کد خبر 929861
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶
هواشناسی نمایه ماه گرفتگی

کارشناس نجوم گفت: دوشنبه اول بهمن ماه خسوفی رخ می دهد که در قاره آمریکا و غرب اروپا قابل رویت است و تهرانی هم ۹ دقیقه می توانند این پدیده را ببینند.

به گزارش مشرق، علی آزادگان در خصوص رویداد نجومی خسوف گفت: سحرگاه دوشنبه اول بهمن ۹۷ ماه گرفتگی کلی رخ خواهد داد اما به جز بخشهای ابتدایی آن، دیگر مراحل از ایران قابل مشاهده نخواهد بود.

وی با اشاره به کشورهایی که می‌توانند به خوبی این خسوف را رصد کنند، افزود: فقط قاره آمریکا و بخشهایی از غرب اروپا همه مراحل این خسوف را می‌توانند ببینند.

بیشتر بخوانید:

مه گرفتگی شدید اهواز+عکس

کارشناس نجوم خاطر نشان کرد: ماه در ساعت ۰۶:۰۶ صبح وارد نیم سایه زمین می‌شود؛ این مرحله هنوز برای چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیست اما با ورود ماه در ساعت ۰۷:۰۳ به تمام سایه زمین، می‌توان اثرات سایه را روی سطح ماه به تدریج مشاهده کرد.

به گفته آزادگان، در ساعت ۰۸:۱۱ نیز ماه کاملاً وارد سایه زمین شده و گرفت کلی آغاز می‌شود. در ساعت ۰۸:۴۲ ماه به وسط سایه می‌رسد و به تدریج مراحل خسوف برعکس طی می‌شود تا ماه کاملاً از سایه و نیم سایه زمین خارج شود.

وی عنوان کرد: البته فقط یکی دو مرحله ابتدایی خسوف را از ایران می‌توان دید که آن هم بستگی به محل حضور خواهد داشت.

وی با اشاره به نواحی ایران که خسوف اول بهمن از آن قابل رصد است، بیان کرد: افرادی که در غرب کشور هستند می‌توانند بخش‌های ابتدایی خسوف را رصد و عکاسی کنند.

ازادگان گفت: ماه در تهران ساعت ۷ و ۱۳ دقیقه بامداد غروب می‌کند و در تهران حدود ۹ دقیقه از آغاز خسوف را می‌توان دید.

وی تاکید کرد: گرفتگی کلی ماه در ساعت ۸ و ۱۱ دقیقه صورت می‌پذیرد و به دلیل اینکه ماه در این زمان در تمام پهنه ایران غروب کرده است در هیچ نقطه‌ای از کشور نمی‌توان این مرحله از گرفتگی را مشاهده کرد.

کارشناس نجوم بیان کرد: این خسوف را استان‌های شرقی ایران که ماه برای آنها زودتر غروب می‌کند به خوبی قابل رصد نخواهد بود و می‌توان گفت تقریباً هیچکدام از مرحله خسوف تمام سایه را نمی‌بینند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ماه در مشهد ساعت ۰۶:۴۰ قبل از رسیدن ماه به تمام سایه غروب می‌کند. در تهران ماه ساعت ۰۷:۱۳ غروب کرده و برای ارومیه نیز ساعت ۷:۴۴ غروب خواهد کرد و این غروب ماه که تقریباً در مراحل شروع خسوف تمام سایه است شرایط عدم رصد را فراهم می‌کند.

وی گفت: ماه گرفتگی روز دوشنبه اول بهمن ۱۳۹۷ که از ساعت ۷ و ۴ دقیقه بامداد شروع می‌شود در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، البرز، قزوین، زنجان، همدان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، قم، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و در بخش‌های غربی استان‌های گلستان، سمنان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد به صورت جزئی دیده می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس