیاسی قوی دارند. تولید یک محصول برای ۳۰ سال قطعاً غیرکارشناسی است و باید محصولات روز را با منطق هزینه-فایده اقتصادی تولید کرد. چیزی که در همه کشورهای خودروساز جهان وجود دارد. بنده که به این مساله اعتقاد دارم باید برکنار شوم و کسانی که این وضعیت را ایجاد کرده اند باید در آرامش باقی بمانند. آیا این دو گزاره نشان از این دارد که "اصلاحگری" در صنعت خودرو به راه افتاده است؟ تاکید بنده این است که مردم را نمی شود فریب داد و آنها تحولات را زیر نظر دارند و می‌فهمند که چه کسی به دنبال خدمت است و چه کسی در حال بازی‌های سیاسی است. ضمن اینکه مساله گرانی پراید به گونه ای که فکر می‌کنید نیست.

یعنی پراید گران نیست؟

خیر. قیمت پراید اگر بر فرض مثال ۴۰ میلیون تومان هم باشد، معادل ۳۷۰۰ دلار است. آیا کسی می‌تواند خودرویی در هر کجای جهان به بنده نشان دهد که بتوان با ۳۷۰۰ دلار خرید؟ قطعاً خیر. ببینید؛ اینکه جامعه ما به دلیل رکود اقتصادی شدید کنونی فقیر شده و توان خرید بالا ندارد تقصیر خودروساز نیست. این مساله به کلان اقتصاد کشور باز می‌گردد و باید کلیت اقتصاد به گونه ای بازخوانی شود تا مردم ثروتمندتر شوند و بتوانند پرداخت بیشتری برای خرید خودرو انجام دهند.

نمی‌شود در بازارهای سکه، ارز و … جهش قیمتی تا ۴ برابر داشته باشی و همزمان قیمت خودرو را سرکوب کنی. این کار نشدنی است و خودروساز را نابود می‌کند. به هر حال این سیل نقدینگی ایجاد شده به بازار خودرو هم کشیده می‌شود و حتماً قبول دارید که اقتصاد یکپارچه است و آنرا نمی‌توان به بخش‌های مجزا از هم تقسیم کرد.

البته حداقل ۱۲ درصد هزینه زائد؛ در قیمتگذاری پراید، یعنی حدود ۴.۵ میلیون تومان؛ فقط از ناحیه خرید سهام شرکت به خریدار تحمیل شده است که به دوره‌های قبل باز می‌گردد، و قیمت پراید را می‌توان با استفاده از مزیت‌های اقتصادی کشور کاهش داد، اما نمی‌توان پایین‌تر از نقطه سر به سر فروخت.

جناب آقای سروش؛ انتقاد اصلی به خودروسازی کشور به دیوار مرتفع تعرفه‌ها باز می‌گردد که با انحصار سنگین باعث ایجاد حاشیه امن برای خوردوسازن شده و آنها را لوس و ننر بار آورده است. بسیاری معتقدند که لابی خودروسازان باعث حفظ دیوار رفیع تعرفه‌ها؛ برخلاف سایر بخش‌های اقتصادی مثل نساجی و کالاهای ساده که تعرفه واقعی آنها به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد؛ شده است. لطفاً صریح و بی‌تعارف پاسخ دهید؛ آیا به‌عنوان یک مدیر خودرویی، موافق رقابتی کردن بازار و کاهش تعرفه بر واردات خودرو هستید؟

اول اینکه؛ بنده از لابی خودروسازان برای حفظ دیوار تعرفه‌ها اطلاعی ندارم، اما اگر چنین چیزی صحت داشته باشد باید از مدیران ۴۰ ساله خودرو سوال کرد که با ۱.۳ دوره کار (۴۰ سال) در صنعت خودرو به دنبال مقصر معرفی کردن دیگران هستند. اما در مورد رقابت؛ بنده کاملاً موافقم. با قیمت‌های کنونی ارز، به راحتی؛ البته با نگاه تخصصی و نه سیاسی؛ می‌توان با خودروسازان دنیا رقابتی برخورد کرد. یعنی دیوار تعرفه‌ها را کنار گذاشت و البته قیمتگذاری را هم به بازار سپرد.

یعنی قیمتگذاری خودرو توسط دولت هم باید کنار گذاشته شود؟

کاملاً. و معنی رقابت هم همین است. تعرفه‌ها کاهش یابد و قیمتگذاری دولتی هم نباشد، فرض بفرمایید مانند بازار موبایل. این سبک مدیریت که نیم قرن سابقه دارد نه باعث ایجاد خودروسازی قدرتمندی شده و نه منافع مصرف کننده را حفظ کرده است. بنده که مخالف وضع موجود هستم را به‌عنوان بانی وضع موجود معرفی می‌کنند. همین نشان می‌دهد که مقصر اصلی را باید در جای دیگری جستجو کرد. با سرکوب قیمتی؛ سایپا ماهانه ۱,۰۰۰ میلیارد تومان زیان می دهد و در ۱۰ ماه اخیر ۱۰ هزار میلیارد تومان از جیب ایران خودرو و سایپا؛ به نام مردم؛ به جیب دلالان و در خوش‌بینانه‌ترین حالت به جیب ۶۵۰ هزار نفر رفته است. کدام عقل سلیمی از این وضعیت دفاع می کند.

در پایان، فکر می‌کنید وصعیت خودروسازان قابل اصلاح است؟

در صورت حاکم شدن نگاه فنی و کارشناسی، قطعاً بله. اما با نگاه سیاسی فعلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت که اصل موضوع را کنار گذاشته و به دنبال مقصرتراشی و فرافکنی هستند، خیر.

ممنون از وقتی که گذاشتید و صراحتی که به خرج دادید.

من هم از شما که به دنبال حل مشکل و نه شرکت در بازی‌های سیاسی مدیران صنعتی هستید تشکر می‌کنم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    26 0
    خار در بیابان داغ رویش کند یا باید کند
    • FR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
      33 3
      خداوند هیچ ملتی را به ذلیل نکند. اینها ما را خار کردند.ذلیل شدیم.وقتی به کشورهای همسایه و استاندارد زندگی آنها نگاه میکنیم عمق ذلت زندگی بیشتر هویدا میشود.
    • DK ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
      30 2
      وقتی مافیای خودرو یعنی ایرانخودرو و سایپا کسی جلوش نباشه که رقابت بشه پراید چهل میلیونی سهله هفتاد ملیونی هم اعلام میکنند بدون اینکه آب تکون بخوره،اینهمه از قیمت بالای کشور های خارجی میگویند ولی نمیگند که حداقل حقوقی که بنده الان در دانمارک میگیرم سی میلیون است حالا مقایسه کن با حقوق برادر بدبختم در ایران که یک میلیون و دویست‌میگیره،خجالت بکش جناب مدیر بی لیاقت سایپا!
  • امید IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    52 0
    خوب این وزارت مفت برای چی خودرو را گران می کند
  • mohsen IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    25 9
    دكتر سروش خيلي مردي.
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    45 0
    پرایت مفته برا شما که ماشین 300 میلیونی داری برای ما گرونه
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    42 2
    بله پراید 40 تومنی گرون نیست، درسته، 3700 دلار بیشتر نیست. ولی مردم ما فقیر شدن دیگه توان خرید خودرو 3700 دلاری رو هم ندارن.
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
      9 2
      با3700 دلار میتونی تو خارج از ایران ماشین مدرن سوار شی پراید صد دلار هم زیاده
  • حسنا احمدی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    44 3
    اخه باهوش اونا دلار در میارن دلار خرج میکنن چه ربطی به ما که ریال در میاریم و دلار خرج میکنیم
  • وحید IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    29 2
    راست میگه کجای دنیا خودرو 3700 دلاری وجود داره اما کجای دنیا خودرو با کیفیت پراید وجود داره راهکار: واحد پول ملی رو به دلار تغییر بدین ببینیم دیگه درد گرونی چیه
  • محسن IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    26 3
    خدا با شمر یزید محشرش کنه
  • تنها IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    30 1
    کسیایی که گرونفروشی می کنید داغ بچه هاتونو ببینید
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    27 1
    اوج بی اخلاقی در مورد افزایش قیمت خودرو اتفاق افتاد.برای مردم هیچ ارزشی قائل نشدید .کسی که خودرو ثبت نام کرده در مرداد به امید دریافت آن با قیمت 22700000 تومان در ابان ،چرا باید 11 میلیون بیشتر پرداخت نماید . این افزایش قیمت نباید شامل کسانی میشد که تا تاریخ افزایش قیمت برای خودرو ثبت نام قطعی یا پیش خرید کرده بودند. این یعنی بی احترامی به مشتری .بی ادبی به مردم و ...
  • فش نیوز IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    29 4
    یکی پیدا نمیشه به این یارو بگه : خفه شو ابله
  • dd IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    32 1
    نمی فهمه مردم ما دارن ریال می گیرند.اینها از جنس مردم نیستند.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    15 1
    منظورش اینه پراید گرون نیست مردم ایران درامدشون خیلی کمه
  • ناشناس IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    32 0
    آخه احمق مگه ما به دلار درآمدمونه که صحبت ۳۷۰۰ دلار میکنی اول برو یه کم فکر کن بعد حرف بزن
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
      18 1
      آسیا و اروپا دنبال حذف دلار از تجارت و اقتصادشان هستند ، اینها تولید داخلی را هم با دلار حساب می کنند !!!! اگه راست میگویید و دزد نیستید ، دستمزد همان کارگری که پراید را می سازه، یا متناسب با قیمت ۴۰ میلیونی پراید و یا به دلار بدهید !!
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    21 0
    پس کجای خوردروت داخلیه؛مردک!اگه دلار بازیه,واردات رو آزاد کنید,تعرفم صفر کنید,تا حالی بشی ماشین یعنی چی!
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    17 0
    وقتی مردم برای خرید گاری ایران خودرو وسایپا سرودست میشکنن آخرش همین میشه.یک سال نخرید خود به خود خودرو سازی ها تعطیل میشن (از ماست که بر ماست) دیگه چرا اعتراض می کنیم عامل اصلی ما مردم هستیم
  • محمد IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    13 1
    انشاء الله که این پول ما خورده هیچ کدومشون نشه الهی کوفتشون بشه الهی به سرطان و هزار گرفتاری دیگه مبتلا بشن
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    15 0
    کسی که سالهاست شکمش رو پر کرده از پول های خودروسازی . . . درد مردم رو میفهمه؟ نه آقای سروش، همانطور که قبلا گفتید پراید 120 میلیون ارزش داره .. .
  • داود IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    17 0
    نظر بازار درست است اما به شرطی که خریدار بتواند ماشینهای مشابه ای را از سراسر دنیا انتخاب کند .
  • حافظ اميني IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    21 0
    شما ارز 4200 گرفتي داري به مردم با ارز 12000 ميفروشي اخوي مردم رو چي فرض كردين!!!
  • هادی حیدری ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    15 1
    چرا دلار رو به 11 هزار تومان حساب میکنید در صورتیکه خودروساز ارز 4200 تومانی دریافت میکند. با دلار 4200 تومانی خودرو پراید36 میلیون تومانی به بیش از 8500 دلار میرسد. با اینحال هم نمیتوان یک خودرو وارداتی خوب با تعرفه واردات کم خرید؟؟؟؟؟
  • CA ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    13 9
    بنظرم دفتر مقام معظم رهبری بایستی یک ستاد سیاستگذاری تنظیم بازار برای حمایت از مصرف کننده برپا کند و در هر مورد گرانی از تولید کنندگان چینی دعوت کند در ایران به ایران بیایند و تولید آن کالای گرانداز نچنظر این ستاد را تولید کنند . در مورد خودرو اگر چینی ها بیایند هم صنعت قطعه سازی رسد میکند و هم خودرویی شایسته مردم ایران تولید میکنند با کمتر از یک چهارم این قیمت .‌‌‌‌‌‌‌‌‌چون ابن اصلاح طلب همه چیز رو به گند کشیده و برای ایجاد شورش دست به هر کاری میزند. مردم فقط منتظر رسیدن فصل انتخابات هستند اول مجلس را پاکسازی میکنند و بعد دولت و شوراها و شهرداری ها. یک دونه از این حضرات دیگر رنگ قدرت را نخواهند دید. در جاهای دیگر نیز نیاز به پاکسازی داریم و هر کس در هر لباسی فقط نیم درصد با ولایت زاویه پیدا کرد بایستی عزرش را خواست از اون روحانی نخودی ها که دنبال فالور هستند و ضد ولایت هستند گرفته تا هر کس که بخواهد این زاویه را ایجاد کند.تمامی مشکلات مردم بخاطر همین افراطی هاست در هر لباسی که برای ولایت خط نشان میکشند.‌آنروز مردم طعم عشق و زندگی و آزادی و استقلال را خواهند چشید و خواهند فهمید که پشتیبان مردم ایران ولایت هست یا نخودی افراطی ها. امیدوارم که موضوع برای مردم قابل درک باشد
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
      1 3
      غیر از بحث خودروساز چینی با بقیش موافقم
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    21 1
    جالب اینجاست که اگر پرایدی که به گفته خودشان نود درصد تولید داخلی هست و با ریال خرید میکنند و ریال حقوق میدهند چگونه است موقع فروش با دلار محاسبه میکنند
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    8 0
    بله بع عنوان یک خودرو سواری گرون نیست ولی به عنوان یک لگن که بتونی توش حمام کنی گرونه !!! بهتره بگی آیا وان حمام یا لگن ۳۷۰۰ دلاری گران هست؟ نه اینکه بپرسی خودرو ۳۷۰۰ دلاری نداریم آخه پراید که خودرو نیست لگنه
  • نری IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    13 0
    دو تا از وزیرا و معاونین وزیر صمت رو می شناسم و از نزدیک باهاشون کار کردم لعنت به من که به روحانی رای دادم با این انتصابات که اینا می خوان وضع صنعت و مردم رو درست کنن
  • امیر حسین JP ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    11 0
    این آقا حقوق مفت میگیره خبر از درد مردم نداره
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      0 0
      چرا مسئولین همیشه به فکر جیب خودشون هستند مرگ بر همتون
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    10 0
    رحمانی به خاطر ملت وارد تنش نخواهد شد. اون خیز برداشته برای منافع خودش. تقریبا همشون همینطورن
  • میلاد IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    8 0
    پس با این حساب اگه مزد کارگرو به دلار 12000هزارتومنی حساب بکنیم باید سه سال هیچی نخوره تابتونه یه پراید 3700دلاری بخره خیلی رو داری دمت گرم0
  • بوئین زهرا IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    7 0
    حرفهای شما قابل احترام و هزار البته درست ، ولی بهتر این بود که در همان زمان 3 ماه مدیریت خودت زیر بار قیمت نمیرفتی و اجازه نمیدادی تا افزایش قیمتها صورت و اعلام بشه و اگر هم از کانالهای دیگه و وزارت خونه اعلام میشد با بیانیه رسمی اونو تکذیب می کردی و پای حق و حقیقت و منافع مردم میموندی و نه اون 650 هزار نفر و دلالان ، الان دردی رو دوا کرده این گفته هات ؟
  • بنده IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    9 0
    لطفا حقوق های کارمندان و کارگران را نیز با دلار مقایسه کنید ؟ هر موقع درآمد ها دلاری شد قیمت پراید هم دلاری محاسبه کنید.
  • حميد IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    9 0
    براي جان خودتان ارزش قائل شويد نخريد
  • ایران من IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    4 2
    سلام.اگه واقعا به فکر مردم پایین دست هستین نصف قیمت پراید رو روی قیمت چندین نوع خودروی اعیانی چند صد میلیونی سرشکن کنید تا یه نفسی هم فقرا بکشن. مثلا یه ماشین 450 میلیونی 460 تومن عرضه بشه به جایی بر می خوره.....
  • بازنشسته آموزش و پرورش IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    7 0
    نشان می دهد فاصله طبقاتی مسولین با مردم مثل حقوقشان نجومی شده است که اصرار دارند پراید را چهل میلیپن فیمت بزنند خودم دلم برای خودم می سوزد که هیجده سال درس خوانیدم فوق لیسانس گرفتم سی سال در شهر و روستا در آموزش و پرورش به سمت های آموزگاری دبیری معاون و مدیر فعالیت کرده ام و آلان حقوقم زیر سه میلیون است و به من بسته حمایتی تعلق گرفت این هم از دولت تدبیر و امید آقاجان ن بیشتر مردم زیر خط فقر قرار دارند خودتان را نبینید که وضعتان خوب شده است بقیه را ببینید که از تورم شدید خسته شده اند مردم را ببین و یک روز خدرو را می کشید بالا یک روز طلا یک روز دلار یک روز مسکن یک روز لوازم زندگی یک فکری به حال مردم بکنید که آنها باید چگونه زندگی کنند فقط خودتان رانبینید که وضعتان خوب شده است مدیر
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    7 0
    "یعنی پراید گران نیست؟ خیر. قیمت پراید اگر بر فرض مثال ۴۰ میلیون تومان هم باشد، معادل ۳۷۰۰ دلار است." واقعا حماقت مسئولین تا کجا پیش رفته که درآمد مردم از جمله کارگرهاشونو با ریال میدن و هزینه ها رو به دلار برآورد می کنن من فوق لیسانس با 26 سال سابقه کار و در شرف دفاع از رساله دکترا کمتر از 3 میلیون دریافتی از آموزش و پرورش دارم بدون هیچ کسوراتی؛ که میشه 280 دلار در حالیکه یک معلم در کالیفرنیا ماهیانه 10 هزار دلار دریافتی 10 سال پیشش بود. چرا ماشین به دلار محاسبه میشه اما حقوق نمیشه. چرا بنزین به دلار محاسبه میشه اما وقتی قیمت خودرو یا درآمد کارگر بایست مقایسه بشه یاد ریال میافتند. چرا وقتی ماهیانه دهها میلیون حقوق و سالیانه صدها میلیون پاداش میگیرند یاد مردم نیستند. خدایا وجدانها خفته را بیدار کن و حمار بی وجدان را نابود گردان
  • sss IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    3 0
    همین mvm 110 کشورهای دیگه 1500 دلاره و همینطور کلی ماشین با این قیمت ها هست لطفا اطلاع ندارید توجیه بیخود نکنید
  • DK ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    8 0
    مردم ایران اگر غیرت دارید ،نخرید این لگن ها را .به خدا با جان و مال خودتان و خانواده بد بختتان بازی میکنید ،اگر از سایپا و ایرانخودرو ماشین بخرید
  • محفوظ IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    6 0
    مگرحقوقها را دلاری حساب می کنید میگید 3700دلار مگر خودروسازها دلار4200از دولت نمی گیرند که ان موقع قیمت پراید 15540000تومان میشه بقیه ...در همه جای خودروسازی دنیا 7درصد سود لحاظ میشه ایران 65درصد
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    8 0
    ایران خودرو .ساپیا ..تعطیل کنید واقعا اینها شرف ندارند ایا درامد ملت با دلار حساب می کنید
  • کارگر گرسنه DE ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    3 0
    تازه چهل میلیون چیزی نیست به ماشینی مثل پراید شما وقت نفرات دروازه هارا اضافه کنید زیاد درصف منتظر نمانیم
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    6 0
    مدیرانی که شکمشان سیر است و جیبشان پر از سفره بیت المال ، بیچاره مردم که چه فکر میکردند و چه شد.؟؟؟؟!!!!!!!!
  • کوروش IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    4 0
    سلام اینها اونقدر ثروت دارن که ۴۰ میلیون براشون پول خورده محسوب میشه، میخوام این را بگم جناب، شمایی که ثروت ملت را بالا کشیدید، سواد شما، پول و درامد شما و رسیدن به این درجات همه و همه مدیون ما معلمانی، من معلم با ۱۷ سال سابقه هنوز خودرو ندارم و در حسرت یک خودرویی مثل پراید هستم. همه ی جامعه، معلم به گردنش حقی بزر‌گ داره. آن شاءالله خداوند حق مردم را بزودی بستاند. بدرود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس