کد خبر 927290
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰
طب فشاری

در این مقاله به بررسی اصول کلی طب فشاری می‌پردازیم.

به گزارش مشرق ، طب فشاری (Acupressure) از هزاران سال پیش در چین استفاده می شده است. این طب از اصولی کلی برخوردار است و برای ایجاد آرامش و درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌گردد.

طب فشاریگاهی اوقات این طب را طب سوزنی (Acupuncture) هم می‌نامند. ولی در اصل این دو متفاوت اند. در طب فشاری از سوزن استفاده نمی‌شود. فقط با فشار دادن نقاط خاصی از بدن و ماساژ آن بیماری‌ها را درمان و یا درد را کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

آیا می‌توان از تغییرات پوست در پیری جلوگیری نمود؟


تئوری طب فشاری چیست؟

طب فشاری یکی از انواع درمان‌های بدنی در آسیا است. از انواع دیگر آن می‌توان به طب کیگونگ (qigong) و توینا (Tuina) اشاره کرد که در طول تاریخ بسیار موفق بوده‌اند.

طب سنتی چینی کانال‌ها و نقاطی از بدن را تعریف می‌کند. این نقاط معمولاً همان نقاطی هستند که در طب سوزنی هم استفاده می‌شوند.

اعتقاد بر این است که از طریق این کانال‌های نامرئی جریان انرژی حیاتی یا یک نیروی حیاتی به نام کیچی (qi ch’i) جریان می‌یابد.

طب فشاریهمچنین اعتقاد بر این است که ۱۲ کانال بزرگ، اعضای خاص یا شبکه‌های اندام‌های بدن را به یکدیگر متصل می‌کنند. این کانال‌ها سیستم ارتباطی را در سراسر بدن سازماندهی می‌کنند. کانال‌ها از نوک انگشتان شروع می‌شوند، به مغز متصل می‌شوند، و سپس به یک عضو دیگر یا یک کانال دیگر متصل می‌شوند.

با توجه به این نظریه، وقتی یکی از این کانال‌ها مسدود می‌شود یا از تعادل خارج می‌شود، ممکن است بیماری رخ دهد. طب فشاری و طب سوزنی از جمله انواع طب سنتی چینی هستند که مانند سایر طب‌های سنتی از طریق بازگرداندن تعادل به بدن به درمان بیماری‌ها می‌پردازد.


طب فشاری چگونه کار می‌کند؟

متخصصان طب فشاری از دست‌ها، آرنج، پاها، ماساژ و یا دستگاه‌های خاصی استفاده می‌کنند تا فشار متفاوتی را به کانال‌های مختلف بدن وارد کنند.

هر جلسه طب فشاری معمولاً حدود یک ساعت طول می‌کشد. برای رسیدن به بهترین نتایج، بسته به نوع بیماری و شدت و ضعف آن تعداد جلسات مورد نیاز تعیین می‌شود.

طب فشاریهمان طور که گفتیم، هدف از طب فشاری و یا سایر انواع طب آسیایی بازگرداندن سلامت و تعادل به کانال‌های بدن و تنظیم نیروهای یین (انرژی منفی) و یانگ (انرژی مثبت) است. برخی از طرفداران طب فشاری، این طب را نه تنها برای درمان بیماری‌های جسمی، بلکه برای درمان بیماری‌های روحی هم مؤثر می‌دانند.

در طب مدرن اگرچه ممکن است وجود کانال‌ها و نقاط حساس در بدن رد شود، ولی نتایج به دست آمده از طب فشاری انکار ناپذیر است و این نتایج را معمولاً به عواملی مانند کاهش تنش عضلانی، بهبود گردش خون و یا تحریک اندورفین‌ها، که به طور طبیعی باعث کاهش درد می‌شود، مرتبط می‌دانند.

منبع: پارسی طب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس