کد خبر 929115
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
کاظمی قمی

سفیر اسبق ایران در عراق گفت: آمریکا علیرغم برخورداری از برخی امکانات و ابزارها جهت فشار به دولت عراق مبنی بر عدم همکاری با ایران نتیجه‌ای از این سیاست نخواهد گرفت.

به گزارش مشرق، حسن کاظمی قمی سفیر اسبق ایران در عراق در خصوص اعمال فشار آمریکا بر دولت عراق مبنی بر عدم همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف و پیروی از سیاست تحریم‌ها علیه ایران، اظهار داشت: آنچه برای عراق اهمیت دارد تامین مصالح و منافع آن کشور و تعمیق روابط خود با همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: امروز عراقی‌ها بیش از آنکه به سیاست‌های آمریکا و ملاحظات آن کشور در منطقه بیندیشند، خواهان تامین منافع خود هستند و بر این باور هستند که منافع و مصالح کشورشان از رهگذر ارتباط هرچه بهتر و بیشتر با کشورهای منطقه و از جمله ایران، تامین خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

سفیر اسبق ایران در عراق افزود: از طرف دیگر عراقی‌ها این مطلب را می‌دانند که تنها کشوری که بدون هیچگونه چشم‌داشتی و خالصانه در بحران‌های حاکم بر عراق به کمک مردم و دولت آن کشور شتافت جمهوری اسلامی ایران بود.

کاظمی قمی با بیان اینکه عراقی‌ها کارنامه عملکرد آمریکا در خاک آن کشور را بسیار منفی می‌دانند، تصریح کرد: عراقی‌ها شاهد بودند که از زمان اشغال عراق توسط آمریکا آنها به دنبال تحمیل اراده و خواسته‌های خود به دولت‌های نوپای عراق بودند و در نهایت اینکه عراقی‌ها به خوبی این موضوع را درک کردند که آمریکا از گروه‌های تروریستی و به طور مشخص از داعش که تا آستانه تصرف پایتخت عراق هم پیشروی کرده بود، حمایت کرد.

وی بیان کرد: آنها به وضوح دیدند که آمریکا به هیچکدام از تعهداتش به دولت عراق مبنی مبنی بر مبارزه با گروه‌های تروریستی عمل نکرد، این در حالی بود که مقامات آمریکا به ایجاد داعش هم اعتراف کرده‌اند.

سفیر اسبق ایران در عراق بیان کرد: امروز عراقی‌ها شاهد شکسته شدن هیمنه آمریکا و افول قدرت آن کشور هستند و آمریکا را دیگر کشوری قابل اعتماد و اتکا نمی‌بینند.

کاظمی قمی ادامه داد: سیاست عراق تقویت روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران و افزایش همکاری ها در حوزه های مختلف خواهد بود و این در حالی اتفاق می‌افتد که آمریکا به دلیل برخی ابزارهایی که در اختیار دارد از جمله سیستم بانکی عراق که پیوستگی زیادی با آمریکا دارد می‌تواند آنها را تحت فشار قرار داده تا در سیاست تحریم علیه ایران با آمریکایی‌ها مشارکت داشته باشد.

وی با بیان اینکه آمریکا علیرغم برخورداری از برخی امکانات و ابزارها جهت فشار به دولت عراق مبنی بر عدم همکاری با ایران نتیجه ای از این سیاست نخواهد گرفت و عراقی‌ها آنها را ناکام خواهند گذاشت، تصریح کرد: رشد روابط و همکاری های تجاری میان ایران و عراق در آینده بیشتر خواهد شد و این نشان دهنده آن است که ما باید تلاش و کار جدی و مضاعفی را پیش بگیریم.

سفیر اسبق ایران در عراق افزود: ما قطعاً نیازمند سازماندهی و برنامه ریزی منسجم و بلندمدت جهت تسهیل شرایط برای افزایش همکاری‌ها در زمینه تجاری با عراق و حذف موانع موجود در این مسیر هستیم.

کاظمی قمی در پایان با بیان اینکه ما باید در عرصه دیپلماتیک فعالیت‌های بیشتری را جهت افزایش همکاری‌ها با عراق داشته باشیم، خاطر نشان کرد: به اعتقاد من چشم انداز روابط ایران و عراق بسیار مثبت و روشن است و این مطلب که عراق با آمریکا همکاری نخواهد کرد به واقعیات موجود نزدیک‌تر است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس