کد خبر 928016
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
خیز شهرداری برای جبران کسری بودجه از جیب مردم!

شهرداری تهران قصد دارد ۵ تونل شهری که با عوارض مردم ساخته شده را پولی کند. الویری معتقد است که مردم بایدهزینه زندگی در شهر را بپردازند و عضو دیگر شورا معتقد است که مردم دستگاه پولسازی برای جبران کسری بودجه شهرداری نیستند.

به گزارش مشرق، شهرداری تهران طرحی را آماده کرده که به زودی ۵ تونل شهری تهران را پولی کند؛ پیش نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی و در نهایت به تایید رسید و قرار است به زودی به شورای شهر تهران ارسال شود.

بیشتر بخوانید:

واکنش محسن هاشمی به اخذ عوارض تردد از تونل‌ها

یک قدم دیگر اصلاح طلبان برای گران کردن تهران

برای هر تردد ۳ هزار تومان بدهید
 

بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و بزرگراه صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می‌شود حداقل عوارض پیش بینی شده حدود ۳ هزار تومان خواهد بود. مولفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می‌کند شامل طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر، ساعت تردد خواهد بود.

مبنای اخذ عوارض در تونل رسالت ۱۰۷۰، تونل توحید ۱۰۵۰، تونل نیایش ۱۰۶۰، تونل شهدای غزه ۱۹۷۰ و بزرگراه طبقاتی صدر مبلغ پایه عوارض ۹۵۰ تومان است.

متوسط ترافیک عبوری در روز بر اساس تعداد خودرو در تونل رسالت ۱۹۰ هزار، توحید ۱۷۰ هزار، نیایش ۱۴۳ هزار، صدر ۱۹۲ هزار، شهدای غزه ۲۵ هزار و امیرکبیر کمتر از ۴ هزار تردد روزانه وجود دارد.

۳ هزار تومان نیست هزار تومان است

این در حالی است که محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به رقم ۳ هزار تومانی اعلام شده برای دریافت عوارض از تونل های شهری اشاره کرد و گفت: در پیش‌نویس لایحه پیشنهادی، رقم ۴۰۰ تومان برای تونل رسالت و ۸۰۰ تومان برای تونل‌های نیایش، توحید، شهدای غزه و طبقه دوم بزرگراه صدر پیشنهاد شده است که در صورت نداشتن معاینه فنی برتر (و داشتن معاینه فنی عادی) به ترتیب به ۵۰۰ و ۱,۰۰۰ تومان افزایش می‌یابد. بنابراین «حداقل ۳۰۰۰ تومان» دروغ است و واقعیت «حداکثر ۱۰۰۰ تومان» است.»

وی ادامه داد: این پیشنهاد اساساً مربوط به این دوره نیست. دقیقاً چهار سال قبل در همین ایام، جناب آقای قالیباف شهردار وقت تهران در نامه شماره ۱۱۵۳۳۹۷ مورخ ۲۴ دی ماه سال ۹۳ لایحه‌ای را با عنوان «مجوز اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری» به شورای شهر ارائه کردند که در آن برای همین معابر پیشنهاد اخذ عوارض مطرح شده است. لایحه اصلاحی آن نیز در تاریخ ۱۶ تیر ماه سال ۹۴ به شماره ۴۵۵۶۸۳ تقدیم شورای وقت شده، هرچند نهایتاً به صحن شورا نرسیده است.

پورسیدآقایی در ادامه خطاب به کارشناسان، رسانه‌ها و عموم شهروندان محترم تهران عنوان کرده است: «آیا وقت آن نرسیده است که از خود بپرسیم پس از این‌همه ساخت مترو و پل و اتوبان، چرا وضعیت ترافیک شهر تهران بهتر نشده و بلکه روز به روز بدتر می‌شود؟ آیا کسی پاسخی برای این سوال دارد که پس از دو دهه گسترش مترو در تهران، چرا میزان استفاده از خودروی شخصی در شهر کمتر نشده که هیچ؛ بیشتر هم شده؟ از همه صاحب‌نظران و کارشناسان دعوت می‌کنم که بگویند و بنویسند اگر مثلاً ما همه خیابان‌های شهر را به دو برابر تعریض کنیم و ۱۰ بزرگراه دیگر هم در اقصی نقاط شهر بسازیم، آیا فکر می‌کنند مشکل ترافیک تهران حل می‌شود و دیگر همه خودروها به آسانی تردد می‌کنند؟»

پورسیدآقایی عنوان کرده است: «درباره اخذ بهای خدمات نگهداری معابر، برخی گفته‌اند مگر این تونل‌ها تازه ساخته شده‌اند. بنده می‌پرسم مگر آن زمانی که ساخته شدند، با پول مردم همین شهر ساخته نشدند و اکنون مگر هزینه نگهداری آنها از جیب مردم همین شهر تأمین نمی‌شود؟ در همین سال ۹۷ بودجه مصوب شورا برای نگهداری تونل نیایش و پل طبقاتی صدر بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال بوده است. این رقم را چه کسی و از چه منبعی تأمین کرده؟ آیا جز این است که این پول از عوارضی که همه مردم شهر می‌پردازند، پرداخت می‌شود؟ مردمی که خودرو ندارند و خودروسوار نیستند، چرا باید هزینه‌ خودروسواری دیگران را بدهند؟ با این توضیح، آیا عادلانه‌تر نیست که هزینه نگهداری تونل‌ها را فقط کسانی بپردازند که از آنها استفاده می‌کنند؟»

حال که شهرداری قصد دارد کمبود بودجه خود را از مردم دریافت کند؛ آیا برای اجرای این طرح، راه های جایگزین تردد در نظر گرفته است، افرادی که نمی خواهند هزینه تردد بدهند باید از چه مسیری عبور کنند؟ با توجه به اینکه در مسیرهایی که تونل‌ها و بزرگراه صدر قرار دارد وسایل نقلیه عمومی از جمله خطوط بی.آر.تی، مترو نداریم و شهروندان مجبور به استفاده از این تونل‌ها برای رسیدن به مقصد هستند.

بعد از انتشار خبر پولی شدن بزرگراه ها مرکز ارتباطات شهرداری تهران واکنش نشان داد و اعلام کرد که طرح اخذ بهای تردد از تونل های شهری در قالب لایحه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد شده و صِرف ارائه پیشنهاد به منزله پذیرش آن نیست و ارسال آن به شورای اسلامی شهر تهران مستلزم تایید آن در شهرداری تهران است. این طرح هنوز به استحضار و تایید حناچی شهردار تهران نرسیده و صرفاً در مرحله پیشنهاد است.

مدیریت شهری با درک شرایط دشوار اقتصادی موجود جامعه، خود را در کنار شهروندان می داند و از اجرای هر گونه طرحی که باعث افزایش هزینه، ایجاد دشواری و بروز نگرانی برای شهروندان شود، اجتناب خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، طرح دریافت پول از بزرگراه ها که از سوی معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران مطرح شد واکنش های زیادی در پی داشت تا جایی که عضو شورای شهر تهران گفت که مردم دستگاه پولسازی شهرداری نیستند.

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران با رد ادعای پولی شدن تونل‌های شهری پایتخت در این باره گفت: اخذ عوارض از خودروها برای تردد در تونل‌های شهری صرفاً ایده‌ایست که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مطرح کرده و لایحه‌ای برای آن به شورا نیامده. مردم دستگاه پولسازی برای جبران کسری بودجه نیستند و باشناختی که از همکارانم دارم این پیشنهاددر صورت ارائه به شورای شهر رد می‌شود.

البته سخنگوی شورای شهر تهران معقتد است که این طرح هنوز به شورا نرسید و در صورت ارسال بر اساس مصالح عمومی تصمیم گیری می کنیم.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران درباره لایحه اخذ بهای خدمات تردد وسایل نقلیه در چند تونل و بزرگراه در پایتخت در صفحه شخصی خود نوشت: مرجع تصویب عوارض شهر و بهای خدمات، شورای شهر است.

وی ادامه داد: لایحه تعیین بهای خدمات تردد وسایل نقلیه در چند تونل و بزرگراه، هنوز به شورا ارسال نشده و بنابرین شورا هنوز در رد و قبول آن نظری نداده است.
به گفته اعطا، پس از ارسال لایحه از شهرداری، شورا با رعایت جمیع جهات و مصالح عمومی تصمیم گیری خواهد کرد.


پولی شدن تونل ها صدای مجلسی را در آورد

زمانی که تونل ها پولی شود مردم به دنبال راه های جایگزین می‌روند و همین امر میزان تردد را افزایش و در پی آن ترافیک و آلودگی هوا بیشتر می شود.

فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران و نایب رییس اول کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از موضوع پولی شدن تونل های شهر تهران، این موضوع را مغایر با اصل عدالت اجتماعی و حمایت از مردم در این شرایط اقتصادی دانست.
ذوالقدر در این باره گفت: پولی شدن این تونل ها که از شریان های اصلی شهر تهران هستند نه تنها بر افزایش ترافیک در سایر مسیرها تاثیر مستقیم دارد بلکه بواسطه اینکه خودروها برای کاهش هزینه، از این مسیرها تردد نکنند ناگزیر خواهند شد از مسیرهای جایگزین استفاده کنند که بالطبع افزایش مصرف سوخت، تشدید گره های ترافیکی، افزایش های هزینه تردد شهروندان و متاثر از این عوامل افزایش قیمت کالاها را به طور غیرمستقیم خواهیم داشت.
وی ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به روزهای اخر سال که میزان تردد و ترافیک شهر تهران بیشتر می شود و از طرفی به خاطر پایداری هوا تشدید آلودگی هوا را داریم و همچنین به واسطه حمایت از مردم و ممانعت از افزایش هزینه های زندگی این اقدام به هیچ وجه در شرایط حاصر به صلاح نیست، لذا ضروری است از دستور کار خارج شود.
شهرداری تهران می تواند حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان از پارک حاشیه ای در آمد کسب کند اما این کار را کنار گذاشته وتصمیم دارد که تونل ها را پولی کند.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت که شهرداری مصوبه پارک حاشیه ای را اجرا نکرده و به این مصوبه توجه نکرده است در حالی که میلیاردها تومان درآمد از این محل برای شهرداری وجود دارد.

محمدعلی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: به جای پیگیری درآمدهای قابل وصول مانند مجتمع های ایستگاهی مترو، فاینانس‌های مترو و پارک حاشیه‌ای و بدون مشورت با کمیسیون صرفاً با مطرح کردن موضوع پولی کردن تردد در تونل‌ها به دنبال انحراف اذهان از کاستی‌ها و نواقص عملکردی و ایجاد مشکلاتی نظیر طرح ترافیک هستند.

وی ادامه داد: هزار میلیارد درآمد مجتمع‌های ایستگاهی مترو، دو فاینانس ۳۴۰ میلیون یورویی مترو، و حداقل ۳۰۰ میلیارد پارک حاشیه‌ای اولویت‌هایی هستند که معاونت حمل و نقل می‌تواند برای کسب درآمد به دنبال تحقق آن باشد.

واکنش شهردار تهران به پولی شدن بزگراه‌ها / لزومی به طرح موضوع در رسانه ها نیست

پیروز حناچی شهردار تازه کار تهران در واکنش حناچی به ماجرای پولی شدن تردد در تونل‌های تهران گفت: موضوع پولی شدن تردد از تونل ها در حوزه های کارشناسی مطرح است و لزومی ندارد مباحثی که در حوزه کارشناسی در حال بررسی هستند را در رسانه ها مطرح کنیم.

وی ادامه داد: ممکن است در حوزه کارشناسی نظراتی مخالف این پیشنهاد باشد و برخی موافق؛ اما زمانی این موضوع عملیاتی می شود که شهردار تهران لایحه را به شورا ارسال کرده، شورا نیز آن را بپذیرد و عوارض برای تردد از تونل های پایتخت آن تعیین شود که هیچکدام از این اتفاقات نیفتاده است.

برخی اعضای شورای شهر تهران در فضای مجازی مردم را دعوت به نظرسنجی درباره اجرای این طرح کردند.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا در خصوص تعیین عوارض و دعوت به یک نظر سنجی در اینستاگرام خود نوشت: این روزها پیشنهاد اولیه طرح شده دریافت عوارض برای تردد در تونل های شهری توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری محل بحث افکارعمومی شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که لایحه دریافت عوارض برای تردد از تونل های شهری و بزرگراه صدر در راه شورای شهر است و ممکن است تردد در ۶ محور پولی شود بنا دارم در همین‌جا جمع بندی نظر دوستانم در مورد این لایحه را بدانم.

داستان پولی شدن تونل ها به جلسه علنی شورای شهر تهران کشیده شد و محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: انتشار مطالب بی استناد قانونی و گمانه زنی هایی که به تشویش اذهان عمومی و نگرانی شهروندان می انجامد با ناپختگی و تغییر مکرر ارقام پذیرفته نیست.

وی ادامه داد: از شهردار تهران می خواهم که نسبت به ساماندهی فعالیتهای رسانه ای پراکنده معاونت ها و شهرداری های مناطق در فضای مجازی در قالب مشخص شده در ساختار مدیریت شهری اقدام کرده و دیگر شاهد این نوع اقدامات نباشیم

بر اساس این گزارش، چند روزی است که زمرمه پولی شدن تونل های که با عوارض مردم ساخته شده به گوش می رسد و شهرداری تهران پس از مطرح کردن پولی شدن محدوده زوج و فرد در سال آینده این بار هم می خواهد از تردد در تونل ها و بزرگراه ها عوارض دریافت کند.

البته الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه هر کسی در این شهر زندگی می‌کند، باید هزینه زندگی در آن را بپردازد، گفت: می‌خواهیم شهر را به سمتی پیش ببریم که مردم هزینه خدماتی که به آنها داده می‌شود را پرداخت کنند.

وی در واکنش به این سوال که چرا شورای شهر پنجم در حال گران کردن عوارض زندگی در پایتخت است، گفت: شهر را باید براساس درآمدهای پایدار اداره کنیم و دریافت عوارض هم یکی از منابع اصلی درآمد پایدار است.

مسئولان جدید مدیریت شهری مدام از نبود پول و بدهی ها هنگفت در شهرداری سخن می گویند و تقریباً تمامی پروژه های شهری متوقف است تا جایی که پورسید آقایی معاون شهردار گفت: ما به جز پرداخت حقوق هیچ کار دیگری نمی‌توانیم بکنیم و شاهکار ما پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شهرداری است.

بیش از ۲۰ ماه از مدیریت جدید شهری در تهران می گذرد و ماحصل این مدیریت انتخاب ۵ شهردار (۳ شهردار و ۲ سرپرست) بوده است. بسیاری از پروژه های عمرانی متوقف و فعالیت فرهنگی اجتماعی کم رنگ شده است. جلسات شورا خروجی خاصی نداشته تا جایی که مرتضی الویری عضو شورای شهر گفت که وقتی مصوبه نداریم جلسه نگذاریم. قیمت مترو افزایش یافت در حالی که دولت سهم خود را در حمل و نقل عمومی پرداخت نکرده است و شهرداری به جای دریافت مطالباتش از دولت به دنبال اخذ عوارض های متفاوت از شهروندان است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
    17 0
    ما حاضریم نفری سه هزار تومان بدیم مسئولین بی دین و مفت خور رو از ایران بندازین بیرون
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      1 0
      شما نمیخواد پول بدی، موقع رای دادن که شد دقت کن فله ای رای ندی که دوباره این افسادطلبای مفت خور رای نیارن
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      1 0
      شما نمیخواد پول بدی، موقع رای دادن که شد دقت کن فله ای رای ندی که دوباره این افسادطلبای مفت خور رای نیارن
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      1 0
      شما نمیخواد پول بدی، موقع رای دادن که شد دقت کن فله ای رای ندی که دوباره این افسادطلبای مفت خور رای نیارن
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
    15 0
    مگر مال باباته که میخوای عوارض بگیری! از جیب مردم بیچاره و عوارض اونها این ها را ساخته اند.
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    0 0
    اینقدر بر فشار بر مردم اصرار نکنین . نتانیاهو و ترامپ اینقدر اصرار بر تحریم مردم ندارن که شما دارین .
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    0 0
    میگن پول وده پول زور وده خخخخ
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    1 0
    كلي دزد تو اين شهرداريه، با اخراجشون مشكلات بودجتون رو حل كنيد و به مردم هم كمك كنيد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس