علیرضا قربانی

تقریباً کسی نیست که نداند در ماجرای تلاش برای جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی به‌جای تلگرام، چه کسانی اراده کردند که برنامه‌های وطنی و اراده جوانان ایرانی زیر پای تلگرام بیگانه لِه شوند.

به گزارش مشرق، علیرضا قربانی در یادداشتی نوشت: طوفان تلگرامی روحانی، یا اقتصاد تلگرامی روحانی یا هر عبارت مشابه دیگری که بعد از اظهارات اخیر شیخ حسن روحانی درباره فضای مجازی و فیلترینگ و تلگرام به ذهنتان رسیده باشد، فرقی نمی‌کند، اما یقیناً غاطبه ملت ایران بر این باورند که اگر آقای رئیس‌جمهور و همکارانش درصد اندکی از توانی که برای پروپاگاندا بر سر فضای مجازی و شکست فیلترینگ و دشمن‌تراشی موهوم برای پدیده‌های مجازی صرف کرده‌اند را صرف توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم می‌کردند، امروز قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی برابر با قیمت یک گوسفند زنده در چند سال پیش نبود.


در روزهایی که ناله مردم نجیب ایران از تنگناهای اقتصادی و رهاسازی بازار به بی‌انصافی و بی‌امانی دلال‌ها به فریاد تبدیل‌شده است، افسانه‌سرایی درباره مخالفت فلان فرد ناشناس در تاریخ با تغییر حمام خزینه‌ای به حمام با دوش آب روان چه دردی از مردم دوا می‌کند؟ اینکه درگذشته با ابزار نوپدید مخالفت‌هایی شده و همگی در برابر جریان نوگرایی و اختراعات بشری کنار زده شده‌اند، مسئله پیچیده‌ای نیست و اغلب این حکایت‌های شاذ و نادر سینه‌به‌سینه اسباب تذکار و هشدار قرارگرفته است، اما روزآمد کردن آن داستان‌ها به مخالفت با پدیده‌های نو ارتباطی مثل اینترنت و تلفن همراه و برنامه‌های ارتباطی فضای مجازی ازجمله سوگلی دولتی آن یعنی تلگرام هم حنایی است که دیگر رنگی ندارد.


تقریباً کسی نیست که نداند در ماجرای تلاش برای جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی به‌جای تلگرام، چه کسانی اراده کردند که برنامه‌های وطنی و اراده جوانان ایرانی زیر پای تلگرام بیگانه لِه شوند و امروز برای شکست دادن نیروهای خودی در جبهه فضای مجازی به پای‌کوبی و رجزخوانی مشغول‌اند.


فرض کنیم که اصلاً پای اینترنت و ارتباط مجازی و همه موهبت‌های ناشی از آن به کشور توسط دولت‌های یازدهم و دوازدهم باز شد و هرآنچه در این حوزه داریم از خیر سر مجاهدت صورت گرفته در دولت آقای روحانی است، اما واقعاً امروز چه مخالفت جدی با تلگرام روحانی و فضای مجازی آن در جریان است که ماجرا این‌گونه بزرگ‌نمایی می‌شود؟! رئیس‌جمهور، رئیس شورای عالی فضای مجازی است و مانند دیگر شوراهای عالی هر آنچه اراده کند بر سر مصوبات این شوراها می‌آورند؛ از کنار گذاشتن مطلق مصوبات تا پروبال دادن و حمایت همه‌جانبه. اما مردم انتظار دارند اندکی از مجاهدت و بذل آبرویی که توسط دولت محترم برای حفظ تلگرام و فضای مجازی صورت گرفته، صرف توجه به «فضای حقیقی» زندگی مردم هم بشود.


بزرگ‌نمایی دستاورد توفیق در شکست دادن اراده جوانان ایرانی برای راه‌اندازی پیام‌رسان‌های داخلی رقیب تلگرام و بالا بردن دست آقای «پاوِل والِریویچ دورُف» و شادیانه خواندن از پیروزی «فیلترشکن» بر فیلترینگی که دولت متولی آن بوده قصه غم‌انگیزی است. شاید بتوان حتی پیام‌های تبریک هم در فضای مجازی برای قهرمان این داستان منتشر کرد، اما قابل‌تأمل است که چرا هر بار که سؤال‌های ملت از ناتوانی دولت در سایر حوزه‌ها زیاد می‌شود، بت فتان فیلترینگ علم می‌شود و این بار در سومین سالگرد توافق خسارت‌بار برجام که قرار بود مشکل آب خوردن مردم را حل کند و همه تحریم‌ها را «بالمره» لغو و نه تعلیق کند، دوباره صدای دُهُل تلگرام به گوش می‌رسد؟ نکند خواب تازه‌ای برای مردم دیده‌شده و قرار است سروصدای این طبل تهی حواس ملت را از اتفاقی دیگر پرت کند.


دُهُل تلگرام پیش‌ازاین صدای اعتراض‌ها به حقوق نجومی و پنج، شش برابر شدن قیمت دلار را هم به محاق فراموشی برد. امروز هم در کوران همین سروصدا است که کسی صدای درخواست اعلام آمار دقیقی از تورم کمرشکن اقتصادی را نمی‌شنود. راستی اگر با شاقول آقای روحانی که پیش‌ازاین معیار تورم را «جیب مردم» می‌خواند، بخواهیم حساب کنیم، تورم چند صد درصد شده است؟ لطفاً نفرمایند که ۵۰ یا ۶۰ درصد که با «جیب مردم» نمی‌خواند.


و سخن پایانی اینکه آقای رئیس‌جمهور! از شما «مچکریم» که تلگرام را آزاد کردید، برای «فضای مجازی» از آبرویتان مایه گذاشتید و هیچ‌یک از منتقدان شما امروز به خاطر انتقاد از شما و دولتتان گرفتار دادگاه و دادسرا و تحت تعقیب و راهی زندان نیست؛ اما انتظار ملت آن است که پاسخی برای این‌همه بی‌عملی و خبط و خطا که «فضای حقیقی» زندگی مردم را با چالش جدی مواجه کرده نیز ارائه دهید. ارزش پول خارجی «دلار» در برابر پول ملی نسبت به همین ایام در سال گذشته سه برابر شده است. این یعنی فضای اقتصاد رهاشده در داخل اما وابسته به پول بیگانه سرجمع دو تا سه برابر برای مردم تنگ‌تر شده است. این یعنی اینکه سرمایه مردم نسبت به سال گذشته به یک‌سوم کاهش‌یافته است، یعنی سفره مردم به‌اندازه یک‌سوم سفره سال گذشته آن‌ها کوچک‌شده است.

شاید آن بالاها در شمال تهران کسی خیلی اذیت نشود، اما این حقیقت امروز کشوری است که شما رئیس‌جمهور آن هستید.


در اقتصاد، اینجا دیگر حتی مخالفان مجازی هم نداشته‌اید، فعال مایشاء بوده‌اید و همه ویرانی اقتصاد ایران به پای ندانم‌کاری و حرف‌نشنوی از منتقدان متخصص دلسوز و معطل کردن کشور برای موهومات برجام ی و پشت گوش انداختن توصیه‌های اقتصاد مقاومتی نوشته شده است. تلگرام را آزاد فرمودید، خسته نباشید؛ فکری هم برای فراخی و توسعه زندگی مردم کنید. اینکه شما قهرمان آزادی تلگرام هستید، دست‌مریزاد؛ نقشی هم در شکست فیلترینگ اقتصادی ایفا کنید که این غول بی‌شاخ‌ودم، حقیقت و نه مَجاز است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس