کد خبر 929117
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
سارقان ۲۰۰ گوشی تلفن‌همراه بازداشت شدند

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به نگرانی پلیس از افزایش وقوع سرقت در کشور گفت: سارقان حرفه‌ای در کشور نزدیک ۲۰۰ هزار نفر هستند.

به گزارش مشرق، سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا صبح امروز در حاشیه نشست رؤسای و معاونان اداره‌های مبارزه با سرقت پلیس آگاهی استانهای سراسر کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیش از ۲۰ درصد احساس امنیت یا ناامنی در جامعه ناشی از جرم سرقت است، اظهار کرد: طی سالهای گذشته و تا اواسط سال پیش روند رو به کاهشی در سرقت‌ها داشته‌ایم و در سرقت‌های مهم و خشن نیز این روند کاهشی بیشتر بود، اما در سال قبل به دلیل تشدید اموری مانند بیکاری، مشکلات اقتصادی، توسعه حاشیه‌نشینی، عدم مدیریت صحیح معتادان متجاهر در جامعه و مکان نگهداری آنها و… شاهد افزایش روند رو به رشد سرقت در جامعه شدیم که این موضوع نگرانی پلیس را در پی داشته باشد.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: به همین دلیل از چند ماه پیش قرارگاه فعالی با رویکرد جدید فعالتر شد و طرحی با عنوان «اقدام مبارزه قاطع با توسعه سرقت در ابعاد مختلف» تهیه و پیاده‌سازی شده که در جلسه‌ای مسئولان انتظامی هر استان برای اجرای این طرح توجیه شدند.

وی با بیان اینکه باید بر روی حوزه‌هایی تمرکز صورت گیرد که بیشترین سرقت در آن رخ می‌دهد، گفت: سرقت منازل، کیف‌قاپی، اماکن و… شاهد رشد بوده که باید در این حوزه‌ها تمرکز بیشتری داشته باشیم.

سلیمانی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد سرقت‌ها در ۱۰ استان و شهرهای مراکز استان مانند تهران، البرز، خوزستان، کرمان، خراسان رضوی، فارس و اصفهان صورت می‌گیرد، گفت: سارقان حرفه‌ای در کشور حدود ۲۰۰ هزار نفر هستند و ۶۵ درصد سرقت توسط سارقان حرفه‌ای پرونده‌دار انجام می‌شود که باید تمرکز خود را روی این افراد بیشتر کنیم.

جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد: تعداد سارقانی که برای نخستین بار دست به سرقت می‌زنند، در حال افزایش است، سارقان در زمان سرقت باید جنس مسروقه را به مشتری خاص خود (مالخرها) بفروشند که در رابطه با این افراد نیز بایستی تمرکز بیشتری صورت گیرد.

سلیمانی با اشاره به کشف بیش از ۶۵ درصد تمامی سرقت‌ها در کشور، یادآور شد: ۹۷ درصد سرقت خودروها کشف شده که ۸۵ درصد این کشف در ماه نخست پس از سرقت صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برخی از اموال سرقتی کشف شده به دلیل قابل شناسایی نبودن به صاحبان آنها بازنمی‌گردد، یادآور شد: یکی از دغدغه‌های جدی حصول اطمینان از بازگرداندن اموال مسروقه به صاحبان آنهاست که با راه‌اندازی «نمایشگاه مجازی اموال مکشوفه سرقتی» در پی آن هستیم که آن دسته از اموال مسروقه با مالک نامشخص را شناسایی کرده و به صاحبان آن بازگردانیم.

جانشین فرمانده ناجا افزود: این سامانه در سراسر کشور بارگذاری می‌شود و مالباختگان پس از طی فرآیندی قابلیت بازدید از نمایشگاه مجازی را پیدا کرده و در صورت کشف مال مسروقه خود در این نمایشگاه، برای بازگرداندن آن به مراجع انتظامی و قضایی مراجعه می‌کنند.

سلیمانی با بیان اینکه اموال مسروقه شناسنامه‌دار به سرعت به صاحبان آن بازگردانده می‌شود، گفت: برخی از اموال مسروقه در انبارها نزد پلیس باقی می‌ماند که امیدواریم با وجود این سامانه این اموال نیز به دست صاحبان بازگردد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس