تیم ملی ایران چین - کراپ‌شده

دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا برابر چین بیست و سومین دیدار این دو تیم در تاریخ تقابل‌های رودررو با یکدیگر است.

سرویس ورزش مشرق – تیم‌های ملی فوتبال ایران و چین به ترتیب پس از غلبه بر تیم ملی عمان و تیم ملی تایلند موفق به صعود به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا در امارات شدند تا روز پنجشنبه ۴ بهمن ساعت ۱۹:۳۰ در شهر ابوظبی به دیدار هم بروند.

مروری بر دیدارهای تیم کشورمان مقابل چین از برتری حداکثری ملی پوشان فوتبال کشورمان طی ۴۳ سال اخیر حکایت دارد. در این ۴۳ سال و در تقابل با چین تیم ملی کشورمان توانسته در ۲۲ بازی رودررو با چینی‌ها ۱۲ برد، ۵ تساوی و ۵ باخت را در کارنامه خود ثبت کند.

بیشتر بخوانید:

۶ ملاقات جانانه ایران با چین در جام ملت‌های آسیا

**۱۹۷۶؛ اولین گلزن ایرانی به چین!

در جام ملت‌های ۱۹۷۶ اولین دیدار دو تیم با برتری ۰-۲ ایران در کشورمان به پایان رسید. گلهای تیم ایران در آن دیدار را علیرضا خورشیدی و حسن روشن به ثمر رساندند. این دیدار در وقت قانونی ۰-۰ به تساوی رسید ولی در وقت‌های اضافه خورشیدی در دقیقه ۱۰۰ نام خود را به عنوان اولین گلزن تاریخ فوتبال ایران به چین ثبت کرد. روشن هم در دقیقه ۱۱۹ گل دوم را زد. این مصاف در مرحله نیمه نهایی برگزار می‌شد. ایران در پایان برای سومین و آخرین بار قهرمان آسیا شد.

**۱۹۸۰؛ تساوی در کویت!

جام ملت‌های ۱۹۸۰ بار دیگر در دور گروهی با چین دیدار کردیم. این مسابقات در کویت برگزار شد و تیم ایران با گلهای حمید علیدوستی و بهتاش فریبا رودرروی این تیم به تساوی ۲-۲ دست یافت.

**۱۹۸۴؛ بردیم ولی چین اول شد!

در جام ملت‌های ۱۹۸۴ باز هم با چین در یک گروه قرار گرفتیم و حتی در دیدار رودررو این تیم را با نتیجه ۰-۲ شکست دادیم ولی با توجه گلهای زده بیشتر، چین با امتیاز مساوی با ایران به دلیل تفاضل گل بهتر در صدر گروه قرار گرفت و ما دوم شدیم. چین در آن دوره در فینال شکست خورد و نایب قهرمان شد. ایران هم در آن رقابتها به عنوان سومی دست یافت.

**۱۹۸۶؛ دوستانه و باخت!

در سال ۱۹۸۶ طی یک دیدار دوستانه در مصاف با چین با نتیجه ۱-۲ مغلوب این حریف شدیم.

**۱۹۸۸؛ برد با درخشش عابدزاده!

در جام ملت‌های ۱۹۸۸ قطر در دیدار رده بندی با چین مصاف دادیم. بازی در وقت‌های قانونی و اضافه بدون گل تمام شد تا در ضربات پنالتی احمدرضا عابدزاده یک تنه ایران را به عنوان سومی برساند. او با مهار هر سه پنالتی متوالی چینی‌ها، کار را در سومین ضربه تمام کرد. پنالتی‌های ایران را هم مجتبی محرمی، محمدحسن انصاریفرد و زنده یاد سیروس قایقران به ثمر رساندند.

**۱۹۸۹؛ در چین باختیم!

در سال ۱۹۸۹ و یک سال پس از آن ضیافت پنالتی در جام ملت‌های قطر، در مسابقات انتخابی جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا در کشور چین با این تیم دیدار داشتیم که در نهایت با حساب ۲-۰ به این حریف باختیم.

**۱۹۸۹؛ در تهران بردیم!

دیدار برگشت مسابقات انتخابی جام جهانی در همان سال را در تهران با نتیجه ۲-۳ برنده شدیم. بازی در ورزشگاه بزرگ آزادی انجام شد و محسن گروسی، سید علی افتخاری و فرشاد پیوس گلهای تیم کشورمان را به ثمر رساندند. گرچه در نهایت تیم ملی به جام جهانی راه پیدا نکرد.

**۱۹۹۴؛ شکست در هیروشیما!

بازی‌های آسیایی ژاپن در هیروشیما بود. تیم ملی با هدایت استانکو پوکله پوویچ در گروهی ۵ تیمی با چین قرار داشت که در نهایت با شکست ۱-۰ به این تیم سوم شدیم و به دور بالا صعود نکردیم.

**۱۹۹۷؛ تساوی در چین!

سال ۱۹۹۷ و در روزهایی که تیم‌های ملی دیدارهای دوستانه برگزار می‌کردند چینی‌ها تدارک یک بازی با ایران را دیدند که در پکن برگزار و در نهایت به نتیجه تساوی ۰-۰ به پایان رسید.

**۱۹۹۷؛ توفان مهدوی کیا!

انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه برگزار می‌شد. دیدار رفت در چین با برد ۲-۴ تیم ایران و درخشش مهدی مهدوی کیا به پایان رسید. او در آن روز ۲ گل زیبا زد تا همراه کریم باقری و علی اصغر مدیرروستا گلزنان تیم ایران باشند.

**۱۹۹۷؛ چین باز هم ۴ گله شد!

دیدار برگشت انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در تهران با نتیجه‌ای تقریباً شبیه به دور رفت به پایان رسید. با این تفاوت که ما یک گل کمتر خورده بودیم و با برد ۱-۴ زمین را ترک کردیم. علیرضا منصوریان، علی اصغر مدیرروستا، کریم باقری و علی دایی ۴ گل ایران را در ورزشگاه آزادی زدند.

**۱۹۹۸؛ پیروزی در بانکوک!

در بازی‌های ۱۹۹۸ بانکوک و در مرحله گروهی تیم ملی با گلهای علی دایی و کریم باقری چین را با نتیجه ۱-۲ شکست داد.

**۱۹۹۸؛ باز هم بانکوک باز هم چین!

در همان دوره از بازی‌ها و پس از صعود تیم ملی مان به دور نیمه نهایی باز هم چین رودرروی ما قرار گرفت تا این بار هم با شکست ۰-۱ از سر راه تیم ملی مان کنار برود. علی موسوی گل برتری مان را زد و در نهایت هم تیم ایران با هدایت زنده یاد منصور پورحیدری کویت را در فینال برد و عنوان قهرمانی را از آن ایران کرد.

**۲۰۰۱؛ جام تمدن‌ها!

سه سال پس از آخرین رویارویی با چینی‌ها در جامی تحت عنوان تمدنها که در تهران برگزار می‌شد چینی‌ها رودرروی ما قرار گرفتند و با شکست ۰-۴ حرفی برای گفتن نداشتند. علی دایی، مهدی مهدوی کیا، علیرضا نیکبخت واحدی و یداله اکبری گلزنان تیم ملی مان در آن دیدار بودند.

**۲۰۰۴؛ شکست با برانکو!

در جام ملت‌های ۲۰۰۴ در کشور امارات چینی‌ها انتقام بردهای قبلی را از تیم ملی مان با کمک داور گرفتند. بازی در مرحله نیمه نهایی برگزار می‌شد که در وقت‌های قانونی و اضافه ۱-۱ شد و تیم چین در ضربات پنالتی ۴-۳ شکست مان دادند. در آن روز تیم ملی مان دو بازیکن اخراجی به نام‌های ستار زارع و محمد علوی هم داشت. علوی در جریان بازی تک گل ایران را هم به ثمر رسانده بود. ایمان مبعلی و یحیی گل محمدی هم در ضربات پنالتی ناموفق عمل کردند و در نهایت از راهیابی به فینال باز ماندیم. لطف داوری در این دیدار شامل میزبان و مانع رسیدن ایران به فینال شد.

**۲۰۰۷؛ تساوی در دور گروهی!

حریف سنتی تیم ملی کشورمان در جام ملت‌های آسیا بار دیگر در گروه ایران قرار گرفت و در مصاف با این تیم به تساوی ۲-۲ دست پیدا کردیم. فریدون زندی و جواد نکونام گلزنان تیم ملی مان در آن بازی بودند.

**۲۰۰۸؛ جام عمان کاپ!

یک سال پس از آن دیدار در جامی تحت عنوان عمان کاپ در مسقط پایتخت عمان به دیدار چین رفتیم و در پایان این حریف را با حساب ۰-۲ شکست دادیم. سید مهدی سید صالحی از روی نقطه پنالتی و پژمان نوری گل‌های ایران را به ثمر رساندند.

**۲۰۰۹؛ دوستانه و برد در تهران!

در سال ۲۰۰۹ تیم کشورمان از چین دعوت کرد تا در دیداری دوستانه در استادیوم آزادی به مصاف هم بروند. آرش برهانی، کریم باقری و مازیار زارع گلزنان تیم ملی مان در آن مسابقه بودند که در نهایت با حساب ۱-۳ به پایان رسید.

**۲۰۰۹؛ شکست در چین!

در همان سال ۲۰۰۹ و به دعوت چینی‌ها ما نیز یک بازی دوستانه در پکن داشتیم. البته این بار بازی با نتیجه ۱-۰ به سود چینی‌ها و باخت ملی پوشان مان تمام شد!

**۲۰۱۰؛ تلافی باخت!

یک سال بعد و در دیدار دوستانه دیگری که با چینی‌ها در تهران برگزار کردیم موفق شدیم چین را با گلهای آندرانیک تیموریان و محمد غلامی شکست بدهیم.

**۲۰۱۶؛ تساوی بدون گل!

در سال ۲۰۱۶ و در چارچوب مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تیم خوب کشورمان در دیدار رفت و در چین مقابل این حریف به تساوی بدون گل دست پیدا کرد.

**۲۰۱۷؛ برد با گل طارمی!

مسابقه برگشت انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه یک سال بعد در ۲۰۱۷ در تهران برگزار شد. تیم کی روش در آن مصاف با تک گل مهدی طارمی ۰-۱ چین را شکست داد تا مسیر صعود زودهنگامش به جام جهانی را هموار کند.

**آمار برد و باختها در جام ملت‌ها!

تیم ملی فوتبال کشورمان در چارچوب مسابقات جام ملت‌های آسیا تاکنون ۶ بار در مراحل گروهی و نیمه نهایی به مصاف چین رفته است که با احتساب برد و باخت در ضربات پنالتی ۳ برد، ۲ تساوی و یک باخت حاصل آن برای تیم کشورمان بوده است.

**آخرین باخت ۹۰ دقیقه‌ای؛ ۲۵ سال قبل!

آخرین بار که در یک دیدار ۹۰ دقیقه‌ای رسمی (نه دوستانه) به چین باختیم سال ۱۹۹۴ و بازی‌های آسیایی همان سال در ژاپن بود. پس از آن شکست ۱-۰ هرگز در یک بازی ۹۰ دقیقه‌ای به چین نباخته‌ایم. یعنی از ۲۵ سال قبل به این‌سو! البته در نیمه نهایی جام ملت‌های ۲۰۰۴ در حالی که ایران ۹ نفره بود در پایان ۱۲۰ دقیقه با چین به تساوی ۱-۱ رسیدیم و در ضربات پنالتی باختیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    2 2
    دیدار رفت در چین با برد ۲-۴ تیم ایران و درخشش مهدی مهدوی کیا به پایان رسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس