منافقین

آمریکا در مرحله خروج نیروهای خود از سوریه مصمم است که از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل های خود ضد ایران استفاده کند.یکی از این موارد گروهک تروریستی منافقین است که توسط آمریکا حمایت سیاسی و تبلیغاتی می‌شود.

سرویس جهان مشرق - محمد البلداوی نماینده ائتلاف "البناء" (سازندگی) در پارلمان عراق اخیراً هشدار داده است که نیروهای آمریکایی همزمان با خروج از سوریه، عناصر گروهک منافقین ایران را به عراق باز گردانده‌اند.

وی افزود که پادگان‌های نیروهای آمریکایی در شمال عراق ده‌ها نفر از عناصر گروهک منافقین ایران را مسلح کرده و آنها را با هدف رهبری توطئه علیه منطقه آموزش داده است. وی ابراز داشت که آمریکا تلاش می‌کند پس از خروج از سوریه منطقه را شعله ور کرده و ایران و ثبات خاورمیانه را هدف قرار دهد.

این نماینده عراقی از همه رهبران سیاسی خواست که نسبت به این تحولات هوشیار باشند و از هدف قرار دادن کشورهای همسایه که به عراق در نبرد ضد تروریسم کمک کردند، جلوگیری کنند.

یکی از نشانه‌های این توطئه را می‌توان در سفر سرزده دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به غرب عراق و بازدید از نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی عین الاسد به مناسبت سال نو میلادی دانست. سفری که با توهین آشکار به مقامات عراقی همراه بود و رسانه‌های عراقی اعلام کردند که این سفر بدون اطلاع قبلی بغداد انجام شده و ترامپ برای دیدار با مقامات عراقی به بغداد نیز نرفته و به شخصیت‌های عراقی گفته است که در صورت تمایل، می‌توانند برای دیدار با وی به الانبار بروند!

گرچه دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای سعی کرد از خشم عمومی مردم بکاهد و بر اطلاع بغداد از این سفر تاکید کرد، اما این موضوع چیزی از اهمیت سفر ترامپ به عراق در چارچوب طرح منطقه‌ای جدید این کشور ضد ایران کم نمی کند.

** طرح و برنامه جدید آمریکا در عراق

به نظر می‌رسد باید انتشار اخبار مرتبط با بازگشت گروه تروریستی مجاهدین خلق به عراق و استقرار آنها در پایگاه‌های آمریکایی در مناطق کردنشین این کشور را در پازلی گسترده‌تر بر اساس منافع و برنامه‌های آینده آمریکا در عراق بررسی کرد.

آمریکا در مرحله خروج نیروهای خود از سوریه مصمم است که از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل های خود ضد ایران استفاده کند. یکی از این موارد گروهک تروریستی منافقین است که توسط آمریکا حمایت سیاسی و تبلیغاتی می‌شود و تامین هزینه‌های آن بر عهده عربستان سعودی است. به نظر می‌رسد آمریکا در شرایط کنونی به دنبال استفاده از برگه فشار منافقین در مرزهای پیرامونی جمهوری اسلامی ایران است.

به این ترتیب به نظر می رسد آمریکا از پتانسیل‌های دیگر نظیر گروه‌های تروریستی کومله و پژاک و سایر جریان‌های تکفیری مورد حمایت عربستان نیز بهره برداری کند تا شاید بتواند مرزهای پیرامونی ایران را ناامن کرده و آشوب‌های منطقه‌ای در بخش‌های مختلف کشور ایجاد کند. طرح و برنامه آمریکا بر اساسی که ذکر شد، قطعی است. اما اینکه آنها از چه جغرافیا و با چه شرایط و ظرفیتی از این اهرم‌ها استفاده خواهند کرد، این موضوع قابل بحث است.

آمریکا مصمم است که نیروهای خود را در ۱۴ پایگاه نظامی خود در عراق که عین الاسد بزرگترین آنها است، فعال سازی کند تا علاوه بر فعالیت‌های آشوب طلبانه در مرزهای ایران نقش تاثیرگذارتری در مرزهای عراق و سوریه داشته باشد و مرزهای عراق و اردن را نیز به عنوان گذرگاه بخش قابل توجهی از نفت عراق تحت کنترل خود بگیرد.

از سوی دیگر آمریکا تلاش دارد باقیمانده ها و گروهک‌های خفته عناصر تروریستی تکفیری داعش و جریان نقشبندیه در عراق را به عنوان متحدان اصلی خود در این کشور فعالتر کند.

عناصر نقشبندیه در حال حاضر در منطقه حویجه یا کوه‌های کرکوک مستقر هستند و پتانسیل تبدیل شدن به داعش جدید در عراق را دارند.

** فعالیت‌های منطقه‌ای آمریکا برای توطئه تازه

از سوی دیگر بر اساس اخباری که منتشر شده، به نظر می‌رسد نیروهای آمریکایی بر خلاف وعده‌های ترامپ برای خروج نیروهای این کشور از سوریه، منطقه راهبردی التنف واقع در مثلث مرزهای عراق و اردن و سوریه را نیز دست کم تا مدت قابل توجهی تخلیه نمی‌کنند.

علاوه بر اینکه گفته شده عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شرق فرات نیز تنها در صورت تضمین ترکیه در عدم حمله به نیروهای دموکراتیک کرد در سوریه انجام خواهد شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد آمریکا یک گام دیگر بر خلاف مسیر اجرای وعده‌های خود در خروج نیروهای نظامی اش از سوریه برداشته است.

آمریکا علاقه‌ای ندارد که پازل متحدان خود شامل ترکیه و کردها را به یک منازعه منطقه‌ای برخلاف منافع واشنگتن تبدیل کند، اذا تا حد ممکن تلاش دارد موازنه‌ای منطقی و پایدار میان آنها ایجاد کرده و با وجود خصومت دیرینه این دو بازیگر منطقه ای، از بروز تنش یا جنگ بین آنها جلوگیری کند. آمریکا می‌خواهد ترک‌ها را وارد این منطقه کند، طوری که عملکرد ترک‌ها به گونه‌ای باشد که منافع آمریکا را تامین کند و خود حاکمیت سایه و بدون هزینه در این مناطق را در اختیار داشته باشد.

آمریکا به این ترتیب تلاش داد زیرساخت‌های حضور قدرتمند و اثرگذار خود در عراق را فراهم کرده و دولت این کشور را با پرونده های مختلف نظیر موضوع بعثی‌ها و سلفی‌های حاضر در دولت را به چالش بکشد و آن را تضعیف کند.

کاخ سفید معتقد است که روی کار آمدن یک دولت ضعیف در عراق می‌تواند فرصتی استثنایی برای این کشور باشد و زمینه های امتیازگیری‌های حداکثری آمریکا از عراق را فراهم کند.

** اهداف ضد ایرانی آمریکا در عراق

آمریکا با طرح‌هایی که به آن اشاره شد، تلاش دارد حیاط خلوت ایران که همان عراق است را به هر نحو ممکن از این کشور بگیرد. به این ترتیب می توان گفت مرحله خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، آغاز مرحله تمرکز بیشتر واشنگتن بر عراق و مرزهای این کشور است تا آمریکا عرصه‌ای دیگر برای قطع ارتباط کشورهای عضو محور مقاومت از ایران گرفته تا عراق و سوریه و لبنان را در معرض آزمون قرار دهد.

علاوه بر اینکه آمریکایی‌ها در صورت اجرای نقشه‌های خود می توانند پتانسیل‌های اقتصادی و امنیتی عراق برای ایران را تهی کنند و امنیت پایدار میان ایران و عراق را متزلزل کنند. اینها بخشی از اهداف آمریکا در مرحله انتقال مرکز ثقل آمریکا به عراق است.

در همین راستا «حافظ آل بشاره» کارشناس امور سیاسی عراقی در همین راستا به وبگاه خبری المعلومه گفت: نشانه‌هایی دیده می‌شود مبنی بر اینکه دونالد ترامپ تصمیم خروج از سوریه را اجرا نمی‌کند مگر بعد از آنکه نیروهایش وضعیتی خاص در عراق پیدا کنند به طوری که بتوانند قادر باشند در امور سوریه و ایران دخالت کنند.

او با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار در غرب عراق و همچنین در پایگاه‌های کردستان، تأکید کرد که آمریکا دهها عنصر از سازمان تروریستی منافقین را به عراق آورده و در حال آماده‌سازی آنان برای اجرای حملاتی ضد [یا در] ایران است.

** آیا کردستان عراق با توطئه‌های ترامپ همراهی خواهد کرد؟

البته اگر اخبار منتشر شده در خصوص فعالیت‌های جدید آمریکا در عراق درست باشد، نیروهای منافقین که در پایگاه های نظامی آمریکا در اقلیم کردستان عراق مستقر شده‌اند، لزوماً باید عملیات خود را در مناطقی خارج از اقلیم کردستان انجام دهند تا واشنگتن بتواند در زمینه‌های مختلف از فعالیت‌های جاسوسی گرفته تا هسته‌های عملیاتی در اقدامات ضد ایرانی برای ناامن کردن مرزهای ایران از آن‌ها بهره‌برداری کند.

این در حالی است که اقلیم کردستان عراق و شخص مسعود بارزانی بر اساس تجربیاتی که بویژه در سالهای اخیر به دست آورده‌اند، بعید است وارد ماجراجویی‌های تازه ضد ایران در منطقه شوند و همکاری های آنها با این طرح آمریکایی محدود خواهد بود. در واقع تعامل آنها با برنامه‌های آمریکا فراتر از فعالیت‌های پنهان و عدم ورود به عرصه عملیاتی نخواهد بود.

حال این سوال پیش می آید که آیا در شرایط کنونی ما باید با رویکرد انفعالی با برنامه‌های جدید آمریکا در عراق تعامل کنیم، یا اینکه با حکمت و درایت، تهدیدهای موجود را از محیط منطقه‌ای خود دور کنیم و تا حد ممکن آنها را به فرصتی برای خود در جهت اضمحلال هر جه بیشتر این گروه تروریستی تبدیل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    از روز اول هم گفتیم کسی گوش نکرد. برگ آخر آمریکایی ها در منطقه، استفاده از کردهای هم سو می باشد. ایران اسلامی، کوچکترین ناامنی را با شدیدترین حمله باید پاسخ بدهد. نباید کوچکترین ملاحظه ای نسبت به بارزانی ها در صورت همکاری با منافقین، صورت گیرد. آمریکا برای به آشوب کشیدن عراق، اهرمهای زیادی دارد و نقاط ضعف بسیار بزرگتر، درگیری را نه بصورت نقطه ای بلکه به صورت نقاط پراکنده در جغرافیای عراق شکل خواهد داد. این محور مقاومت و بسیج مردمی عراق است که دیگر نباید منتظر سیاستهای دولتی برای مماشات با آمریکا شود. کمترین ضربه از سوی محور شرارت آمریکا، هرگز بدون پاسخ نباید باشد. هزینه برای یانکی ها باید ملموس شود. موشکهای نقطه زن ایران هم که منتظر خریت ضدانقلاب هستند. آمریکا کارش تمومه. این پروژه آخرشه. به لطف الهی، مقاومت پیروز خواهدشد.
    • دیدگا IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      50 77
      آمریکا هیچوقت دست از دشمنی با ایران و توطئه دست برنخواهد داشت حتی اگه ما هفته ای ده تا برجام امضا کنیم و زیر بار تمام خواسته هاشون بریم و از همه منافع خودمون کوتاه بیایم! حالا از اینطرف نوکرای غرب پرست آمریکا به ما وصله توهم توطئه میزنن و اینا!
    • دیدگا IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      22 77
      آمریکا هیچوقت دست از دشمنی با ایران و توطئه دست برنخواهد داشت حتی اگه ما هفته ای ده تا برجام امضا کنیم و زیر بار تمام خواسته هاشون بریم و از همه منافع خودمون کوتاه بیایم! حالا از اینطرف نوکرای غرب پرست آمریکا به ما وصله توهم توطئه میزنن و اینا!
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      26 6
      پس به خاطر سیل حملات شما سوریه رو ترک نکردن!
  • سفیر صلح IL ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    83 32
    مساله عجیبی نیست . جان بولتون وعده داده بود .
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      26 76
      تو سفیر ازرائیل هستی
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      16 79
      یادت رفته فیلترشکنتو روشن کنی. از خود اسرائیل داری پیام میذاری؟
    • قریشی IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      43 81
      مرگ بر اسرائیل، مرگ بر امریکا و مرگ بر منافقین و نوچه امریکا
    • DE ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
      0 90
      رو پرچم رژیم غاصب دوتا خط آبی بود یعنی از نیل تافرات الان خاکستری شده یعنی از دیوار بتنی تا دیوار بتنی خخخخ
  • سعید زنجانی IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    خب یجورایی خوبه، همه منافقین رو جمع کنن تو یه پایگاه و چنتا از موشکهایی که نثار دموکرات ها شد نثار این منافقین بکنن و نسلشون رو از زمین پاک کنن
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    سازمان مجاهدین خلق : کلوپ شکست خوردگان دنیوی و اخروی.
  • بلک گازر IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    58 92
    همه منافقین روهم چند؟ پول بدید جنازه تحویل بگیرید./ از طرف جوانان ایران
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    34 85
    حوصله این حرام زاده ها رو دیگه نداریم
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    32 70
    عکس های جنازه های فرماندهان منافقین با خال بین دو ابرو یادمان هست آقای ترامپ لطفا همه منافقین را به عراق بیار !!! یخورده آلبانی بدجاست !
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    23 66
    آمریکا تصمیم گرفته منافقین را به تیررس ایران بفرستد آمریکا تاریخ مصرف این گروهک را تمام شده می بیند.مثل سالهای آخر صدام که اینها را به کمینگاه الهی چهارزبر فرستاد این بار نیز می خواهد هزینه اداره این تروریستها و آبروریزی پایانی رسانه ای این گروهک را از حوزه حیات ننگین آمریکا محو کند - ..و مکرو مکرالله والله خیرالماکرین
  • عبدالحميد IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    13 89
    كردهاى زخم خورده از حمله ى رجوى در زمان صدام بهترين پادزهر اين اقدام آمريكاست سازماندهى كردهاى مخالف رجوى
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    18 82
    کدام مردم بخاطرشکم درهارابه روی دشمن گشوده اند ؟ هرکدام درهاراگشوندهمه مردند ! مردم ایران بخوبی میدانند آمریکارا چگونه ناامیدکنند .
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    31 62
    آیا کردستان عراق با توطئه‌های ترامپ همراهی خواهد کرد؟ بله مشرق گرامی، کما اینکه تا کنون هم کردستان عراق( بارزانی، اتحادیه میهنی، گوران و ...) با هر گونه توطئه ای همراهی کرده از جمله: 1. تعیین بودجه برای احزاب کردی از جمله احزاب کردی ( بخوانید تروریستی) مخالف ایران 2. حمایت از تجزیه در خاورمیانه با کلی تبلیغ رسانه ای ( برای مثال استفاده از اسامی و اتفاقات کردستان ایران در بزرگنمایی های تجزیه طلبانه ـ از اولین جمهوری خیالی کردها در مهاباد گرفته تا موسیقی و ادبیات و رقص کردهای ایران ـ در رسانه های کردی. مثلا تلویزیون روداو و کردستان 24 و ... چند مورد بسیار تفرقه افکن در خاورمیانه هستند و متاسفانه و بدبختانه جامعۀ ایرانی( چه جامعه انقلابی و چه ملی گراهای دو آتشه ) هرگز به این مهم توجه ندارند. وقتی مدام در رسانه های کردی از واژه هایی مثل "روژ هه لات" به معنی (کردستان شرقی یا کردستان ایران) استفاده می شود و هیچ اعتراضی از سوی مسولین سیاسی و سیاست خارجی ما وجود ندارد، به معنی این است که در این حوزه یا ما بی اطلاع می باشیم یا با نادانی خودمان به عادی شدن الفاظ دشمن کمک میکنیم. 3. مشرق عزیز همان بهتر که تروریست های شمال سوریه ( بخوانید کردهای جدایی طلب تجزیه طلب تروریست که اسم آن قسمت سوریه را روژ آوا گذاشته اند) به دست ارتش ترکیه از بین بروند تا یکی از اخلال گران منطقه کم شود. بهرحال ترکیه کشوری است که به عنوان رسمی شناخته شده است و هر قدر هم با ما ناسازگاری داشته باشد در صدد تجزیه کشورهای خاورمیانه نیست( زیرا زیرا زیرا به هزار دلیل تجزیه هر کشوری در خاورمیانه به ضرر ترکیه است) بنابر این این همه سنگ تروریستهای شمال سوریه را به عناوینی مثل شبه نظامیان کورد به سینه نزنید که همین به قول شما شبه نظامیان زیر پرچم آمریکا گرد هم آمده بودند و تاسفبار است که این قدر نا آکاه باشیم و در این خصوص هیچ نقشۀ راهی نداشته باشیم. 4. همه روزه با کلی پیام کاربرانِ موافق تروریسم در خاورمیانه مواجهید. که بخشی از همین منافقان طرفدار تجزیه ایران نیز هستند.
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      7 82
      احسنت اخوی یک تحلیل عمیق و به دور از تعصبات
  • حق مولاعلی است IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    5 82
    ننگ برما که تصویر آن هرزه کثیف ومزدور صدام رجوی زنباره در لجن فروخفته در نمادی از پرچم ایران نقش بسته که آن نماد نماد حکومت علویون است ننگ وشرم برما شیعیان که نماد علوی را حذف ونماد عثمانیان را در پرچم سرزمین علویون قرار میدهیم .این ننگ ونفرت ابدی بخاطر این پرده دری برپیشانی مان حک شده است .
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    33 61
    لعنت به صهیونیست ها
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    11 80
    منافقین بیاد تا رو.......! مرگ بر رجوی
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    15 65
    منافقین برای مردم ایران مرده اند
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    13 83
    باو چارتا که پیر و پاتالن دیگه بذار بیان کارشونو تموم کنیم بره جوش چرکی رو باید تخلیه کرد
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    89 4
    به فکر بدبختی مردم باشید. واقعا مشکلات زیادشد وکسی به فکر نیست.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    11 74
    به نظرم نزدیک باشند بسیار به نفع ماست هم زیر نظرند و دردسترس از لحاظ موشکی :)
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    65 7
    ای "ستمگران ایرانی " مردانی از غرب بر شما مسلط خواهند شد
    • IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
      1 71
      غلط بیجامیکنی بااینکه میدانی رسول مکراسلام فرمودند روزی مردم ایران برای تاویل قرآن باشماخواهندجنگید . ایرانیهادرواقع مسئول مسلمان کردن شماهستند .
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    3 57
    این آخرین استفاده ابزاری ترامپیان از منافقین ازچشم ورو افتاده است.
  • nazi germany SE ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    3 53
    با شما ایرانیان همراه خواهیم بود و یهودیان نیست و نابود خواهند شد
  • بهرام. از خوزستان. AE ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    5 62
    منافقین ب 1قدمی مرگ و نابود و انقراضشان نزدیک شدند آرزویی که دنبال عملی شدنش بودیم. خداااااا
  • DE ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    5 44
    قاجاری وطن فروش!
  • سید IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    6 91
    از سازمان منافقین خلق فقط یه مشت پیر و پاتال مونده و یه پیره زن قجری که اونم نفسای اخرشو میکشه ! فقط یه عملیات کوچولوی نیمه مرصاد همه شون به جهنم میرن ! نسبت به کردهای عراق هم باید طالبانیها رو تقویت کردتا بارزانیها رو سرجاشون بنشونه !
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    2 77
    هیچ غلطی نمی توانند بکنند. ایران را گورستان منافقین و داعشی های آمریکایی خواهیم کرد.
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    4 77
    خوی امریکا می خواهد از خاک عراق به ایرن حمله کند چون افغانستان و پاکستان را امتحان کرد حتی ترکیه طی هشت سال گذشته با آمریکا همراهی نکرد صد سال دیگه هم کسی بخواهد به ایران حمله کند از خاک عراق است ایران باید با آمریکا در اک عراق بجنگند نه در داخل خاک خودش باید راهپیمایی علیه اشغالگری راه بیافتد
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    0 69
    به حول و قوه الهی در مرصاد دو همه را یکجا به جهنم واصل خواهیم کرد آن هم نه در خاک ایران بلکه در کردستان عراق که حتی فکر آمدن به داخل خاک ایران را هم نداشته باشند
  • سید قاسم IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    0 69
    رهبری در آخرین سخنرانیشون اشاره کوتاهی به فتنه 98 داشتند که بخوبی تحلیل کردند در امسال خودشون رو آماده میکنن و در 98 فتنه اصلی رخ میده . باید مواظب بود چشم از مرزهای غربی ورنداشت . شاید پس از آماده شدن نیروهای منافقین مستقر شدنشون بتدریج داخل ایران و سازماندهی شدن نیروهاشون یک تابستان داغ رقم بخوره .متاسفانه برخی سیاسیون ما مثل علی مطهری این امر رو در نکردند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس