علیرضا بیرانوند نمایه

دروازه بان تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه گفت: مهار پنالتی کریس رونالدو به مراتب آسان‌تر از مهار پنالتی عمانی‌ها بود.

سرویس ورزش مشرق - تیم ملی فوتبال کشورمان در دیداری کاملاً برتر در دور یک هشتم نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا روبروی تیم ملی عمان به برتری ۰-۲ دست یافت. علیرضا بیرانوند در دقیقه ۲ این دیدار با مهار پنالتی حریف ضمن بالا بردن روحیه تیم ملی مان توانست برای چهارمین دیدار پیاپی دروازه‌اش در این تورنمنت را بسته نگه دارد تا با رکورد دروازه بانانی همچون عزیز اصلی، منصور رشیدی و ناصر حجازی به ترتیب در جام ملت‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ برابری کند.

نیما نکیسا دروازه بان تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در گفت و گو با مشرق، درباره شرایط مهار پنالتی علیرضا بیرانوند و توصیه‌ای که سردار آزمون پیش از ضربه به او کرد حرف زد. وی در ارتباط با چین، حریف بعدی تیم ملی مان نیز به نکات مهمی درباره دقایق کلیدی این تیم اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

بیرانوند: قبل از اشاره سردار آزمون تصمیمم را گرفته بودم
 

واکنش آس اسپانیا به درخشش بیرانوند
 

فیلم / نجات تیم ملی در ثانیه‌های ابتدایی توسط بیرانوند

متن صحبتهای وی در ادامه می‌آید:

نیما نکیسا درباره برد تیم ملی کشورمان در دور یک هشتم نهایی برابر عمان اظهار داشت: تبریک می گویم به علیرضا بیرانوند و همه اعضای تیم ملی فوتبال کشورمان و تمامی کسانی که به سرمایه‌های این مملکت به چشم مهربانی و تشویق نگاه می‌کنند.

وی در تمجید عملکرد دروازه بان تیم ملی افزود: یادمان هست برخی دوستان تا همین چند وقت پیش به این بازیکن حملاتی می‌کردند و به نوعی درباره اش حرف می‌زدند که گویی بیرانوند را باور نداشتند. اما من در همان برهه هم می‌گفتم که بیرانوند یک دروازه بان بین المللی است و تجربه ۲۰ سال دروازه بانی ام این را به من می‌گوید.

نکیسا در پاسخ به این پرسش که آیا اشاره سردار آزمون به بیرانوند درباره مسیر احتمالی ضربه پنالتی درست بود یا نه خاطرنشان کرد: به نظر من اصلاً نباید به دروازه بان گفت که به کدام طرف برود یا نرود! چون در آن لحظه دروازه بان کاملاً گیج و مردد می‌شود و بر سر دوراهی قرار می‌گیرد و در نتیجه قبل از اینکه بازیکن زننده پنالتی به توپ حمله کند، دروازه بان خواه و ناخواه به همان طرفی می‌رود که به او دیکته کرده اند. به این دلیل که تصمیم گیری در آن لحظه تا این حد حساس و سخت است.

دروازه بان اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان اضافه کرد: اما در دیدار با عمان همه چیز دست به دست هم داد تا باز هم جوانی که با تلاش و زحمات بسیار زیاد به اینجا رسیده خداوند عزتش را چندین برابر کند.

وی در این باره که چرا بیرانوند به عنوان بازیکن سال ۲۰۱۸ آسیا انتخاب نشد گفت: متأسفم از اینکه علیرضا بیرانوندِ ما باید خط بخورد در صورتی که الان همه نگاه‌ها را در آسیا و حتی فیفا به سوی خودش برده است. امیدوارم که روزهای بسیار درخشان‌تری در انتظارش باشد.

نکیسا درباره اینکه وقتی دروازه بان در دقیقه اول بازی با ضربه پنالتی مواجه می‌شود چه حالی پیدا می‌کند گفت: شرایط خیلی سخت است. فشار عجیب و غریبی روی دروازه بان وارد می‌شود. اما در نهایت چنین اتفاقی برای دروازه بان مانند وضعیت برد برد است.

وی در این باره که مهار پنالتی کریستیانو رونالدو در جام جهانی تا چه حد باعث بالا رفتن اعتماد به نفس بیرانوند در هنگام نواخته شدن ضربه پنالتی عمانی‌ها شد توضیح داد: اتفاق اگر دروازه بان از لحاظ روانشناسی و بُعد روانی نتواند به خودش مسلط باشد و آن قضیه را فراموش نکند غرور کاذب ناشی از آن می‌تواند برایش مخرب باشد ولی مشخص بود که با بیرانوند کار شده و از نظر روحی به دور از همه مسائل فقط روی مهار پنالتی دقیق شده بود.

پنالتی عمان به مراتب سخت‌تر از پنالتی رونالدو بود!

دروازه بان اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان ادامه داد: پنالتی که در دیدار با عمان مهار شد به مراتب از پنالتی رونالدو سخت‌تر بود. به این دلیل که پنالتی رونالدو حدود ۲۰ سانتی متر روی هوا بود ولی پنالتی بازیکن عمانی کاملاً روی زمین غلتان بود با سرعت بالا.

نکیسا خاطرنشان کرد: به لحاظ شرایط فنی و آموزش دروازه بانی، این پنالتی که در دیدار با عمان مهار شد نکته‌های آموزشی بسیار زیادی برای دروازه بانان دارد. اینکه بیرانوند چطور پای راستش را از روی خط نیم متر جلو گذاشت و زاویه را تنگ کرد و بالا تنه‌اش را به سمت بیرون برد تا باز هم زاویه را تنگ‌تر کند.

وی افزود: توپی که در آن نقطه مهار شد اگر یک صدم ثانیه یا یک هزارم ثانیه دیرتر مهار می‌شد باید نیم متر آن‌طرف تر مهار می‌شد. چون زاویه می‌گرفت. ولی به نظرم خیلی سخت‌تر از پنالتی کریس رونالدو بود. ضربه‌ای روی زمین و با سرعت که به گوشه دروازه می‌رفت.

پیشکسوت فوتبال کشورمان درباره بازی بعدی مقابل چین با توجه به رشدی که این تیم در دیدارهای قبلی اش داشته است تصریح کرد: چین از حریفش عقب می‌افتد و بعد جبران می‌کند. در بازی‌های قبلی این تیم هم دیدیم که این تیم چطور به بازی برمی گردد. این نشان می‌دهد که لیپی در دقایق ۶۰ به بعد ترفندها و تعویض‌های تاکتیکی دارد که باید خیلی مراقب شان باشیم.

نکیسا یادآور شد: در آن فاصله ۱۰، ۱۵ دقیقه‌ای بعد از دقیقه ۶۰، چین خطرناک‌ترین حالت خودش را دارد. تیمی سرعتی است ولی ما سابقه شکست دادن چین با گل‌های زیاد را داریم. این قطعاً بدون تأثیر در برد احتمالی ما نخواهد بود.

وی درباره تجربه لیپی در کمک به تیم چین ادامه داد: لیپی که در چین خیلی دوستش دارند مصاحبه‌ای کرده و گفته که بعد از جام ملت‌ها از تیم ملی آن کشور جدا می‌شود. لیپی توانسته با همین حرف جلب توجه کند. به همین علت اگر ببینید متوجه می‌شوید که چطور بازیکنان چینی برایش می‌جنگند تا او در تیم ملی شأن بماند؟ این درایت و روانشناسی یک مربی باتجربه را نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    43 1
    جاویدان ایران عزیز ما
    • عباس 37 ازقم IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
      22 1
      سلام علیکم - احسنت - ولی بقول لرهای قدیم سوار سوار بیرانوند - (سوار کار فقط سوار کار طایفه بیرانوند لرستان )- التماس دعا
  • RO ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    34 3
    وبسایتهای خارجی نوشته اند : بیرانوند ، سوپرمن ایران است !
  • سید رضا IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    35 1
    شیر ایرانی !!
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    26 1
    آفرین بیرانوند .... واقعا روحیه و دوپینک اساسی به تیم داد اگر در آن شرایط گل میخوردیم کاملا نتیجه عوض میشد .
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    17 1
    سربلند باشی بیرانوند ک سربلندمون کردی تشکر از کی روش و تیم ملی
    • علی IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
      0 1
      ان شا الله در مراحل بعد هم در دقایق پایانی حمله چین با یک گل که به خودشان میزنند صعود میکنیم بقیه بازیها هم چشم به گل بخودی های دفاع استرالیا وزاپن داریم
  • ناراحت از اصطلاحات ورزشی IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    0 0
    گزارش های ورزشی مملوّ از اصطلاحات عجیب و غیر قابل فهم است : کلن شیت ، کامبت ، آس و ..... زشت نیست برای کشوری که فرهنگستان دارد؟ البته انتظار نیست ورزشی ها این را بفهمند ولی رسانه ها چطور ؟
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    0 0
    ای کاش کیروش با آن تیم خاص مهربان تر بود چون بازیکنانش برای تیم ملی سنگ تمام گذاشتن نه فقط امسال بلکه در طول کل هشت سال حضور کیروش در ایران......
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    1 0
    کار را کی کرد آن که تموم کرد....!! برای تشخیص جهت پنالتی ها باید همیشه قبلا از قطب نمای « نصرادآزمون » مشورتی کنید....!!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس